Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voor groep 8 naar een andere school, ervaringen?

Op de huidige school zijn meerdere problemen. Vannochtend hadden mijn man en ik besloten om samen naar het spreekuur voor schooltijd met de directie te gaan om een aantal problemen te bespreken en te zoeken naar een oplossing.
We hebben veel problemen maar het gesprek ging uiteindelijk alleen over deze twee problemen
1. Mijn dochter krijgt regelmatig op haar donder omdat ze de werkwoordspelling nog steeds niet goed onder de knie krijgt. Ik heb inmiddels besloten om haar zelf oefeningen te laten doen die ik van het internet haal, en haar uitgelegt dat je in de tegenwoordige tijd alleen achter hij/zij en als je voor een werkwoord staat je -t schrijft.
Ze zit nu in groep 7 en de les bestaat op school uit een paar oefeningen maken en dan weer op de donder krijgen omdat het vol staat met fouten. (zoals jij word zonder t)
Opheldering gevraagd bij de directie: die vinden dat de huidige leerkracht prima functioneert en zien geen aanleiding voor maatregelen. Gevraagd waarom mijn dochter anders niet gewoon een uurtje met een leerkracht of een leerling die er goed in is en het goed uit kan leggen kan gaan zitten: niet nodig omdat de resultaten niet teveel afwijken van andere leerlingen dus dat gebeurt ook niet.
2. De kinderen hebben op school regelmatig computeruurtjes. Vaak doen ze daar taaloefeningen op, vaak mogen ze ook vrij computeren. Daar is geen toezicht op. De kinderen spelen spelletjes op internet waar ze buiten de computertijd nog ruzie over maken, er worden websites bezocht waar de kinderen veel te jong voor zijn en niet begrijpen waar het over gaat (o.a. een meidenforum waar gepraat wordt over zaken die pas vanaf een jaar of 14 aan de orde komen), er worden sites bezocht waar andere kinderen/personen zich niet houden aan internetregels die in lessen over social media behandeld zijn (o.a. meiden op een forum die foto's plaatsen in een bikini omdat ze willen laten zien op een openbaar forum dat ze een nieuwe hebben, de kinderen op de school hebben geleerd dat ze geen te blote foto's mogen plaatsen op internet en dat ze geen contact mogen hebben via internet met mensen die ze niet kennen)
Reactie van de directie: wij weten dat kinderen weleens op sites zitten waar ze van ons niet op mogen, maar dat doen ze thuis ook.

Mijn man begon erover dat we nu al meerdere keren contact hebben gehad over de gang van een aantal zaken en wij er steeds meer aan zitten te denken om onze dochter naar een andere school te plaatsen, omdat wij niet tevreden zijn over hoe er oplossingen worden gezocht voor problemen waar wij tegenaan lopen. Daar kregen we geen reactie op, gesprek eindigde.

Rond een uur of 11 ben ik gebeld door de juf van mijn dochter met dat mijn dochter niet naar een andere school wil. Uit Navraag vanmiddag bij mijn dochter bleek dat mijn dochter op de gang was geroepen en de juf vroeg "wil je wel naar een andere school?" en mijn dochter daarvan schrok en "nee" zei.

Er zijn ook zat dingen die wel goed gaan op deze school, mijn dochter heeft een aantal goede vriendinnetjes waar ook buiten school goed mee om wordt gegaan, en in lagere klassen heeft ze ook weleens goede juffen gehad, maar de huidige heeft ze nu voor het tweede jaar.
Vorig jaar is er een meisje vertrokken zonder mededeling. Pas op het einde vertelde ze in de kring in de klas dat ze naar een andere school gaat. Toen de kinderen toen de juf weg was vroeg waarom, zei ze dat dat moet van haar ouders omdat ze dezelfde juf volgend jaar weer hebben.

Wij willen graag als het mogelijk is onze dochter op een andere school zetten. Dit omdat wij niet weten of er volgend jaar wel een andere juf is (straks verzinnen ze om die juf door te schuiven naar groep 8. Van contacten die mijn dochter heeft met de huidige groep 8 begrijp ik dat haar juf zich erg veel bemoeit met die klas, ook al is zij daar geen docent)
En omdat wij uit het verleden weten dat er hoogstwaarschijnlijk geen oplossingen komen voor problemen op de school. (er is laatst wel weer een pleinverbod uitgedeeld aan een ouder die een andere ouder lichamelijk lastig zat te vallen op het plein. Wij vragen ons daar wel weer bij af of de school dat zelf heeft bedacht of dat de politie dat heeft geëist van de school)

Helaas is het wel zo dat dochter nu in groep 7 zit. Ze is nu 10 en wordt pas volgend jaar 11, de resultaten zijn goed dus ze gaat volgend jaar gewoon naar groep 8. Over een paar weken is het zomervakantie, daarna zit ze nog maar een jaar op de basisschool.
Ik vraag me af wat ervaringen zijn van andere ouders met nu nog een overstap? Wij zitten vooral te twijfelen met of we het zo snel mogelijk zouden moeten doen of beter tot de zomer kunnen wachten. Ook zitten wij met dat dochter wel goede vriendinnetjes heeft en op de nieuwe school mogelijk uit de boot valt. De resultaten zijn nu ook goed (vreemd is wel dat ze voor taal altijd goed scoort, maar de juf ontploft als ze weer eens veel fouten heeft met werkwoordspelling en dochter 's avonds laatst nog huilde omdat ze bang was. Ook was ze een keer een verkeersboekje kwijt en moest ik haar ziekmelden omdat ze niet naar school wilde omdat ze wist dat juf weer eens zou ontploffen)
Wat hebben andere ouders gezegd als reden van schoolwisseling toen ze een andere school zochten gedurdende de basisschoolperiode?

Angela67

Angela67

13-04-2016 om 16:45

als je het heel eerlijk vraagt . ..

1. die werkwoordspelling kun je haar zelf best leren dus dat zou ik blijven doen
2. over internet: daar gaat ze niet dood aan, en hoeveel tijd is dat nu helemaal op haar internettijd? Je post hier wel vaker over en ik denk eerlijk gezegd dat het allemaal wel meevalt vanaf de maan gezien. Als je het echt belangrijk vindt moet je haar zelf beter erbij betrekken en haar zover krijgen dat ze niet mee doet. Daar leert ze ook meer van denk ik.

Ik zou het jammer voor haar vinden als ze uit haar klas moest om deze twee redenen. Maar ik vind het ook uitermate irritant hoe die juf en directeur reageren dus daar zou ik ook niet blij van worden als ouders. Dus kun je het bij jezelf houden en haar zo goed mogelijk helpen met werkwoordspelling én het internetten met haar bespreekbaar houden? DAn zou ik haar op school laten maar ook niet meer op gesprek gaan daar. Gewoon nog ene jaar uitzitten die handel.

Als het van kwaad naar erger gaat en er gebeuren écht rare dingen kun je altijd nog herzien.

Hoe zitten andere ouders hierin? Je zou school kunnen voorstellen - met een aantal andere ouders - om een ouderavond over (fout) computergebruik te organiseren. Dan maak je het bespreekbaar en moet school misschien ook erkennen dat toezicht beter moet.

gr Angela

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 17:38

Wel wisselen!

Mijn advies altijd: volg je instinct. Als jij hier een slecht gevoel bij hebt, dan heb je dat niet voor niets...
Ik begrijp dat jullie door de directie niet gehoord worden, en dat jullie problemen niet serieus worden genomen. Bovendien zijn dit zoals je zegt niet alle problemen, maar zijn dit de enige twee problemen die tijdens het gesprek met de directie aan bod zijn gekomen...

Het feit dat de juf jullie dochter uit de klas roept om te vragen of ze wel van school wilt vind ik onbegrijpelijk. Ook dit zou voor mij betekenen dat ze op die school totaal geen inzicht hebben in hoe dit soort dingen werken. Hierover zou ik een klacht indienen, eerlijk gezegd.

Verder het internetgebruik: gelukkig geeft jullie school blijkbaar wel gedragsregels hoe je op het internet te gedragen. Dat is al heel wat. Maar natuurlijk hoort er ook een firewall te zijn en horen kinderen niet zonder toezicht op het internet te kunnen.
Bepaalde spellen of sites moeten geblokkeerd zijn...

Ik zou zeker niet stilzwijgend nog een jaartje proberen uit te zingen. Ga eens op andere scholen praten, en vraag hoe er met dit soort dingen wordt omgegaan. Ook de werkwoordspelling van je kind moet via school worden verbeterd, dat hoef jij niet te doen!

Nee

Ik heb meerdere kinderen, we zijn paar keer verhuisd, en hebben daarbij echt 1 x goed misgekleund waardoor een schoolwisseling noodzakelijk was. Ik heb dus rijke ervaring met schoolwisselingen en ook dat er op elke school wel iets is.

Een schoolwisseling betekent dat je een kind uit de vertrouwde omgeving weghaalt. Daarvoor moet je hele zwaarwegende redenen hebben: of echt 0,0 vertrouwen meer hebben in het onderwijskundig beleid van de school - maar dan ben je in groep 7 rijkelijk laat of zelfs te laat.

Een wisseling vlak voor groep 8 zou ik alleen doen als een kind totaal geen aansluiting heeft met klasgenoten, nooit uitgenodigd voor een feestje wordt , en stelselmatig wordt genegeerd en gepest.

Ik vond de laatste basisschool van mijn kinderen echt flut, met een onevenredig groot aantal ongeinspireerde leerkrachten. Maar mijn kinderen hadden het naar hun zin, hadden vriendjes en dat was voldoende om het toch uitstekend naar hun zin te hebben. Een schoolwisseling heb ik nooit overwogen.

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 17:51

Ik ken zelfs iemand die 1 maand voor einde groep 8

is gewisseld. Om het kind toch een goede afsluiting van de basisschool mee te geven.

De sociale omgeving zou voor mij uiteindelijk geen reden zijn om niet te wisselen. Elders bouwt een kind ook weer een sociale omgeving op. Je kind zit niet (alleen) op school voor de sociale contacten, maar om op een prettige en goede manier dingen te leren en een leerhouding te krijgen.

Fransien

Fransien

13-04-2016 om 19:30

Je kind is bang voor de juf

Ze wil niet naar school omdat de juf ontploft, juf en directie doen daar niets mee. Je hebt ook totaal niet het idee dat juf en/of directie jullie serieus nemen. Juf haalt haar nav een gesprek met jullie uit de klas om haar uit te vragen en belt jullie dan onder schooltijd terwijl ze dus voor de klas moet staan.
Op het schoolplein is de sfeer ook al niet zo goed als er een pleinverbod uitgedeeld moest worden.

Ga praten met andere scholen, op iedere school is wel wat maar een regelmatig ontploffende juf waardoor dochter niet meer naar school durft en pleinverboden vanwege knokpartijen tussen ouders op het schoolplein zijn legitieme redenen om je licht elders op te steken.

Thursday Next

Thursday Next

13-04-2016 om 19:49

misschien,

wat wil je dochter zelf?
Hier is dochter na groep 5 van school veranderd, het heeft wel een paar maanden geduurd voordat ze (sociaal) haar draai weer gevonden had. Dus ik zou dat niet zomaar doen tenzij ze echt ongelukkig is.
En als je gaat wisselen van school dan zou ik dat nu doen en niet wachten tot de zomervakantie.

Anna G.

Anna G.

13-04-2016 om 20:57

in dit stadium

zou ik de stem van je dochter doorslaggevend maken. Zij moet de stap willen nemen en erachter staan. Als zij het niet ziet zitten, gaat het niks worden ben ik bang.

Je spreekt jezelf tegen Mirreke

Eerst rep je van mensen die hun kind 1 maand voor het einde van groep 8 lieten wisselen om de basisschooltijd goed af te sluiten en direct daarop zeg je dat het sociale aspect niet doorslaggevend is.

Ik ken ook een gezin dat geen enkele school vond die aan hun verwachtingen voleed en een tourneetje maakte. De enige school in de stad waar ze uiteindelijk nog welkom waren was de reformatische.

Op iedere school is wel wat aan te merken. Weinig scholen zijn verschoond van leerkrachten die niet of niet meer naar behoren functioneren. En al zullel de meeste directies solidair met hun personeel zijn tov hun personeel en dat niet aan ouders toegeven, dit soort blunders wordt onderling wel geevalueerd.

Misschien zijn er wel, avontuurlijke kinderen die tuk zijn op afwisseling, en die zo open en spontaan ze dat ze vanaf dag 1 zich weer helemaal in hun element voelen, direct weer een sliert vriendes achter zich aan hebben . Die speciale BFF zit er hoogstwaarschijnlijk niet meer in, die is in groep 8 al vaak bezet) De meeste kinderen vinden het niet fijn om uit hun vertrouwde omgeving gerukt te worden.

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 21:50

Ik zou het ook niet van het kind laten afhangen

Kinderen kunnen een dergelijke beslissing niet overzien. Kinderen zijn vaak bang voor verandering. Hebben liever datgene wat ze al kennen, en springen niet graag in het diepe.

Het is ook belangrijk dat jullie als ouders een goed gevoel bij de profesionaliteit en pedagogische kwaliteiten van de school hebben. Ik zou mijn kind op deze leeftijd in deze niet leidend laten zijn. De uiteindelijke beslissing neem jij.

Ik ken echt genoeg verhalen van kinderen die na een schoolwissel opbloeien, opgelucht zijn, maar vantevoren dat zelf niet konden inschatten.

mirreke

mirreke

13-04-2016 om 21:59

Welnee Kenfan

Je leest het niet goed: het feit dat je kind op school fijne vriendjes heeft, terwijl het op pedagogisch en opvoedkundig vlak niet snor zit, is geen reden om je kind op die school te houden. Je blijft niet op een school voor de fijne sociale contacten, als het voor de rest prut is.

Verder vertel ik dat ik een situatie ken waarbij een kind nog een maand voor het einde van de basisschool is gewisseld. Dat ging echt niet alleen om de sociale contacten.

Andersom wel trouwens. Als een kind niet binnen een groep past, niet wordt opgenomen, wordt gepest, zich niet thuisvoelt, zou dat voor mij wel een reden zijn om te wisselen, zelfs als het onderwijs goed is. Maar meestal gaat dat samen... Als je je niet fijn voelt op school, kun je ook niet fijn leren. Dit soort dingen staat of valt trouwens met de leerkracht. Slecht leiderschap maakt pesten mogelijk.

Anna G.

Anna G.

13-04-2016 om 22:00

mirreke

Ik zou kind niet doorslaggevend laten zijn als het groep 5 betrof, maar dit gaat om groep 8. Nog maar 1 jaartje en dat is ze van deze school af. Is dat het kind een wisseling waard? Staat ze sterk is haar schoenen? Je weet tenslotte ook niet wat je krijgt...

mieke

mieke

14-04-2016 om 08:48

wel gedaan

Wij hebben wel een schoolwissel gedaan. Onze kinderen zaten toen in groep 6, 5 en 1. Ze gingen dus naar 7, 6 en 2.

Bij ons was er ook niet een super belangrijke reden. Het was een opeenstapeling van ergernissen. Onze oudste ging net naar de Middelbare school en op een gegeven moment zaten wij aan tafel en bedachten ons opeens dat als wij nu niets iets zouden doen wij nog 7 jaar op deze school zouden rondlopen. Wij hebben toen onze kinderen ingeschreven op een andere school.

Voor ons waren de redenen onder andere: oudste zoon verveelde zich al sinds groep 1 maar omdat hij niet overal een 1 op scoorde mocht hij geen levelwerk doen. Onze dochter zat in een klas waar behoorlijk gepest werd. Niet op haar gericht maar ze had er wel last van. Er liepen ook iets te veel hele slechte docenten rond. Wij wisten dat er elders een goede school zat en dat deze school veel beter bij onze kinderen zou passen.

Dat was ook zo. Vanaf dag 1 waren ze er heel gelukkig mee. Wij hebben overigens onze kinderen zelf laten kiezen. Ze hebben 1 dag meegedraaid voor de vakantie en daarna hebben wij gevraagd of ze het wilden. Allebei zeiden ze ja (de jongste had niks te kiezen). Mijn dochter heeft nog nooit zoveel vriendinnen gehad. Mijn oudste zoon heeft een heerlijke laatste twee jaar gehad. Met veel extra dingen. Hij begint volgend jaar op het gymnasium. De jongste vindt het allemaal prima.

Wij hebben niet veel met de school besproken. Wij hebben op een gegeven moment doorgegeven dat onze kinderen een dag op een andere school gingen kijken en toen het besluit genomen was hebben wij de directeur geinformeerd. Die was er niet blij mee want ze vond dat wij de school een kans hadden moeten geven. Op mijn antwoord dat wij anders al jaren aangeven dat een van onze kinderen zich verveelt wordt anders niks gedaan. Maar zij vond dat wij dan hadden moeten klagen bij haar. Ook waren wij niet zo blij dat de school de dyslexie van onze oudste zoon volledig over het hoofd gezien heeft. HIj kon al jaren niet spellen maar hij kon niet dyslectisch zijn volgens de school. Nadat wij hem zelf hebben laten testen eind groep 8 bleek hij dus wel dyslectisch te zijn. En die arme jongen is zelfs gestraft op school omdat hij zoveel spelfouten maakte.

Op de nieuwe school hebben wij nooit ergens om hoeven vragen. Onze kinderen krijgen vanaf dag 1 op maat les. Heerlijk.

Overigens lopen er op deze school ook goede en minder goede leerkrachten rond. En er zijn natuurlijk ook wel een dingetjes maar in de basis (het lesgeven) is dit een veel betere school en deze school past meer bij ons en bij onze kinderen.

lieverdje

lieverdje

14-04-2016 om 09:54

lastig

wij zijn ook eens van school veranderd, maar dat was voor de oudste van groep 5 naar groep 6. Een opeenstapeling van ergernissen maar óók een gebrek aan aansluiting. Kind had op school 3 vriendjes/vriendinnetjes, waarvan er 2 in een ander jaar zaten en de vriendschappen waren ook nog zo zo.

Ik vind het vriendinnenaspect wel belangrijk, als je dochter hier goede vriendinnetjes heeft en wel goed presteert op school, is dat toch heel wat waard. Dat gaat ze op een andere school niet meer krijgen voor 1 jaar. Hoe groot is de school? Kan ze niet naar een parallelklas voor de rest van het jaar? Hier is dat wel onlangs gebeurd met een klasgenootje van mijn kind (ook groep 7) die niet met de leraar overweg kon. Mogelijkerwijs komt ze volgend jaar weer bij mijn kind in de klas.

Ben je al in gesprek geweest met de IBer, over het ontplofgedrag van de juf, en dat je dochter daar bang van wordt? Zijn er nog meer kinderen bang van de juf?

mirreke

mirreke

14-04-2016 om 10:00

Anna G.

In een dergelijk geval is voor mij goed en rijp beraad en overleg, ook met nieuwe school ed. natuurlijk van levensbelang. Als ouders doe je dat natuurlijk niet zomaar, het zijn geen beslissingen van een enkel moment.
Daarbij komt dat je als ouder ook met je kind praat natuurlijk. En spiegelt als er problemen zijn... Ik zou wel bv. altijd kind meenemen naar gesprekken op andere scholen (wellicht niet het eerste gesprek, maar wel daarna, om sfeer te proeven.).

Wij zijn in groep 5 met onze jongste van Duits naar NL onderwijs gegaan. Daar is ook een hele weg aan vooraf gegaan, waarbij onze jongste uiteindelijk hartgrondig overtuigd was, ook al vond hij het natuurlijk best wel moeilijk en spannend. Binnen een week zat hij op zijn plek...

Nu al wisselen

Ja ik zou wel wisselen, heb het zelf ook wel eens met oudste gedaan, ook omstreeks april. Proefdraaien en meteen blijven als het bevalt. Niet teruggaan. Ja een dag om afscheid te nemen maar ook niet meer dan dat. Dit om te voorkomen dat juf lullig gaat doen tegen je kind.
Meteen weg daar, dit werkt niet en zal waarschijnlijk ook niet beter worden.

Mirreke

Ik moet afgaan op wat jij hier schrijft. En daar spreek je jezelf tegen en je komt met een voorbeeld van extreem late schoolwisseling. Afgaan op je gevoel als ouder vind ik in dit geval een heel slecht advies. Ouder en kind zijn geen tweeeenheid te zijn. Ik hoop dat Izabella bij haar beslissing een onderscheid weet te maken tussen haar eigen - terechte!- irritatie en het welbevinden van haar dochter.

Dit meisje zit niet in groep 5, maar al bijna in groep 8. Ze is daar sociaal gesetteld en ze presteert goed. De ergernissen zijn van het kaliber waar je bij 80% van de Nederlandse scholen tegenaan loopt (Duitse heb ik verder weinig verstand van, behalve dat ze extreem onhandige schooltijd hanteren). Over andere kinderen wordt niet gesproken.

Dat ze huilend thuiskomt zegt wel iets over de gevoeligheid van het meisje zelf.( En daarmee wellicht ook over haar vermogen zich aan te passen in een nieuwe groep kaarten sociaal al geschud zijn in dat laatste schooljaar waarin toegeleefd wordt naar de musical en het kamp.) Bij een van mijn kinderen zaten/zitten de tranen altijd nogal hoog, ook op die fijne school met toegewijde leerkrachten. Mijn jongste zoontje zat met zijn vriendjes "het houdt niet op, niet vanzelf" te neuriën als de incompetente juf weer eens uit haar plaat ging.

ook

Ik ben het eens met voorgaande schrijvers: zijn deze problemen zo ernstig dat je je kind uit haar vertrouwde omgeving wil halen, bij haar vriendinnetjes weg wil halen? het is nogal wat om je kind in groep 7 naar een nieuwe klas te laten gaan, waar iedereen elkaar al jaren kent. Vooral als ze erg gevoelig is, heeft dat enorm effect op haar.

maar, wij hebben dochter vorig jaar maart in groep 7 van school laten wisselen. Ze had een heel slechte leraar die kinderen kleineerde voor de klas, heel veel 'mondige' meisjes in haar klas met een pestcultuur waar die leraar niets aan deed en de IB-er hadden we ook niet veel aan.

Het overstappen was erg heftig voor mijn dochter ondanks dat ze het verschrikkelijk had op haar andere school. we hebben een school gekozen die wat verder weg is (15 min fietsen), met een redelijke hoeveelheid kinderen per klas (25), en waar we een goed gevoel bij hadden. Daarnaast ook veel rondgevraagd hoe de cultuur op die school echt is, directeuren vertellen vooral mooie verhalen maar dat klopt niet altijd met de praktijk.
dochter is in een 'warm bad' terecht gekomen, ze is zonder problemen opgenomen in de klas/meidengroep en het lijkt alsof ze er al altijd op school geweest is. Zo fijn! natuurlijk blijven het kinderen en gaat niet altijd alles even soepel maar het gaat over het algemeen erg super.

De entree toets heeft ze op haar nieuwe school gemaakt, en ze heeft het advies gekregen wat we ook op de vorige school hadden verwacht.

Over de reden voor schoolwisseling zijn we eerlijk en open geweest. Over de leraar en de begeleiding van de oude school, en over de meisjes in de klas en mijn dochter die ook haar tekortkomingen heeft.

in jouw geval zou ik samen werken aan de spelling om te zorgen dat ze dat begrijpt, en met haar overleggen over wat wel/niet kan op een computer en waarom eventueel een site niet goed/fijn/handig is voor haar. nog een jaartje, maar dan wel met haar vriendinnetjes.

Els

Els

14-04-2016 om 20:04

Werkwoordspelling

Als je overweegt zelf met werkwoordspelling aan de slag te gaan adviseer ik je er nog wat verder in te verdiepen. Het reikt namelijk veel verder dan de -t in de tegenwoordige tijd. Je moet eerst kunnen ontleden (wat is onderwerp, wat is persoonsvorm) en je moet bijvoorbeeld kunnen bepalen of iets een voltooid deelwoord is. Google maar eens op schema werkwoordspelling. En dan dat schema samen leren en vervolgens oefenen, oefenen, oefenen

Maartje

Maartje

15-04-2016 om 11:41

Ja ervaring

Ik heb ervaring. Mijn zoon is begin groep 8 over gegaan naar een andere school. Het ging rot en hij gedroeg zich slecht, enfin heel verhaal. Op dat moment vond ik echt dat de maat vol was.
Nu kijk ik er anders tegenaan. Het randje emotie bij mij is verdwenen. Ook zie ik nu dat IK alles op probeerde te lossen, net als jij. Extra werk geven thuis, helpen, praten op school enz.
Dat hielp allemaal geen zier want je kind moet het zelf doen!
Mijn advies:
Wat betreft spelling: vraag aan school wat ZIJ eraan gaan doen. Neem dat niet op je!
Blijf en gun je kind deze moeilijkheid en laat het je kind overwinnen. Daar wordt ze een sterker persoon van.

Mijn zoon baalt nu (2 jaar later) dat hij dat laatste jaar op een andere school heeft gezeten. Ook al had hij het daar fijn, ging het goed en had hij vrienden.

Laat het verder los en trek je terug.

mieke

mieke

15-04-2016 om 11:54

maartje

" Wat betreft spelling: vraag aan school wat ZIJ eraan gaan doen. Neem dat niet op je!"
"Laat het verder los en trek je terug."

Nou nee dus. Het spellen bij de school laten is dus niet verstandig. Je kan er niet vanuit gaan dat ze het op school gaan oppakken. Als je de mogelijkheid hebt om je kind te helpen met spelling doe dat dan.

De keuze om van school te wisselen is aan Izabela en haar dochter. En de opmerking dat haar kind het zelf moet doen vind ik ook bijzonder. Hoe dan? Mijn zoon heeft jarenlang om extra werk gevraagd om op een stencil hier en daar nooit iets gekregen. Mijn kinderen zijn wel heel blij dat ze in groep 7 en 6 naar een andere school zijn gegaan. Ik verwacht ook niet dat ze er achteraf alsnog spijt van zullen krijgen.

Het overstappen van de ene naar een andere school is een moeilijke beslissing. Ik ben het wel mee eens dat je dat in groep 7 of 8 niet meer kan doen zonder toestemming van het kind. Als zij niet wil dan houdt het natuurlijk op. Maar een keer kijken op een andere school kan natuurlijk best. Daarna kan ze zelf een beslissing nemen.

Debbie

Debbie

15-04-2016 om 17:19

Kijken op andere school

Kan je niet vragen op een andere school of je kind daar een aantal dagdelen mag meedraaien?

Ik vind zelf dat je na 1 keer echt niet kan zeggen of je het beter of wat dan ook vind.

Izabela

Izabela

18-04-2016 om 00:14 Topicstarter

Hoe schadelijk

Dank voor de reacties. Wij zitten ook vooral met hoe onze dochter meer geschaad zal worden: haar op de huidige school laten of een overplaatsing naar een andere school waar mogelijk geen goede aansluiting is.

Mijn man en ik komen uit Polen en familie die daar nog woont vindt het schandalig dat kinderen in Nederland niet goed leren met uitleg van de juf en dat ik daarom zelf maar heb besloten om mijn dochter oefeningen te laten doen van internet. Onze kinderen gaan naar school om te leren, de leerkrachten hebben een opleiding gedaan om onze kinderen goed onderwijs te bieden en dat zou niet aan de ouders overgelaten moeten worden. Familie hier in Nederland woont hier niet op loopafstand vandaan maar heeft ook nooit meegemaakt dat als een kind achterliep met een vak er geen ondersteuning vanuit school komt. (en al zeker niet dat de juf een paar keer per dag ontploft)
Wat ik in mijn vorige post niet had opgemerkt is dat de juf op deze manier les geeft: eerst wat uitleggen (vooral: kinderen aan het woord laten die denken dat ze het snappen en dan wordt juf boos omdat je alleen antwoorden mag geven als je het weet, soms met een verhaal over haar man en kinderen of eigen jeugdherinneringen ertussendoor als dat de juf in haar kindertijd ooit poep op de muur heeft gesmeerd, en dat tijdens een les rekenen die niks met poep smeren en kleine kinderen te maken heeft) daarna de kinderen aan het werk zetten en dan begint de juf verhalen te vertellen over vooral haar man en kinderen. (van die kinderen zit er in ieder geval een ook in groep 7 maar dan ergens anders, ik hoop voor ze dat ze op de middelbare daar geen last van krijgen)
Vervolgens wordt de juf boos omdat de meeste kinderen hun werk niet af hebben. (geen zelfreflectie, en dat gaat al 1,5 jaar zo)
Ik vermoed dat er daarom bij (schijnbaar alle) kinderen een mogelijke achterstand zit in de beheersing van de werkwoordspelling. Mijn dochters resultaten zouden niet teveel afwijken van die van andere kinderen, maar toch wordt de juf laaiend.

Ook is er vaak sprake van dat de juf roddelt over andere leerlingen. Het gebeurt vaak dat kinderen ruzie hebben op het schoolplein en deze kinderen dan na de pauze met elkaar moeten praten.
Tijdens de pauzes is de juf vaak afwezig en met een paar andere leerkrachten hangt ze dan rond bij de kinderen die moeten praten. (met een houding van handen in de zakken en wat voorover, mijn man en ik ergeren ons enorm hieraan maar misschien is dat persoonlijk) - vaak is ze ook gewoon aanwezig in de klas in de pauze en leest ze voor uit een boek.
Dan komt de juf terug van bij kinderen staan die ruzies moeten uitpraten, is de pauze afgelopen, en moet er les worden gegeven.
In plaats daarvan begint de juf over "ja jantje en pietje dit en dat ja niet goed wat vinden jullie daarvan"
Een tijd geleden was er een incident met een jongen die iets onbeschofts heeft gezegd over meisjes die ongesteld zijn. (iets met een sticker op de muur met een gat op het kruis van een meisje, en een andere leerling vroeg waarom het meisje op de sticker een gat op de kruis heeft en meldde het antwoord bij de juf) In de klas begon de juf toen weer met hetzelfde riedeltje, en moesten alle kinderen zoals gebruikelijk zeggen wat ze van het gedrag van die jongen vonden. Vervolgens vroeg een meisje "juf wat is ongesteld zijn?" en ging de juf daarna nog een uur praten over wat dat is. (dit weet ik zeker, mijn dochter kwam thuis en had het over dat een bepaalde les van taal of rekenen, dat weet ik niet meer, niet is gedaan omdat de juf extreem veel aandacht besteedde aan een incident waar maar twee of drie leerlingen mee te maken hadden. Ik heb navraag gedaan bij kennissen op het schoolplein en die bevestigden dit. Uiteraard ging dit hele "educatieve uur" ook meer over de ervaringen van juf zelf. Bij mijn dochter zal het nu niet lang meer duren voordat ze gaat menstrueren maar voorlichting in deze vorm vind ik gewoon hartstikke fout, gelukkig zijn wij er thuis open over en heeft ze aansluiting bij meiden in de klas waar het al zover is.)
Ook zijn er vaak incidenten tijdens lessen met kinderen in andere klassen, en moeten ze voor straf in de klas van mijn dochter stil hun werk gaan maken. Hoe dat gaat: kind komt binnen, juf spreekt het kind heel boos toe en kind moet gedetailleerd vertellen waarom die hier komt, dan pas wordt het kind aan het werk gezet, en dit tijdens uitleg van de juf.
(peroonlijke ouderavonden die drie keer per jaar plaatsvinden vind ik ook een drama, we zijn een keer ook gewoon niet gegaan omdat de vorige keer, waar we toen nog uit beleefdheid altijd naartoe gingen ook al is het niet verplicht, meerdere ouders op de gang stonden te wachten omdat ook zij nog moesten wachten op hun gesprek. Door het raam van het lokaal konden we zien dat de juf overspannen met haar handen gebaren maakte en praatte met de ouders van een klasgenoot van mijn dochter. Het is de bedoeling dat een gesprek 10 minuten duurt, gezien het aantal ouders dat op de gang wachtte op hun gesprek duurde het gesprek met de ouders over een leerling wel veel langer dan 10 minuten en is een aantal afspraken voor gesprekken uiteindelijk verschoven naar een andere dag)

Er is wel aardig wat kritiek van andere ouders op de docent. Een andere ouder besprak eens dat ze door de juf naar binnen is geroepen, de juf haar neus dichtkneep en met een hand zwaaide, en zei dat haar zoon stinkt en die ouder daar wat aan moet gaan doen. (die zoon was er niet eens bij, en als dat al zo zou zijn is de neus dichtknijpen zeer overdreven en bovendien erg onbeschoft) - deze ouder was duidelijk zeer geschrokken en praatte hier met andere ouders over op het schoolplein die ook heftig reageerden en eigen, zeer diverse ervaringen deelden.
Weer een andere ouder praatte op het schoolplein verbaasd over dat ze naar binnen is geroepen nadat haar dochter die dag had getrakteerd en had verteld dat ze geen feestje gaat geven. Die ouder kreeg te horen dat het heel belangrijk is dat kinderen feestjes geven en ze desnoods maar thuis op de bank een DVD moeten gaan kijken, dat feestje moet er komen omdat kinderen elkaar dan vaker uit zouden nodigen voor feestjes en dat is heel belangrijk... (weer een ouder die het op het schoolplein deelde met andere, het is een marokkaanse moeder, zeer sympathieke en ook duidelijk weseterse vrouw die duidelijk onder de indruk was en al vaker het idee had dat de juf denkt dat ze haar kinderen niet nederlands genoeg opvoed omdat zij, de moeder marokkaans is. De vader is trouwens Nederlands.)
Zelf heb ik ook al een hele rits aan commentaar gekregen, onder andere dat elk kind op een teamsport moet (dat mijn dochter met het turnen al veel samen doet zoals surprises is kennelijk niet relevant, en ze zit ook op dansen waar de kinderen moeten letten op dat ze tegelijk en op dezelfde lijn blijven dansen, waarom moeten ze allemaal op hockey voetbal volleybal en wat er nog meer is terwijl ze dat niet wil?) - dit commentaar hebben trouwens meerdere ouders gekregen, ik vermoed net als andere ouders dat de voetbalclub van de zonen van de juf nieuwe leden zoekt en de juf graag sympathie van hen wil krijgen door nieuwe leden aan te dragen. (dat de kinderen op voetbal zitten weet ik van mijn dochter, die elke week gedetailleerde verhalen hoort over wedstrijden en trainingen en vaak ook met namen van andere kinderen die daar op voetbal zitten)
De juf zelf geeft al voor het vijfde jaar les aan groep 6/7 en was voorheen kleuterjuf. (niet van mijn dochter, zij had een zeer goede kleuterjuf die goed met de kinderen om kon gaan en daar ook plezier in had wat je kon merken als je als ouder op school was)

Er is ook wel een normale groep 7 maar daar mag geen enkel kind uit deze klas heen. (dit heeft te maken met dat deze klas een zeer kleine groep 6 heeft van nog geen 10 leerlingen, en de school liever een grote groep 7, een grote groep 6/7 en een grote groep 6 heeft, dan twee iets minder grote groepen zeven (zeg maar gerust gemiddelde klassegrootes die dan zouden ontstaan) en een iets grotere groep 6)
Vorig jaar voor de zomervakantie hebben ouders ook van alles geprobeerd om hun kind naar de normale groep 7 te krijgen maar de school wil daar niet in mee.

En vorig jaar is een meisje dus naar een andere school gegaan. Ouders hebben gewoon niks gezegd: gewoon direct naar de andere school gestapt en daar hun dochter ingeschreven. Andere ouders hebben geklaagd over dat ze niet willen dat hun kind dezelfde juf heeft, maar daar heeft de directie lak aan: aan geen enkele ouder is gehoor gegeven.
Ik spreek die ouders weleens, ze wonen hier in de buurt, we hebben het nooit echt gehad over waarom de overstap plaats heeft gevonden maar ik begrijp dat ze de nieuwe school veel kindvriendelijker en beter vinden. Onze jongsten hebben we (ook omdat het niet te ver weg is) daarom ook daar ingeschreven en zitten daar nu bij de kleuters. (we hadden ze wel bij meerdere scholen ingeschreven en gelukkig konden ze overal geplaatst worden, maar juist door contacten met die ouders van dat meisje durfden mijn man en ik de gok te wagen en deze school definitief te kiezen)

Wat betreft dat internet: hier is een informatieavond en bepaalde werkjes voor kinderen in de klas georganiseerd in samenwerking met een wijkagent, naar aanleiding van negatieve berichten in de landelijke media over sexting in Tilburg waar ook op basisscholen men zich steeds meer zorgen over maakt. Als experiment hebben een aantal basisscholen voor de oudste klassen dat dus gekregen en waarschijnlijk komt die er volgend jaar weer omdat social media continue veranderd en ouders en kinderen vaak snel weer vergeten waar je op moet letten op internet en al snel kwetsbaar zijn. (en kinderen tegenwoordig al jong het internet opgaan, met kindertablets en apps moet je ook al op erg veel letten, er is ons ook gewaarschuwd dat het in de toekomst nog veel lastiger gaat worden en het daarom belangrijk is bij te blijven)
Hier kwam als belangrijkste informatie voor ouders: verdiep je in welke social media bestaat en hoe het werkt (ik had bijvoorbeeld nooit van Vine gehoord, net als alle andere ouders op de avond, toch wist niemand van dit bestaan af en schijnen kinderen in Nederland er al massaal op te zitten?) en COMMUNICEER met je kind. Verbieden werkt averechts, je moet praten met je kind over waarom bepaalde dingen op internet niet goed zijn en vooral zorgen dat het een wederzijds gesprek is. (ik vind het heel raar dat de school dit geheel aan de ouders overlaat en als reactie gaf "dat kinderen op sites zitten waar ze van ons niet op mogen doen ze thuis ook" waarom gebeurt dat niet ook op school, dat er gecommuniceerd wordt over waarom de school niet wil dat ze op bepaalde sites zitten?) (ook vertelde de wijkagent dat indien jongeren naar het bureau komen uit zichzelf voor een aangifte of moeten komen omdat er aangifte tegen hen is gedaan, er in 99% van de gevallen sprake is van vooraf problemen via internet, wat ook weer bijna altijd komt door het accepteren van onbekenden op internet en contact met onbekenden op internet. Ook gebeurt het vaak dat kinderen op school of op straat ruzie hebben en daarna elkaar op gaan zoeken op internet en verder gaan met ruzie maar dan digitaal, wat dan weer uiteindelijk uitloopt in vechtpartijen op school of dat kinderen in groepjes naar elkaars woning gaan en de ouders of de buren de politie inschakelen omdat niemand in de buurt zich nog veilig voelt)
De kinderen hebben in de klas werkjes gedaan met iemand die daarvoor was ingehuurd over voornamelijk Instagram. Ze hebben vooral geleerd dat je je social media goed moet afschermen (ook letten op dat er geen informatie uit de profielfoto of openbare beschrijving kan worden afgeleid, genoeg kinderen die zeggen dat ze op de plaatselijke middelbare school in klas X en welk voetbalteam) en waarom je nooit bepaalde foto's en teksten online moet zetten, en dat je alleen accounts mag accepteren waarvan je de eigenaar daadwerkelijk kent en een goede relatie mee hebt.
Ik weet zelf ook wel dat op de middelbare school veel kinderen er tegen die tijd lak aan hebben, maar het gaat erom dat het voor nu een wijze les is voor de kinderen en hopelijk ook in de toekomst. Ik snap dan ook niet dat de school hier verder de kinderen niet in ondersteunt. Ze laten wel informatieavonden organiseren, er wordt tijdens schooltijd in de les tijd aan besteedt en 10 minuten later zitten de kinderen op de computers op de gang weer ruzie te maken over bepaalde spelsites en sites die niet geschikt zijn voor de basisschoolleeftijd te bezoeken.
Mijn jongsten gaan net een maand naar een andere basisschool, ik heb vrijdag nog met hun juf en meester gepraat omdat ik aangaf me zorgen te maken over de digitale veiligheid op school, en die gaven aan dat op de school waar zij zitten in principe elke website geblokkeerd is. (omdat de ouders dat willen en de leerkrachten kunnen ook met een scherm waar alle schermen te zien zijn, niet elk kind in de gaten houden) Als de kinderen speeluurtjes hebben mogen ze alleen op spelletjessites zitten waar de kinderen niet in kunnen loggen (minecraft mag dus niet) en als een kind een leuke site kent (een pagina waar je bv tetris kan spelen) dan mag die dat aandragen bij zijn/haar juf/meester en gaat de ICT'er samen met een aantal juffen en meesters tijdens bepaalde besprekingen ernaar kijken of die site toegestaan kan worden.
Informatieve en educatieve websites zijn niet altijd geblokkeerd uiteraard, maar het is natuurlijk een beperkt aantal, maar dat is voldoende en als dat niet zo blijkt te zijn kan er na goed overleg weer een site toegevoegd worden.
Wifi is er wel maar is nu nog gesloten voor de kinderen, in de toekomst wil de school met tablets gaan werken en er wordt nu nog gezocht naar hoe er voorkomen kan worden dat kinderen via een tablet of in de oudere klassen via hun mobiele telefoon vreemde dingen op het internet doen. (uitgaande van dat de meeste kinderen nu nog een prepaid zonder internet hebben)
Ik heb bij de school van mijn jongsten wel meer het idee dat de leerkrachten goed letten op of kinderen geen vreemd gedrag vertonen en geen dingen doen waar andere kinderen niet blij van worden en indien nodig ook sneller ingrijpen wanneer nodig.
Bij mijn dochter op het schoolplein zie ik oudere kinderen rondlopen met mega zakken patat na schooltijd, blokkeren ze met fietsen waar ze met z'n allen staan de kletsen uitgang van het schoolplein en zien de meisjes er soms veel ouder uit dan 12 jaar.
Op de school van mijn jongsten zijn er regels als dat de kinderen netjes gekleed naar school moeten komen, er geen snoep, snacks etc op het schoolplein en in het gebouw zelf mogen worden gegeten, en make-up in de oudste klassen wel mag maar niet meer dan een beetje mascara en lipgloss.
(Het zijn allebei gewoon openbare scholen die onder hetzelfde bestuur vallen, maar kennelijk is openbaar hier niet meer dan een term dat de school niet aan een geloof is gekoppeld)

De school van mijn jongsten gaf aan dat een overstap wel mogelijk is, maar dat ze het afraden omdat het nu voor groep 7 een hectische tijd is met toetsen en voorlopige schooladviezen en groep 8 maar een jaar is.
Ze staan in ieder geval wel open voor kinderen die over willen stappen. Maar mijn man en ik maken ons vooral zorgen over dat er geen zekerheid is dat er straks weer problemen voordoen en dochter wellicht nog meer schade/onzekerheid oploopt door negatieve ervaringen met een nieuwe start.

Het kind mee laten draaien is inderdaad wel een optie, ik denk dat ik wel wil bespreken of het mogelijk is een kind een week lang mee te laten draaien en dan te kijken naar of het kind het naar zijn zin heeft.
Familie van me heeft kinderen die allebei in een dorp met maar twee scholen naar school gaan. Een ervan zat bijna gedwongen op een van die twee scholen omdat ze een TL advies had en de andere school alleen havo/vwo aanbiedt, toen ze over mocht stappen naar de havo is ze na een dag meelopen al overgestapt naar de andere school ook al kon ze op de eerste gewoon verder maar daar had ze het ook niet zo naar haar zin. (maar hier gaat het dan ook om een kind dat in groep 8 heel teleurgesteld was dat ze niet naar haar favoriete school kon, en dus al een jaar wist dat ze hard haar best gaat doen om ook naar de school van haar broer te kunnen en daar ook echt naar uit keek, mijn dochter zit nog op de basisschool en weet niet zoveel over andere basisscholen en is ook jonger)

Nou ja nu ik dit hele verhaal heb getypt denk ik: ik ga morgen gewoon een overplaatsing aanvragen en kijken of het mogelijk is voor de meivakantie een meedraai week aan te vragen. Ik ben er eigenlijk gewoon helemaal klaar mee. Mijn man en ik lopen ons alleen maar te ergeren, mijn dochter huilt thuis omdat ze bang is voor de juf en durft soms niet eens naar school, mijn dochter komt met negatieve verhalen thuis, ouders op het schoolplein bespreken bijna wekelijks wel wat er fout gaat in de klas van mijn dochter, de directie wil niet naar een oplossing zoeken en zo kan ik nog wel even door gaan.

Izabela

Izabela

18-04-2016 om 00:29 Topicstarter

Andere groep 7

De andere groep 7 op de huidige school is ook geen optie omdat de directie dat niet wil. Ook is er daar sprake van een ook niet fijne juf. (maar dan op een andere manier: bijvoorbeeld als de kinderen stil moeten zijn ze een heel kinderachtig liedje moeten zingen wat ze niet leuk vinden, of met de hand op de mond hun vinger laten opsteken, ook als een collega in de klas met de juf overlegt en die juf vindt dat de kinderen te rumoerig zijn en ze de collega met een hand op de mond en een vinger in de lucht moet laten zien dat ze ook stil kunnen zijn. Verder is het denk ik wel iemand die beter les kan geven, maar ook weer een juf die niet weet hoe ze met groep 7 om moet gaan.)
Verdere details ken ik niet maar ik vind dit ook geen geschikt persoon om les te laten geven. (al had ik liever dat mijn dochter dit jaar in die klas zat, juist omdat ik het idee heb dat deze juf nog niet zo naar is als die ze nu heeft en ik pas sinds enkele weken weet hoe deze juf de kinderen rustig wil laten werken en dus voor de zomervakantie een ander beeld had)
Ik zie daarom ook een overplaatsing via juridische weg naar de andere groep 7 somber in. (en dat heeft ook te maken met dat de juf die ze nu heeft nog lang niet het enige probleem is op deze school)

veranderen

Je andere kinderen zitten al op een andere school en je bent voor dit kind niet tevreden. Ga gewoon weg zonder commentaar om gezichtsverlies voor de school te voorkomen.
Geef gewoon aan dat je wil dat je kinderen bij elkaar naar school gaan en ga er verder niet teveel op in. De nieuwe school weet het al, je oude school weet het ook al dat je niet tevreden bent.
Het liefste na de meivakantie zodat je dochter nog een tijdje kan wennen voor de zomervakantie. Hopelijk gaan beide scholen wel akkoord. Maak er niet een te grote toestand van met veel verwijten.

lieverdje

lieverdje

18-04-2016 om 13:39

niet alleen de juf een probleem dus

tjonge, wat een lang verhaal.

Maar om kort te zijn: ik proef een algehele ontevredenheid over deze school. Allerlei dingetjes gaan je irriteren en je gaat ook zoeken naar dingen die er verkeerd zijn op deze school (herkenbaar hoor). Had je niet al veel eerder van school moeten veranderen? Want alhoewel ik begrijp dat je deze school niet meer wilt voor je dochter... ze zit al in groep 7 en ze hééft vriendinnetjes.

Of zijn die vriendinnetjes ook niet zo geweldig? Dat kan natuurlijk, dat hadden wij met onze kinderen. Ook een school waar we ons gaandeweg niet meer thuisvoelden én de weinige vriendjes die ze hadden, dat was het ook niet helemaal. Die vriendjes zien we nu ook nooit meer.

Izabela

Izabela

20-04-2016 om 11:37 Topicstarter

Geregeld

We hebben maandag een gesprek aangevraagd en aangegeven dat we een proefplaatsing willen omdat de sfeer in huis niet goed is door omstandigheden op de huidige school. Er werd gezegd dat het wel een uitzondering is (meestal komen er nu alleen kinderen door verhuizingen) maar omdat de meivakantie pas volgende week begint willen ze het proberen en omdat wij aan gaven zoveel problemen te hebben dat we er thuis allemaal overspannen van worden.
Dinsdag was dat gesprek. Vandaag heeft de school de huidige school gebeld om te informeren of het gedrag goed is in de klas en morgen mag ze het tot woensdag volgende week komen proberen...
Ik heb het thuis weleens gehad met mijn dochter over dat als dit en dat volgend jaar weer zo is ze eindelijk naar die of die school mag en dus van bepaalde dingen af is. Als ze thuiskomt ga ik het haar vertellen en ik verwacht wel een positieve reactie. Anders vertel ik haar dat ze er een week heen gaat en als ze toch liever op de huidige school blijft mag ze eerder stoppen met de proefweek.

Ik vind het reuze spannend en ben benieuwd naar de reactie naar een dag les... Ik ben vooral benieuwd naar of mijn man en ik eindelijk eens rust hebben en niet meteen zenuwachtig worden als we naar school moeten of überhaupt denken aan hoe onze klachten opgelost worden. Ik hoop ook dat mijn dochter hier eindelijk eens met zin naar school gaat en het niet weer is van juf dit en dat en ik wil niet naar school dan ontploft de juf omdat ik iets niet snap of iets kwijt ben.

Eind volgende week zou ze eventueel afscheid kunnen nemen van de huidige school.

Izabela

Izabela

20-04-2016 om 11:40 Topicstarter

Eerdere overplaatsing

We hadden inderdaad wel al veel eerder moeten overplaatsen, daar ben ik het mee eens. Helaas dachten wij dat het uiteindelijk allemaal mee zou gaan vallen.
Al voor groep 6 waren er kleine problemen met de school maar dat kan je overal hebben. Nu is het een drama.
De ouders van het meisje dat is overgestapt vorig jaar zijn duidelijk de slimste, die hebben gewoon niks gezegd en hadden toen al door dat op deze school blijven niet goed is voor het kind en gingen dus ergens anders heen.

Izabela

Izabela

22-04-2016 om 11:11 Topicstarter

Eerste ervaring positief

Gisteren was de eerste dag, en hoewel mijn dochter aangaf dat het lastig is dat je niet meer zomaar mag lopen in de klas (ze is een combinatieklas gewend) en alles natuurlijk nieuw is, lijkt ze wel tevreden. "Er wordt niet zoveel gescholden door de kinderen als de juf even weg is en ik kon rustig mijn werk maken" was een reactie.
Vandaag is het weer een gewone lesdag (hier doen de scholen op een paar na niet mee aan de koningsspelen ivm de ruimte die nodig is, ze organiseren eigen sportdagen) en dinsdagmiddag hebben mijn man, mijn dochter en ik een gesprek met de directie over of ze na de meivakantie verder gaat...

Ik vind het wel jammer dat ik sommige dingen nu pas hoor. Zoals bij de vergelijking van mijn dochter dat ze nu op een veel rustigere werkplek zit. (Er wordt veel minder gescholden, kinderen werken gewoon rustig door en er worden geen proppen met (kwetsende) boodschappen door de klas gegooid. Ik hoorde eigenlijk alleen , zowel van mijn dochter als andere ouders op het plein, dat het vooral de juf op de nu ng huidige school is die de kinderen afleidt met persoonlijke verhalen)

Hopelijk is dinsdag nog alles positief maar tot nu toe ben ik blij met dat ik de stap heb genomen en dat de directie van de (toekomstige) school mee wilde werken met snel alles regelen.

fijn!

Hi izabela,

Wat fijn om te horen. Ik heb meegelezen en vind dat je een goede beslissing hebt genomen. Kun je nog even laten weten hoe het nu met haar gaat. Hoop dat ze snel vriendinnen heeft en nog een heerlijk laatste schooljaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.