Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kraaltje

kraaltje

27-06-2016 om 09:29

voorlopig schooladvies

Mijn zoon heeft een lager voorlopig schooladvies gekregen dan ik verwacht had. En ik wordt er helemaal zenuwachtig van. Kunnen jullie me laten weten hoe jullie dit inschatten?
Hij heeft zichzelf leren lezen toen hij in de kleuterklas zat. Toen hij in groep drie kwam kon hij heel goed lezen en rekenen. School had niks extra's voor hem te doen en na een jaar lang vervelen in groep drie is hij naar een andere school gegaan waar ze meer kunst, dans etc hadden- dat vindt hij ook enorm leuk en ik dacht dan heeft ie dat in ieder geval. Ze zagen hem daar heel goed, hij scoorde altijd A of A+ op de cito's. In groep vijf was alles nog steeds te makkelijk en droomde hij steeds weg. School heeft toen, in samenspraak met ons, besloten om hem een klas te laten overslaan. Ook ging hij vanaf toen één dag per week naar een speciale school voor hoogbegaafde kinderen. Hij werd steeds gelukkiger Op rekenen scoorde hij daarna in groep 7 een B- helemaal goed vonden we want hij moest wel kennis inhalen en nu was hij eens niet de beste en toch een B scoren vonden we zeer goed. De rest nog steeds A. Tweede cito was ook alles A en nog steeds een B op rekenen, niks aan de hand dacht ik. Tot we vorige week het voorlopige advies kregen: Havo/VWO. Hij wil erg graag naar Gymnasium en dat kan alleen met VWO advies. Ik had verwacht, gezien zijn schoolgeschiedenis dat hij ook zeker vwo advies zou krijgen. Nu zei school dat ze met twee keer B niet vwoadvies kan geven. (van groep zes dus geen cijfers) Als je naar hem kijkt en hem kent weet je dat hij daar zeker hoort; hij heeft inmiddels zichzelf engels geleerd en leest veel boeken in t engels, bouwt websites, nouja, type nerd op een positieve manier die heel snel en op een bijzondere manier denkt. Ik ben bang dat school straks alleen nog een vwo advies wil geven als hij de volgende citotoets rekenen A scoort.
Wat vinden jullie hiervan? Klopt dit advies? Mijn man zegt dat hij nu hard moet werken en ook weer een A voor rekenen moet halen op de laatste citotoets en dat hij dat ook wel kan en maakt zich geen zorgen. Ik lig wakker omdat ik een totaal ander beeld van hem heb dan ik nu van school hoor en dat stoort me. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is van een klas overslaan en ik vind nog steeds dat hij het enorm goed doet. Ik ben bang voor wat er gebeurt als hij straks een slechte dag heeft en geen A haalt. Dat het advies blijft staan en hij zich niet voor vwo/gymnasium kan aanmelden.
Kortom; wat vinden jullie hiervan? Ervaring?
Bedankt!

lisbeth

lisbeth

27-06-2016 om 09:47

Ervaring

Onze dochter kreeg vorig jaar een tl advies. Drie maanden voor de m8. Ze had door diverse omstandigheden jaren niet naar behoren kunnen scoren. Ze is echter wel hb en heeft een klas overgeslagen . Ik heb toen met de basisschool de deal gesloten dat het advies aangepast zou worden naar het niveau waarop ze de m8 zou maken. Daarbij ben ik op de co van keuze gaan praten. Dochter wilde ook graag naar het gym. Het Vo wilde op zich wel het risico nemen maar zaten vast aan lokale afspraken. School moest dus een bindend vwo advies geven of een vwo plaatsibgsadvies.
Ik ben toen de laatste maanden cito's gaan oefenen. Dochter was ook wel behoorlijk gemotiveerd. Maar ik had ook behoorlijk de zenuwen ervan.
Uiteindelijk heeft ze alle cito's uitgezonderd spelling op 1+ niveau gemaakt. Goed voor een vwo advies dus. Omdat gym hier officieel vwo + is waren we alsnog afhankelijk van het Vo maar ook dat is goed gekomen. Ze is dus afgelopen jaar gestart in een gymnasium brugklas.
En ze gaat nu zonder echt problemen over naar gymnasium 2. Uiteindelijk helemaa goed gekomen hier dus

Ellen33

Ellen33

27-06-2016 om 10:21

Belachelijk

Als deze jongen versneld is dan heeft hij waarschijnlijk van rekenen iets gemist. Logisch dat dit kan gebeuren als het kind versneld is en een schoolwissel etc. Waarom ga je niet uitzoeken waar hij op uitvalt. Daarna gericht oefenen en ik durf te wedden dat er dan een A uit komt. Bij mijn dochter (groep 6 overgeslagen)was het dat ze de rekencito zo verschrikkelijk snel deed dat ze slordigheidsfouten ging maken. Ook wist ze niet goed met breuken om te gaan. We hebben toen met cito's rekenen geoefend en waar ze op uitviel (breuken dus en te snel werken)met squla geoefend en hup ze haalde cito 550. Ze heeft een heel hoog IQ en doet het Gymnasium nu met gemak. Ik heb echt moeten vechten om haar op het gymnasium te krijgen. Juf vond haar een havo kind. Geen stress, jij weet wat je kind kan. Succes!

Oefenen

Vraag die cito's rekenen op en kijk waar het fout gaat. Ga gericht oefenen, dan heb je kans dat hij stijgt naar een A.
verder zou ik tzt met de VO-school van je keuze gaan praten. geen garantie, maar wie weet helpt het.
Mijn zoon kreeg ondanks hoge cito, Havo-advies (was "te dromerig en ongeorganiseerd"). Alsof je daar op de havo dan opeens geen last van hebt, maar enfin.
School had hakken in het zand. Na gesprek op middelbare school en even zijn cito laten zien, is hij op vwo+ geplaatst, ondanks dat advies. En ook al heb ik dit jaar mijn handen vol gehad aan zijn begeleiding (hij was idd nogal chaotisch), hij is daar enorm opgebloeid en gaat ruim over naar de tweede.

lacy

lacy

27-06-2016 om 10:53

waarom

Ik zou ook gaan oefenen.
Maar los daarvan, waarom wil hij naar het gymnasium? Voor de klassieke talen? Bij ons is vwo+ mogelijk na een goede havo/vwo brugklas waarin van alles gekozen kan worden. Spaans Grieks, Latijn, cambridge engels. Dan zal er niet meer veel verschil zitten tussen gymnasium(zijn hier allemaal categoraal)en vwo+. Of gaat het hem om andere dingen?

Yep

Oefenen! Mijn zoon had ook het rekenen van groep 6 grotendeels gemist en hiaten opgelopen. Met het doorlopen van een oude citotoets en met Loi Kids Rekenen hebben we de hiaten opgespoord (waren er heel wat) en meteen opgelost. Ik schrok van de hiaten, maar achteraf was het zo weer ingehaald. Het zat hem ook in simpele dingen, als een kladblok gebruiken en de vraag goed lezen (niet te snel). Inmiddels zit hij weer op niveau.

Ik denk ook dat een kind met die achtergrond een vwo-advies hoort te krijgen.

Li

Li

27-06-2016 om 10:59

en

als het niet anders gaat, kun je in groep 8 altijd nog een IQ test of NIO laten doen en daarmee wapperen naar zowel basis- als VO school. Maar zelfs als hij een mini-Einstein blijkt te zijn, geeft dat je geen rechten. Het ondersteunt alleen wel je argumenten.

Triva

Triva

27-06-2016 om 15:08

oefenen

Je had na die B- al de vinger aan de pols moeten houden. Van school moet je niet zoveel verwachten, die vinden het fijn dat een kind nog wat moet leren maar op dat niveau dat ze er niets extra aan hoeven te doen en ook geen verdieping hoeven te geven.

Gewoon oefenen dus, leg je zoon uit waarom, beloon hem desnoods, koop iets van ambrasoft of squla of zoek zelf wat op of vraag het rekenboek en als jouw zoon zo slim is scoort hij volgend jaar echt wel een A. Het is dan alleen nog de vraag of school hem dan alsnog wel een VWOadvies wil geven na zoveel Btjes.

Sanne

Sanne

27-06-2016 om 18:40

Suffe leerkrachten

Ja, ik normale omstandigheden is een B voor rekenen een helaas pindakaas voor een onverdeeld vwo advies. Maar een schooladvies is niet alleen cito's, anders kwam het wel uit een computer in plaats van na overleg door leerkrachten. Een goede leerkracht ziet natuurlijk wat het hele verhaal van het kind is.

Daar zou ik echt het gesprek over aan gaan. En wat iedereen zegt: oefenen. Vooral kijken wat het probleem is. Geven de methodetoetsen geen inzicht in waar de hiaten zitten? Je hebt gelukkig nog de tijd.

Fransien

Fransien

27-06-2016 om 19:40

oefenen

Suffe leerkrachten inderdaad, als het schooladvies uit de computer komt rollen, waar zijn zij dan nog voor nodig?
Zorg dat je zoon geen hiaten heeft voor rekenen, daar loopt hij toch een keer tegenaan. Het grote rekenboek-oefenboek van Scala leuker leren is heel goed om die hiaten weg te werken en een heel stuk goedkoper dan LOI kids of Squla.

kraaltje

kraaltje

27-06-2016 om 20:53

bedankt en antwoorden

Ja, ik vind ook dat een 'normaal' verlopen schooltijd een heel ander verhaal is dan een klas overslaan. We gaan inderdaad oefenen maar ik vind het een gestress om niks; hij haalde altijd a en a+ en nu waarschijnlijk door gemiste instructie haalt ie een b. Ik dacht dat het inzicht van de leerkracht en zijn/haar kennis van het kind het belangrijkste was sinds 2014. Nu lijkt het alleen om de score te gaan.
Ik ga zeker een gesprek aan maar weet nog niet zo goed wat mijn insteek zal zijn.
Ik denk dat hij te veel klas 7 ingekomen is alsof ie een 'gewone' leerling was, ik bedoel dus alsof hij niet net een heel jaar had overgeslagen. De rekeninstructie/ uitleg van de methodes waren altijd op een dag dat hij naar de speciale school was. De dag daarna is zijn vaste leerkracht er niet, dan is er een invaller. Het duurde een tijd voor we door hadden dat hij die instructie niet kreeg- die moest hij de dag daarna krijgen terwijl het gewone lesprogramma, 30 kids in deklas.. door ging. Uiteindelijk hebben we er op gehamerd dat er op gelet werd dat dat gedaan werd maar in de drukke dag bleef het er wel eens bij. Toen werd die leerkrach ook nog eens vervangen door een andere nieuwe leerkracht en ik vermoed nu dat de instructie dus erg gefaald heeft.Zoon zei ook dat een vriendje hem vaak uitleg gaf.. Van juf hebben we nooit signalen gekregen dat er iets niet goed ging. Dus eigenlijk zonder instructie alles zelf uitzoeken en een beetje meehobbelend heeft ie toch een b gehaald. ik vind dat eigenlijk verdomd goed.

Dus ik denk nu er achter komen waar de hiaten zitten en ik wil de leerkracht laten zien dat hij dit met magere en rommelig verlopen instructie behoorlijk zelfstandig voor elkaar gekregen heeft.
En dan maar oefenen inderdaad. Maar ik vind het een benauwend idee dat het dan nu op deze enige cito aankomt, bah.

Lacy, hij wil inderdaad graag naar een categoraal gymnasium, wil heel graag grieks en latijn leren. Engels kan hij al beter dan zijn oudere broer die in de brugklas zit en misschien straks naar vwo gaat. de 'nieuwe' vwo+ met science en techniek enz zijn enorm populair maar daar gruwelt hij van. Als iemand zegt dat grieks en latijn toch saai muf en dode talen zijn dan zie je hem enthousiast worden
Eigenlijk vechten we zijn hele schooltijd al ertegen dat hij zich niet gaat vervelen en afhaakt. Als hij in een havo/vwo brugklas komt met wat hij kan aan nederlands (die cito's heeft hij foutloos gemaakt) en het niveau van engels wat hij nu als heeft vrees ik zo dat het voorgezet onderwijs een teleurstelling gaat worden. Met grieks en latijn heeft hij iets helemaal nieuws om in te duiken.
We zitten in Amsterdam en zonder vwo advies zijn er 5 gymnasia waar hij zich niet voor aan kan melden.Met dit matchingssysteem zijn dat 5 scholen die je dan niet op de lotingslijst kan zetten. Er zijn een paar scholengemeenschappen waar ze ook gymnasium hebben maar niet zo veel.
Nouja, mijn man denkt dat de soep niet zo heet gegeten zal worden maar ik vind het enorm vervelend.

Nog meer tips, hoe dit aan te pakken zijn nog steeds heel welkom. En superbedankt voor jullie reacties, ik heb er echt wat aan. Ik probeer rustig te worden

kraaltje

kraaltje

27-06-2016 om 20:58

ohja, nog één vraag!

Leerkracht zei zoiets als het moeten kunnen verantwoorden van dit advies? Aan wie is dat dan precies? Is er een bepaald risico ofzo voor de basisschool dat een vo school achteraf komt klagen oid? Zijn er regels voor het opstellen van het advies en moet de school daar verantwoording voor afdragen ergens? Ik neem aan dat er geen aparte regels zijn voor kinderen die een klas overgeslagen hebben? Maar is er een link met info hoe een schooladvies tot stand komt, kan ik kijken of er neutrale criteria zijn?
Nogmaals dank dank!!

Fransien

Fransien

27-06-2016 om 21:03

meldt dit aan de ib-er en aan de leerkracht van groep 8

Stuur een mail naar de ib-er over de stelselmatig niet gegeven instructie in groep 7 en het totale gebrek aan inzet van de leerkrachten daar. Meld dat je het enorm knap vindt dat hij zonder uitleg toch nog een B haalt. Meld ook dat je van de leerkracht begrepen hebt dat er nooit meer een vwo-advies uit kan komen maar dat je dat niet kan geloven gezien de versnelling en het weigeren van instructie geven.
Ik zou dan afsluiten dat je met zoon de hiaten gaat opsporen en wegwerken deze vakantie en dat je in groep 8 de normale A+ verwacht. Je zoon heeft het over het gymnasium en wil graag aan latijn en grieks beginnen, zou de ib-er je zoon gerust kunnen stellen dat dat bij hard werken en goede resultaten gewoon tot de mogelijkheden behoord?

Was gegroet, enz.

Lente

Lente

27-06-2016 om 21:05

Superbrief Fransien

helemaal goed

Wilgenroosje

Wilgenroosje

27-06-2016 om 21:08

Verantwoording

Onze dochter heeft t/m midden groep 7 niet zo goed gescoord op haar cito's. Na een schoolwissel in de loop van groep 7 haalde ze vanaf E7 alleen nog maar I en een enkele II.

Daarom kreeg ze een h/v advies begin groep 8. Toen bleek dat ze haar eindcito op vwo niveau scoorde heeft de school het schooladvies omhoog bijgesteld naar vwo.

Toen wij zeiden dat we dat bijzonder vonden, zei haar juf dat die lagere scores goed uit te leggen waren aan de middelbare school. Lijkt me in het geval van je zoon ook goed uit te leggen trouwens, maar de school moet wel willen.

Mo

Mo

27-06-2016 om 21:13

resultaten uit het verleden...

bieden geen garantie voor de toekomst, heb ik ook ervaren.

Hier ook een versnelde zoon met een voorlopig Havo advies. Versnelde kinderen moeten gewoon aan dezelfde eisen voldoen en er wordt geen rekening gehouden met hun leeftijd/versnelling. Is ook de reden dat ik mijn jongste voorlopig niet laat versnellen. Dit kan toch niet de bedoeling van een versnelling zijn.. uitstromen met een Havo advies?

Laat zoon volgend jaar wel de instructie volgen en neem voorlopig niet deel aan die speciale klas. De focus moet nu echt hier liggen en niet op allerlei extra's.

Overigens zit je in Amsterdam: laat je zoon zich maar niet te veel focussen op gymnasium, want dat kan nog weleens eindigen in een flinke teleurstelling en toelating tot een H/V brugklas. Succes!

Rendement

@Kraaltje, het risico voor de school wordt vertaald in het rendementcijfer. Als een ll na drie jaar nog steeds op hetzelfde niveau leert als toendertijd werd geadviseerd, heeft de bs het goed gedaan. Als een bs een rendement haalt van bv 70, heeft de bs in wel 30% van de ll een verkeerd advies gegeven en hen mogelijk niet goed in beeld gehad gedurende de basisschoolperiode.
Een hoog rendement gedurende een aantal jaar zegt iets over de bekwaamheid van die bs. Een bs met een lage citoscore maar hoge rendementen, kan nog altijd roepen dat gezien de hoge rendement, de lage citoscore ten minste niet ligt aan de kwaliteit van de bs.

De brief waarover Fransien schrijft kent wel een kanttekening; hoe wil je aantonen dat de leerkracht in groep 7 inderdaad geen uitleg gaf? Hoe wil je dat bewijzen?

Het lijkt mij beter om een NiO te laten afnemen, als bevestiging van zijn kunnen om zo de school over de streep te trekken. Mogelijk dat ze met het nioresultaat eerder geneigd zijn het advies te verhogen, met de gedachtegang dat het rendement resultaat nu minder op de tocht staat.
Ik zou dan wel eerst als particulier zo'n test laten afnemen want als het resultaat toch tegen valt, kun je die test nog voor je houden.

lisbeth

lisbeth

27-06-2016 om 21:27

Verantwoorden

Bij ons zijn er lokale afspraken tussen basisscholen en Vo scholen. Om naar het vwo te kunnen moet je vanaf groep 6 alles een 1 hebben met een uitzonderlijke 2 dn die bij voorkeur niet bij rekenen en begrijpend lezen. Voor vwo + zitten daar zelfs nog percentielscores aan verbonden. Kinderen die niet aan deze eisen voldoen worden bedpreekgevallen. Dat was onze dochter dus afgelopen jaar. Aangemeld voor gym zonder die scores in groep 6 en 7. Vertegenwoordigers van de scholen beslissen dan gezamenlijk of de kinderen toegelaten worden in de door hun gewilde klas. Bij onze dochter hebben we pas laat ontdekt dat ze add heeft en ze had depressiviteitsklachten. We hadden dus een goed verhaal

Cito's

Ook ik werd in groep 8 overvallen bij mijn oudste hoe belangrijk de cito's zijn. Ook hier moest de leerkracht het advies kunnen verantwoorden (dorp ver van de grote steden) met citoscores. Ik zou ook een mail sturen naar ib'er en juf en misschien zelfs een gesprek aanvragen. Een jaar instructie missen is voldoende om flink te zakken (mijn kind zakte van I+ jaar vooruit tot II in eigen jaar. In een half jaar tijd! Niemand die dat raar vond, behalve ik Ook hij werd totaal niet in de gaten gehouden.

Is er nog een entreetoets te gaan? In dat geval zou ik namelijk heel snel aan de slag gaan! Bij mijn zoon duurde het in totaal drie uur en hij was bij. Haalde weer een I+ en hele hoge entreescore. Dan kun je weer rustig ademhalen. Ik snap je stress, ik had dat ook. Je vertrouwt op school, alles lijkt goed te gaan, in goede harmonie en dan blijkt ineens dat ze je kind een jaartje vergeten zijn. Werd ik niet blij van.

Matching

"We zitten in Amsterdam en zonder vwo advies zijn er 5 gymnasia waar hij zich niet voor aan kan melden.Met dit matchingssysteem zijn dat 5 scholen die je dan niet op de lotingslijst kan zetten. Er zijn een paar scholengemeenschappen waar ze ook gymnasium hebben maar niet zo veel."
Ten eerste: met een vwo advies kun je je in Amsterdam op alle vwo's aanmelden, (categoraal) gymnasium, vwo+, vwo op een scholengemeenschap, het maakt niet uit. Tot twee jaar gelden was een minimale Cito score vereist op de 7 categorale gymnasia en vwo scholen, maar dat is afgeschaft. Met havo/vwo advies kun je je bijv. op één de lycea (havo/vwo) aanmelden, maar idd niet op een (categorale) vwo school.
Ten tweede: er zijn veel scholengemeenschappen met een gymnasium afdeling in Amsterdam, ik tel er uit mijn hoofd meer dan 10. Meestal begint het gymnasium daar in de tweede klas. Op die scholen kan je kind dus ook met havo/vwo advies in de tweede alsnog naar het gymnasium. Alleen op het Spinoza lyceum begint het gymnasium ook direct in de eerste klas, net als de categorale gymnasium.
Check "naar de brugklas" op de website van de gemeente Amsterdam en kies voor 'schoolwijzer'. En check de Osvo website, "overstap PO naar VO" voor de voorkeurslijsten van het afgelopen jaar op havo/vwo en vwo niveau, dan krijg je een indruk. Vergeet niet dat er geen garantie is dat je kind naar een categoraal gymnasium in Amsterdam kan, want je kunt overal uitgeloot worden. Check daarvoor de evaluaties van de matching vorig jaar en dit jaar.
Nog een tip: vraag de juf of meester dan de day a week school (als hij daar naar toe gaat) wat hij/zij een passend advies vindt. Misschien kan er extra overdracht plaatsvinden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.