Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorl. Schooladvies en dyslexie, hoge scores rekenen en begrijpend lezen

Onze zoon (grp 7) heeft een (ernstige) vorm van dyslexie. Scoort Cito I voor rekenen en voor begrijpend lezen, maar V voor DMT en spelling. Blijkbaar is bebrijpend lezen en rekenen van belang, maar die hele lage scores op taal zullen vast ook meewegen. Zoon is goed gemotiveerd, erge streber, houdt niet van herhalingen.

Binnenkort een gesprek met de juf over het voorlopig schooladvies. Ik wil goed voorbereid zijn, want heb begrepen dat ik niet moet wachten tot groep 8, voordat we evt. aan de bel trekken.

Vooralsnog is er niets aan de hand, maar ik wil zometeen niet meteen uitgepraat zijn, omdat ik me niet heb voorbereid. Iemand tips, bv waar ik me goed kan inlezen, waar ik rekening mee moet houden, wat ik kan verwachten, hoe belangrijk is zijn dyslexie mbt schooladvies, hebben wij nog bepaalde rechten enz....

Heel erg bedankt voor alle tips&tricks.

Triva

Triva

19-03-2016 om 22:51

Wat

verwacht je voor advies en wat wil je voor advies?

suec0507

suec0507

19-03-2016 om 23:04 Topicstarter

Ik weet juist niet wat te verwachten, weet niet wat zwaar mee gaat tellen, de verschillen zijn nl. groot (mbt taal en overig vakken)
Zelf schat ik mijn zoon in op havo (of havo/vwo), ook de RT-juf (extern) geeft dat aan, maar... Ik ben geen juf, zit niet in het onderwijs, is dus nergens op gebaseerd. Vandaar de vraag naar tips. Ik krijg de indruk dat er wel meer ervaringsdeskundige meelezen op het forum, dus heb goede hoop dat ik buikbare tips krijg.

Gloria

Gloria

19-03-2016 om 23:38

Ik zou

op vo gaan praten. Die moet het doen met je zoon, en dus ook willen, en aandurven.
Je zoon hoort in feite op vwo. Of hij daar terecht kan is echt afhankelijk van vwo, wat willen ze bieden, wat doen ze aan begeleiding.

eventueel

eventueel

20-03-2016 om 07:35

Wat scoorde je zoon op zijn IQ-test? Mijn dochter moest door haar dyslexie volgens de basisschool naar kader. Haar WISC-score was 113, dus daar heb ik een stokje voor gestoken.

Ik heb de gesprekken die ik met school had lekker mee zitten schrijven. Onze school kon hun eigen afspraken niet zo heel goed onthouden, dus daar hielp ik ze dan bij.

Wacht inderdaad niet tot groep 8, dan kan er vaak niet zo heel veel meer. Wees duidelijk in wat jij en je zoon willen. Heb aan het begin van groep 8 een gesprek met de leerkracht van je zoon en ga er niet vanuit dat hij of zij gelezen heeft wat er in groep 7 besproken is (onze groep 8 leerkracht wilde blanco met iedere leerling beginnen. Ja, of langer vakantie, dat weet ik niet).

suec0507

suec0507

20-03-2016 om 22:26 Topicstarter

WISC

Dankjewel voor jullie reacties. Wisc is al weer zo'n tijd geleden (3 tot 4 jaar geleden). Totale score was destijds 115, maar daar zaten grote verschillen in. Er is volgens mij maar een erg klein deel gericht op hetgeen op school betrekking heeft, er worden meer zaken getoetst en ook daar waren grote verschillen; verwerkingssnelheid heel hoog, planning en organiseren heel laag enz...
Ik ga maar eens luisteren wat ze op school te vertellen hebben, en wellicht eens lezen/luisteren op verschillende scholen wat ze te bieden hebben.
Dankjewel.

Triva

Triva

21-03-2016 om 07:54

suec

Wat heb je gedaan na de dyslexiediagnose? Heeft hij dyslexiebegeleiding/training gehad want deze resultaten liggen wel heel erg ver uit elkaar. Ik zou daar zeker naar kijken.

Als de IQ ouder dan twee jaar is mogen ze daar officieel niet meer naar kijken. Mijn zoon had 106 en is naar vmbo-basis gegaan maar hij had als hoogste C-scores.

Mijn weg zou zijn; extra begeleiding om in ieder geval van die E's D's te maken zodat je kunt laten zien dat hij vooruitgang boekt en dan zou ik mij richten op een havo/vwo brugklas.

Houding van de leerkracht

Het hangt vaak af van de houding van de leerkracht; wilt ze hem een kans geven of gaat ze op heel save.
De werkhouding van je zoon is mi bepalend. De juf ziet hoe zelfstandig hij in de klas werkt. Dat is vaak een maat voor haar keuze.

Die score voor DMT? Hier werd in klas 7 geen dmt meer afgenomen...
De spellingsproblematiek kan je het hoofd bieden door je kind te leren werken met een dyslexieprogramma.
Het is momenteel stil in computerland; we lezen niet meer zo veel over Kurzweil op het VO. Maar ze bestaan nog wel.
Daarnaast wil je zo vroeg mogelijk een advies; niet wachten tot groep 8. Kijk, als je kind dmv training met pc, handiger wordt in het zelfstandig schrijven van stukjes tekst, dan kan de juf zien dat hij zelfredzaam is op een vo.
Dat kan zijn advies opkrikken. Nu vind ze hem misschien een vmbot-er, lekker save. Maar als hij gedurende het komende jaar kan tonen wat hij in zijn mars heeft, kan de juf overwegen hem zelfs vwo te adviseren.
Juist door die zelfredzaamheid en het feit dat een VO coulanter is naar dyslecten, wat spelling betreft.
Zo worden sommige spelfouten in de vreemde talen zoals Engels niet fout gerekend wanneer ze op de lijst met dyslexie-fouten voorkomen.

Je kan de juf vragen welke vwo of havo/vwo, ze zou adviseren wat dyslexie-beleid betreft.

Oja, wat jullie rt-er vind, daar heeft een leerkracht geen boodschap aan. Zij ziet hoe hij in de klas werkt, niet de RT-er. Ik zou de mening van de RT-er niet in het gesprek meenemen. Misschien kan de Rt-er hem wel wegwijs maken in het werken met een Kurzweil programma.

----
Nu kan je ook afvragen of het verstandig is om het zo hoog mogelijk in te zetten. Het maken van huiswerk en de concentratie bij het schrijven, is vermoeiend. Mocht het een havo-advies worden, dan kan hij op een scholengemeenschap gedurende de onderbouw alsnog opstromen ( als hij tijd over heeft).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.