Peetje
03-11-2012 om 11:52
Vo en dyslexie; school doet niets
hallo,
Van mijn kind is sinds een aantal jaren bekend dat hij dyslectisch is. Nu zit kind op de middelbare school, mede uitgekozen omdat hier Kurzweil gebruikt mag worden.
Nu is er tot op heden niets gebeurt: geen extra tijd, geen laptop etc.
Van de dyslexiebegeleider heb ik sinds 4 september geen reaktie meer gehad op mijn mails. Ik heb wel een gesprekje gehad met de mentor maar daar kwam uit dat ze eerst met laptop willen proberen en mogelijk later Kurzweil. In praktijk is dat ook nog niet gebeurt.
Ik wil nu hen wederom mailen met een kopie aan het afdelingshoofd. Ik ben het behoorlijk zat, kind werkt hard maar ik vraag me af hoelang deze motivatie zo nog blijft. Wie heeft een tip of suggestie van hoe ik die mail het beste op kan stellen?
Momenteel kan ik geen vriendelijkheid o.i.d. in mijn tekst krijgen en dat zal ook niet productief werken.
Ik hoor het graag,
Peetje
Philou
03-11-2012 om 13:32
Je kan
Je kan in elk geval refereren naar de datum van het gesprek met het afdelingshoofd met de vraag wat er tot nu toe ingezet is. Dan moet het hoofd in elk geval uitleg geven waarop jij weer kan inhaken met wat jij gehoord hebt. Met als afsluitende vraag waarom er zo weinig gedaan lijkt te zijn. En waarom je moet navragen en dan pas het besluit (wat de leerkracht je vertelde) hoort: hoe zit het met de communicatie en welke concrete afspraken gaan school en jij maken. Wees alert: het moeten hele concreet afspraken zijn (en geen intentieverkaringen of alleen inspanningsverplichting want het is een resultaatsverplichting), bijvoorbeeld via het SMART model (Specifiek, Meetbaar, etc).
Het beste is om het zo veel mogelijk neutraal te houden door in je achterhoofd te houden dat ze vast van goede wil zijn. Daarmee houd je mogelijkheden open. Verwijten maken en de schuld neerleggen, brengt je niet verder, lost niets op en kan ook volgende week of maand nog. Zo geef je ze de kans om uit te leggen wat hun motivatie is of -als dat het geval is- terug te komen op hun eigen fout of tekortkoming of vergissing. Dat levert in het eind meer op voor je zoon dan als je in het conflict gaat zitten. Dan doen scholen opeens niet veel meer. Of het moet zijn om je uit school te werken of je op een zijspoor te zetten.
Waarom vraag je geen gesprek aan over 'de voortgang', dan heb je dit in 1 keer kortgesloten. Na afloop wel een kort verslagje voor jezelf maken en puntsgewijs gemaakte afspraken, toezeggingen vertaald naar het SMART model naar het hoofd mailen. De volgende keer kan je daar naar verwijzen en verder op borduren.
lisetje
04-11-2012 om 11:18
Peetje wat vraagjes.
Hoi,
Wat vervelend dat het zo loopt.
Heeft je zoon zelf een laptop met kurzweil? Of gaat school hier voor zorgen? Ik kan me voorstellen dat als je alles zelf hebt het makkelijker te regelen is. Zijn er al wel boeken besteld bij Dedicom?
Heeft hij op de basisschool al met kurzweil gewerkt? Kan hij dus zelf overweg met het programma of heeft hij hulp nodig? Mijn zoon zit nu in groep 7 en wij hebben zelf een laptop met kurzweil aangeschaft, zoon er thuis mee leren werken zodat het voor juf ( die er niets van snapt) geen belasting is. Ik heb ook zelf de boeken gescand en bewerkt.
Staat er in zijn dyslexieverklaring dat het goed voor hem is om met kurzweil te werken? Zo niet dan moet de verklaring misschien aangepast worden?
Ik zou een persoonlijke afspraak maken met mentor en dyslexiebegeleider en dan afspraken maken.
Lisetje
Peetje
06-11-2012 om 09:03
Gemaild en...
Hoi Judith en Lisetje,
Nou, ik heb ze gemaild, vrij algemeen gehouden en vandaag een bericht terug voor een afspraak (op een moment dat ik echt niet kan, maar goed). Ik ga er vanuit dat die afspraak dan wel volgende week komt en dan zorg ik daar goed voorbereid te zijn (mét het "schema" van Judith). Bedankt daarvoor!
En Lisetje, op de basischool heeft kind met Sprint gewerkt (na heel veel gezeur), maar moest dictees etc. toch gewoon schrijven, dus dat was i.h.a. weinig zinvol.
Kurzweil moeten we zelf aanschaffen, en ik vraag me af hoe zinvol die investering is, als kind op school (tijdens les, instructie en toetsen) er niet consequent mee mag werken.
School hoort trouwens volgens het dyslexieprotocol de boeken "virtueel"aan te leveren, maar dat zal ook wel zelf scannen worden. Maakt niet uit, maar pff, ik voel me soms wel een don Quichote.
groeten,
peetje
Vera*
06-11-2012 om 10:05
Peetje
Heb je al eens op het dyslexieforum gekeken? Daar kun je ook om tips vragen.
Veel succes met het gesprek.
Marjolein
06-11-2012 om 13:54
Peetje, welkom
bij de club! Don Quichottes, aanhouders, op tafel meppers, stroopsmeerders, doordrammers, zeikers, doortastende ouders, engelen, mobiele brigade, etc.
Probeer neutraal te blijven. Voor jou is het - per definitie - persoonlijk. Voor hen niet.
Judith gaf al heel goede tips voor het gesprek van volgende week. Kleine aanvulling: maak een korte agenda, wat wil je bespreken, met eventueel in steekwoorden je argumenten en neem dit mee naar het gesprek als leidraad. Zo weet je zeker dat je niets vergeet in de loop van het gesprek ook al mocht dit anders verlopen dan verwacht.
Uit je posting is me niet geheel duidelijk met wie is het gesprek is volgende week. Zorg voor de juiste mensen bij elkaar. Per fase kan dat verschillen, soms moet je het hogerop gaan zoeken binnen school. Maar begin direct met verslaglegging van de afspraken.
Onze ervaring: Soms kan een schakel op school het heel druk hebben(?) en blijft jouw kind "op de stapel" liggen. Bij de sporadische persoonlijke gesprekken werden we heel serieus te woord gestaan, waarom specifieke hulp niet zou helpen/ niet zou mogen van school. Achteraf bleek dat de persoon in kwestie op eigen houtje ons aan het lijntje hield. En ook naar anderen heel "deskundige" redenen hiervoor leek aan te dragen. Toen we eenmaal aan tafel zaten met de conrector erbij kon het na de nodige afspraken en vervolgafspraken (met concrete verslaglegging van de afspraken) allemaal eindelijk toch wel geregeld worden.
Bij ons heeft dit ruim twee jaar geduurd, ook omdat we in het eerste leerjaar te goedgelovig waren.
Kortom: Hou vol en zet door.
Scholen zijn ouderwetse instellingen die vaak hierarchisch worden geleid, dus escaleren helpt. Wat ook erg helpt is een zakelijke opstelling.
En goede tip van OOL, neem je man mee. (of zomaar een man, ook goed) Bizar vond ik het. Heel erg vooroorlogs, maar dat helpt echt op school. Moeders zijn blijkbaar per definitie minder serieus te nemen
Zie ook het dyslexieforum / kurzweilforum voor veel tips en ervaringsverhalen.
Succes met je gesprek volgende week!
lisetje
06-11-2012 om 18:55
Peetje
Zelf scannen zou ik als het even kan niet doen, voor 4,50 kan je de meeste boeken bestellen bij Dedicom, je kunt de rekening dan ook nog naar school sturen met een vriendelijk briefje erbij dat zij het moeten betalen, met een verwijzing naar het dyslexieprotocol of wet ofzo.
Succes met het gesprek, laat je nog weten hoe het afloopt?
Lisetje
Philou
06-11-2012 om 21:18
Peetje
De vraag is welke kant dit gesprek op gaat. Marjolein heeft hele goede tips (een man meenemen (helaas is het zo), je doel formuleren). Formuleer waar jij het gesprek over wil laten gaan maar maak ook een inschatting of zo'n gesprek deze keer al mogelijk is met school.
Ik hoop trouwens dat je alleen een gesprek hebt met het hoofd omdat je verhaal lijkt te gaan over het wel of niet inzetten van ondersteuning. Een gesprek met de mentor erbij kan resulteren in een heel andere wending van zo'n gesprek. Zeker als het hoofd overlegd heeft met de mentor. Dan kan het lastig worden om terug te komen op een bepaalde insteek waar zijn collega bij is.
Het is misschien wel handig om nog even kort te lezen wat deze school zo anders maakt op het gebied van dyslexiebeleid en dan van 'theorie' naar praktijk te gaan (school is kundig in dyslexie (ga dat dus niet betwisten of ontkennen uit teleurstelling of bozigheid want je graaft je eigen kuil) en er ligt hier een dyslexieverklaring: kunnen jullie vertellen wat jullie beleid concreet voor dit kind inhoudt (en dus niet, inhouden kan of mogelijk is, zou kunnen.. dat wordt niet realistisch genoeg.). Dat is een heel confronterende vraag natuurlijk (en ook afhankelijk van de klemtoon op 2 manieren uit te leggen) maar probeer 'm te stellen uit een vorm van positieve nieuwsgierigheid. Natuurlijk zal de mogelijkheid tot die andere lading ze niet ontgaan.
Als ze nu nog niets willen doen, wanneer gaan ze wel wat doen. Drukken ze dat uit in tijd, in onderprestaties etc.. Zeggen ze nu iets dat concreet klinkt maar wollig blijft? (Een "als het nodig is", is te vaag en betekent vaak in de praktijk een beleefde Nee die je pas met de tijd zo zal ervaren dat het ook een Nee is. Wie bepaalt het nodig zijn en op welk moment (bij louter 6-jes of bij een 8 of als je zoon het aangeeft terwijl hij tienen haalt).
Als je tijdens het gesprek deels concreet kan worden mbv de smart methode, ben je geslaagd. Dat is al best een mijlpaal. De kans is dat je dat pas bij het 2de of volgende gesprek kan worden. Misschien gaat het wel alleen over dat er toch echt een dyslexieverklaring ligt en dat ze daar iets mee moeten, als school. Dan gaat het om te overtuigen. Probeer je verwachtingen voor dit gesprek bij te stellen. Je gaat hier niet alles voor elkaar krijgen. Waarschijnlijk heb je nog 1 of 2 van dit soort gesprekken nodig. Wil je teveel en leg je teveel druk op het gesprek kan 1 van de 2 op een gegeven moment de lat (=hij doet zijn best niet, spijbelt teveel of als jullie niets gaan doen, en hij blijft zitten, span ik een kort geding aan) gaat leggen. Dat is het moment waar 1 partij van achterover gaat leunen. Meestal school. En school zal het vaak een worst zijn als jij dat doet. Dat is alleen maar nog makkelijker. Misschien gaat dit gesprek alleen om in te doen laten zien dat dit een gemeenschappelijk probleem is, school en thuis samen en dat het je gaat om samenwerking, zonder hielen in het zand, lat of verwijten over en weer. (Dan gaat het om vertrouwen winnen.) Het gaat jou om het resultaat voor je kind. Als je daarvoor school pluimen moet geven voor iets waar ze niet veel voor hebben gedaan, doe het voor de lieve vrede.
Je zal waarschijnlijk meer punten willen maken dan er tijd is: maak dus een top 3 van wat jij graag wil bespreken. En stel tijdens het gesprek voor om gelijk de vervolgafspraak te prikken om 'de voortgang' (voor school die van kind, (voor jou die van school)) gezamenlijk te bespreken. Zeg, tussen de 2 tot 6 weken. Zorg dat je je agenda bij je hebt en dat die zo goed als leeg is. Zo'n afspraak op een later tijdstip maken kost vaak veel meer moeite.
Maak thuis je verslag, korte punten. Dat hoeft niet volledig te zijn maar bevat in elk geval wel de afspraken die jij belangrijk vindt. Ze hoeven er niet op te reageren. Het gaat er alleen om dat je bij het volgende gesprek niet ineens een discussie krijgt over wat er (niet) was afgesproken. Als ze het er niet mee eens zijn, hadden ze moeten reageren.
Succes!
Peetje
13-11-2012 om 10:19
Bedankt, plan en afspraak
Hallo allen,
Allereerst bedankt voor jullie reacties en input! Na de strijd op de basisschool (vanaf groep 5) dacht ik wel geleerd te hebben hoe ik op een positieve, neutrale, constructieve manier mijn mening en wensen kon uiten, maar dit (vo) is weer een ander verhaal.
enfin, ik ben een tekst aan het maken waarin ik vanalles zet wat ik besproken wil hebben van mijn kant en ik ga de deur niet uit voor er een vervolg-afspraak is gemaakt. De dyslexiecoördinator blijkt overspannen thuis te zijn, dus nu is het aan de mentor.
Ik ga nog even in op jullie reakties:
Vera*; dat dyslexieforum; wel van gehoord maar nog nooit geweest, dus dat ga ik zo dadelijk gelijk doen!
Marjolein; bedankt voor je verhaal en tips. Ik plak je dingen in mijn documentje dat ik als leidraad gebruik (korte versie voor daar, uitgebreide voor mezelf om zo volledig mogelijk aan alles te blijven denken). Het is inderdaad een kwestie van volhouden en doorzetten.
Lisetje; ook bedankt; ik ga eens kijken hoe ik dat ga verpakken als zij geen ingescande boeken gaan regelen. Zo'n briefje is inderdaad een goed idee.
Vrijdag is het gesprek, ik laat nog weten hoe het verlopen is!
groeten,
Peetje
Vera*
13-11-2012 om 10:22
Peetje
De ervaring is dat Dedicon lang niet zo veel boeken kan leveren als ze beweren en als ze er wel zijn dat de kwaliteit vaak bedroevend slecht is. Je zult zelf aan de bak moeten gaan om boeken te scannen en te bewerken.
Peetje
13-11-2012 om 10:26
En judith..
Sorry, ik ws vergeten om nog op jouw posting te reageren...
Ook jij natuurlijk bedankt! Je hebt helemaal gelijk in je verhaal. Naast de inhoud, gaat het zeker ook over het proces en de dingen die je beschrijft ga ik zeker toepassen. Zoals hierboven gezegd, de dyslexie-coördinator is afwezig, het gesprek is met de mentor.
Maar in het kantoor van de rector (die de vorige keer ook aanwezig was).
Ik probeer het maar te zien als een proces waarin het uiteindelijke doel is dat kind de ondersteuning krijgt waar hij recht op heeft (volgens de school-website hanteren zij het dyslexie-protocol VO).
Zo eerst contact opnemen met Lexima, ook met een stel vragen die zij hopelijk kunnen beantwoorden en ik in het gesprek met school kan gebruiken.
Wordt vervolgd...
groeten,
Peetje
Peetje
20-11-2012 om 09:44
Goed!
Hallo,
Door de (kinder/familie)verjaardagen kwam reageren er even niet van.
Het was een goed gesprek;school heeft heel weinig ervaring met bv Kurzweil. Wel meerdere leerlingen met dyslexie en wat er nu gebeurt is dat kind een verkorte en aangepaste toets/repetitie/S.O. krijgt. Hij zou dat ook op vergroot lettertype krijgen, maar ik zie aan teruggekomen toetsen dat dat zelden gebeurt. Daar zou ze gelijk achteraan gaan (dus dat moeten we even afwachten).
Ik vond ze van goede wil, maar er valt best wat af te dingen op de uitvoering.
Enfin, kind gaat vanaf heden met laptop naar school, om de typevaardigheden wat meer te oefenen. En na de kerstvakantie gaat kind volledig over op Kurzweil.Wel af gezegd dat het best even kan duren voor dat vruchten afwerpt, omdat het wennen is, zowel voor docenten (op sticks aanleveren van toetsen, aantekeningen dus niet meer in een schrift etc.) als voor kind.
Er zijn twee andere kinderen die met Kurzweil werken (één brugklasser), dus ik ga eens vragen of er niet iets met scannen met die ouders kan worden afgesproken.
Over de aanschaf van de boeken (Dedicon) en kosten hebben we het niet gehad. Dat leek me iets om een volgende keer naar voren te brengen.
Dan zie ik nu de chocomel uit mijn koelkast stromen, dus ga eerst daar wat aan doen...
groeten,
Peetje
Marjolein
22-11-2012 om 09:47
Chocomel?
Klinkt als een heerlijke bende
Fijn dat het gesprek zo goed ging. De goede wil blijkt uit jouw verslag van het gesprek. Nu aan jou om afspraken vast te leggen en er over een bepaalde tijd op terug te komen.
Je noemt "even afwachten": bedenkt zelf wat je een redelijke tijd vindt, noteer in je agenda over (bijvoorbeeld een maand): Mail aan school. Hou in de gaten via je kind of het gebeurd. Zo ja, bevestigen en uitbouwen. Anders aankaarten. Enz. enz. enz.
Even over Dedicon kosten. Een boek kost 4,50. Natuurlijk moet school dat betalen, maar het is ook geen onoverkomelijke ramp. (op de totale kosten van kurzweil, laptop etc...is het een schijntje) De grote kosten hebben wij voor eigen rekening genomen, anders was het gewoon niet gebeurd, want er is geen geld voor op school. Voor die boeken was dan wel een potje... (?)
Groter probleem voor jou is dat veel boeken er niet zijn, ik heb er een baan bij om alles om te zetten naar Kurzweil. Ik hoop dat bij jullie vakkenpakket veel beschikbaar is. Meld je ook zeker aan op het Kurzweilforum voor eventueel uitwisselen of samenwerken aan bestanden.
"Ik vond ze van goede wil, maar er valt best wat af te dingen op de uitvoering." Wees blij met de goede wil! Aan jou om er bovenop te blijven zitten of het ook wordt uitgevoerd. Binnen een school werken heel veel verschillende mensen, die moeten allemaal op de hoogte zijn en willen meewerken. Dus eens per zoveel tijd zal er weer blijken dat afspraken door 1 docent worden ontkend. Lijkt onwil, meestal is het slechte communicatie....
Succes!
Peetje
22-11-2012 om 11:43
Marjolein
Hoi Marjolein,
De keukenvloer stond blank, groentela & inhoud zwom en de chocomel was bijna op .
Ja, ik heb gisteren ook een verslagje met de afspraken aan de mentor gemaild (met daarin dat als er aanvullingen/opmerkingen van hun kant zijn, ik die graag hoor).
Op 6 (werk)boeken na is alles bij Dedicon verkrijgbaar, dus dat scheelt een boel werk en ik vond ook een bedrijfje dat boeken voor je inscant. Dat boek kan ik dan niet meer terugsturen naar Iddink, maar ook dat betalen kan nog aantrekkelijker zijn dan de hele zomer boeken te gaan scannen. En aangezien er nog een kind met Kurzweil op hetzelfde niveau als kind op de school is, kan ik misschien wel met die ouders wat "verdelen".
We hebben de proefversie van Kurzweil in huis, gaan we dit weekend installeren en kijken. We twijfelen alleen nog of we ook het scanstation kopen of niet (gezien het verschil in prijs), maar daar komen we ook wel uit.
Alles bij elkaar ben ik heel blij en ga met goede hoop de toekomst in. Zal best wel eens wat misgaan, maar zoals het nu eruit ziet lossen we dat dan wel met school op.
groeten,
peetje
P
22-11-2012 om 13:12
Website?
Is er een website waar al die verschillende methodes (kurzweil etc) beschreven staan?
Ik heb van Onderwijs en Advies waar mijn zoon zijn begeleiding krijgt een software iets wat automatisch alles opleest wat het herkend (zeer irritant daar het op mijn laptop staat LOL).
Het leest alleen niets voor wat ingescand is helaas.
Vera*
22-11-2012 om 15:32
Nook Study leest allerlei soorten pdf's en epubs voor. Kun je daar wat mee.
Het is ook nog gratis
Marjolein
23-11-2012 om 00:55
Scan bedrijf?
Peetje, hoe heet dat scan bedrijf?
Voel er wel wat voor. Kost mij heel veel tijd. Tot nu toe heb ik nog geen goede, betaalbare gevonden.
Marjolein
23-11-2012 om 00:58
P, website
Er zijn veel websites met informatie.
Er zijn in ieder geval het Sprintforum en het Kurzweilforum. Verder heeft leverancier Lexima een productvergelijking.
Op het dyslexieforum vind je ook veel gebruikersinformatie.
Nook Study schijnt heel handig te zijn, ik heb er zelf nog geen ervaring mee.
Peetje
23-11-2012 om 09:28
Inscanbedrijf
Hallo,
Het bedrijfje dat ik heb gevonden heet injona. Geen idee of het was is. Ik heb gemaild en wacht nu een reaktie af met wat de kosten (ongeveer) zouden zijn.
Van school verder nog niets gehoord (maar gezien de rapportvergaderingen wel begrijpelijk).
En inderdaad, op het Kurzweil e/o dyslexieforum zijn er misschien mensen die dezelfde boeken hebben (ingescand) of onderling wat afspreken?
groeten,
Peetje
Philou
24-11-2012 om 14:47
Mooi zo'n uitkomst
P, dat heb je goed gedaan. Fijn dat school van goede wil is maar kennelijk zelf niet uit de startblokken komt. Je bent dus hard nodig. Maak dus toch je verslag met afspraken en mail die naar school. En vergeet de vervolgafspraak niet. Een school met goede wil is drie kwart van het werk. Gefeliciteerd.