Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vraag over expat-regeling van de vriendin van mijn ex-man

Ik heb een dringende vraag. Mijn ex-man vraagt mijn inwonende zoon van 20 jaar of hij zich wil uitschrijven in de woonplaats waar hij woont (mijn woonplaats dus en die van mijn twee andere zonen) en zich wil inschrijven in de woonplaats van mijn ex (de vader).

Dit omdat mijn ex in aanmerking wil komen voor reis- en schoolkostenvergoeding voor mijn zoon (althans, zijn deel van deze kosten. Ik betaal ook een deel). De expatregeling van de nieuwe vriendin van mijn ex-man vergoedt namelijk ook studie- en reiskosten van haar geregistreerde partner (mijn ex dus).

Echter, ik vraag mij ten zeerste af of dit wel legaal is. Mijn zoon woont niet bij zijn vader en spendeert daar zelfs de weekenden niet. Hij gaat zo nu en dan met hem naar de bioscoop en wel eens een week op vakantie maar that's it.

Is het niet illegaal om net te doen of mijn zoon woonachtig is op het adres van mijn ex-man? Dan wil ik er namelijk mijn medewerking niet aan verleden uit angst voor represailles van de overheid. (Fraude?).

En is het niet zeer gemakkelijk om door de mand te vallen? Ik denk aan weekendbaan, school (vlakbij mijn woonplaats en niet die van mijn ex), belastingaangifte etc. etc.

Argumenten van mijn ex-man:

- ach, iedereen doet het zo bij vriendin op het werk
- is niets illegaals aan, en al zeker geen fraude
- werk jij niet mee, dan zul je dat merken (!)

Zoon wordt erg onder druk gezet en voelt zich gemanipuleerd door ons beiden omdat ex-man hem doet geloven dat ik onzin praat en tegenwerk om het tegenwerken. Ik zeg mijn zoon niet te tekenen voor iets dat niet legaal is. Dat het alleen maar legaal is als hij ook daadwerkelijk bij mijn ex gaat wonen (iets wat hij absoluut niet wil).

Heeft iemand ervaring?

Dank!

Aggie

Aggie

23-08-2014 om 17:18

tuurlijk wel fraude

Zie titel. De gemeente en heel veel overheidsinstanties verwachten van je dat je woont waar je ingeschreven bent. Zeggen dat je ergens woont waar je niet woont en daarvoor op papier een wooninschrijving wijzigen, is fraude. Als iedereen bij die vriendin op het werk dat doet, heerst daar dus een foute bedrijfscultuur. Daar hoef jij niet aan mee te werken.

Bovendien kan het mogelijk problemen geven voor jouw en zoons woon/fiscale/toeslagensituatie als de feitelijke woonsituatie niet klopt met de inschrijving bij de gemeentelijke basisadministratie. Toeslagen? Postadres? Studiefinanciering? voorrangsregeling ooit voor huurhuis? Ik noem maar wat zaken waar je aan zou kunnen denken.

Foute ex.

Toen ik ging scheiden wilde ex een kind bij hem op het adres ingeschreven krijgen. We moesten de eerste rechtzaak over de omgangsregeling nog krijgen.
Hij kreeg een medestander in een vriendin van mij die vond dat je dat wel kon doen ook al woonden de kinderen bij mij.
Zelf had ze niet lang daarna een boete te pakken omdat ze haar oude huis al jaren illegaal verhuurde.

2014 jaar van de GBA fraudebestrijding

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/handelingen/TK/2013-2014/34/h-tk-20132014-34-4?resultIndex=3&sorttype=1&sortorder=4

Alleen al het verkeerd registreren in de GBA, nog los van de consequenties levert een bestuurlijke boete op. Ik kan niet vinden hoe hoog die boete is maar wel dat juist 2014 uitgeroepen is tot fraudebestrijding door onjuiste inschrijving.

"De heer Segers (ChristenUnie):
Fraude is erg, maar het is niet allereerst het gevolg van falend toezicht en falende systemen. Het is primair een moreel tekort bij mensen die daar misbruik van maken. Dat neemt niet weg dat wij alles op alles moeten zetten om het toezicht op orde te hebben. De minister zegt dat hij ambtenaren gaat trainen om fraude op te kunnen sporen. Ik heb begrepen dat de inschrijving hiervoor op 1 december is afgelopen. Zou er geen permanente educatie moeten plaatsvinden, zeker nu 2014 het jaar van de aanpak van fraude wordt? Is het geen zaak om de training van ambtenaren te intensiveren?"

"Op de concrete vraag van de heer Segers kan ik antwoorden dat wij 1.200 ambtenaren op die manier hebben opgeleid. Er is volgend jaar een budget van 4,6 miljoen vrijgemaakt. Daar zijn al wat bestemmingen voor bedacht, maar laat mij even de ruimte om te inventariseren of er een openstaande vraag naar meer opleidingen voor ambtenaren is. Dan zal ik proberen om het in die 4,6 miljoen mee te nemen. Ik zie het nut daarvan zeker in."

Waarom de GBA als doelwit van fraudebestrijding

"De bron van deze fraude is de Gemeentelijke Basisadministratie."

Hortensia

Hortensia

23-08-2014 om 21:44

emotionele manipulatie

Ik weet niets van dit soort dingen, maar twee van de drie argumenten van je ex sprongen er direct uit voor mij:

- ach, iedereen doet het zo bij vriendin op het werk
- werk jij niet mee, dan zul je dat merken (!)

Het eerste argument: hij heeft "hulptroepen nodig". "Mijn vrienden/collega's doen het ook." Dat maakt een argument al verdacht.

Het tweede argument is geen argument maar een dreigement.

Ook al zou het nog zo legaal zijn, deze manier van argumenteren doet bij mij de deur op slot.

Ik heb helaas ervaring met zo'n ex.

Goudvink

Goudvink

25-08-2014 om 11:58 Topicstarter

Hartelijk dank

Dank voor jullie reacties. Hortensia: voor mij voelde dit precies zo. Zelfs nog voordat ik me afvroeg of dit allemaal wel legaal was, voelde het gewoon niet goed omdat het duidelijk was dat er manipulatie in het spel was.

AnneJ : mijn ex man wil dan net doen of onze zoon woonachtig is op beide adressen (hij heeft op beide adressen een eigen kamer) maar is feitelijk nooit in het huis van mijn ex. Zeg maar heen en weer pendelt tussen beide woningen. Hij deed het voorkomen alsof het allemaal onschuldig en plausibel was maar met name de manipulatie en de onjuiste inschrijving deden mij afhaken.

Dankjulliewel!!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.