Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Nadine

Nadine

06-07-2017 om 23:06

VO-scholen Zeist

We gaan naar Zeist verhuizen en moeten nu een VO-school voor kind zoeken in Zeist.

We hebben begrepen dat er 4 in aanmerking komen: OLZ, Jordan, De Breul en CLZ. De Vrije School past minder goed.

Wie heeft zelf ervaringen of evt. gehoord over deze scholen en dan m.n. bovenbouw VWO?

Wanneer

Wanneer is de verhuizing? In januari hebben ze allemaal open dagen, gericht op brugklassers uiteraard, maar dan kun je wel de sfeer proeven.

Jordan is montessori, moet je willen. Is wel een populaire school en de vraag is of er plaats is.
De andere drie zijn vrij grote lycea/scholengemeenschappen. Er zijn geen slechte scholen tusssen, het hangt er denk ik vanaf waar je kind zich thuis voelt. Breul straalt vooral gezelligheid uit, clz is wat klassieker, wat meer "kak".

Sanne

Sanne

08-07-2017 om 16:08

OLZ

Populair, veilig, ouderwets onderwijs, desgewenst sport of crea profiel.
Herman Jordan, montessori, staat bekend als leuke school met veel eigen inbreng, maar ook een school waar je zelf ook een beetje assertief voor moet zijn.

Ik zou ook even naar Utrecht kijken.

Zeisternaar

Zeisternaar

08-07-2017 om 18:44

Kijk ook hier

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/middelbare-scholen-in-zeist-of-omgeving

In dit draadje van 1,5 jaar geleden gaat het over precies hetzelfde.

Ik schrijf daar ook in mee.

OLZ > ik ken er een paar kinderen en die zijn heel tevreden (Havo/vwo-afdeling). De ouders ook. De school heeft meestal klassikale lessen (dus niet met domeinen en ook geen iPads) maar lijkt me betrokken en menselijk. Ik begrijp niet waarom ze binnen alles wit en grijs geverfd hebben maar voor het overige ben ik heel positief over die school!

Jordan > kind moet kunnen plannen en moet ertegen kunnen dat het werk nooit af is.
Als je kind Havo doet: zeker doen, is de beste Havo in de wijde omtrek, bewezen uit tests. Meestal goede sfeer. Er moet wel plaats zijn natuurlijk. Heeft overigens geen VMBO-t of lager en ook geen gymnasium-afdeling.

De Breul > ken ik nauwelijks, lijkt me groot en (zie vorige draadje) 'mainstream'

CLZ > als je het belangrijk vindt dat kinderen vrienden hebben met een zwembad in de tuin of je hebt er zelf een en wil graag tussen OSM zitten: doen! Ze zijn vol van zichzelf. Niet speciaal goed, maar met veel hoogopgeleide ouders (bij Havo/vwo dan) die ook nog rijk zijn en alle mogelijkheden aan hun kinderen kunnen geven, zullen de resultaten best prima wezen.

Als ik moest kiezen voor mijn kinderen (maar die doen vwo), dan 1. OLZ en 2. Jordan. 3. Scholen in Bilthoven of Utrecht (of afhankelijk waar je woont in Zeist in Driebergen of Doorn)

Kijk ook op inspectierapporten. Succes.
Ik hoop dat je nog wat laat horen!

Vooroordelen

Wat een vooroordelen Zeistenaar: "CLZ > als je het belangrijk vindt dat kinderen vrienden hebben met een zwembad in de tuin of je hebt er zelf een en wil graag tussen OSM zitten: doen! Ze zijn vol van zichzelf"

Ik zou dat soort zachte informatie niet serieus nemen Nadine. Ik ken de scholen in Zeist net als jij helemaal niet maar ken hele aardige, normale mensen uit de buurt van Utrecht wiens kinderen naar het CLZ in Zeist gaan. Zij zijn heel tevreden, niet 'vol van zichzelf' en ze hebben ook geen zwembad in de tuin. De mening in #4 van Zeistenaar is op z'n zachts gezegd nogal gekleurd en niet inhoudelijk onderbouwd. Ik zou afgaan op de vergelijkingswebsites voor de harde informatie en zelf eens sfeer opsnuiven samen met je kind. Schoolkeuze is uiteindelijk heel persoonlijk, wat de een vreselijk vindt, is voor de ander juist heel fijn.

Zeisternaar

Zeisternaar

09-07-2017 om 09:00

natuurlijk

natuurlijk is het gekleurd. Ze vraagt om meningen en ervaringen.
Maar let op: het zijn geen vooroordelen, maar oordelen.

Ik begrijp ook wel dat de groep die naar het CLZ gaat nog veel groter is en dat je ook leuke kinderen en vast ook best goede docenten zult treffen.
Maar je zal het maar zo treffen. En die sfeer toch wel ervaren.
Ik zou er niet voor kiezen (maar dat was al duidelijk he )

clz

hm ja, ik snap wel wat zeisternaar bedoelt. iemand in mijn omgeving verdacht het clz ervan te selecteren op OSM, wegens het feit dat de laptop die op het clz verplicht moet worden aangeschaft een apple is.
ik weet niet of dat echt zo bewust is, maar het helpt niet en het stuit mij eerlijk gezegd ook wel tegen de borst.

Iemand uit de regio

Iemand uit de regio

10-07-2017 om 16:42

OLZ

Is prima als je geen gymnasium wilt doen (of enige andere vorm van zeg maar verzwaard VWO). Dat stelt daar namelijk echt niets voor. Kinderen die 'meer' nodig hebben, moeten Zeist (helaas) echt uit.
Voor HAVO/VWO zou het OLZ mijn eerste keuze zijn in deze regio. En mijn tweede keuze het Revius in Doorn...

CLZ is inderdaad wel een beetje veel hetzelfde slag mensen. Op zich verder prima school als je graag tweetalig wilt doen. De Breul is groot en ook wat rommelig. De sfeer moet je een beetje liggen, dus ik zou daar een keer gaan kijken. Het Herman Jordan is erg populair. Maar wel Montessori (wat bij je kind past of niet). En wat ik hoor van ouders met kinderen over de begeleiding klinkt dat niet heel best.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.