Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
roosje

roosje

19-05-2015 om 22:49

vo wil afwijken van basisschool advies

Ondanks mijn beide zoons een basisschool advies voor praktijkonderwijs hebben gekregen, weigeren reguliere vo scholen ze te plaatsen/ aan te nemen.

Bij schoolkeuze 1 voor vo werd mij al bij het intake gesprek al duidelijk dat ze er niet welkom waren ivm hun adhd en gedragsproblemen. Ze kwamen met het argument dat zij niet konden voldoen aan mijn zoons "zorgvraag". Zonder enig vooronderzoek zijn ze tot deze conclusie gekomen wat ik ten diepste betreur, want met het passend onderwijs systeem hoort ieder "zorgkind" een kans te krijgen.

Daarna ben ik in gesprek gegaan met school 2. Deze school eiste, nog voordat ik een definitieve plaatsing had gekregen, dat ik via mijn zoons huidige sbo een toelaatbaarheidsverklaring voor voortgezet speciaal onderwijs moest gaan regelen. Met andere woorden, het basisschool advies wat wettelijk leidend en bindend is moest omgezet worden van praktijk naar vso???? Deze advies voor vso is niet van toepassing voor mijn zoons want ze hebben dit niet meegekregen van hun basisschool. Pas als het advies is omgezet wil school 2 verder met mij in gesprek gaan voor eventuele plaatsing van mijn zoons.

Ik vind het onacceptabel dat reguliere vo scholen op deze manier kinderen richting speciaal onderwijs proberen te lozen, en ook afwijken van het huidige basisschool advies.

Mijn vraag is mag een vo school van mij zulke eisen gaan stellen?
Is het wel verstandig om het praktijk

advies te laten vervallen en vso te gaan accepteren?
En mag een school ,zonder enig vooronderzoek ,een kind met adhd zo makkelijk weigeren?

Het voelt alsof ik in een wurggreep zit en geen kant meer op kan dus alle advies is van harte welkom.


Overgangssituatie tot 1 januari 2016 voor lwoo en pro

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33993-3.html
"Toelaatbaarheidsverklaring voor pro

Vanaf dat moment geeft het samenwerkingsverband, indien dat de best passende onderwijsplek is voor de leerling, voor pro, net als voor het vso, een toelaatbaarheidsverklaring af. De toelaatbaarheidsverklaring is een voorwaarde om een leerling in te mogen schrijven op het pro. Deze toelaatbaarheidsverklaring is landelijk geldig."

Het lijkt erop dat Lwoo en pro pas per 1 januari 2016 volledig geintegreerd zijn in het samenwerkingsverband en moeten voldoen aan de verplichtingen.
"Voorstel is om per 1 augustus 2015 te starten met de integratie van lwoo en pro in passend onderwijs. Op dat tijdstip zijn de samenwerkingsverbanden ingericht en hebben zij één jaar ervaring met het toewijzen van ondersteuning in het vso. Vanaf 1 augustus 2015 krijgen zij de wettelijke opdracht om de ondersteuningsplannen aan te passen op de integratie van lwoo en pro. Per 1 januari 2016 treedt dit ondersteuningsplan in werking. De samenwerkingsverbanden krijgen op die datum de taak om de ondersteuningstoewijzing van lwoo en pro te verzorgen, en zij krijgen de verantwoordelijkheid over het ondersteuningsbudget van lwoo en pro. Samenwerkingsverbanden hebben dus in de periode van 1 augustus 2015 tot 1 januari 2016 de tijd om het proces van het aanpassen van het ondersteuningsplan te doorlopen, en zich daarmee voor te bereiden op de verantwoordelijkheden voor de toewijzing van lwoo en pro.

Je kunt een mail sturen aan Katinka Slump maar die geeft zelf aan dat ze alleen nog antwoord geeft op emails waar ze direct een antwoord op heeft. Zoveel mensen melden zich nu.

http://www.steunpuntpassendonderwijs.nl/passend-onderwijs/regelingen-en-voorzieningen/niet-eens-met-school/

Wat je eerst kunt doen is bellen met het steunpunt Passend Onderwijs
Het steunpunt kunt u bereiken op telefoonnummer 0900-2020065 of per e-mail via het contactformulier

https://www.passendonderwijs.nl/in-en-om-de-school/problemen-tussen-ouders-en-school/onderwijsconsulenten/

Eventueel melden bij Loes ypma van de PvdA
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/alle_kamerleden/ypma-l-pvda

Melden bij de kinderombudsman

Je kunt ook nog proberen in contact te komen met de wethouder onderwijs van je gemeente hoe de afstemming in de gemeente centraal geregeld wordt. Vaak is er een tafeltjes overleg waar moeilijk plaatsbare kinderen besproken worden of beleid omgezet word naar de praktijk.

Barvaux

Barvaux

20-05-2015 om 07:34

nee

"Met andere woorden, het basisschool advies wat wettelijk leidend en bindend is moest omgezet worden van praktijk naar vso???? "

Dat geldt niet voor PRO en LWOO.

Spraakverwarring

Roosje, ik vrees dat jij, of je basisschool, wat termen door elkaar haalt.
Praktijkonderwijs is geen regulier onderwijs.

Zie
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-krijgt-mijn-kind-praktijkonderwijs.html

Of dacht je dat de basisschool een advies heeft gegeven dat bij praktisch (met de handen) leren hoort?

Heb je je probleem al aan de basisschool voorgelegd?

Diagnose.

Praktijkonderwijs is regulier onderwijs bedoeld voor kinderen waarvan verwacht wordt dat het vmbo te hoog gegrepen is. Dat kan komen door b.v. laag iq. Kleinere klassen en meer aandacht, het doel is klaarstomen voor zelfstandigheid en de arbeidsmarkt, klein gedeelte leert door.
Inderdaad, praktijkgericht.

Jouw zoons hebben adhd en gedragsproblemen, het antwoord van de praktijkschool is dus niet vreemd, kunnen zij je zoons op de juiste wijze begeleiden? Terug naar de basisschool en hun advies, misschien kunnen zij begeleiden in het traject.

Er zijn vso praktijkscholen, waar ze misschien meer kennis hebben van adhd en gedragsproblemen( mytylscholen

Mytyl?

Waarom dat er achter staat, geen idee. Plakken wanneer het niet hoeft blijkbaar?

Waarom noem je dat zo?

Wil, waarom noem je praktijkonderwijs regulier onderwijs?

Volgens mij is praktijkonderwijs niet gewoon toegankelijk (is een aparte procedure voor) voor een vooraf beschreven doelgroep (zeer moeilijk lerenden, laag iq.)
Bovendien heeft het niet dezelfde doelen als het regulier onderwijs.

Er is eigenljik niks regulier aan praktijkonderwijs.

four

four

20-05-2015 om 18:09

regulier

Praktijkonderwijs is regulier in die zin dat het valt onder de Wet op het Voorgezet onderwijs. (en dus niet onder de Wet op de expertisecentra).

Toch apart

Oh dat. Maar het neemt daar wel een speciale plaats in, toch?

Ik zeg regulier omdat

praktijkonderwijs regulier vo is De kinderen van ts hebben psychiatrische/ psychologische problemen, adhd en gedragsproblemen. Dus dat praktijkonderwijs ze doorstuurt naar vso is net zo normaal als dat een vmbo/havo/vwo school dat kan doen.

Als de basisschool op de hoogte is dan hadden de kinderen al eerder in een traject moeten zitten voor plaatsing op de school van hun keuze. Alleen advies " praktijkschool" is niet handig als er diagnoses zijn.

Dat de praktijkschool ze niet klakkeloos aanneemt had de basisschool kunnen weten. Op de basisschool waar mijn zoon op zat begon dit traject voor plaatsing vo met een klasgenoot al eind groep 7. Leerlingdossiers zijn er niet voor niets.

Hoe kom je bij zeer moeilijk lerend Miriam, wellicht moeilijk lerend. Kinderen vanuit ZMLK stromen niet standaard in het praktijkonderwijs en komen dikwijls uit regulier of SBO.

Overigens lijkt me mytyl ook helemaal niet passend.

Ik bedoel

Dat kinderen die naar praktijkonderwijs gaan meestal afkomstig zijn van een reguliere basisschool dan wel SBO.
Het staat er een beetje onduidelijk.

Meisje Klein

Nee mytyl is zeker niet passend voor deze jongens, ik had dat toch al gecorrigeerd?
Verder ben ik het met je eens.

Ben benieuwd of roosje nog reageert.

roosje

roosje

21-05-2015 om 10:55

daar ben ik weer

Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik heb zo ongeveer iedereen gebeld die er te vinden was op dit gebied. Inmiddels heeft een onderwijsconsulente het overgenomen omdat het te onduidelijk en onoverzichtelijk was geworden. Mijn doel is dat ook "zorgkinderen een kans verdienen om mee te kunnen draaien in het regulier onderwijs en niet al bij verbaat Door het tunnelvisie denken van scholen, richting speciaal onderwijs geloosd worden. Geef ze waar ze ook recht op hebben en mocht het alsnog niet lukken, dan kan men alsnog overgaan naar speciaal voortgezet onderwijs. Dit is toch ook de doelstellingen van het passend onderwijs??

Ja misvatting Roosje

Ik heb gemerkt inderdaad dat ouders menen dat ze een beroep kunnen doen op het idee van weer samen naar school. Alle kinderen bij elkaar.
Dat is een soort sprookje.
En uit bezuiniging bedacht met een promotiepraatje om weerstand weg te werken.
Scholen proberen dan ook zoveel mogelijk te voorkomen dat ze kinderen met een extra zorg- en leerbehoefte binnen krijgen. Daar krijgen ze namelijk de financiele middelen en de benodigde fysieke aanpassingen niet voor.
Ze zijn namelijk eerst, al jaren aan de gang, uigekleed door de bezuinigingen. Ze hebben inmiddels vaak wel veel cursussen gedaan, er is meer kennis, maar dat wil niet zeggen dat de school ingericht is om daar goed mee om te gaan.
Dus je hebt geen gedeeld belang, school en ouders zetten zich in voor een kind. Je hebt een tegengesteld belang. En uiteindelijk gaan scholen er over. Willen ze je kind niet dan kun je dwingen wat je wilt, dan plaatsen ze het uiteindelijk wel in de school die daarvoor aangewezen is in het samenwerkingsverband. Die ook al te maken heeft gekregen met bezuinigingen en een vergaarbak aan het worden is.
Ik heb het idee dat vanwege de overgang hetzelfde gebeurt als vorige jaar bij de hogere schooltypes. Kinderen worden juist dit jaar geweigerd om kosten voor scholen te voorkomen als ze straks verplicht zijn om kinderen te helpen. Zonder dat ze daar voldoende middelen voor hebben.

Onderwijsconsulent

Heel handig dat er nu een onderwijsconsulent bij betrokkenis. Gefeliciteerd. Die zitten in de spil en kunnen vaak nog veel betekenen. En het schooljaar is nog niet begonnen dus er is goede hoop dat je kind geplaatst wordt. Want anders heb je straks ook nog met een thuiszitter te maken als hij overal geweigerd wordt en jij wilt niet naar speciaal onderwijs.

Geen complot

"En uit bezuiniging bedacht met een promotiepraatje om weerstand weg te werken."

Ook dat is niet waar.
Om te begrijpen wat er wel aan de hand is moet je strikt de lijnen van verantwoordelijkheden volgen.

Er was speciaal onderwijs met een eigen wet en eigen scholen, eigen subsidies en eigen toegangsregels allemaal aangestuurd door de overheid. De overheid heeft besloten om het onderscheid weg te halen,
geen aparte toelatimgsregels en financiering meer en geen aparte regels die om aparte gebouwen vragen.

De overheid laat het voortaan aan de scholen en samenwerkingsverbanden over. Onderwijs, regulier en speciaal, is nu geheel in handen van schoolbesturen en samenwerkingsverbanden.
Dat is in de wet passend onderwijs juist zo geregeld dat scholen er alles over te zeggen hebben en ouders en leerlingen niet.

Er is dus geen wet gekomen die leerlingen beschermt tegen de kortzichtigheid van scholen met hun hokjes. In tegendeel. De afwegingen die gemaakt worden horen niet tot een van overheidswege aangestuurd bezuinigingsproces. Her zijn (zeer) lokale beslissingen van schoolhoofden, besturen ensamenwerkingsverbanden.

Praktijkonderwijs

wil "Ik zeg regulier omdat Praktijkonderwijs regulier vo is."
En dat is zo omdat....?

Meisje Klein, ik ha de link al gegeven. Voor antwoord op jouw vragen http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-krijgt-mijn-kind-praktijkonderwijs.html

Praktijkonderwijs is geen regulier onderwijs. Het heeft niet dezelfde onderwijsdoelen. Al het andere onderwijs heeft dat in beginsel wel, zelfs het speciaal onderwijs. Afwijken van de centraal gestelde doelen ( kerndoelen, referentieniveaus, etc) kan alleen maar per individuele leerling als daareven apart plan voor is gemaakt dat ook gevolgd wordt.

Praktijkonderwijs os het enige onderwijs dat niet aan de kerndoelen hoeft te voldoen en waar de einddoelstelling voor alle kinderen onder dat van het reguliere onderwijs is bijgesteld.

Ik heb een beetje moeite met doen alsof heten ' gewone' school is. Dat is het niet. Er heen ,opeten is ook bepaald geen cadeau. Eerder een verlies.

Het sprookje


https://www.youtube.com/watch?v=VG1IGxs0ijA
Kind dat eerst uitgekotst wordt wordt uiteindelijk beloond voor zijn creativiteit en juist bemoedigd en binnengehaald: Je bent sterk, red het wel, je hebt een hoop talent, je bent mooi, het is fijn dat je er bent.

En de werkelijkheid


https://www.youtube.com/watch?v=VG1IGxs0ijA
Kinderen in het reguliere onderwijs zonder de wegbezuinigde klasseassistenten en ambulant begeleiders en in het speciaal onderwijs in vergrootte klassen waardoor meer thuiszitters gecreeerd worden.

Primaat van het samenwerkingsverband

Uiteraard helemaal eens Miriam. Maar ik zie niet goed in hoe die samenwerkingsverbanden nu kiezen en kunnen kiezen. Ik zie dat hier de speciale scholen verdeeld zijn over de samenwerkingsverbanden en dat leidt ertoe dat het een vergaarbak wordt waarbij de speciale deskundigheid, je maakt verschil in de doelgroep op grond van ondersteuningsbehoefte en niveau, verloren gaat.
De mooie havo/vwo school voor kinderen met autisme -overigens kom je er al jaren alleen maar minmaal op met een dubbeldiagnose/bijkomende problematiek- wordt zo kapot gemaakt. Mijn dochter heeft steeds meer moeite om het vol te houden op school. Wij gaan rustig door, hopelijk lukt het ons wel, maar het is een heisa geworden voor de school en uiteindelijk voor de leerlingen.

Sprookje andere link

Sorry


https://www.youtube.com/watch?v=TX9GNw3pE4o

Dit is het sprookje.

Overigens wordt in het filmpje over het Altracollege ook ingespeeld op het perspectief van RvdK en jeugdzorg/overheid: kinderen met gedragsafwijkingen worden crimineel als ze niet goed opgeleid worden.
Dat is om het belang voor meer geld aan te geven.
Dat is toch niet het eerste waar je aan denkt als ouder.
Bovendien zijn dat instellingen die geen deuk in een pakje boter slaan maar zaken laten escaleren. En toch volledig geintegreerd worden in het 'passend onderwijs'.

Geen inzage

"Maar ik zie niet goed in hoe die samenwerkingsverbanden nu kiezen en kunnen kiezen"
We krijgen daar ook geen inzage in. Ze zijn geen overheid, geen openbare instellingen.
Je kunt ervan uitgaan dat de beslissingen die genomen worden, vooral over bedrijfsvoering zullen gaan.
Zo zal er, en dat gebeurt ook al, steeds weer geprobeerd worden om leerlingen niet toe te laten en buiten het onderwijs te laten vallen. Ingewikkelde leerlingen niet helpen is goedkoper dan ze wel helpen.

En dat is zo omdat....

Kinderen die in aanmerking komen voor praktijkonderwijs hebben een beschikking. Die vraagt de basisschool aan. Dat is alles. Net zoals de aanvraag voor lwoo.

Er zijn ook vso praktijkscholen, vso is er op alle niveau's

Jij trekt de conclusie praktijkschool=vso en dat is niet juist.

Ook zeg je dat het bedoeld is voor zmlk. Er zitten kinderen met een laag iq, problematisch mileu, leerproblemen of buitenlandse kinderen.
Jij scheert de hele boel over een kam.

Dom, dus niet leerbaar,is ook niet juist.

Roosje, welk iq hebben jou kinderen?

Warrig

Wil, probeer vooral duidelijk te zijn in wat je zelf wilt zeggen. Probeer niet voor mij te praten. Strooi niet met verwijten. Ze slaan de plank mis en ondertussen is nog steeds niet helder waarom je meent dat Pro regulier onderwijs is.

Cijfers thuiszitters gestegen volgens Katinka Slump

http://www.destentor.nl/regio/school-weert-zorgenkind-1.4815991

"DEN HAAG - Er komen nog steeds signalen dat scholen kinderen die extra zorg nodig hebben buiten de deur houden."

"De omvang van het schoolverzuim is gigantisch. Onderwijsjurist Katinka Slump zegt dat 20.000 kinderen door uiteenlopende redenen geen onderwijs krijgen. Ongeveer 9.000 staan zelfs helemaal niet ingeschreven, terwijl niet duidelijk is of ze nooit meer leerbaar zullen zijn.

Slump is 'heel blij' met het aangekondigde onderzoek. Ze vindt het schandalig dat zoveel kinderen thuis zitten zonder goed onderwijs terwijl scholen nog steeds veel geld krijgen voor kinderen die ze niet onderwijzen. "Dit moet echt anders en snel ook."

roosje

roosje

22-05-2015 om 00:03

en dat is zo omdat

Mijn ene zoon heeft een iq van 80, en de andere van 78. En ik had eerder vermeld dat beide adhd hebben met gedragsproblemen. Nu wil ik graag erbij vermelden dat hun gedragsproblemen bestaan uit:
-onrustig zijn
-zwakke concentratie
-druk gedrag
-veel begeleiding en uitleg
-Door de klas praten/roepen etc

Omdat de leerkracht dit als storend ervaart voor zichzelf en toch moet kiezen voor het belang van de klas ipv mijn zoons word dit bestempeld als gedragsproblemen. Mijn zoons zijn niet agressief, gewelddadig,vechtersbaasjes of pesters . Hun enigste valkuil is hun impulsieve gedrag. Maar dit terzijde in hun onderwijskundig rapport van de basisschool (sbo) staat gewoon als basisschooladvies: vo pro en vo pro+ .Waarom moet ik dan als toelatingseis van een vo dit advies gaan laten veranderen. Ik las net nog een verhaal van een moeder die er werk van gaat maken omdat haar kind een lager advies had gekregen dan zij hadden verwacht. Ik als moeder van 2 "zorgkinderen vind dat ik de zelfde recht heb als ieder ouder met een "normaal" kind.waarom lager accepteren als het anders kan en recht op hebben? Op dit moment hebben ze beide recht om mee te kunnen draaien op een regulier voortgezet onderwijs, mocht het op een of manier niet gaan lukken dan kan er alsnog een tv voor speciaal vo aangevraagd worden.

roosje

roosje

22-05-2015 om 00:09

warrig

Voor zover ik het weet zijn de 2 scholen die ik heb benaderd gewone reguliere vo scholen voor pro onderwijs. Dus ik snap heel de discussie over pro scholen niet meer. Het kan aan mij liggen maar voor zover ik het heb kunnen begrijpen zijn er 2 soorten pro scholen.
1 - vo pro
2- vso pro

vooroordeel roosje

Ik denk dat het handig is als je je verdiept in het speciaal onderwijs. De begeleiding is daar gewoon vaak beter en men kan beter omgaan met kinderen als er zich iets voordoet.
Juist op het reguliere onderwijs wil, ook door gebrek aan begeleiding, er juist van alles mis gaan.
Mijn dochter is ook geen pestkop of crimineel en toch gaat ze naar het speciaal onderwijs.

Je hebt namelijk de kans dat toch kwetsbare kinderen die in een 'normaal' milieu voortdurend de kous op de kop krijgen en afsteken bij de rest ineens helemaal opbloeien van het betere schoolmiieu en betere begeleiding. Die scholen hebben daar ook meer geld voor.
Hoop je want wat het in de toekomst allemaal wordt is ook niet duidelijk.

Maar een vooroordeel over het speciaal onderwijs is niet handig.
Er is zelfs een school die op de website zet dat de meeste leerlingen niet tot de doelgroep van BJZ behoren.

Je hebt overigens wel meer kans dat allerlei instanties zich op het speciaal onderwijs met jou en je kind bemoeien. Dat vraagt een strakke regie. Dus het is ook niet allemaal rozegeur en maneschijn, maar je kunt beter wat realistisch kijken.

http://www.nrc.nl/nieuws/2014/05/12/gepeste-leerling-uit-televisieprogramma-project-p-van-school-gestuurd/

http://www.parool.nl/parool/nl/7/MISDAAD/article/detail/3785093/2014/11/08/Vier-leerlingen-IJburg-College-persten-jaar-lang-leeftijdsgenoten-af.dhtml?cw_agreed=1

http://www.omroepwest.nl/nieuws/29-04-2015/moeder-dader-steekpartij-corbulo-college-als-je-dagelijks-gepest-wordt-blijf-je-va

Crimineel

"Mijn zoons zijn niet agressief, gewelddadig,vechtersbaasjes of pesters"
Die types kom je juist veel tegen op regulier onderwijs.

Mijnenveld van meningen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4516/Gezondheid/article/detail/4036609/2015/05/21/Jong-afgekeurd-en-te-afhankelijk-van-hulp.dhtml

Gooit Jo Hermanns er maar weer even een rookbom in.

"Je zou jongeren daarom zoveel mogelijk in het reguliere onderwijs en het gewone leven willen houden, stelt Hermanns. "Daarnaast kunnen ze dan eventueel af en toe behandeling krijgen." Dat is een zware opgave voor ouders en kind. Maar de afslag naar speciaal onderwijs betekent dat het kind in een leefwereld terechtkomt met meer kinderen met problemen. Als een kind eenmaal in dat circuit zit, is de kans dat ze van daaruit de draad weer oppakken nihil, zegt Hermanns. "Terwijl kinderen en ouders die alle zeilen bijzetten op een reguliere school meestal slagen."

Kinderen en ouders die alle zeilen bijzetten en het aantal thuiszitters daarmee laten stijgen tot 20.000 leerlingen.

Indicatiecriteria

#27 "Voor zover ik het weet zijn de 2 scholen die ik heb benaderd gewone reguliere vo scholen voor pro onderwijs"
Dat is nou precies het niet reguliere aan Pro onderwijs. Je kunt er niet zelf je kind aanmelden. Dat moet via een verwijscommissie gebeuren. Dat is de Regionale Verwijs Commissie (dezelfde die verwijst naar speciaal onderwijs) of, als het samenwerkingsverand al zover is, de commissie de het samenwerkingsverband ihkv Passend Onderwijs aanstelt.

Jouw basisschool heeft het dus een beetje vreemd aangepakt. Maar misschien is de procedure binnen het samenwerkingsverband sinds Passend Onderwijs juist alleen maar warriger geworden.

De landelijke indicatiecriteria voor Pro overlappen voor een deel met ZMLK (cluster 3). Jouw kinderen zouden er qua IQ net in kunnen (80 is de bovengrens), maar dan moet de leerachterstand wel groot zijn en de gedragsproblematiek het kunnen volgen van onderwijs ernstig belemmeren.

Hoe dan ook: jouw basisschool had dit niet zo mogen doen. Jouw basisschool had jouw kinderen voor de indicatieprocedure moeten aanmelden.
Bij samenwerkingsverbanden waar Passend Onderwijs en Pro al geïntergreerd zijn, geven basisscholen een vmbo + Lwoo advies, waarna de beoordelingscommissie alsnog tot het besluit kan komen dat het Pro moet worden. Of dat passend is hangt af van de inrichting die de Pro school binnen het samenwerkingsverband heeft gekregen. Dat kan per samenwerkingsverband verschillen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.