Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

voor straf niet meedoen met gym

Bij mijn oudste zoon in de klas (groep 5/6) heerst nogal een streng regime. Er wordt veel klassikaal nagebleven (tijd inhalen die de juf heeft moeten wachten tot de klas rustig is) en kinderen blijven standaard na als het werk niet af is.

Nu hoorde ik gisteren dat je als je je gymspullen niet bij je hebt, niet mag meedoen met de gymles, en dat je na 3x vergeten gymspullen (is dus al 3x niet meedoen) een 4e keer ook niet mag meedoen en strafwerk moeten maken tijdens gym. Je raadt het al, gisteren was de gymtas van mijn zoon in mijn fietstas blijven zitten :-/ Dat kan gebeuren, maar nu hoor ik van zoon dat er dus altijd kinderen zijn die niet mee mogen doen met gym en er ook kinderen zijn die structureel strafwerk krijgen.

Kan ik hier de juf op aanspreken? Het lijkt me toch niet dat je kinderen op deze manier het gymnastiekonderwijs kunt ontzeggen? Laatst hoorde ik overigens ook al over een (overigens moeilijk) jongetje dat niet meer aan de handvaardigheidles mocht meedoen omdat hij zich slecht had gedragen, maar de volgende 2 lessen (van 1,5 uur) had hij ook niet mee mogen doen.


het lijkt beleid van school

Het lijkt eerder op beleid van school en dan is het hoofd toch eerder de persoon om naar toe te stappen. Het komt inderdaad streng over. Na 3x nog een 4de keer niet meedoen, komt op mij nogal overtrokken over!

Mama 5

Mama 5

01-11-2013 om 11:46

O, dat zouden mijn dochters geweldig vinden!

Die maken echt veel liever strafwerk, dan dat ze gymmen. Mijn ene dochter heeft hierom een tijd haar gymtas 'vergeten'. Na twee keer had de juf de grap wel door gelukkig en werd ze gewaarschuwd dat ze dan maar in haar spijkerbroek en op blote voeten zou moeten gymmen. Toen is ze toch maar aan haar spullen gaan denken.

Ik zou eerst gaan informeren of het klopt. En als dat zo is, zou ik naar de directie gaan. (maar die is hier erg laagdrempelig benaderbaar). Ik vind het wel een ontzettend domme actie van die juf!

Zulke 'straffen' werken toch niet? Kinderen gaan daar op inspelen, zorgen dat ze straf krijgen om de vervelende lessen te ontlopen.

Nils

Nils

01-11-2013 om 11:54

Doel

Volgens mij komt het de leercapaciteit en rust in de klas alleen maar ten goede als kinderen ook een beetje uitrausen kunnen. Ik snap de straf, die juist niet in het belang van juf zelf lijkt te zijn en verder ook geen duidelijk doel dient, niet zo goed. Maar aangezien ik de straf ook weer niet extreem vind, zou ik mijn bezwaren voor me houden.

raar

Los van de eerder genoemde bezwaren: gym is onderdeel van de verplichte stof, geen extra leukigheidje. Het lijkt me daarom merkwaardig om kinderen om wat voor reden dan ook van die verplichte les uit te sluiten.

Groeten,

Temet

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

01-11-2013 om 14:21

sterker nog

de school beloont het ongewenste gedrag op die manier. Je misdragen bij handvaardigheid/gym en dan niet meer mee hoeven doen.....

Dalarna

Dalarna

01-11-2013 om 18:23

Precies

Net of gym altijd alleen iets leuks is, je zegt toch ook niet dat een kind niet mee mag doen met rekenen? Gym hoort bij de lesuren van school, het moet zoveel keer per week.

Tante Tiny

Tante Tiny

01-11-2013 om 20:00

strafwerk zou beter zijn

Dus als je drie keer je gymspullen bent vergeten, doe je een lading strafwerk, thuis! Ondertussen doe je wel mee met gym in je gewone kleren en op blote voeten (de blote voeten afhankelijk van het programma van die dag)

Jesse_1

Jesse_1

01-11-2013 om 20:49

Mij lijkt inderdaad...

... dat kinderen die structureel hun gymkleren vergeten niet echt dol zijn op de gymles.

Bij schoolzwemmen was er een jongen die steeds zijn zwemspullen 'vergat'. Moeder ingelicht om ervoor te zorgen dat hij zijn spullen mee zou nemen, maar tevergeefs.
Toen heeft de juf een keer meteen bij het ingaan van de school geïnformeerd of hij zijn spullen bij zich had. Toen hij ze 'vergeten' bleek te zijn, en zijn moeder al niet meer thuis was, heeft ze de moeder van een vriendje gevraagd of ze een zwembroek en handdoek voor deze jongen kon brengen. Dat heeft ze gedaan.
Bij het omkleden bleek de zwembroek veel te klein. Tot genoegen van de jongen die al zijn gewone kleren weer aantrok, maar de juf is toen gaan zoeken in de bak met gevonden voorwerpen en heeft een andere zwembroek gevonden zodat hij toch nog mee kon doen.
Dat is de laatste keer geweest dat hij zijn zwemspullen vergeten was.

Dalarna

Dalarna

01-11-2013 om 22:18

Blote voeten

Blote voeten mag hier absoluut niet, ook die dunne gymschoentjes mogen niet meer, alleen gewone stevige gymschoenen. Te veel op elkaars tenen gestaan ofzo?

Op school laten

Hoe kan je op de basisschool je gymspullen vergeten? De gymspullen van mijn zoon hingen gewoon op school aan zijn kapstok. Nog nooit vergeten dus. Nu, op het VO, liggen de gymspullen in een kluisje, kan je ze ook niet vergeten en het scheelt een hoop gesleep. Met blote voeten gymmen mocht hier ook niet.

Reserve gymbroekjes

Ik ben geen juf, maar als ik dat wel was, zou ik een paar hele rare outfitjes aanschaffen wat gedragen moet worden als de gym "vergeten" wordt. Dan is dat probleem gauw opgelost.

Niet echt antwoord op je vraag

Ik zou de juf er niet op aanspreken. Jou zoon heeft nu 1x zijn gymspullen vergeten en mocht niet meegymen. Hij vertelt jou dat "anderen" dat vaker overkomt en dat ze zelfs na 4x de spullen te zijn vergeten strafwerk krijgen. Dat is vervelend voor hun, maar niet jou probleem toch? En eerlijk gezegd vind ik de straf niet zo overdreven. Als je op voetbal zit vergeet je toch ook je spullen niet als je gaat trainen? En als je op blokfluitles zit neem je je blokfluit mee. Regelmatig je gymspullen vergeten staat zeer ongeïnteresseerd. Als ouders kan je ook meedenken hoe je kan voorkomen dat je kind regelmatig zijn/haar gymspullen vergeet. De juf ontzegt de gymles niet, de kinderen hebben geen gymspullen mee, ze ontzeggen zichzelf de gymles. Bij de 4e keer vergeten volgt er strafwerk, genoeg kansen gehad zou ik zeggen, zeker niet te streng.

Mama5

Mama5

01-11-2013 om 23:45

Het is geen straf dus

...het slaat helemaal nergens op. Hetl leert kinderen hoe ze onder iets vervelends, zoals gym, kunnen komen.

eh, wil

Natuurlijk kan je je gymspullen vergeten. Niet op alle scholen mag je je gymtas laten hangen. Op onze school in elk geval niet, de kapstokken werden er een zooitje van met alle achtergelaten tassen, waardoor er 's ochtends geen plek meer was voor de jassen.

Wij vergeten ook regelmatig de gymspullen. Ik heb twee jaar lang mijn zoons op verschillende basisscholen gehad, met gym op verschillende dagen. Zeker aan het begin van een nieuw schooljaar met nieuwe gymtijden wilde er nog wel eens een gymtas vergeten worden.

Dat kinderen dan niet aan gym mee kunnen doen omdat op sokken gymen terwijl verder iedereen gymschoenen aanheeft niet verantwoord geacht wordt vind ik wel steekhoudend. (mijn schattige dreumesnichtje heeft net met haar maatje 22 op mijn blote tenen gestaan, auw!) Het is dan niet als straf bedoeld maar als veiligheidsmaatregel.

Om er als juf voor te zorgen dat kinderen hun gymspullen bij zich hebben om hun verplichte lesonderdeel mee te kunnen doen zou ik een andere sanctie verzinnen, bijvoorbeeld dezelfde die op vergeten huiswerk o.i.d. staat. Reserve-gymkleren achter de hand houden lijkt me ook handig.

skik

wil40

maar die gymkleren moeten toch gewassen worden? Zeker kp de middelbare school. Of zweten ze bij jullie niet tijdens gym.

Dalarna

Dalarna

02-11-2013 om 20:40

Nou inderdaad, wil?

Ik weet dat de juf bij de kleuters niet voor niets alle gymspullen meegaven voor een vakantie. Het was de bedoeling dat dat gewassen werd Verder werd er ook op gewezen om regelmatig te controleren of die gymschoenen nog wel passen. Ouders dachten daar totaal niet aan blijkbaar!

Ik ben blij dat mijn zoon zijn gymkleren en schoenen niet in zijn kluisje laat liggen op het VO... dat gaat toch stinken? Hij gymt het halve jaar ook buiten overigens en dan regent het wel eens ook! Verder: douchen ze blijkbaar ook niet op de basisschool bij jou want jongste neemt dus elke keer een tas met een handdoek en dus ook vochtige gymkleren mee naar huis.

straf

Ik snap het wel. Het overkomt je een keer dat je vergeet de gymkleren mee te geven maar de juf of meester heeft de hele tijd altijd een paar kinderen die geen spullen bij zich hebben. Kan me voorstellen dat dat ergerlijk is. Maar de oplossing is geen straf. Misschien handiger om even te overleggen hoe je kunt voorkomen dat het vergeten wordt.
Zoon heeft hier weleens strafregels moeten schrijven omdat ik zijn gymkleren vergeten had mee te geven in groep 4. Ik dus, ik vergat het nooit, in al die jaren is het me dus 1x gebeurt. Het waren jonge invallers dus ik heb er wel tegen geprotesteerd. Het verweer was dat ze op het voortgezet onderwijs ook zelf op hun spullen moeten letten.

strafregels

Ik gaf aan dat ik die strafregels wilde maken omdat ik de aanstichter was.

Skik

Natuurlijk kan het dat je de gymspullen vergeet, ook je sleutels, je boodschappenbriefje, je werkstuk of je huiswerk. Een mens kan van alles vergeten. Maar wiens verantwoording is dat? Dat mag je van mij thuis samen uitzoeken. Tot een bepaalde leeftijd help je je kind, misschien wel tot zijn 20e. Je zet het in je agenda of op de koelkast met een memo. Het is toch niet de verantwoording van school als jij en je kind steeds de gymspullen of andere dingen vergeten?

Dalarna

Kleuters gymden hier in hun ondergoed of een simpel broekje/shirtje/schoentje. Dat ging inderdaad iedere vakantie mee naar huis en na de vakantie weer mee. Dan kan je het toch niet vergeten mee te geven, precies, als er gymles is, is de handel al op school. En douchen gebeurde inderdaad niet op de basisschool. Dus geen natte bende.
Op het VO liggen broek en de schoenen in het kluisje in een plastic tasje, geen natte handdoek erbij. Wat eventueel wel een keer nat is geworden gaat mee naar huis.
Puberschoenen stinken, jazeker. Maar of dat nou in die kluis is of thuis in mijn hal, zal mij een biet zijn eerlijk gezegd. Zoon beslist zelf of hij de boel mee naar huis neemt of op school laat, als hij zijn spullen maar bij zich heeft als hij ze nodig heeft. Ik bedoel te zeggen dat dat zijn en gedeeltelijk mijn verantwoording is, niet van de gymdocent.

Mach

Als je actief bezig bent dan zweet je meestal. Maar op een schoon lijf hoeft dat niet te stinken. Zoon fietst iedere dag een eind heen en weer naar school, waarschijnlijk zweet hij dan ook. Hij doucht niet bij aankomst Het gymshirt was ik wekelijks, maar omdat hij er meerdere heeft gaat de schone vast weer mee. Sportbroek was ik minder vaak. Schoenen laat hij meestal op school, ligt eraan waar hij gym heeft en of hij na de gym nog les heeft (VO).
Als je van jezelf en je kind weet dat je vaak spullen vergeet is dat toch niet de verantwoording van de leerkracht/docent? Ik kan me serieus niet voorstellen dat je tot 4x toe in korte tijd (het is pas november, dus dat beloofd wat voor de rest van dit schooljaar) vergeet dat je kind gym heeft. En dat de leerkracht er kriegel van wordt begrijp ik helemaal. Er zitten 25 kinderen in de klas, elke les zijn er dus kinderen die hun spullen niet bij zich hebben. Ik vind het nog netjes dat je pas bij de 4e keer hardere sancties geeft.

troelahoep

troelahoep

04-11-2013 om 15:05 Topicstarter

wordt vervolgd (in een ander draadje)

.... want deze strafmaatregel is niet de enige die wordt gehanteerd in de klas. Ik hoorde de laatste tijd al wel vaker dat kinderen vaak moeten nablijven en dergelijke; zoon is niet zo'n stouterd dus van hem had ik nog niet zoveel daarover gehoord. De laatste twee weken stromen de incidenten en straffen uit de klas binnen en zoon is zelf niet zozeer de dupe van straffen, maar het lijkt er niet gezelliger op te worden in de groep. Wat ik er tot nu toe van begrijp is dat er een aantal (ongeveer 3) moeilijke kinderen in de klas zitten, en dat de juf daar nogal repressief op reageert. De strafmaatregelen tegen de betreffende kinderen helpen niet; sterker nog, het lijkt alsof andere kinderen ook opstandig worden. Vandaag mocht zoon trakteren op school maar het was eigenlijk niet zo leuk geweest, want de helft van de klas deed raar en zo'n niet normaal de verjaardagsliedjes mee. Dat soort dingen schijnen dus best vaak te gebeuren.

Maar goed, de oudergesprekken zijn volgende week, ik heb aangegeven extra gespreksstof te hebben.

troelahoep

troelahoep

04-11-2013 om 15:06 Topicstarter

over de gymspullen trouwens,

die moeten elke keer wel mee naar huis want de kinderen moeten verplicht douchen, dus dan komt er elke keer een natte handdoek mee naar huis.

troelahoep

troelahoep

04-11-2013 om 15:08 Topicstarter

en nog...

er is niet pas bij de 4x een sanctie: bij 3x vergeten mag je dus al 3x niet meedoen, en de keer erop ook niet. Dat zijn dus 4 uren gymnastiekonderwijs die je misloopt.

Eindeloze discussie

Als je je gymspullen vergeet kan je toch ook niet meedoen met de gymles, dus je eigen schuld (van jezelf en ouder) dat je gymnastiekonderwijs misloopt. Hoezo "mag" je niet meedoen? Omdat je je spullen niet bij je hebt toch? Spullen wel of niet mee naar huis, wel of geen natte handdoek, het doet er niet toe, een kind heeft meerdere keren zijn spullen niet bij zich. We draaien in een cirkeltje waarin we verschillen van mening, dat mag.
Dat er nu misschien sprake is van een overspannen juf die wat verhit reageert op de klas is niet prettig, ook niet voor de sfeer, dat begrijp ik heel goed. In iedere klas zitten raddraaiers, braverikken en de middenmoot. Juf kan de boel niet onder controle krijgen en heeft misschien hulp daarbij nodig. Misschien ook van de ouders.

Voorbereiding op VO

Mijn zoon komt op het VMBO (1e) zonder werkschoenen de lessen niet in, zonder boeken het klaslokaal niet in en zonder gym de zaal niet in.

Als je lessen volgt neem je de bijbehorende dingen mee, of het nu voetbaltraining betreft bij de vereniging, blokfluitles op de muziekschool of tennisracket, tutu of gym op school is.

wizzer

wizzer

04-11-2013 om 16:08

hier leuk opgelost

Gymkleding vergeten op het VO betekent hier dat je ze moet huren. Zo heeft niemand een excuus om niet mee te gymen, en voelen ze toch dat ze beter maar wel hun gymkleding mee kunnen nemen (want goedkoper, en je hebt dan tenminste iets wat goed past).

troelahoep

troelahoep

04-11-2013 om 18:28 Topicstarter

goh zeg Wil en Jasam

we hebben het wel over kinderen van 7 t/m 10 jaar hoor. Die van 7 en 8 kun je niet volledig aanrekenen dat ze niet om hun gymspullen vergeten toch? Mijn zoon had vorige week geen gymspullen omdat die bij mij in de fietstas waren blijven zitten. Kan gebeuren toch?

Bovendien lijkt mij dat zo'n straf z'n doel voorbijstreeft; je gaat een kind dat zijn pen kwijt is toch ook niet uitsluiten van de taal- en rekenlessen?

Ja, en....?

Ik kan me niet herinneren dat ik na groep 3 nog gymspullen heb geregeld voor de kinderen, dan ze alleen gewassen op zijn tijd.
Ook mijn oppaskind van 8 regelt zelf zijn gymspullen en pakt zijn voetbaltas zelf in voor de training en denkt er zelf aan om die mee te nemen. Hij heeft daar een agenda voor, net als mijn kinderen indertijd. Daar wordt elke avond in gekeken en de spullen worden klaargelegd.

troelahoep

troelahoep

04-11-2013 om 20:46 Topicstarter

laat maar, wil en jasam

dat ge-emmer over de gymspullen. Het ging mij erover of het niet een onevenredig zware straf is, om kinderen uit te sluiten van lessen. Dat mijn zoon een keer niet mee heeft gedaan vind ik nog niet zo'n ramp, alhoewel ik het wel tamelijk streng vind om een kind gelijk maar te straffen als zoiets nooit eerder is gebeurd.

Overigens is het misschien niet mijn probleem dat andere kinderen structureel niet meedoen aan de gymles omdat ze geen gymspullen hebben, maar dat is nogal makkelijk niet? Er gebeuren dingen op school waar ik niet achter sta (deze strafmaatregel is niet de enige) maar omdat het mijn kind niet direct treft moeten we het maar laten gebeuren zeker. Ik kan wel bedenken welke kinderen in deze klas niet meedoen aan de gymlessen; dat zijn de kinderen die thuis problemen hebben en waarvan de ouders waarschijnlijk helemaal niet geïnteresseerd zijn in de gymspullen van hun kinderen, laat staan dat hun kinderen naar school gaan.

Fijn hoor Jasam, dat jouw kinderen al zo jong een agenda hebben voor hun spullen. Dat ik dááár niet aan gedacht heb, een schoolagenda voor mijn 7-jarige :-\

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.