Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
NT

NT

05-04-2018 om 00:58

Voorwaarden school profiel NT/NG

Mijn zoon zit in 3 VWO en wil volgend jaar het profiel NT kiezen. Nu stelt school als voorwaarde dat leerling dan minimaal 20 punten heeft voor de vakken wiskunde, natiurkunde en scheikunde. Op dit moment/tweede rapport heeft zoon er 19 (twee zessen en een zeven). De kans is reeel dat dat er 19 blijven. In dat geval dus geen NT, tenminste niet op deze school. Wie heeft hier ervaring mee en wat gedaan toen?

V@@s

V@@s

05-04-2018 om 07:22

bijles

Als zoon hier echt voor gemotiveerd is zou ik bijles voor hem regelen.

Anoniem

Anoniem

05-04-2018 om 08:45

School van dochter

School van dochter had exact dezelfde eis, maar die bleek toch wat minder strikt te zijn dan vooraf geformuleerd. Logisch ook, ze hadden een dergelijke eis voor alle profielen, maar de kinderen die met overwegend zessen en een enkele zeven over gaan, zouden dan geen enkel profiel kunnen kiezen. Jullie school zit niet toevallig ook in Zoetermeer?

Ga eerst eens met een decaan of mentor in gesprek om te kijken hoe hard die eis is. Moet het echt of zijn kinderen die de eis niet hebben gehaald bijvoorbeeld bespreekgeval?

Verder kregen ze hier aan het eind van de derde per vak een advies of ze dat vak zouden moeten kiezen (- -, - +/-, + of ++). Dat was voor de meeste vakken geen bindend advies, maar gaf wel een indicatie. Kan je zoon niet in gesprek gaan met de docenten ban de NT-vakken en daar gewoon vast eens informeren wat hij zou kunnen doen voor die vakken als hij dat profiel wil kiezen? Die weten misschien zijn zwakkere plekken en kunnen adviseren waar hij aan moet werken.

Mia9

Mia9

05-04-2018 om 09:03

Zoals Anoniem

Bij mijn weten heeft school van oudste niet zo een eis. Er wordt wel een wiskunde-advies gegeven en er wordt aangeraden dat advies op te volgen. De grootste wissel van vakken betreft kinderen die overstappen van wiskB naar wiskA.
Maar hoorde dat kinderen uit klas aan NK leraar hadden gevraagd of hij dacht dat ze een N-profiel zouden aankunnen. Betrokken mentor en decaan, in jouw geval zouden wij gesprek aanvragen met vakleerkrachten/mentor/decaan om hun visie te horen: hoe zou zoon hoger kunnen scoren, werkt hij slordig bvb of moet hij formules beter kennen. Zouden zij het afraden, in welk geval zou hij het wel mogen proberen?

shoppen kan niet

Als op school A een NT advies niet mag, dan kan dat normaal gesproken op school B ook niet.
Dat is niet per se bij wet dichtgetimmerd (hoewel het daar wel strak tegenaan leunt, bindend advies), maar ongetwijfeld wel bij onderlinge afspraak tussen de scholen.

Maar inderdaad: op 1 punt hoeft het niet per se te hangen.
Bovendien kan met bijles wellicht nog een eindsprint gemaakt worden.
Ook als dat het gemiddelde niet boven de zes tilt, zou het wel het signaal "het kwartje is toch nog gevallen" kunnen geven.

Aan de andere kant: realist zijn is ook wat waard.
De school heeft het over 20 punten.
Gaat dat over de optelling van het gemiddelde, of het afgeronde gemiddelde?
Maw: staan die zessen van je zoon voor een afronding (5,6) of zessen (6,4) en hoe zit dat met die 7?

In mijn tijd was de formule zo simpel dat de leerlingen voor elk vak gemiddeld boven 6 moest staan.

NT

NT

05-04-2018 om 11:41

Reactie

Dankjulliewel voor de reacties

Bijles gaan we doen, maar goed, nog steeds geen garantie. Ervaring leert dat derde trimester ook altijd het lastigst is.

School/mentrix heeft aangeheven dat 20 punten een harde eis is. Ik heb dat al nagevraagd, waarbij werd aangegeven dat ze leerlingen met minder dan 20 punten niet in dit profiel laten starten. Er werd daarbij nog aangegeven dat als deze vakken nodig zijn voor een vervolgstudie die altijd nog later kunnen worden ingehaald, buiten school. Ik vind dat absurd. Alternatief zou dan een andere school zijn.

Het gaat hier om niet om Zoetermeer maar (hele) grote stad in de randstad.

Shoppen kan kennelijk wel, want niet alle scholen hier stellen deze eis. Ik heb al een school gevonden hier waar deze eis niet geldt. Daar kan ik mij dus aanmelden aan het eind van het jaar. Uiteraard ook zonder garantie en dit heeft nadrukkelijk niet de voorkeur.

Onafgeronde cijfers leveren 18,9 punten op.

Tenslotte, zoon heeft overwegend zessen, enkele zeven, geen onvoldoends, is dyslectisch, maar gaat verder goed, moet er gewoon voor werken. Het is toch belachelijk dat school kind kan uitsluiten van een bepaald profiel. Gelden de overige profielen dan als een soort restcategorie, terwijl het gemiddelde van die vakken (onafgerond) nog lager staat?!

Zorg voor garanties

"Shoppen kan kennelijk wel, want niet alle scholen hier stellen deze eis. Ik heb al een school gevonden hier waar deze eis niet geldt"
Dat begrijp je verkeerd. Die andere school stelt die eisen voor de eigen leerlingen.

Er is niet gezegd dat leerlingen van een andere school met feitelijk een negatief advies op zak voor het profiel toch welkom zijn op die school met lichter eisen om het profiel daar te volgen.

Dus zorg voordat het van switchen komt, dat je zeker weet en op papier hebt dat jouw kind op die andere school inderdaad dat profiel mag volgen.

"Onafgeronde cijfers leveren 18,9 punten op."
Dat is al iets meer tekort dan 1.
Dat is flauw, ik weet het. Maar toch....

"Het is toch belachelijk dat school kind kan uitsluiten van een bepaald profiel."
Ja. Maar ja. Scholen mogen ook leerlingen helemaal uitsluiten, ze af laten stromen, etc.
Nieuw is het niet.

mijk

mijk

05-04-2018 om 12:54

Ik moet eerlijk zeggen

dat ik (met zoon met NT profiel in VWO4) me wel afvraag of dat profiel haalbaar is. Juist natuurkunde, scheikunde en wiskunde zijn dit jaar echt wel pittiger dan vorig jaar. En als je iets in de basis mist, is het al heel snel niet meer te begrijpen. Zoon stond in de 3e voor al deze 3 vakken ruim een 8 en daar is over de volle breedte een punt af en hij werkt best serieus..

Mijk

Erna67

Erna67

05-04-2018 om 14:05

Ervaring

Ik heb helaas ervaring met een verglijkbare kwestie. Ik heb nu geen tijd maar zal je morgen onze ervaring vertellen en op grond daarvan advies geven hoe je daar mee om zou kunnen gaan.

braam

braam

05-04-2018 om 15:17

hier ook

Hier een soortgelijke situatie, voor alle profielen minimum cijfers voor bepaalde vakken. Ook ik vraag me af hoe ze dat gaan doen. Mijn kind staat zessen en een paar zevens, dat is volgens mij ook vrij normaal op de havo (vorig jaar kon je opstromen naar vwo als je gemiddeld hoger dan zeven stond). Kind hier wil graag NG kiezen, maar staat een krappe 6 voor scheikunde. Maar economie, Frans en Duits gaan net zo slecht, dus EM en CM vallen eigenlijk ook af. Maar geen enkele onvoldoende, ook nog 4 zevens, dus helemaal geen zwakke leerling die op zittenblijven staat. Er zal toch een profiel gekozen moeten worden.

net als mijk

Hier vergelijkbare ervaring dat natuurkunde en wiskunde stuk pittiger werden vanaf 4V. Dochter doet het nog aardig (als in voldoende) maar de achten uit 3v zijn wel minstens een punt gedaald. Ik sluit overigens ook niet uit dat een lakse instelling mijn dochter parten speelt. Als je zoon een harde werker is, is het misschien geen probleem.

NT

NT

05-04-2018 om 16:35

Reactie

@ Mijk - dankjewel, ja, ik geloof ook best dat het een uitdaging wordt, NT, ik neem het zo aan, we gaan het meemaken. Zoon is gewend ervoor te werken. Maar ja voor school is het een risico. Zie ook het artikel in het Parool van Louise Elffers

@ erna67, ja ik hoor graag jouw ervaring

Erna67

Erna67

05-04-2018 om 17:03

vragen

Alvast een paar vragen:
- hoe zijn zijn andere cijfers
- wil hij graag NT?
- werkt hij al hard, of kan en wil hij er nog harder voor werken (dir jaar) om NT te mogen kiezen?

Later meer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2018 om 17:50

Zessen

Zessen voor de exacte vakken vind ik niet heel ruim voor een NT-profiel. Bij mijn dochter op school werd door elke leerkracht een advies gegeven bij het gekozen profiel. Voor NT moest dan in ieder geval wiskunde een ruime voldoende zijn, maar aangezien 75% voor een N-profiel koos zullen ze over de gehele linie niet zo streng zijn geweest (waarbij ik 20 punten voor 3 vakken eigenlijk ook al niet streng vind).
Aan de andere kant, een M-profiel is ook geen feestje als je er niets mee hebt. Dat wordt dan hard werken, met al die leervakken.

mijk

mijk

05-04-2018 om 17:54

Volgens zoon kan het wel

Ik heb net even gecheckt. Er zijn 6jes halers die nu ook voldoende staan!

Tja.

Op ‘mijn’ school zijn de adviezen niet bindend, maar de ervaring is dat kinderen met niet minimaal 7’s in klas 3 op wi/na/sk het in de bovenbouw vaak erg lastig krijgen. Of stranden. En dat is niet leuk. Voor niemand.

Ik kan je voor bv natuurkunde wel uitleggen waarom een 6 niet goed genoeg is. ( en dat geldt ook wel voor sk):

Er zijn best veel kinderen die prima een vwo diploma aankunnen maar die absoluut geen beta talent hebben. Als we natuurkunde in klas 3 zo pittig zouden maken & zo streng zouden beoordelen als het in de bovenbouw wordt, dan levert dat in klas 3 voor sommige (EM of CM ) leerlingen zulke beroerde cijfers op dat ze er op gaan stranden. Niet de bedoeling. Dus houden we het net een tikje meer ‘basic’ maar geven wel aam dat je dus wel wat ‘over’ miet hebben om het in de bovenbouw ook te kunnen. Een (onafgeronde) 7 dus bijvoorbeeld. Natuurlijk adviseren we noet alleen op cijfers...er kunnen meer dingen meespelen, maar ik hoop dat het je wen beetje inzicht geeft in de reden van dat beetje extra wat gevraagd wordt.

Ingrid

Sas

Sas

05-04-2018 om 18:11

Cijfers in de derde zijn niet altijd een goede voorspeller

Als de NT-cijfers in de derde gehaald worden zonder veel inzet maar bijvoorbeeld wel met veel slordigheidsfouten, dan zou het zomaar kunnen dat de cijfers in de vierde klas even hoog/laag worden of zelfs hoger. De stof wordt interessanter, de leerling gaat beter zien dat zorgvuldigheid belangrijk is.
Aanleg is heel belangrijk.

Heeft jullie school het systeem dat toetsen ingedeeld worden in verschillende kenmerken, namelijk reproductie, toepassen, inzicht (even mijn eigen woorden, ik weet niet meer precies hoe die kenmerken heten, maar samen zijn de eerste letters het systeem)
Op die manier kan een leraar (en leerling) zien op welke onderdelen de scores behaald worden. Mijn zoon haalde altijd veel punten bij vragen waarvoor inzicht nodig was, en weinig punten bij vragen waar je moest reproduceren of eenvoudig toepassen.
Daaruit kon de leraar halen dat de aanleg zeker aanwezig was. En dat scheelde voor het advies t.a.v. bepaalde vakken.

Vanaf de vierde klas werden de vakken in theorie moeilijker maar ging het zoon makkelijker af, namelijk meer inhoud. Het was wel een puber dus hij haalde geen hogere cijfers. Hij gaf gewoon minder inzet met hetzelfde resultaat.

Hals van wijnfles

Hier legde de metro uit dat het vwo te vergelijken is met de hals van een wijnfles; de eerste drie jaar nog een wat “rustig” tempo. Na het derde jaar ging het tempo omhoog. Als een vak je moeilijk afgaat, kan die versnelling je opbreken. Vandaar dat een profiel vaak in lijn is met de vakken waar je goed in bent.

Punt omlaag

Hier kregen de kinderen adviezen, maar die waren niet bindend. De ervaring leert echter dat bijna alle kinderen in de vierde voor de exacte vakken een punt omlaag gaan. Voor wiskunde B moest je een 8 staan om een positief advies te krijgen. Klasgenootjes van mijn zoon staan nu, in de vierde, bijna allemaal onvoldoende voor wiskunde B. Natuurkunde gaat iets beter en scheikunde nog slechter.

braam

braam

06-04-2018 om 09:30

Ingridt

Hier op school dezelfde redenering voor best veel vakken. Maar dan loop ik dus tegen hetzelfde aan als wat NT zegt: als het gemiddelde van die andere vakken nu nog lager is? Ik vind dit zelf echt een nadeel van profielen, mijn kind zou best 7 vakken kunnen kiezen waar ze ruim voldoende op staat, maar in alle profielen zit wel 1 struikelvak.

Ik vind ook dat cijfers maar een beperkt beeld geven. De ene docent geeft alleen lastige toetsen over veel stof, de andere docent geeft best vaak een werkstuk waar je met wat inzet sowieso een 7 op haalt. Ik zie hier ook weinig verband tussen de cijfers van vorig jaar en dit jaar, vakken die vorig jaar slecht gingen, gaan nu goed en andersom. Dat maakt het voor mij lastig om in te zien wat mijn kind nu echt kan en wat met docent te maken heeft.

Docenten en boeken

Drietje: Bijna allemaal onvoldoende voor wisk b', Zou dit dan ook niet aan de docent kunnen liggen als je van een 8 naar een onvoldoende kukelt?

Dochter had natuurkunde laten vallen omdat de docent haar niet in staat achtte voor dit vak te slagen. Na twee jaar geen natuurkunde, heeft ze in twee maanden intensieve training natuurkunde haar voortentamen gehaald met een zeven.
Ze is nu bezig met deelcertificaat scheikunde op een vavo. Ik vraag haar waarom het dit jaar beter gaat dan vorig jaar. Ze antwoordde dat de boeken waaruit ze nu werken, beter uitleg beschrijven.

De tip van V@@s is een goeie, het kan de vinger op de zere plek leggen zonder direct aan de werkhouding van een leerling te twijfelen. Het is belangrijk als een leerling zich begrepen voelt.

Braam

Het is een richtlijn. We wijken er ook best regelmatig vanaf. Er zijn idd leeflingen die met nauwelijks werken 6-en halen. Een deel daarvan redt het best in de bovenbouw. Maar er zijn ook leerlingen die met keihard werken magere 6 jes staan. En die redden het best vaak niet. En ja, het kan in principe voorkomen dat een leerling volgens de normen ‘over’ mag terwijl er toch bij veel vakken twijfels zijn. In zo’n geval is het misschien wel zinnig om na te denken of (vanuit vwo 3) havo 4 niet een beter idee is. Je kunt niet altijd alles precies vangen in keiharde ‘normen’

Ingrid

Erna67

Erna67

06-04-2018 om 16:48

Ervaring en advies

Hier mijn ervaring met zoon op een school in het zuiden van het land, niet Zoetermeer dus .

Bij onze school moest je 12 punten hebben voor NASK+ Wiskunde. Helaas had zoon afgerond 11 punten, afgerond een 6 voor NASk en een 5,46 voor wiskunde. Ja, op 0,04 kon hij geen natuurstroom gaan doen. Vermoedelijk had hij wel E&M kunnen doen, maar hij is een echte beta. Klinkt met die cijfers misschien raar, maar ja, eigenwijs, lui, slordig en faalangstig, en dan kom je lager uit dan je kunt. Maar het betatalent zit er echt in (weten wij en ook de bijlesdocent, die we – te laat – hebben ingeschakeld). Geschiedenis vindt hij bovendien stom. Dus E&M was geen optie.

Wat bij hem meespeelde was dat hij nog 3 onvoldoendes had (voor latijn en grieks en hij ging overstappen naar 4 VWO (dus speelden uiteindelijk geen rol, leerlingen van 3 VWO naar 4 VWO hebben immers ook geen latijn en grieks) en voor AK (een 5,4), maar dat zou hij ook laten vallen.

Bij ons ben ik erachter gekomen dat als je niet automatisch bevorderd bent (of automatisch aan de harde eisen voldoet) je bespreekgeval ben en ze dan naar een totaalplaatje kijken. Met al die rode onvoldoendes (voor latijn en grieks en veel andere toetsen, ook kwam hij verder met alles gemiddeld op zessen uit) was dat totaalplaatje niet heel positief. Dus niet bevorderd. Saillant detail was nog dat hij voor wiskunde 2 x een toets herkanst had met 2x een (ruime) 7, maar die telden maar voor 5,5 mee. Als die twee zevens volledig meegeteld hadden, had hij een 6,2 gemiddeld gestaan voor wiskunde. Daarnaast waren er nog wat andere aspecten waardoor hij eigenlijk zowel voor wiskunde als AK gewoon een 6 gemiddeld op zijn lijst had moeten hebben, maar die dingen rond eerdere toetsen hadden we eerder ter discussie moeten stellen. Daar wilden ze op het eind van het jaar niet meer naar kijken. Zeer veel frustratie bij hem en ons dus. Maar ja, school beslist. En je kunt dan inderdaad ook niet naar een andere school in dezelfde regio overstappen. Dus blijven zitten.

Met onze ervaring zou ik je het volgende adviseren, als jij en m.n. je zoon, nog een poging wil doen WEL over te gaan. Ik ga er dan van uit dat je zoon erg graag over wil gaan en ook bereid is nog harder te werken dan hij tot nu toe deed. Het is lang, maar misschien kan je er wat mee.

1. Oude toetsen van de 3 vakken nogmaals bekijken (hopelijk bewaard) om te zien of daar dingen fout zijn gerekend die niet fout waren, er een fout in de puntentelling zit of anderszins ruimte is om puntjes, en die discussie dan nu aangaan. Al is het maar 0,1, alles kan meehelpen - bij ons zat er 0,2 punt in een toets, als hij die had WEL had gehad, wat had gemoeten, had hij een 6 voor wiskunde op zijn eindlijst gestaan).
2. Navragen bij de 3 vakken welke toetsen er precies aankomen, onderwerp en weging.
3. Uitrekenen wat hij moet halen om al die vakken en al die toetsen en of het toch nog haalbaar is de 20 punten grens te halen.
4. Als het nog mogelijk is, snel bijles regelen om intensief te oefenen om die scores te halen.
5. Contact met de docenten van die 3 vakken opnemen. Ik zou voorstellen eerst zoon met docent, waarbij zoon aan de docent aangeeft, dat hij NT profiel wil doen. Te weinig punten staat en de docent graag advies vraagt hoe hij dat toch nog – met hulp en begeleiding van de docent – voor elkaar kan krijgen.
6. Daarna een gesprek regelen met docent-zoon-ouder waar een concreet plan van aanpak wordt bedacht, hoe kan zoon hoog genoeg gaan scoren. Hopelijk willen docenten daaraan meewerken.
Het is heel belangrijk dat de 3 docenten van die vakken zien dat zoon het wil, dat zoon er KEIHARD voor wil werken en dat ze zoon daarin willen steunen. Als 1 of meer docenten niet mee willen werken (omdat ze bijv. al bedacht hebben dat zoon geen beta is, dan is het denk ik belangrijker energie erin te stoppen de docent mee te krijgen zoon een kans te geven, als jullie (zoon en ouders) daadwerkelijk geloven dat zoon het kan, wel een beta is).
7. Een belangrijke vraag aan die 3 docenten is: wat willen zij zien van zoon, om het vertrouwen te hebben dat hij WEL door kan naar NT-profiel in 4 VWO? Wat als zoon bijv. vanaf nu hogere cijfers laat zien?
Waar gaat het hen om? Gaat het ECHT om die 20 punten, of gaat het erom dat zij vertrouwen hebben dat hij het kan? En hoe kunnen ze dat vertrouwen krijgen? Zou zoon bijv. eerdere toetsen (waar hij slechter scoorde) extra mogen herkansen? Of het nou officieel meetelt of niet is minder van belang, als dat voor hen (de docenten) dan vertrouwen geeft dat zoon nu de stof (die hij eerder niet hoog genoeg scoorde) wel voldoende beheerst ook al staat hij strikt genomen niet precies 20 punten). Je kunt zelfs bespreken dat zoon een vakantietaak extra zou willen doen of iets dergelijks om te laten zien dat hij EN ervoor wil werken EN dat hij de stof WEL goed genoeg beheerst.
8. Gesprek met mentor regelen (ook met zoon erbij). In zo’n rapportvergadering aan het einde van het jaar moet iemand zoon ‘verdedigen’ en ervoor gaan pleiten dat hij toch overgaat naar 4 VWO NT profiel, zelfs als cijfers niet 20 punten zijn (als hij het wel haalt is dat natuurlijk geweldig). Met mentor dus de wens en jullie vertrouwen dat zoon het wel kan bespreken en kijken of mentor zoon wil steunen. En mentor ook verder advies te vragen hoe het voor elkaar te krijgen, los van de acties die jullie al uitgezet hebben bij de betadocenten.
9. Zorg dat alle docenten zien dat zoon zich goed inzet. Vooral natuurlijk voor die betavakken, maar ook voor de andere vakken. Het jammere bij ons was is dat wij aangaven dat zoon alle vakken die hij in de 4e zou gaan doen voldoende stond en wiskunde op het randje (formeel) dus niet, maar dat zoon dat bereikt had zonder veel inzet. Dus dat er juist veel ruimte voor verbetering in zat. Maar docenten zien liever iemand die zich heel goed inzet. Dus zorg dat hij goed meedoet in de lessen, vragen stelt, braaf huiswerk maakt etc. Dat vinden docenten fijn.
10. En als jullie het echt belangrijk vinden dat hij overgaat naar 4 VWO (en niet nog een jaartje doubleert om dan hogere cijfers te halen en alsnog NT te gaan doen), dan zou je zelfs nog kunnen overwegen een IQ test te laten doen. Mocht daaruit blijken dat hij echt een betastudent is, dan kan het zijn dat dat meehelpt om school ervan te overtuigen (met al het andere) hem door te laten gaan. Ik weet van een jongen die erg beta (en hoogbegaafd) is, en die door een goede band met docenten en een testuitslag van hoogbegaafdheid overgegaan is met veel slechtere cijfers dan onze zoon (andere school). Ik denk dat die jongen formeel had moeten blijven zitten. Maar dit gaat wel erg ver en misschien is het slimmer dan eerst aan school te vragen of een dergelijke test zou helpen.

Nou, heel veel succes en veel werk aan de winkel als jullie het nog willen proberen! Hoor graag hoe het verder gaat.

Aanvulling op Erna,

Altijd op tijd komen, daar houden docenten van; goede wil tonen voor hun vak.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.