Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Heidi*

Heidi*

25-06-2013 om 08:19

Vraag over entreetoets

Even een vraagje: onze zoon heeft zijn entreetoets prima gemaakt. Einduitslag 79.
Voor taal 90
Studievaardigheden 84
Rekenen 60

Hij had op het onderdeel Getallen en bewerkingen 42 gescoord. De andere onderdelen voor rekenen waren tussen 60 en 70.
Hij wil dolgraag naar de HAVO, maar mijn vraag is of dat nog discutabel kan worden vanwege dat rekenen.

Makkie

De entreetoets is bedoeld om te kijken waaraan in groep 8 nog gewerkt moet worden. Da's bij jouw zoon dus getallen en bewerkingen, omdat die score afwijkt van de rest.

Van alle basisschoolleerlingen gaat 60% naar het vmbo, 20% naar de havo en 20% naar het vwo. Dus alles boven het 60e percentiel is havo-waardig. Daar zit jouw zoon met rekenen op en met taal en studievaardigheden ruim boven. Mij lijkt dat bij deze entreetoetsuitslag een havo/vwo-advies hoort.

skik

Minstens havo

Een percentiel van 79% komt ongeveer overeen met een citoscore van 543. Op de school van mijn dochter is dan genoeg om in een VWO+ klas (gymnasium, tweetalig of tweetalig gymnasium) geplaatst te worden (mits ook VWO advies van basisschool). Op de meeste scholen zal je toch zeker tot een havo/vwo brugklas worden toegelaten met zo'n score.

Je kunt groep 8 gebruiken (op school en thuis) om rekenen nog wat bij te spijkeren en extra te oefenen en dan zou een VWO eindtoets score me niets verbazen.

entreetoets

hallo allemaal mijn zoon heeft vandaag zijn entreetoets percentiel gekregen en er stond op 69 percentiel wat voor advies zal daar bij horen hij hoopt een havo advies.doei

punten

rekenen : 80

taal : 58

studievaardigheden: 64

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.