Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Forumredactie OO

Forumredactie OO

25-02-2016 om 16:59

Voorwaardelijke plaatsing in de brugklas?

Heeft iemand van jullie het meegemaakt dat je kind voorwaardelijk in de brugklas werd geplaatst: dat je moest tekenen dat je kind van school zou moeten als het zou moeten doubleren? vmbo?

Niet meegemaakt maar....

In de brugklas blijf je in principe niet zitten. Na de brugklas is er een differentiatie op niveau.
Als er geen lager niveau is op de school dan moet je er dus af.

Er kunnen uitzonderingen zijn, misschien bij langdurig ziek zijn enz.van de leerling.

Anoniem

Anoniem

25-02-2016 om 19:44

zoiets

Mijn dochter zou alleen aangenomen worden op vmbo-basis als ze ook het pad voor Praktijkonderwijs zou gaan doorlopen zodat ze daar naar toe zou kunnen als ze vmbo-basis niet zou halen. Ik heb geweigerd en een andere school gekozen waar zij wel zonder toestanden werd aangenomen.

Ik ken wel twee kinderen die op beide scholen dit wel hebben gedaan. Dus zowel op de beoogde school als op de school waar mijn kind uiteindelijk naar toe ging: dus opgeven voor praktijkonderwijs. Met eentje heb ik nog contact en ik weet dat nu net behaald is wat de bedoeling was en kind kan nu dus gewoon verder op vmbo-basis zoals mijn kind.

Imogen

Imogen

26-02-2016 om 09:24

net als bij Wil40

'dat je moest tekenen dat je kind van school zou moeten als het zou moeten doubleren? vmbo?'

Net als bij Wil40 kun je op 'onze' school niet blijven zitten in de brugklas. Je stroomt dus af. De school biedt geen praktijkonderwijs, dus dan zou je inderdaad van school moeten.

bloemetje

bloemetje

26-02-2016 om 09:44

triest

"Net als bij Wil40 kun je op 'onze' school niet blijven zitten in de brugklas. Je stroomt dus af. De school biedt geen praktijkonderwijs, dus dan zou je inderdaad van school moeten."

Wat een zotheid, dit soort regels. Dus precies in het jaar met de grootste omschakeling (van BO naar VO) wordt een kind genadeloos afgerekend. Ben blij dat mijn kinderen op een school zitten met maar 1 niveau, en waar kinderen gewoon kunnen zittenblijven en niet direct afgeserveerd worden.

Karmijn

Karmijn

26-02-2016 om 17:40

wel voorwaardelijk, niets getekend

Onze zoon is vijf jaar terug voorwaardelijk toe gelaten op de vo-school. Eigenlijk zou hij volgens de basisschool naar cluster 4 moeten, maar wij wilden hem de kans geven een nieuwe start te maken.

De psychologe van zoon stond er ook achter, die heeft er geloof ik nog een gesprekje over gehad met de zorgcoordinator van de vo-school.

We hoefden niet te tekenen of zo, maar het was volgens mij meer de zaak dat de school geen valse verwachtingen wilden wekken. Het was duidelijk een plaatsing mits hij zich goed gedroeg.

De vent heeft trouwens zelfs nog nooit 'een kaart' hoeven halen, in vijf jaar tijd, dus wij hadden lekker gelijk en de basisschool had het fout! Lekker puh!

Imogen

Imogen

26-02-2016 om 19:11

bloemetje

'Dus precies in het jaar met de grootste omschakeling (van BO naar VO) wordt een kind genadeloos afgerekend.'

De meeste kinderen doen het prima op het niveau waarop ze starten, en een deel stroomt zelfs op. Er is maar een enkeling die afstroomt. Dus waarom maak je het zo groot? Bovendien kun je je afvragen of een kind wel zo gelukkig wordt van blijven zitten en nog een keer op zijn tenen moeten lopen. Volgens mij zijn het vaak de ouders die het lagere niveau niet accepteren, niet de kinderen.

Nou Imogen

Wanneer je schrijft dat het maar een enkeling is die afstroomt vind ik je toch heel erg optimistisch. Ik zie in mijn mentorklas (3Havo) toch ieder jaar 1 of 2 kinderen die afstromen richting Mavo. In een grote school zoals de mijne, met 7 havo klassen, zijn het toch +- 14 kinderen per jaar. Misschien komt het omdat we redelijk makkelijk zijn in het laten opstromen van kinderen die in de bespreekzone mavo-havo zitten na de eerste brugklas. Je ziet toch redelijk vaak dat kinderen die opstromen na de brugklas uiteindelijk in de bovenbouw weer op het adviesniveau van de basisschool terugkomen. Het is zeker geen reden om die kinderen niet te laten opstromen, maar wel iets om rekening mee te houden als ouders en ook voor het kind zelf.
Sini

Imogen

Mijn zoon vindt de overschakeling van bo naar vo heel moeilijk. Zijn (dikke) onvoldoendes zijn nagenoeg geheel het resultaat van die overschakeling. Van jarenlang in een kleine klas nu in een grote, drukke klas, uitvogelen wat wanneer en hoe moet, geen hulp durven vragen, het feit dat er nu wel wat van hem verwacht wordt, samenwerken, pesterijen. Inmiddels gaat het beter, maar hij kan zijn cijfers denk ik niet meer ophalen tot het gemiddelde dat nodig is om naar de tweede klas van hetzelfde schoolniveau te gaan. Toch zonde als je door voornamelijk logistieke opstartproblemen moet afstromen? Ik vind het dogma 'als je de eerste klas niet haalt is dat niveau dus te hoog voor je' lang niet altijd kloppen. Geef ze even de kans om te groeien.

skik

Mag niet

Zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0005946/2016-01-01#HoofdstukII artikel 3 3e lid.

"toelating tot het eerste leerjaar van een school kan niet voorwaardelijk geschieden."

Forumredactie OO

Forumredactie OO

27-02-2016 om 00:33

En zijn er ook scholen waar ze mogen doubleren in de onderbouw?

En doubleren in de onderbouw (na de brugklas), kan dat wel altijd? Of moeten ze dan ook afstromen of van school af?

School dochter

Op de havo/vwo-school mag je wel blijven zitten havo 1. Ik weet niet of je in vwo-1 mag blijven zitten of dat het dan afstromen wordt.

skik

Anoniem

Anoniem

27-02-2016 om 08:19

hier kan dat wel

Maar dan moet er een duidelijke reden zijn voor het zittenblijven. Kind heeft dus laten zien dat het niveau passend is. Bijv het eerste of laatste deel vh jaar ging het goed.

Zittenblijven mag

Er is geen wet tegen zittenblijven. Maar scholen mogen wel zelf overgangsregeling hebben waarin zittenblijven niet voorkomt. De kwestie is dat die regels duidelijk moeten zijn, in de schoolgids moeten staan en in het leerlingenstatuut.

De regels kennen meestal een ontsnappingsformule die zegt dat de eindbeslissing "naar het oordeel van het team" of "de commissie" is. Dat betekent dat alleen cijfers tellen niet voldoende is (soms blijft een leerling tcch zitten of gaat juistopjuist over).

De school mag niet voor individuele leerlingen, individuele regels laten gelden. Ook niet als daar een "contract" bij geleverd wordt dat door de ouders ondertekend moet worden. Dat soort contracten zijn nietbrechtsgeldig. De school moet zich aan de wet houden. Dat is een verplichting aan de overheid. Die verplichting wordt niet opgeheven met een contract met derden (ouders).

Als een leerling niet over gaat en naar een andere school moet, dan moet de school wel zeggen dat er een andere school is die de leerling wil hebben. Anders mag de leerling niet worden uitgeschreven.

De school heeft hiervoor het Samenwerkingsverband van scholen als ondersteuning om een andere onderwijsplaatsen te vinden.

Bijvoorbeeld

Gekopieerd uit de schoolgids van Bindelmeer in Amsterdam
"10.4 Bevorderingsnormen VMBO
Voor het wegen van de bevordering wordt gewerkt met leergebieden: Nederlands, Engels, Wiskunde/ Rekenen, Mens en Maatschappij Biologie/verzorging, algemene techniek, Cultuureducatie (Tekenen, Beeldende vorming, Muziek), Bewegingsonderwijs.
De eerste drie leergebieden vormen de basis culturele vakken / kernvakken en tellen het zwaarst.
Bij de bespreking wordt naast de cijfers o.a. gekeken naar, Cito uitslagen, Vaardigheden, Inzet en Motivatie van de leerling. Bespreking vindt plaats in de docentenvergadering. Het resultaat van deze bespreking is bindend.
Dit kan (afhankelijk van de bespreking) bevordering naar een ander, of hetzelfde niveau zijn, of een doublure. De docentenvergadering kan ( in bijzondere gevallen) afwijken van de normen. Deze gevallen worden met onderbouwing ter vaststelling voorgelegd aan de schoolleiding.

Hier op VO

Eén keer doubleren in onderbouw en één keer in bovenbouw en niet 2 leerjaren achter elkaar.
Bij doubleren speelt ook de leeftijd van je kind mee. Bij twijfelgevallen stromen de oudere leerlingen eerder af, de jonkies mogen het jaar over doen.
Ook wordt gekeken naar de reden waarom kind in onderbouw doubleert, niveau te hoog, veel ziek geweest, onrustige thuissituatie.
Docententeam beslist inderdaad.

Imogen

Imogen

27-02-2016 om 10:07

Sinilind

'Ik zie in mijn mentorklas (3Havo) toch ieder jaar 1 of 2 kinderen die afstromen richting Mavo.'

3Havo is geen brugklas en in 3Havo mag je op onze school gewoon blijven zitten.

Anoniem

Anoniem

27-02-2016 om 16:00

Daarbij

Een school die leerlingen laat afstromen naar de mavo na havo3 is echt heel slecht bezig. Dat soort dingen moet je uiterlijk in havo2 zien aankomen. Net zoals afstromen in VWO4, dan ben je gewoon te laat. Afstromen doe je op het VWO uiterlijk in VWO3 en dan naar havo4 zodat ze geen jaar verlies hebben. Na een jaar havo3 alsnog beginnen in mavo3 (of mavo4 moet mogelijk zijn maar dat kan vrijwel nooit omdat ze al in mavo3 met de examens beginnen) lijkt me niet slim, dat is slaapverwekkend en demotiverend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.