Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VP kloof wanneer ernstig?

Dochter is ooit in groep 5 met de WISC getest. Daar kwam een verbaal IQ uit van 128, Performaal was deze 144. Totaal IQ was 141. Ze heeft deze week de NIO gehad en we zijn nu aan het wachten op de uitslag.
Ik heb de testresultaten weer bekeken van de WISC en ik zie staan dat er een kloof is tussen het verbale en performale IQ. Nu vraag ik me af of die kloof groot is bij mijn dochter? Wie kan hier iets meer over zeggen svp?
Ik ben dus bang dat die kloof ook te zien zal zijn bij de NIO en dat ze dus een stempel of zo krijgt.

Annet

Annet

28-11-2014 om 13:07

Geen grote kloof

De kloof is 16 punten. Afhankelijk van de theorie wordt het een kloof genoemd bij 12 of 15 punten verschil.
Een kloof komt relatief vaker voor bij hoogbegaafde kinderen. De V-score is het meest bepalend voor het schoolsucces. Nou, die is uitstekend bij jouw dochter.
Ik zou me niet bezorgd maken.

Google eens op 'mythe van de kloof', dan vind je allerlei info.

Katniss

Katniss

28-11-2014 om 13:09

Groter

Bij mijn dochter zaten 28 punten tussen verbaal (hoog) en performaal (gemiddeld). Dat werd door de onderzoeker aangeduid als groot zonder verdere conclusie. 16 punten verschil vind ik dus eigenlijk niet zoveel, zeker niet op zo'n hoog iq.

lisbeth

lisbeth

28-11-2014 om 14:37

valt mee

bij mijn dochter zat er 12 punten tussen en daar werd geen enkel probleem van gemaakt.

Anoniempje

Anoniempje

28-11-2014 om 16:36

Eens een kloof altijd een kloof?

Dat is iets wat ik me inmiddels steeds vaker afvraag. Hier scoorde oudste op een iq-test in groep 4 verbaal 26 punten hoger dan performaal. Op het eind van de basisschool, bij het drempelonderzoek, scoorde ze juist performaal aanzienlijk hoger dan verbaal.....

verschil geen probleem

hier ook heel groot verschil, 100 P / 145 V
Zit zonder enig probleem in eerste VWO plus, gaat prima.
(en hier op de NIO trouwens de verhouding p/v ook bijna t omgekeerde dan op de Wisc. Raar he.)
naar mijn ervaring kloof dus geen probleem.

Annet

Annet

28-11-2014 om 17:31

Verschil met NIO

Ik geloof dat bij de NIO rekenen hoort bij perfomaal en bij de WISC hoort rekenen bij verbaal.
Je kunt de scores niet zomaar vergelijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.