Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
juf zijn wil ik niet

juf zijn wil ik niet

09-09-2015 om 09:54

Voel mij soms net de juf, iets wat ik niet wil

Iedere week wordt er op de basisschool van mijn kinderen huiswerk meegegeven. Methodetoetsen indien het thema op zijn eind loopt kan een kind er thuis voor leren. Ook iedere week een blaadje met taalhuiswerk en rekenhuiswerk.
Regelmatig komt het voor dat het rekenhuiswerk totaal niet aansluit bij wat de kinderen op school doen in de vaste methode. Vorig jaar heb ik hier een kind zelf de beginselen van breuken bij moeten brengen om het huiswerk gemaakt te krijgen. De oudste kwam ooit thuis met een blaadje kolomsdelingen (ik ben nog van de generatie staardelingen) waar ze niet uitkwam, ik maar ook mijn man hebben wat moeite met dat "nieuwe rekenen" zoals ze dat op school presenteren. Een kolomsdeling maken met alle tussenstappen op papier, ik heb werkelijk geen idee waar en hoe te beginnen en oudste ook niet echt nog toen.
Vorige week was het weer bingo, jongste kwam thuis met een blad met sommen (vermenigvuldigen) die hij (het is een zeer sterke rekenaar) uit zijn hoofd zo uitrekende. 21 keer 37 doet hij uit zijn hoofd maar daar een nette som van maken onder elkaar, hij had werkelijk geen idee.
Dan moet ik als moeder gaan uitleggen hoe dat moet want de juf wil zien hoe hij aan het antwoord komt.
Ik leefde in de veronderstelling dat huiswerk grotendeels zelfstandig te maken moet zijn voor een kind, niet dat een ouder daarin moet uitleggen, helpen, nog eens herhalen en controleren of kind mama's uitleg heeft begrepen.

Wat ik wil weten van jullie: komt huiswerk bij jullie kinderen wel overeen met wat er op school behandelt wordt?

Katniss

Katniss

09-09-2015 om 10:01

Dat vraag ik me af

Mijn jongste kwam van de week ook met een stel rijtjes sommen die onder elkaar uitgewerkt moesten worden (vermenigvuldigen). Ze had geen idee hoe ze dat aan moest pakken. Volgens haar had de meester alleen even snel een som voorgedaan en waren ze daarmee het bos in gestuurd. Ik heb dus maar uitgelegd hoe het werkt en toen kon ze zelf verder. Ik vraag me regelmatig af of er wel instructie wordt gegeven. Je zou toch verwachten van wel, maar dan wordt er in ieder geval niet gecheckt of alle kinderen dat hebben begrepen.

mijn methode

Als de meester het niet goed uitlegt, ik snap die moderne rekenmethodes ook niet. Ik heb mijn kinderen het voorgedaan met mijn rekenmethodes. Gelukkig hebben ze aanleg voor rekenen. En me verder niet bemoeit met wat de school doet. Waar het eerst tienen waren nam het cijfer wel af want ik kon ze toch niet op de schoolse manier leren opschrijven. Gelukkig kregen ze dat uiteindelijk op school door, maar het bleef verwarrend. Ook al kunnen die methodes ook rustig naast elkaar bestaan.

Hier ook huiswerk gehad op de basisschool. Inderdaad vaak taal en rekenen, twee huiswerkopdrachten. Maar altijd op vaste dagen met vaste inleverdagen. Zodat mijn kinderen al gewend waren om, samen met mij, huiswerk te maken voor ze naar het voortgezet onderwijs gingen. En dat was een goede verworvenheid. Ik had die relatie al met hen. Het was moeilijk geworden als ik dat in de puberteit nog had moeten oppakken.
Maar het is dus helemaal veranderd. Mijn ouders hebben nooit huiswerk met mij gemaakt.
En ik doe dat al vanaf het begin, ook vanwege het autisme van mijn kinderen.

juf zijn wil ik niet

juf zijn wil ik niet

09-09-2015 om 10:40

helpen of instructie geven

Ik ben altijd bereid mijn kinderen te helpen als ze het niet snappen of even vergeten zijn hoe het moest. Geen punt. Voor oudste kijk ik ook de door haar ingevoerde wrts lijsten na, zodat ze als ze begint met leren een foutloze basis heeft.
Helpen met zoeken op het www voor een werkstuk doe ik ook altijd. Weet nog dat de oudste niets kon vinden op internet dat voor haar spreekbeurt geschikt was. Ze had een veel te algemene zoekterm ingevoerd. Alleen vulkaan is een beetje weinig als je wilt vertellen hoe vulkanen uitbarsten en zo. Ze zag door de bomen het bos niet meer.
Waar ik zo'n moeite mee heb is het echt instructie moeten geven. Dat je kind thuis komt met een blaadje waar ze de som en het verschil van twee getallen moeten uitrekenen. Hup, meegegeven zonder uitleg en dan als juf wel verwachten dat het gemaakt word. Had hier zelf een moeder van een klasgenoot in de tuin staan die even kwam checken of ze op het goede spoor zat. Ze was zelf niet zo'n vaardige rekenaar zeg maar.
Ik vind dat de instructie van dit soort opdrachten op school gegeven moet worden en dat ouders er zijn om nog een helpende hand te bieden.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 10:48

herken het niet

Opvallend dat er zulke grote verschillen zijn tussen scholen. Bij ons op school krijgt zoon nu (gr 7) voor het eerst echt huiswerk. Niet veel en hij doet het zelfstandig. Zijn buurjongen zit op een andere school en zit soms hele middagen huiswerk te doen. Zijn beide slimme jongens die makkelijk meekomen.

Om welke groep gaat het? Heeft hij moeite met de stof? Want bij ons krijgen juist de kinderen die het niet kunnen bijbenen huiswerk en de anderen niet. Behalve dus vanaf groep 7, dan krijgt iedereen huiswerk maar het is nog niet veel. Tot nu toe 1 blaadje rekenen en 1 blaadje ww-spelling per week.

juf zijn wil ik niet

juf zijn wil ik niet

09-09-2015 om 11:00

krullevaar

Het gaat om een kind nu in groep 7 sinds groep 6 heeft het iedere week huiswerk, taal en rekenen. Hij komt goed mee en het meeste rekenwerk is geen probleem voor hem. Zoals ik al aangaf, 21 keer 37 doet hij uit het hoofd, foutloos. Maar dat onder elkaar opschrijven moet hij wel gaan beheersen. Die instructie werd dus niet op school gedaan maar moest ik thuis doen.
Vorig jaar had hij breuken mee, 1/8 plus 1/4. Geen idee hoe hij dat moest doen. Ik uitleggen over gelijknamig maken dat was heel abstract voor hem. Uiteindelijk heb ik taarten zitten tekenen die gedeeld moesten worden om inzichtelijk te maken dat 1/4 hetzelfde is als 2/8.
Die basis moeten ze toch op school leren?
Er wordt gesteld dat een kind 20 minuten per dag huiswerk moet maken gemiddeld. In periodes dat er een werkstuk/spreekbeurt gemaakt moet worden is dat meer bij gewone weken minder. Als wij dan al 2 uur bezig zijn aan een velletje breuken vind ik dat teveel, dan gaat er op school iets mis.
Voordat binnenkort de 'wat gaan wij dit jaar doen en bereiken' ouderavond is wil ik eens kijken of mijn "probleem" vaker voorkomt. Vandaar mijn topic.

vlinder72

vlinder72

09-09-2015 om 11:54

Eens

Op de vorige school van mijn kinderen had ik ook altijd het idee dat ik als ouder mijn kinderen hiaten moest bijbrengen. En ze ook nog eens de basisvaardigheden moest leren.

Mijn kinderen zijn vorig schooljaar naar een nieuwe school gegaan. Ze zitten nu in groep 8, 7 en 3 en ze krijgen nooit huiswerk. Op wat topo leren na en de geijkte boekverslagen etc. Wel moet alles nu op het niveau van het kind en niet met een gelikte powerpoint presentatie op een niveau dat alleen de ouders het kunnen. Mijn kinderen moeten posters maken. Voor een poster wordt door de school gezorgd. het plakken en tekenen doen ze dan thuis.

Verder geen taak, rekenen of weet ik veel wat voor huiswerk. En ze doen het uitstekend. Cito's zijn omhoog gegaan of gelijk gebleven.

Mijn oudste zoon heeft op de vorige school alle jaren gedaan. hij zit nu in de tweede van de Middelbare en hij was de eerste maanden in de brugklas zo boos. Hij kreeg altijd huiswerk mee met de mededeling dat ze dan vast konden wennen voor de Middelbare School. Dat is kletskoek natuurlijk want op de Middelbare School krijgen ze veel meer huiswerk. En ook nog eens veel meer vakken. En ze moeten plannen en krijgen toetsen. En het houdt nooit op. Mijn zoon was echt in shock de eerste maanden. Dat had hij niet verwacht. Zoveel huiswerk en hij vroeg zich ook af waarom hij eigenlijk huiswerk had gekregen op de lagere school. Dat leek niet eens op het werk op de Middelbare School en hij had er totaal geen profijt van gehad.

Savinja

Savinja

09-09-2015 om 12:15

Huiswerk

Ik krijg het gevoel dat heel veel scholen huiswerk zijn gaan geven omdat dat moest en/of omdat de resultaten te wensen over lieten. Dat laatste was echt het geval op de basisschool van mijn kinderen een jaar of 7/8 geleden.

Er kwamen dus huiswerkboekjes voor taal en rekenen maar die lagen totaal los van de methode en dat was dus best lastig. Ik begrijp niet waarom veel schoolmethodes niet bijpassend huiswerk leveren (of zouden die te duur zijn tov die losse huiswerkboekjes?).

willie

willie

09-09-2015 om 12:29

het is niet anders

Volgens mij kan het niet anders met volle klassen en veel taken voor leerkrachten.
Wees blij dat er huiswerk is. Hier was dat niet, hiaten bij de kinderen vielen me niet op. Omdat ze slim zijn scoorden ze toch wel goed.

juf zijn wil ik niet

juf zijn wil ik niet

09-09-2015 om 13:17

Kan het niet anders?

Volle klassen veel taken voor leerkrachten allemaal waar, huiswerk zou zinvol kunnen zijn. Maar huiswerk op de manier die nu bij zoon aan de hand is is volgens mij niet zinvol.
Op school zijn ze met een ander thema dan breuken bezig en hij krijgt breuken mee naar huis. Het zou toch zinvoller zijn als huiswerk, net als op het VO, aansluit op wat je op school aan het leren bent?
Dan ben ik er als ouder om het nog eens uit te leggen, of van een andere kant te bekijken. Nu probeer ik zonder enige didactische vaardigheid mijn kind de basis van breuken bij te brengen. Doe ik dat goed, zit ik wel in een lijn met het nieuwe rekenen wat ze tegenwoordig aanhangen?

bieb63

bieb63

09-09-2015 om 13:28

en verder

is er nog een ander punt. Vooralsnog wordt er op het VO geen rekenen gegeven. Alleen wiskunde en dat is iets heel anders. Het enige wat in de brugklas wel aan de orde komt zijn breuken en procenten, maar niet het basale rekenen.
Maar nu komt het: Op het MBO (i.i.g. niveau 4) krijgen ze rekenen, en wel op de ouderwetse manier.....Heel fijn op zich, maar de meeste kinderen hebben geen flauw benul van onder elkaar opschrijven, staartdelingen enz. Kortom, het zou heel fijn zijn als de bs weer ouderwets rekenen gaat geven (blijkt ook overigens uit de rekentoets dat ze dat niet beheersen), dus hopelijk keert het tij. Maar vooralsnog lijkt het mij zinvol (hoe idioot in feite ook), dat ouders hun kinderen het ouderwets rekenen leren.

wel huiswerk, geen 'juf'

Hier wordt op school huiswerk gegeven vanaf groep 5, eerst 1 keer, later meer keren per week, met vaste inleverdagen. Zoals ik in een ander draadje ook al opmerkte is dit een school waar de overgrote meerderheid van de leerlingen een niet-Nederlandse achtergrond heeft, er zijn veel ouders die het Nederlands niet beheersen en ik vermoed dat het opleidingsniveau van de ouders ook nogal uiteenloopt.

De school heeft als uitgangspunt dat het huiswerk met name is om te oefenen/ te herhalen, en dat hulp van de ouders (of wie dan ook) in principe niet nodig is. Ik hoef dus alleen maar te controleren of het huiswerk wordt gemaakt en in de tas gestopt.

Groeten,

Temet

juf zijn wil ik niet

juf zijn wil ik niet

09-09-2015 om 13:53

Dat is mooi temet

Hier op school ook veel ouders die het Nederlands niet of onvoldoende machtig zijn. Het is mij een raadsel hoe zij sommige dingen uitleggen aan hun kinderen.
Als huiswerk bedoeld is om nog eens te oefenen/te herhalen dan sluit het dus wel aan op het thema van de methode dat behandelt wordt?

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 14:31

Maar

Waarom laat je je kind het huiswerk niet zelfstandig maken? Als hij er niet uitkomt, is dat iets dat je juf moet weten/zien zodat ze met hem aan de slag kan. Als hij elke keer alles foutloos maakt (dankzij jouw hulp) dan weet de juf toch helemaal niet dat je zoon niet alles snapt.

Ik zou het laten gaan. Huiswerk maken moet, maar het hoeft niet foutloos.

juf zijn wil ik niet

juf zijn wil ik niet

09-09-2015 om 14:48

zelfstandig maken, als hij het kan.

Hier op shool wordt er van ouders verwacht dat ze erop toezien dat het huiswerk wordt gemaakt.
Niet gemaakt is een 1 die meetelt voor het rapport. Foutloos huiswerk is geenszins de bedoeling, ondersteuning wel.
Als hij echt geen idee heeft hoe hij het moet doen moet je dus wel helpen. In die onder elkaar uitreken sommen zaten ook nog fouten, ik heb ze er echt niet allemaal uitgevist maar wel gekeken of hij de methode snapte.
Die breuken van vorig jaar waren ook niet foutloos. Dus juf ziet best dat niet iedereen het onder de knie heeft.
Vraag mij of of een leerkracht niet meer gebaat is bij een vel huiswerk dat bij de methode past. Dan ziet hij of zij echt wie de stof wel of niet beheerst.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 15:01

snap ik

Ik snap dat school wil dat het huiswerk wordt gemaakt. Huiswerk is ook laten zien dat je zelfstandig kan werken. En goed omgaat met verantwoordelijkheden. Maar als hij fouten maakt, dan mag dat toch? Laat hem even aanmodderen en kijk of hij extra uitleg krijgt. Jij kan het wel doen, maar wellicht is het helemaal niet handig als jij het op een 'verkeerde' manier gaat aanleren.

Hier past het huiswerk wel bij de methode (zelfde boekjes) dus dat lijkt me een terechte vraag voor de juf. Aan de andere kant: breuken zijn breuken, sommen zijn sommen. Die moet hij gewoon kunnen maken. Cito is ook niet methode gebonden.

Pug

Pug

09-09-2015 om 15:47

ik zou

Ik zou bij de eerste keer de juf hebben gemaild om te vragen hoe het zat, was het uitgelegd of iets als "je uitleg is niet overgekomen".

juf zijn wil ik niet

juf zijn wil ik niet

09-09-2015 om 16:58

Sommen zijn sommen

Dat snap ik hij kan ze ook echt wel maken als de stof/theorie bekend is. Ik vind het raar als een juf breuken meegeeft als dat nog nooit behandeld is op school. Huiswerk van de methode lijkt mij veel handiger, ook voor de leerkracht dan krijgt hij zij inzicht of een kind iets snapt of dat er extra ondersteuning nodig is.
Ga ook zeker vragen of dit de gewoonte gaat worden/blijft. Met de juf van vorig jaar heb ik de gesprekjes niet meer voortgezet. Die bleef bij haar standpunt dat ouders moesten begeleiden en sturen.

creabea

creabea

09-09-2015 om 19:17

ervaring met twee scholen

de vorige school van mijn kinderen gaf regelmatig huiswerk mee van dingen die afgemaakt moesten worden voor taal en rekenen, omdat zoon niet geconcentreerd had gewerkt. Overigens kregen héél veel kinderen héél vaak werk mee, wat ik wel veelzeggend vind. Ook voor andere vakken moest vaak iets gedaan worden (iets in het maatschappelijke vlak, Engels, wereldorientatie). Dat was in groep 5, wat ik hoorde van hogere groepen was dat er alleen maar meer huiswerk bij kwam. Ik had het idee dat de school gewoon niet rondkwam met de lesstof en dat afschoof op huiswerk. Ook hier betrof het een school met een groot deel (achterstands)gezinnen van buitenlandse afkomst, trouwens.

Op de huidige school (overwegend witte en hoogopgeleide populatie) is er alleen huiswerk in de vorm van spreekbeurten en topografie. Wel heel veel spreekbeurten, vorig jaar in groep 6 waren het er wel 7! Daar zaten ook boek- en nieuwsbesprekingen bij, maar goed; zoon was vorig jaar nog niet zo zelfstandig dat hij daar zelf lekker mee aan de gang ging.

Guera

Guera

09-09-2015 om 19:46

Raar

Maar waarom geen gesprek met juf? Ik zou dat in ochtend gelijk even navragen. Joh juf hoe zit dat of heeft kind niet op zitten letten? En dat rapport dat boeit toch niet? Het gaat toch om lvs en dus cito? hier krijgen alleen kinderen die niet mee kunnen komen of hebben zitten klieren hun werk mee naar huis. En topo voor een toets. Verder nooit huiswerk ook niet in groep 8. Dus ik zou het checken waarom ze dat zo doet en anders het huiswerk niet doen /laten doen.

creabea

creabea

09-09-2015 om 19:59

dat is waar

"Dus ik zou het checken waarom ze dat zo doet en anders het huiswerk niet doen /laten doen."

en als blijkt dat het is omdat onder schooltijd niet genoeg tijd is om de lesstof te behandelen, dan zou ik eens goed nadenken of je op deze school wel goed zit met je kinderen. Was voor ons een reden om van school te veranderen. Hoe is het in andere klassen op de school van je kinderen? Is het zeg maar alleen bij deze juf, of is het de norm op school om kinderen zoveel huiswerk te geven?

Katniss

Katniss

09-09-2015 om 20:00

Hier

Hier op school denken ze echt dat huiswerk (vanaf groep 5) helpt om daar aan te wennen voor op de middelbare school. Ik heb regelmatig aangekaart dat dat absoluut niet het geval is, maar ze blijven erin geloven. Vorig jaar heeft dochter zeker 15 keer een 1 gescoord wegens niet gemaakt huiswerk, dus dit jaar probeer ik er wel op te letten. Met een dubbel gevoel want eigenlijk vind ik dat hele huiswerk bespottelijk op de basisschool.

begeleiden en sturen

Als school van mening is dat ouders hun kinderen moeten begeleiden en sturen om door de basisschool te komen dan zou ik me ernstig afvragen of dit de juiste school is. Ik wil mijn kind best wel eens helpen. Maar ik ga niet het werk van school overdoen. Evenmin doe ik het huiswerk/opdrachten/werkstukken van mijn kinderen. Ik herinner me uit mijn vorig leven hier op OO een forumster die complete werkstukken schreef voor haar VO kinderen. Dat is nog altijd mijn schrikbeeld

Tango

Tango

09-09-2015 om 22:15

Begeleiden en sturen

Vind ik prima. Ik ben bij mijn zoon niet anders gewend dat ik moet helpen met huiswerk. Maar echt de leerstof uitleggen omdat ze het nog niet gehad hebben vind ik niet de bedoeling. Als je het dan anders uitlegt dan dat ze het op school krijgen, werkt dat ook alleen maar verwarrend.
Hier doen ze ook het nieuwe rekenen op school. Optellen en aftrekken gaat niet onder elkaar maar op een andere manier. Dat geldt daarna ook voor vermenigvuldigen en delen. Vorige week was er een informatie-avond en toen de juf dit vertelde, vroeg ik of wij als ouders daar dan (indien nodig) een uitleg over konden krijgen. Dat vond de juf prima.
Zoon krijgt hier taal, rekenen, informatieverwerking, topo en blokboek (leesblad waar vragen over worden gesteld) mee. Later ook nog Engels volgens mij. Elke dinsdag maakwerk van 1 vak en elke vrijdag leerwerk (zoals dus topo). Het is voor ons en juf nog zoeken wat hij aan kan, want hij is dyslectisch en loopt op alle vakken wat achter. Helpen doe ik dus toch wel, maar als het teveel moeite kost mag ik dat bij de juf aangeven.
Zoon heeft er niet altijd zin in, in het huiswerk en dan vind ik het wel mijn taak om hem te stimuleren en evt. wat te begeleiden. Dochter moest ik voorheen ook regelmatig stimuleren. Begeleiding had zij dan weer iets minder nodig, zij deed het wel allemaal zelf.
Ik zou zeker naar school stappen als je kind een blad met breuken mee krijgt en dit echt nog niet heeft gehad of als je een methode uit moet leggen die je zelf niet beheerst.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 22:18

Alkes

Och jee, wie houdt wie dan voor de gek?

Het voordeel van het feit dat zoon (gr 7) nu huiswerk krijgt is dat ik nu zelf kan zien waar hij moeite mee heeft. Kan ik daar evt op inhaken. Maar hij moet het echt zelf doen en fouten laat ik staan zodat je juf dat ziet en er iets mee kan. Dat is haar werk.

Belangrijker is dat hij zijn toetsen goed maakt, voor het huiswerk geldt meer: als hij het maar gemaakt heeft en zijn best gedaan heeft.

Moni

Moni

09-09-2015 om 22:26

Krullevaar

" Maar hij moet het echt zelf doen en fouten laat ik staan zodat je juf dat ziet en er iets mee kan. Dat is haar werk."

Ik denk dat je te optimistisch bent. Juf gaat echt niet het huiswerk van alle kinderen nakijken. Ook zij vindt het belangrijker dat het maar gemaakt is en hij zijn best gedaan heeft.

Mijn tip is om wel te kijken naar de fouten die hij maakt en die met hem te bespreken. Dat heet individueel onderwijs en dat kun jij prima zelf doen. Daar heeft je zoon meer aan dan de huiswerkbegeleiding van de juf.

Mocht je een probleem opmerken bij bepaalde stof, dan kun je aan de juf doorgeven dat je ontdekt hebt dat zoon deze stof nog niet beheerst. Met het verzoek of ze hem die stof opnieuw kan uitleggen.

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 22:34

Misschien heb je gelijk Moni

Maar zoon haalt overal I scores voor dus ik maak me niet zo druk om een foutje hier of daar. Ik ben juist blij dat ik door het huiswerk zie welke onderdelen hij lastiger vindt. Nu kan ik meekijken.

Ik wil alleen maar aangeven dat het een kind niet helpt om altijd maar foutloos huiswerk in te leveren dat samen met moeder is gemaakt. Net als dat het niet helpt als moeder de werkstukken of boekbesprekingen maakt.

Overigens kijkt de juf hier het huiswerk wel zelf na, dat doen de kinderen niet zelf klassikaal. Dat kan ook makkelijk, want ze hebben nog erg weinig huiswerk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.