Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nickswitch

Nickswitch

09-11-2017 om 13:52

Vraag over eventuele vergoeding orthopedagoog

Wie kan me helpen aan meer informatie over onderstaande?

Situatieschets:
Kind heeft al vanaf groep 3 moeite met spellen en lezen. Op mijn vraag of er geen sprake kan zijn van leesproblematiek werd ontkennend gereageerd, kind moest gewoon meer woordjes oefenen, en meer leeskilometers maken. Op het rapport forse onvoldoendes, maar kind ging gewoon over.

In groep 5 treft kind leerkrachten die meteen aan de bel trokken, kind had op zowel spelling, begrijpend lezen en technisch lezen een flinke achterstand, waarvan de kleinste achterstand bijna 1 schooljaar was. We zijn direct aan de gang gegaan met meerdere zorgplannen, daarnaast op verzoek van de leerkrachten ook een aanvraag voor dyslexieonderzoek gedaan.
Uitkomst aanvraag: kind vertoont zeker tekenen van dyslexie, maar omdat er 1 keer te hoog gescoord is op een Cito, kwamen we niet in aanmerking voor vergoede diagnostiek en behandeling.
De dag erna de evaluatie van de zorgplannen gehad, kind was door de gerichte hulp erg vooruit gegaan qua resultaten, en zou in principe weer aansluiting qua niveau moeten kunnen krijgen met de klas, al zou daar wel wat tijd over heen gaan, aangezien de ontstane achterstand al vrij groot was.
Daarop besloten om geen dyslexiebehandeling te doen, aangezien kind er op deze manier ook wel zou komen.

Echter, in groep 6 is de extra begeleiding die kind in groep 5 kreeg, totaal losgelaten. Er was geen tijd voor, en we moesten thuis maar oefenen. Ondanks al het oefenen thuis, bleek de achterstand aan het eind van het schooljaar weer opgelopen te zijn.
Advies van de docent: Als het mijn kind was zou ik een orthopedagoog inhuren.

Dit gedaan: Kind bleek inmiddels o.a. op spelling een achterstand van 2 jaar te hebben.
Met de orthopedagogische behandeling gaat kind met sprongen vooruit, de verwachting is dan ook dat kind aan het eind van groep 8 weer helemaal 'bij' is, gelukkig.

Nu mijn vraag:
We betalen de orthopedagoog uit eigen zak. We kunnen het gelukkig betalen, en het is elke cent dubbel en dwars waard, maar toch knaagt het wat bij me.
Is het mogelijk om de schoolvereniging om een bijdrage/vergoeding van de gemaakte kosten te vragen?

Reden waarom ik dit zou willen:
- We hebben zelf al in groep 3 én 4 aan de bel getrokken, maar toen werd gezegd dat actie op ondernemen niet nodig was, behalve meer oefenen en lezen.
- In de enige groep waarin de leerkrachten de problemen onderkenden, en met adequate begeleiding gingen werken, verbeterden de resultaten behoorlijk.
- In de groep daarna was geen ruimte voor extra begeleiding, ondanks de zorgplannen van het jaar ervoor, en zijn de achterstanden fors vergroot, terwijl de problemen duidelijk waren.
- Hoe slecht het was gegaan, werd ondanks tussendoor vragen, pas duidelijk bij het laatste rapport.

Zelf denk ik (misschien onterecht, vandaar ook mijn vraag) dat als er door was gegaan met de begeleiding zoals die was in groep 5, die hele orthopedagoog niet eens nodig was geweest, en dat had ons heel wat geld kunnen schelen.

Ik heb in de schoolgids en op de site van de overkoepelende organisatie gekeken, mar kan hier niets over vinden.
School zelf wil ik hier nog niet over vragen, omdat ik, heel lafjes misschien, bang ben voor een verstoorde verhouding en de invloed die dat zou kunnen hebben op het aanstaande schooladvies.
We kan me helpen aan info hierover, of nog beter, weet een antwoord hierop?

Krisje

Krisje

09-11-2017 om 14:21

Link

Kan je hier iets mee? Hieruit maak ik dat de kosten voor eigen rekening zijn: https://www.jmouders.nl/gezondheid/lichamelijke-ontwikkeling/motorische-ontwikkeling/testen-extra-hulp-wie-betaalt-dat

@Emma

@Emma

09-11-2017 om 19:11

Zelf

In principe moet je het zelf betalen. Dat komt omdat je kind net iets te hoog scoorde. Daarnaast is er geen "didactische resistentie" aangetoond. Dat is een voorwaarde voor vergoeding.
Maar de school is heel ernstig in gebreke gebleven. Als er geen didactische resistentie is, dan kan de school in principe genoeg begeleiding bieden. Maar dat moeten ze dan wel doen natuurlijk, zeker als het bekend is na onderzoek. Er zijn ouders die schadevergoeding vragen aan de school omdat er veel kosten zijn gemaakt. Dat zal de relatie met de school ernstig verstoren. Ik raad je aan eerst je kind van school te halen als je zoiets doet, dat komt denk ik niet goed.
Zelf heb ik het met mijn dochter meegemaakt. Ik was woest op de school en ik heb, net als jullie, zelf hulptroepen betaald. Om de lieve vrede en in het belang van mijn dochter heb ik er geen zaak van gemaakt. Achteraf weet ik niet of ik er goed aan heb gedaan. Een achterstand hebben op leesgebied is heel erg voor een kind, en altijd maar extra begeleiding is niet prettig. Het is aan de andere kant wel goed dat ik (en jullie) zoveel geld konden en wilden betalen aan extra hulp. Moeilijk, wat is wijsheid.......Zorg dat je kind goed leert lezen, met of zonder school. Dat is echt van levensbelang. Belangrijker dan geld of een advocaat of een hoop ruzie.

Nickswitch

Nickswitch

09-11-2017 om 20:45

Krisje, @Emma

@ Krisje: Dank voor je reactie. Had deze site al eens voorbij zien komen, maar hoopte dat er toch nog wat mogelijkheden waren.

@ @Emma: Daar zit het 'm denk ik ook in voor mij, dat ik vind dat school in gebreke is gebleven.
Dat jaar dat kind wat extra begeleiding kreeg (en dat was niet eens zoveel, voor spelling bijvoorbeeld even 1-op-1 de spellingsregels uitgelegd krijgen)
ging het met sprongen vooruit. Het jaar erop is er niet eens over een zorgplan gesproken, en is niet alleen het harde werken van het jaar ervoor teniet gedaan, maar de achterstand zelfs nog vergroot. Maar van de ib'er of wie dan ook, hoorden wij niets. Had er dan niet door school aan de bel getrokken moeten worden, behalve door te zeggen dat ik maar beter een orthopedagoog kon gaan inschakelen?

Kind krijgt nu wekelijks 3 kwartier ondersteuning, en wist in de eerste 3 maanden, 10 maanden achterstand weg te werken.
Dan vraag ik me toch af of dat nou echt niet te realiseren was geweest op school, vooral omdat het de leerkrachten in groep 5 wél lukte.

Net als jij, wil ik er nu in ieder geval nog geen werk van maken, denk echt dat dat zijn weerslag gaat hebben op e.e.a.
Bovendien zit kind nu in het laatste jaar, om nu nog van school te wisselen zie ik niet zitten.
Dat kind 'gewoon' goed leert spellen en lezen is inderdaad het allerbelangrijkste, en daar zetten we nu ook op in.

Is het met je dochter goed gekomen met lezen e.d? (Als het probleem daar zat natuurlijk)

@Emma

@Emma

10-11-2017 om 00:37

Nickswitch

Met mijn dochter is het goedgekomen gelukkig. Ze is zeer ernstig dyslectisch en ze heeft rekenproblemen. Na de (vergoede) dyslexiebehandeling in groep 5 en 6 had ze lees- en rekenbegeleiding moeten krijgen op school maar dat is nooit van de grond gekomen. Ik heb dat zelf geregeld en betaald gelukkig, want ik zag het al vrij snel misgaan. Dochter doet nu mbo4, creatief beroep waar ze in uitblinkt, met voorleessoftware en eindeloos rekenbijles. Als ik er niet was had ze praktijkonderwijs gevolgd. We hebben het nog wel eens over die basisschool, grrrrr.....zo'n veel te snel gegroeide, überhippe conceptschool in een vinexwijk Ook daar hangt schoolsucces helaas af van inkomen en opleiding van de ouders.

@Emma

@Emma

10-11-2017 om 00:54

nog iets

Wat gek dat op de school van jouw dochter ze het ene jaar wel hulp krijgt en daarna ineens helemaal niet meer. Na de overdracht moeten er bij de volgende leerkracht toch al vrij snel allerlei bellen gaan rinkelen, zou je zeggen?
Gelukkig haalt ze eea snel in en zit ze in het laatste jaar. Nog even volhouden tot nà het schooladvies

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.