Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Breinaald

Breinaald

05-02-2016 om 18:25

Voorlopig schooladvies vooraf vragen?

Mijn dochter zit in groep 7 en krijgt over een paar maanden een voorlopig schooladvies voor de middelbare school. Het is een slimme meid met wat matige concentratie, zeer speels/jongensachtig, maar vooralsnog geen diagnose. Haar methodetoetsen gaan goed tot zeer goed, de cito's gaan prut (IV en V, soms III). Haar intelligentie is op havo/vwo-niveau maar vwo is wat ons betreft niet aan de orde.
Ik denk erover om voorafgaand aan het gesprek met dochter erbij aan de leerkracht en ib'er te vragen in welke richting zij het schooladvies zien. Enerzijds zodat ik daar tijdens het echte gesprek niet door van slag raak, anderzijds om misschien wat bij te sturen. Wij als ouders zien het liefst een havo-advies omdat we denken dat ze dat gewoon aankan, maar de cito's zijn natuurlijk helemaal niet in lijn daarmee. Lager dan vmbo-t zien we gewoon niet zitten omdat ze dan op een te laag niveau zit, en dat haar inzet helemaal niet ten goede komt.
Vermoedelijk gaat ze na de middelbare school een mbo-opleiding doen, want het is ook geen kind dat erg van schools leren houdt (wel een echte aanpakker), maar dan nog heb je met havo een betere basis.
Heeft iemand ervaring met zo'n situatie, en hoe heb je dat aangepakt? Of moeten we het maar op zijn beloop laten en hopen op het beste?

Tijgeroog

Tijgeroog

05-02-2016 om 19:06

Maar...

Het is toch nog een voorlopig schooladvies? Dan heb je toch juist nog tijd, in dat gesprek en tot aan het definitieve advies, om dat bij te sturen als het nodig is? Bovendien zal de school hopelijk niet alleen naar de cito's kijken maar ook naar de rest. Dus ik zou me er neit al te druk om maken.

Anderzijds kan het ook geen kwaad om even informeel te informeren. Al is het maar om vast rond te kijken op open dagen van de middelbare scholen. In dat kader zou ik het geen rare vraag voor een leerkracht vinden.

Hier

Hier ook een kind in groep 7 en de meester vond het begin van het jaar al nodig om bij het kennismakingsgesprek te roepen welk niveau het volgens hem ging worden. Kan zijn dat ie gelijk gaat hebben, maar het kan ook iets hoger uitvallen. Als je benieuwd bent kun je het bij een 10-minutengesprek gewoon vragen.
Zelf ben ik niet zo van het vooruit lopen wat betreft vervolgopleidingen. Eenmaal op de middelbare school kan er nog van alles veranderen.

Hier snap ik niets van.

Als haar methode toetsen goed zijn, maar de citotoetsen een stuk lager dan ga je toch je enrgie steken in het trainen/ begrijpen van een citotoets.
Je kunt ervoor kiezen om met een pabo-student of een Rt-er of een huiswerkinstituut te oefenen in het juist lezen van citotoetsen.
Je kan ook aan de leerkracht vragen welke fouten ze maakt zodat degene die haar trainig geeft, weet waar het probleem ligt. Gaat ze te snel, raffelt ze af of beheerst ze een onderdeel nog niet goed.

Vraag nog niet naar het voorlopige advies maar geef haar ruimte om zich te verbeteren in het maken van citotoetsen zodat de resultaten van een cito meer in lijn ligt met haar methode toetsen.
Dat is belangrijk voor haar LVS, (de voornaamste leidraad voor ieder advies).
Als de school je een advies voorlegt, doe je er beter aan deze niet te accepteren. Dat geeft je wat speelruimte.
Dan stellen ze hun advies wat uit tot na de volgende citoafnames.

Ps aan de ene kant weet ik niet of het wel zo verstandig is om aan de leerkracht te vragen waarop ze struikelt; dan weten ze ook dat ze extra 'bijles' heeft. De wetenschap dat een kind 'bijles' heeft kan het opschroeven van een advies blokkeren. Maar dat is schoolafhankelijk.

Elfje65

Elfje65

06-02-2016 om 09:20

Hier ook gehad

En juf ging zelf met kind aan de slag omdat zij de grote verschillen ook niet logisch vond. Uiteindelijk met een HAVO-advies bs verlaten.

Elfje65

Elfje65

06-02-2016 om 09:22

Nog toevoeging

Volgens zijn voorlopige CITO kwam hij op kader uit.

Totaal anoniem

Totaal anoniem

06-02-2016 om 12:36

Intelligentietoets

Met de rapporten van onze oudste en jongste naast elkaar kregen wij inzicht in waar jongste op af koerste. In gesprekken op school met leerkracht en IB wel eens geprobeerd te peilen wat zij dachten en dan kregen we altijd te horen dat jongste niet zo briljant was als oudste. Oudste kreeg uiteindelijk VWO advies
Thuis en tijdens uitstapjes in musea hadden wij maar steeds het gevoel dat jongste wel net zo briljant, misschien wel briljanter was als oudste. Snapte heel snel hoe apparaten in musea hebben gewerkt, geeft heldere duidelijke analyses van het nieuws.

Helaas zagen wij dat niet terug in resultaten.
Methodetoetsen en Cito's lieten heel verschillende resultaten zien van drieën en vieren tot negens en tienen, van I tot V bij cito.

Ten einde raad een intelligentieonderzoek laten doen om voor eens en altijd duidelijk te krijgen wat jongste zou moeten kunnen, of die wijze woorden thuis toeval waren of dat hij de lesstof echt niet begrijpt.

Ik ben heel benieuwd naar de uitslag, we zitten er nu middenin.

Zou dat een optie zijn, intelligentieonderzoek laten doen om te kijken of jouw verwachtingen reëel zijn?

tjonge totaal anoniem (ot)

Briljant nog wel! Zo hé, nou dan gaan we nog veel horen van jouw kinderen

Breinaald

Breinaald

06-02-2016 om 12:57

Totaal anoniem

Dat onderzoek is al gedaan en er kwam weinig opmerkelijks uit. Haar iq is net bovengemiddeld (116).

Breinaald

Ik zou doorvragen op school naar een verklaring voor het grote verschil tussen methode toetsen en cito. En vraag of je ook cito's in mag zien om te weten wat voor soort fouten er gemaakt worden. Vervolgens zou ik met je kind aan de slag gaan en gericht gaan oefenen. Nu meteen al dus, zodat de ze de cito's van eind groep 7 al veel beter kan maken.

Totaal anoniem

Totaal anoniem

06-02-2016 om 13:22

briljant

Ik heb de term briljant gebruikt om aan te geven hoe school dacht over oudste en jongste. Van oudste dachten zij ook dat kind heel slim was ( misschien wel bovengemiddeld) dat hebben wij nooit gezien. Van jongste zien wij het wel maar school niet, ze kunnen of willen het niet zien. Ze zetten oudste neer als heel slim en jongste kan daar niet aan tippen, terwijl wij denken dat jongste minstens net zo slim is misschien zelfs slimmer.

Moni

Moni

06-02-2016 om 13:25

Dit IQ past bij VWO

zie bijvoorbeeld:
http://www.edumax.nl/vgv.html#IQVO
Daar kun je een kopje vinden welk iq gemiddeld nodig is voor een schooltype.

Els

Els

06-02-2016 om 13:33

Vergelijkbaar totaal anoniem

Hier iets dergelijks. Basisschool vond oudste (veel) slimmer, wij hadden onze bedenkingen. Oudste is wel veel extraverter en vooral verbaal begaafd. Ook geen schroom om te praten, en erg goed in het maken van een conversatie (enorm fijne eigenschap trouwens). Hij komt dus veel meer over als een "wise guy". Jongste minder verbaal vaardig. Althans, oudste is uiteraard in gezelschap meer aanwezig en jongste weet niet anders, oudste was er immers altijd al. Jongste ontwikkelt zich daar dan natuurlijk ook naar. Nu, nadat basisschool eerst liet weten dat we voor jongste wellicht moesten denken aan VM/HAVO advies, zit jongste in 2 atheneum en scoort (veel) hoger dan oudste. Zit veel beter in zijn vel dan ooit en zegt letterlijk: het wordt steeds uitdagender mam!
Tip: kijk of je jongste op VO kunt krijgen met heterogene brugklas.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.