Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VO kind ADHD digitaal /Montessori?

Mijn zoon met ADHD moet een middelbare school kiezen. Ik heb 2 vragen. Liefst alleen reageren met concrete ervaringen, geen speculaties. Dank!

- Digitaal onderwijs (iPad school) of ouderwetse boeken voor een ADHD kind? Ik weet niet of een ADHD kind de impuls kan weerstaan om te gaan gamen tijdens de les?

- is Montessori geschikt voor ADHD gezien de wat vrijere structuur?

Heel erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Nadeel van laptoponderwijs

Mijn twee kinderen zitten op dezelfde vo-school, maar waar de oudste het meeste onderwijs uit boeken kreeg, zijn ze nu voor de lagere klassen grotendeels overgegaan op laptoponderwijs. Ik vind een groot nadeel dat dus ook voor bijna al het huiswerk de laptop nodig is. Veel materiaal moet via internet worden geraadpleegd. Datzelfde internet waarop ook al die leuke Tiktokfilmpjes staan.

Mijn dochter - geen ADHD vziw- doet een eeuwigheid over haar huiswerk omdat ze zich om de haverklap laat afleiden. Het liefst zou ik zeggen dat ze haar laptop in de woonkamer moet achterlaten en haar telefoon ook, maar dat kan dus niet ☹

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

21-12-2020 om 20:23

Tijdens de les

Tijdens de les gamen of klooien gaat niet zo goed want dan kan de docent de schermen blokkeren. Althans bij dichter op school.
Erg fijn als dat gebeurt terwijl je op dat moment bij een heel andere docent zit.

Bo

Bo

21-12-2020 om 20:44

chromebooks

Op chromebooks die via school worden aangeschaft is het vaak niet mogelijk om spelletjes e.d. te installeren, dat is zo afgeschermd. Voordeel wat betreft concentratie, maar wel nadelig omdat de chromebook (waarvoor je hebt betaald) niet ook voor spelletjes te gebruiken is en kind daardoor alsof een eigen laptop heeft.

Ik vind zelf het digitale lesmateriaal wel fijn, er zijn veel meer mogelijkheden om te oefenen of oefentoetsen te doen.

Flavia

Flavia

21-12-2020 om 22:13

Niet opalle scholen betaal je voor het chromebook bij ons wordt alleen een verzekering geadviseerd. Verder is er een bruikleenovereenkomst maar geen kosten.

Bo

Bo

21-12-2020 om 22:30

Flavia

Nee dat klopt, maar bij ons op school en in de omgeving moeten ouders er wel voor betalen. Zal inderdaad niet overal het geval zijn. Maar gelukkig betaalt de gemeente het voor kinderen van ouders die rond het minimum verdienen.

Eva

Eva

21-12-2020 om 22:34

Onze ervaring

Mijn dochter, met ADD, werkt veel liever uit boeken. Bij haar op school wordt ook gebruik gemaakt van Chromebooks. De methodes zijn zowel digitaal als via boeken toegankelijk.
Afhankelijk van het vak en de docent wordt er uit boeken of digitaal gewerkt, soms mag beiden en kan je kiezen.Zij vindt haar werkboeken veel overzichtelijker dan dezelfde opdrachten digitaal.
Mbt Montessori onderwijs is mijn ervaring dat deze vorm van onderwijs bij de ene ADHD_er heel goed werkt en bij de andere helemaal niet. Er wordt veel zelfstandigheid verwacht. Sommige kinderen komen hierdoor helemaal niet tot werken. Andere kinderen zijn juist gemotiveerder omdat ze ruimte krijgen om de lesstof op eigen tempo en eigen wijze te verwerken.

Guera

Guera

27-12-2020 om 13:39

Soort basisschool?

Watvoor basisschool zat hij? Gestructureerd, prestatiegericht, ouderwetse, school met bijbel, Jenaplan, montessori , dalton? En doet hij het in die setting heel goed? Of denk je: mmm past niet helemaal....
Even los van de adhd.
Wat voor de een werkt werkt voor de ander niet.
Mijn kinderen zaten op jenaplan en ging naar digitale school met veel zelfstandigheid. Dat gaat prima los van het feit dat zij ook zich laten afleiden door internet maar dat doen de kinderen op een conservatievere school met boeken ook. Die computer staat er toch idem de telefoon. Ik zie het adhd vrienden van kind heel goed doen. Ik zie het andere adhd kinderen niet redden. Ligt dat aan adhd, aan schooltype, aan docenten, aan ouders? Geen idee
Wel denk ik dat werkhouding en type basisschool een aardige voorspeller kan zijn

LeinDJ76

LeinDJ76

28-12-2020 om 15:21 Topicstarter

Dank

Dank voor alle reacties!

Dita

Dita

03-01-2021 om 22:10

Twee laptops

Hier door de Corona hebben de kinderen een Chromebook voor alleen schoolzaken. Of de kinderen daarnaast nog een tweede, echt eigen laptop heeft is een zaak van de ouders. Internetgebruik zou op de chromebooks gemonitord worden door de school... Vraag me wel af wie het personeel daarvoor betaalt haha. De kinderen jagen elkaar er, ook thuis, wel mee op. Dus afleiding is er niet echt als een kind op de chromebook werkt.

Verder belachelijk dat de gemeente in sommige gevallen moet bijspringen (zoals Bo) voor ouders die rond het minimum verdienen. Vroeger deden we het zonder deze dure laptops en dat ging prima en blijkbaar is het te duur ondanks de kindgebonden budget die je al krijgt bij een inkomensminimum.

Polly

Polly

03-01-2021 om 22:20

ervaring Montessori

"- is Montessori geschikt voor ADHD gezien de wat vrijere structuur?"
Mijn ervaring: mijn zoon met adhd heeft 3 jaar Montessori voortgezet onderwijs gevolgd. Hij voelde zich er erg thuis en er was een grote betrokkenheid bij de individuele leerling (diagnose was toen nog niet eens gesteld). De sfeer was heel erg fijn en veilig. Veel docenten waren niet doorsnee, en iedereen mocht worden getutoyeerd. Mijn zoon voelde zich er erg thuis. Ik zelf vond de sfeer ook top, maar organisatorisch en communicatief was het er een zootje. Erg rommelig, veel lesuitval en ik hoor (nu we we weg zijn) dat het online onderwijs er een lachertje is. Mijn zoon had eigenlijk te veel vrijheid en te weinig structuur. Jammer, er werken veel leuke mensen met hart voor de kinderen.
Hij is naar een reguliere school gegaan in de vierde en bleek helaas een achterstand te hebben. Dit kostte hem een jaar (gedoubleerd).
Zijn zusje is autistisch en heeft ook twee jaar Montessori gedaan. Zelfde verhaal: voelde zich goed thuis. Ging naar andere school en kon direct afstromen. Ik weet nog steeds niet wat nou beter is: je thuis voelen, of goed onderwijs krijgen. De Montessori school schoot op bepaalde punten duidelijk tekort. Maar op de tweede voelen ze zich minder thuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.