Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mira

Mira

18-01-2017 om 15:51

Voorlopig schooladvies

Mijn kind heeft voor rekenen 1 plus, spelling 2, leestempo 3 en begrijpend lezen een 4. Wat is hierbij een passend schooladvies?

Triva

Triva

18-01-2017 om 16:02

ja maar

is dit één score of heeft hij/zij dit altijd precies zo gehaald vanaf groep 6?

Mira

Mira

18-01-2017 om 16:46

gelijk

Ongeveer gelijk ja.

lisbeth

lisbeth

18-01-2017 om 17:05

ik zou denken

tl/havo. omdat begrijpend lezen heel belangrijk is maar erg laag is.

Mira

Mira

18-01-2017 om 17:41

TL/HAVO

In groep 7 is begrijpend lezen overigens een 3 is geweest. Wat ik denk als het begrijpend luisteren zou zijn dat hij er beter uitkomt. Lange stukken tekst lezen is soms erg vermoeiend i.v.m. zijn dubbel zien ofwel met een mooi woord fixatie disparatie. Inderdaad lijkt mij tl/havo advies op zijn plaats alleen is voorlopig advies nu tl. Hij is heel gemotiveerd en perfectionistisch. Er wordt gedacht dat hij juist daardoor op zijn tenen zou moeten gaan lopen. Nu denk ik daar wat anders over, verveling is ook niet leuk. Hij is slim genoeg denk ik, alleen zijn zicht is toch wel van invloed op het lezen.

TL advies

Een duidelijk TL advies
Begrijpend lezen moet je toch echt wel minimaal een B staan om een TL/havo advies te krijgen.
Zoon doet nu brugklas TL/ Havo.
Volgens leerkracht groep 8 een prima Mavo kind en de Havo kreeg die erbij voor zijn B voor begrijpend lezen maar of die de Havo gaat redden weet ik echt niet.
Vandaag ook een voorbeeld. Een bio proefwerk op Havo niveau.
Hij komt mopperend thuis dat er vragen waren die niet in het boek stonden en ze staan ook niet in het boek maar wel aanverwante onderwerpen en dan komt het stukje inzicht toch om de hoek kijken en net iets verder denken dan dat je uit je boek heb zitten leren.
Mocht je zoon zijn landelijke cito straks goed scoren zou die evt nog mavo/ havo kunnen doen maar als je nu al aangeeft dat lange stukken tekst lastig zijn wordt het toch wel lastig, maar dat is mijn mening.

Zou ik ook denken. Lange lappen tekst lezen is dagelijkse kost op het VO. Maar is er geen voorleessoftware oid waar hij gebruik van kan maken?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2017 om 18:40

valt weinig over te zeggen

Dit soort vragen is altijd lastig. En eigenlijk kan niemand hier echt iets over zeggen. Je kind is namelijk zoveel meer dan die paar cito-scores. Daarnaast is ons Nederlandse schoolsysteem zo opgebouwd, dat kinderen op niveau worden ingedeeld. Dat is (meestal) prima voor kinderen die op verschillende onderdelen ongeveer gelijk scoren. Maar voor kinderen zoals jouw zoon is het een puzzel en ontstaat bijna als vanzelf een discussie. Ga je van het hoogste uit, het laagste, of ga je er een beetje tussenin zitten? Het systeem van 'indelen op niveau' voorziet hier gewoon niet goed in.

Persoonlijk heb ik altijd moeite met dit soort stellige uitspraken: 'Begrijpend lezen moet je toch echt wel minimaal een B staan om een TL/havo advies te krijgen.'
Het verschilt gewoon echt. Em bovendien: het hangt er nogal vanaf waarom een kind lager scoort op begrijpend lezen. Is er sprake van dyslexie, of zoals jij schrijft van dubbel zien? Dan is het echt een ander verhaal.

Hier trouwens twee kinderen die beiden nooit hoger dan een 3 haalden voor begrijpend lezen. Ene kreeg havo/vwo-advies (doet nu eindexamen gymnasium) en ander vwo-advies (en zit in 3gym). Ik ben blij dat ze niet te zwaar zijn afgerekend op wat ze als jonge knulletjes hebben laten zien op de basisschool.

Mira

Mira

18-01-2017 om 21:33

dankjewel

Ijsvogeltje bedankt voor je antwoord hier kan ik wat mee. Voor hem lijkt mij TL echt te laag en gaat hij zich vervelen. Ik hoop alleen dat school hier ook een beetje naar wil luisteren. Inderdaad als de scores uiteenlopen is het een puzzel die niet zo gemakkelijk is.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-01-2017 om 22:12

school bepaalt

Mira, uiteindelijk is het wel de school die bepaalt. De basisschool bepaalt het advies (soms op basis van regionale afspraken), de middelbare school bepaalt welke leerling tot welke klas wordt toegelaten. En hoe dat uitpakt, dat valt niet te voorspellen. Hier op het forum komen zeer uiteenlopende ervaringen langs.

Wij hebben 'geluk' gehad. Hadden we in de stad 20km verderop gewoond, dan hadden ze gegarandeerd lagere schooladviezen gekregen en hadden ze niet naar de school van hun keuze gekund.

thea

thea

19-01-2017 om 00:10

brugklas

Praat ook met vo scholen.
Wat vragen zij? Vaak bijv kunnen kinderen met tl advies in een tl/ havo brugklas geplaatst worden.
Hier is ook een vrije school waar tl, havo en vwo in eerste instantie samen zitten. Moment van beslissen wordt daarmee uitgesteld. Zo'n brede klas lijkt me ideaal voor jouw kind.
Overigens vind ik sowieso dat cito uitslagen echt overschat worden. Het zegt wel iets maar echt niet alles, er wordt veel aan opgehangen.
Kind scoorde hier echt niet altijd l, soms zelfs lll voor rekenen. (bg lezen meestal l of ll) Doet het prima in gym 2 inmiddels met gemiddeld een 8.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.