Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anonieme moeder

Anonieme moeder

29-01-2014 om 09:42

VO scholen regio Den Haag

Wij zijn voor kind druk op zoek naar een VO school in onze regio (Den Haag e.o.) en zijn al bij diverse scholen wezen kijken. Zijn er wellicht andere ouders die naar de open dagen zijn geweest (of nog gaan) en welke indruk hebben jullie van de scholen? Waar letten jullie specifiek op? Wat weten jullie over de reputatie van die scholen?

bibi63

bibi63

29-01-2014 om 12:58

wat ik weet (Voorburg)

- Maartenscollege Voorburg: Staat goed aangeschreven. Is een vrij 'standaard' school zonder veel poespas. Is een erg onoverzichtelijk gebouw (vooral brugklassers vinden dat vaak niet fijn). Geen specifieke buurtschool.
- Dalton Voorburg: Daltonsysteem: extra aandacht voor plannen middels speciale agenda (onderbouw), elke dag een 'Daltonuur' (zelf bepalen naar welk lokaal/docent je gaat dat uur. Er wordt dan geen les gegeven door de docent (alle niveaus en leeftijden zitten door elkaar), maar je kunt wel individueel hulp vragen of extra uitleg. Je kunt daar je huiswerk doen (ook voor een ander vak als je dat wilt. Als je voor een bepaald vak slechte resultaten haalt kan de mentor of betreffende docent je verplichten minimaal 1x per week naar dat specifieke Daltonuur te gaan. Verder veel samenwerken in groepjes of met z'n 2'en. Leraren worden bij de voornaam genoemd (uiteraard niet verplicht), wordt door de meeste kinderen als vertrouwd en prettig ervaren. Minder afstand tussen leraar en leerling. Wordt veel zelfstandigheid verwacht en gestimuleerd. Ervaring van de meeste ouders is dat de meeste kinderen na 1 a 2 jaar een stuk zelfstandiger en zelfredsamer zijn dan elders. Behoorlijk wat vrijheid (eigen verantwoordelijkheid wordt gestiumleerd). Heterogene brugklas (alle niveaus in de brugklas bijelkaar), na 2e jaar afsplitsing naar VMBO-T of gym of 2e brugjaar HAVO/VWO. Alle SE's (schoolexamens) mogen worden herkanst. Nog minder een specifieke buurtschool als Maartenscollege. Ook veel kids uit Leiden e.o. en Zoetermeer e.d.
Bibi

Bloemetje11

Bloemetje11

29-01-2014 om 15:31

Wij zijn geweest naar

Maris Houtrust. Kleine vmbo-tl school met HAVO kansklas. Enthousiaste leerkrachten met belangstelling voor hun leerlingen. Het pand is nog nieuw en fris. Kinderen kunnen kiezen uit een aantal zogenaamde flexvakken. Erg leuk. De Havo leerlingen gaan vanaf het 3e jaar naar een andere lokatie, waar alleen havo en vwo zit.
Christelijk college de populier. School voor mavo, havo en vwo. Warme, veilige school. Ook niet al te groot. Heeft dit jaar het predikaat 'excellent' gekregen. Zij werken met zogenaamde 'stromen', cultuur, sport en sciencestroom.
Hun openhuis is a.s. Vrijdag.
Wij letten vooral op de houding van de docenten t.o.v. de leerlingen. Worden wij of de kinderen aangesrpoken. Hoe voelt ons kind zich in het gebouw? Hoe wordt omgegaan met uitgevallen lessen? Hoe is de introductie aan het begin van het schooljaar? Kunnen kinderen zichzelf zijn of vallen ze snel buiten de boot?

Verder zijn hier nog de Dalton, is heel populair. En het zelfstandige Gymnasium Haganum: heel goed hoewel de leerlingen erg vrij worden gelaten en soms tijden lang hun eigen gang kunnen gaan zonder dat de ouders in kennis worden gesteld. Tot slot nog Sorgvliet, vwo. Zeer prestatiegerixht. Zij moeten al jaren loten. Haganum volgens mij ook.

VCL, havo/vwo. Fijne school, hoewel wat meer prestatiegericht. Klein en iedereen kent elkaar. Jong en oud gaan respectvol met elkaar om. Docenten misschien wat afstandelijker. Werken met o.a. met leerlingmentoren. Doen wat minder uitbundig met extra's zoals toneel, muziek. Hoewel wel weer open podium en bandcoaching maar dat zijn geen structurele dingen.

Succes, wij staan dit jaar ook weer voor de keus.

Segbroek

Wij hebben nog even de tijd... onze zoon zit pas in groep 7, maar omdat de keuze bij ons in de buurt zo groot is hebben we dit jaar alvast een beginnetje gemaakt.
We zijn vorige week zaterdag naar de open dag van het Segbroek College geweest. Een enorme school met maar liefst 2300 leerlingen. Nu gaan ze volgend schooljaar de leerlingen wel opsplitsen. De Mavo-leerlingen gaan dan naar één lokatie, en de HAVO/VWO-leerlingen naar de andere lokatie. Veel rustiger en scheelt een hoop heen-en-weer geloop. Verder veel extra's in de vorm van talentprogramma's: sport, muziek, toneel, dans en technologisch design. Ik heb veel aardige leraren gesproken, maar ja... op zo'n open dag zet natuurlijk iedereen zijn beste beentje voor.
De school geeft klassikaal onderwijs (dus geen montessori- of daltonuren) en dat lijkt me voor mijn zoon wel een goed idee. Verder is de school rook- en alcoholvrij, en dat vind ik dan weer een fijn iedee.
Vrijdag ga ik ook naar de open dag van de Populier. Misschien kom ik je nog wel tegen Bloemetje! Dan zaterdagochtend nog naar het Hofstad Lyceum, en dan is het voor dit jaar wel even klaar. Volgend jaar verder.
Wij hebben een tijdje gelden op de basisschool van mijn kinderen een voorlichtingsavond gehad over het VO. Daar werd gezegd dat er inderdaad geloot wordt op het Dalton en op het Haganum. Gymnasium Sorgvliet weet ik niet. De loting op het Dalton is vrij zwaar, het schijnt erg moeilijk te zijn om daar binnen te komen. Het Haganum had vorig jaar opeens 100 aanmeldingen te veel, waarschijnlijk na een lovend artikel over dit school in de Volkskrant. Zie ook: http://www.omroepwest.nl/nieuws/18-03-2013/stress-door-aanmeldingen-voor-middelbare-school

Veel succes toegewenst! Ik vind het zelf best moeilijk en ben blij dat wij nog een jaartje de tijd hebben

Groet,
Mariola

Dalton

Dalton Den Haag en Voorburg zijn beiden populair en geven voorrang aan leerlingen die van andere vernieuwingsscholen afkomstig zijn, wat dan weer een voordeel voor ons zou zijn. Al zijn wij (Gr. 5) nog lang niet zo ver

Ik weet niet in welk gebied je zoekt, maar ik hoor ook goede berichten over het Zandvliet en het Ypenburgs Lyceum.

Gonniegans - Dalton

Volgens mij geeft het Dalton Den Haag alleen voorrang aan kinderen van personeelsleden, kinderen met broertjes of zusjes op school en kinderen afkomstig van Dalton-basisscholen. Kinderen van andere vernieuwingsscholen (Jenaplan, Montessori e.d.) krijgen er voor zover ik weet geen voorrang.
Van de twee kinderen die zich vorig jaar van onze Montessorischool hebben ingeschreven op het Dalton is er één uitgeloot ;-(
Ik weet niet hoe het op het Dalton Voorburg zit.

Mariola

Van Voorburg wist ik het zeker, van Den Haag niet en dus net even opgezocht. Idd hebben daar alleen kinderen van een Daltonbasisschool voorrang, wat in ons geval dus prima zou zijn. Maar als je naar het proceduredocument van Dalton Den Haag kijkt zouden jullie (Montessorischool) in categorie 2 moeten vallen en dus een goede kans moeten maken. Maar dit is dus niet zo, of hebben zij zo veel aanmeldingen? Is HML voor jullie een optie? Ik weet dat de Montessorischool in mijn wijk haar leerlingen graag naar het HML stuurt.

Gonniegans

Volgens mij krijgt het Dalton zoveel aanmeldingen dat ze hun gewone brugklassen grotendeels kunnen vullen met "voorrangsleerlingen". Verder reserveert deze school ook nog één brugklas voor TTO, en één voor de theaterklas. Dan blijft er niet zoveel over natuurlijk voor de rest.

Misschien dat we volgend jaar gaan kijken naar het HML, maar ik weet niet of het montessorisysteem voor mijn zoon heel geschikt is. Voor de basisschool vond ik het prima, maar ik denk dat gewoon klassikaal onderwijs straks beter bij hem past. Bovendien is het HML wel een stukje verder weg voor ons; ruim 7 kilometer fietsen. Wij zitten qua regio dichterbij het Hofstad, Dalton, Segbroek etc.

Anonieme moeder

Ben je al een beetje wijzer geworden door onze berichten? Heb je zelf al open dagen bezocht? Ik vind het altijd wel interessant om ervaringen van anderen te horen/lezen. Vaak kijkt iedereen er toch heel anders tegenaan...

Anonieme moeder

Anonieme moeder

30-01-2014 om 20:46

weet het niet

Ik weet het niet, het gaat niet alleen om school maar ook om fietsroute of evt openbaar vervoer. Als ik dat laatste meeneem zijn er veel meer opties open. Zoals de scholen die jij noemt Mariola. Maar dan heb je weer minder kans op vriendjes mee naar huis nemen. Laten jullie dit soort aspecten ook meetellen? Ik wil in elk geval niet dat kind door het centrum moet fietsen. We wonen in stadsdeel Ypenburg-Leidschenveen. Dus behalve Den Haag en Voorburg zouden Delft of Zoetermeer evt ook nog kunnen al ben ik daar niet op zoek.

bibi63

bibi63

30-01-2014 om 21:53

anonieme moeder, wat betreft vriendjes

Op het VO zijn 'speelafspraken' iets minder belangrijk. Kinderen hebben contact met elkaar op school, zijn daarnaast veel meer binnen/thuis ivm huiswerk. Maar natuurlijk altijd fijn als schoolvrienden in de buurt wonen (samen van en naar school, eens iets afspreken e.d.).
En wbt je woonwijk: dan is Voorburg natuurlijk een hele goede optie wbt fietsroute. als je niet kies voor VO's in Ypenburg/L'veen. Er zijn overigen véél kinderen uit Ypenburg/L'veen die naar Maartens of Dalton in Voorburg gaan.
Overigens heeft Dalton Voorburg wel een soort voorangs-aanname beleid (woonachtig in Voorburg of afkomstig van een bs in Voorburg, afkomstig van een Dalton bs (is er niet in Voorburg), afkomstig van een Montesori bs (die is er wel). En uiteraard broertje/zusje al op school. Voor zover ik weet worden er meestal maar een paar kinderen uitgeloot uiteindelijk, dus het valt mee.
Bibi

Nog twee scholen bezocht

Dit weekeinde ben ik ook nog naar de open dagen geweest van de Populier en van het Hofstad. Allebei leuke scholen en zoon vond ook beide scholen leuk. Ik vond het zelf ook leuk om er rond te lopen maar heel veel wijzer ben ik er niet van geworden. Het was op beide scholen loeidruk en zoon wilde vooral het liefst alle proefjes doen in de scheikunde- en natuurkundelokalen. Als zoon volgend jaar in groep 8 zit en zijn definitieve schooladvies heeft gehad gaan we wat uitgebreider kijken, en wat meer kritische vragen stellen.

hkh

hkh

03-02-2014 om 12:44

Leidschendam Voorburg

Hallo,

Wij komen uit bovengenoemde gemeente en mijn dochter is helemaal weg van het Veurs Lyceum in Leidschendam. Kleine (± 800 leerlingen) scholengemeenschap maar wellicht is dat te ver uit de route.

Wij gaan as zaterdag nog wel naar de open dag van Dalton Voorburg, dat lijkt mijn dochter ook een erg leuke school. Qua loting zitten wij daar denk ik wel goed. Ik ken trouwens niemand van de voorgaande jaren die uitgeloot is.

Zij vond zelf het st Maarten (met de klas geweest) niet leuk en te groot.
Ik hoor ook hele goede verhalen over Ypenburgs Lyceum en S-Gravendreef. '-s-Gravendreef laat alleen wel kinderen met een Leidschenveen postcode voor gaan. is snel vol, mn VMBO afdeling.
En het groene "Wellant" (VMBO) : ook echt top naar het schijnt.

Wij zijn op al deze scholen niet geweest. dochter twijfelt alleen tussen Dalton en Veurs Lyceum.

HKH

s@s

s@s

04-02-2014 om 19:33

Erasmus College Zoetermeer

Mijn zoon zit daar in 2 mavo.
Het is een Dalton school, naast een halte van de randstadrail.
heeft mavo/havo/vwo en EMC2.

geweldige school, doen veel aan muzie en theater ( aantal "bekende" nederlanders die er vandaan komen, Rene van Kooten Celine Purcel etc) en sport.
persoonlijk vind ik de beleiding erg goed, kan altijd de mentor via mail bereiken en kreeg vrij direct antwoord terug ( ook in de avonduren)
Kan de vorderinge goed volgen via magister.
helaas hebben zij de opendag afgelopen vrijdag al gehad.
Ik weet dat vorig jaar ineens sinds jaren weer geloot moest worden op te mogen inschrijven.
Geen idee hoe dat dit jaar is.

Redacteur RTV Discus

Redacteur RTV Discus

01-05-2014 om 10:56

Is uw kind uitgeloot?

www.rtvdiscus.nl is een lokaal radiostation.
Middels onze wekelijkse zaterdag stamtafel bespreken wij maatschappelijke problemen.

Op zaterdag 7 juni, neemt het CDA aan onze stamtafel plaats om het omstreden lotingssysteem ter tafel te brengen.
Welke ouder, wiens kind is uitgeloot wil in gesprek met een Haags gemeenteraadslid?

geen eigen ervaring

Opvallend was dat er dit jaar vooral veel kinderen op VMBO-T niveau in Den Haag zijn uitgeloot. Dat kwam doordat enkele scholen hebben besloten minder plek voor VMBO-T klassen in te ruimen, ze willen zich vooral richten op Havo en VWO leerlingen. Hopelijk wordt deze ontwikkeling snel teruggedraaid.

Fiorucci

Fiorucci

01-05-2014 om 19:50

Anonieme moeder

Ik sluit me aan bij s@s, mijn dochter zit op Erasmus, in de tweede klas havo/vwo. Ik ben ook erg tevreden. Vanaf Leidschenveen Centrum neem je dan de randstadrail 3 of 4 en ben je met tien minuten op halte Palenstein, waar Erasmus naast ligt. Vanaf Ypenburg centrum, de NS treinhalte ben je ook snel bij Picasso Lyceum, waar mijn zoon op school zit, ben ik ook erg tevreden over!

Anonieme moeder

Anonieme moeder

01-05-2014 om 21:47

Zoetermeer

Zoetermeer is nu niet direct waar ik zoek, wij zijn toch meer gericht op de andere kant denk ik. Maar als het aan een RR halte ligt, waarom niet? Alleen hoor ik dan Palenstein: dat is toch de aso wijk in Zoetermeer, of is dat allang niet meer zo? Picasso, daar zit een dochter van mijn collega ook en hoor ik goede berichten over, maar ik was eigenlijk meer de andere kant op aan het kijken. Misschien moet ik dat bijstellen

Wat is EMC2?

Fiorucci

Fiorucci

02-05-2014 om 11:13

Anonieme moeder

Je kunt meer lezen over EMC2 in deze link:
http://www.erasmuscollege.nl/nl/pages/home/onderwijs/emc2
Van die wijk heb je in de praktijk weinig last, die ligt aan de andere kant van het spoor. Als dat zo zou zijn zo ik mijn dochter er echt niet op school doen natuurlijk..
Ik denk dat het kwa reistijd echt niks uitmaakt, deze school. Vanaf Leidschenveen Centrum is het tien minuutjes met de RR en vijf minuutjes lopen.

Redacteur RTV Discus

Redacteur RTV Discus

02-05-2014 om 11:42

Is uw kind uitgeloot (2)

Zie ons bericht (#15)
> Bent u ongerust over de ontwikkelingen op dit gebied en is uw kind uitgeloot?
> Wilt u in ons live (kijk-internet)radioprogramma op zaterdag 7 juni as uw mening geven aan onze stamtafel (van 12.00 - 13.00 uur), meld u dan bij [email protected]

Caresse

Caresse

03-05-2014 om 09:33

Montaigne lyceum

Onze zoon zit in de brugklas (VWO) van het Montaigne lyceum. Ze bieden technisch onwerpen en versterkt Engels als basisvakken aan. (soort technasium) We zijn erg tevreden over de school. De lijnen zijn kort en de begeleiding is erg 'warm' en accuraat.
Ook is er een goede controle op het maken van huiswerk ( dat was voor ons erg belangrijk :o)

Succes met je keuze!

jochem

jochem

09-06-2017 om 11:35

vragen

als u vragen heeft over het montaigne kunt u terecht bij deze site: http://montaignelyceumvraag.wixsite.com/montaigne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.