Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

vmbo tl plus of toch havo

Beste mensen,
Gister hebben we voor zoon het advies voor een middelbare school gekregen.
Het wordt Havo, met hele duidelijke resultaten.
Juf heeft in de klas uitgelegd wat de verschillende vormen van vo inhouden.
Zoon is zelf heel praktijkgericht. Juf vroeg aan hem wat hij zelf zou willen tijdens het gesprek met ons erbij.
Hij kwam ermee dat hij graag naar vmbo b wil...... Omdat dat heel erg met 'techniek enzo' is.

Wat we merken en wat de juf ook aangeeft is dat hij 'angst' heeft voor het vele huiswerk.

Hij is op zn 7e gediagnostiseerd met lichte vorm pdd nos.
In de klas is hij heel snel afgeleid (zijn we wel al jaren bewust van) en ongeconcentreerd en kan niet goed tegen tijdsdruk en raakt daarvan in paniek tot huilen aan toe. Het zefstandig werken is daardoor best beroerd en daar moet nu in deze groep 8 (ook nog eens een combi met 7) hard aan gewerkt worden.

Ik ben bang dat hij verzuipt op een reguliere Havo met bergen huiswerk en de massaliteit van de school.
Juf kwam met de optie van het VMBO t plus met de mogelijkheid door te stromen naar de havo als dar goed gaat. Dat wordt dan wel weer een andere school, ook weer onrustig.

Mijn vraag: heeft iemand ervaring met een soort gelijke situatie. Ik zou graag willen dat hij zich veilig en gelukkig voelt maar niet beneden zijn niveau zit.
Of gewoon Havo kiezen en heeeeeel goed op de begeleiding letten?
We gaan natuurlijk alle scholen in de buurt af...

Lijkt me niet

Over huiswerk: Havo heeft meer leerwerk. Als je makkelijk leert, dan kost dat je weinig tijd.
Vmbo heeft meer maakwerk. Dat kost altijd veel tijd.
Alle kans dus dat jouw zoon - met zulke duidelijke Havo cijfers - het op het havo makkelijker heeft dan op het vmbo.

De insteek van juf - vmbo-T en dan havo als het goed gaat - vind ik niet slim. Opstromen is niet makkelijk en kost je vaak een jaar extra en een schoolwissel. Niet handig.
Andersom - havo en als het niet gaat vmbo-T - kan wel. Dat kan soms zelfs tijdens het schooljaar en het kost geen extra schooljaar.

vlinder72

vlinder72

13-09-2014 om 10:19

Goede school uitzoeken

Mijn zoon is dit jaar op de Middelbare begonnen. Hij had ook een Havo advies. Hij is twee weken geleden begonnen in een mavo/havo klas. Wij hadden vorig jaar dezelfde twijfels. Sturen wij hem naar een kleine Mavo school (er is hier een goede school met alleen VMBO T) of toch naar een een grotere school? Hij heft uiteindelijk zelf gekozen voor een school met een beta plus programma en een 70 minuten rooster. Voordeel daarvan is dat ze in de les al een deel van het huiswerk maken. Hij heeft sinds vorige week huiswerk en Mirjam heeft gelijk het maakwerk kost heel veel tijd. Het leren van de Engelse woorden ook maar dat komt vooral omdat hij dyslectisch is en hij doet er uren over om de woorden goed te spellen. Hij vindt Engels en Frans wel erg leuk. Zijn favoriete vak is tot nu toe wiskunde.

Dus ga vooral veel scholen bezoeken. Bij ons konden kinderen ook een dag meedraaien op een school. Misschien ook een idee voor je zoon. Mijn zoon heeft op twee scholen een proef dag gedaan en daarna zijn school uitgekozen. En sla bij het bezoeken van scholen de praktijkscholing over. Het is logisch dat hij anders voor een school gaat met alleen praktijkvakken maar het is zoveel fijner als je een hogere vooropleiding hebt zodat je later meer keuze mogelijkheden hebt.

maggiemac

maggiemac

13-09-2014 om 11:56 Topicstarter

Dank

Jullie wel!
Hier kunnen we mee uit de voeten.
Het stukje concentratie en werkhouding is afwachten.

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

Moeder van kind met dyslexie op vmbo-basis

13-09-2014 om 12:43

praktijk

Vertel je zoon dat ze op basis en kader (dus lager dan mavo) twee jaar lang gewoon dezelfde vakken hebben als op de mavo/havo. Pas in het derde jaar kies je een praktijkvak en daar doe je dan ook examen in.

Als je havoadvies hebt dan ga je natuurlijk minder tijd besteden aan je huiswerk op het vmbo (zowel basis, kader als mavo), ook het maakwerk is heel simpel en snel af. Mijn kind doet dit onder begeleiding van mij maar het gaat heel snel en hij haalt nu na een paar weken makkelijk hoge cijfers. Dat moet je niet willen voor jouw zoon.

Schets eens wat voor scholen er zijn op een fietsafstand? Zijn er scholen met mavo-havo-VWO? Of alleen havo/vwo en vmbo apart? Hier hebben we alle vormen in de buurt. Opstromen kan prima als hij in een mavo/havo klas zou starten maar ik begrijp dat je die niet hebt?

Zoon praktijkgericht

Miriam, waarom ga je voorbij aan de opmerking dat zoon praktijkgericht is?

Ik zeg niet dat zoon het beste naar VMBO-T zou kunnen gaan en het zou best kunnen dat HAVO prima gaat. Van HAVO naar VMBO afstromen betekent wel ook een andere school en is dus ook onrustig, zoals gezegd. En afstromen is voor het zelfvertrouwen natuurlijk ook niet bevorderlijk. Het mooiste zou dan ook zijn een combinatieklas, maar helaas zijn die lang niet overal meer te vinden. Ik zou vooral inderdaad op zoek gaan naar een goede school. Of een combiklas, òf een HAVO met goede begeleiding.

blom

blom

13-09-2014 om 14:11

havo met techniek?

Is er niet zoiets bij jullie?
Hier is een vrije school, niveaus door elkaar, volgens mij erg praktijkgericht, maar wel weinig met techniek.
Ik zou wel proberen zijn interesse te volgen, vindt hij bijv ict niets, veel havo's bieden extra ict aan.

bibi63

bibi63

13-09-2014 om 14:20

Nog iets

Op het VMBO-T heb je, net als op HAVO, ook heel veel leerwerk. Vergelijk het met de vroegere MAVO. Het VMBO-T op zich is niet zoveel anders dan de HAVO, behalve dat het niveau iets lager ligt. Het gewone VMBO-T is niet echt praktijkgericht, daarvoor moet je het lager zoeken zoals Kader en Basis. Dus ik zelf zie niet helemaal het nut om, als hij HAVO niveau heeft, hem naar het VMBO-T te laten gaan. Je kunt hooguit zeggen dat hij misschien, ná de VO, beter past op MBO4, dan op HBO, maar dat is latere zorg.
Bibi

Dat denk ik niet

#6 "Miriam, waarom ga je voorbij aan de opmerking dat zoon praktijkgericht is?"
Omdat dat volstrekt irrelevant is, zie ook # 5 "Vertel je zoon dat ze op basis en kader (dus lager dan mavo) twee jaar lang gewoon dezelfde vakken hebben als op de mavo/havo"

"En afstromen is voor het zelfvertrouwen natuurlijk ook niet bevorderlijk."
Waarom denk jij dat?

Omdat

ik die ervaring heb (en geen cijfers..).

En over die praktijk, dat is inderdaad wel waar moet ik toegeven, de echt praktijgerichte leerlingen zullen dan eerder op kader of basis op hun plek zitten.

Eigen ervaring

JE bent zelf afgestroomd bedoel je?

Dat bedoel ik niet

Ik bedoel dat ik ervaring heb vanuit mijn werk.

Je moet ook maar terecht kunnen op een VBMO-T

Een klasgenoot van mijn zoon die wel een kleine, overzichelijke VMBO-T in het vizier had met een in eerste instantie VMBO-T/Havo advies kon daar niet terecht toen zijn cito toch meer richting Havo wees.

roosje

roosje

14-09-2014 om 21:37

mijn 2 centen

Ik snap niet waarom VMBO-T geschikter voor je zoon zou zijn dan havo.

Als ik jou goed begrijp, noem je drie argumenten. Het eerste is dat hij praktijkgericht is. Maar VMBO-T is even theoretisch als havo. Het tweede is dat hij PDD Nos heeft. Daarvan denk ik: PDD Nos'ers zitten op alle niveaus (ook op VWO+). Denk je dat hij minder last van zijn 'eigenaardigheden' heeft als hij onder zijn niveau moet werken? Dat hij als PDD'er problemen heeft op school (met concentratie, drukte etc.) worden niet minder als hij zijn hersens minder hoeft te gebruiken. Hij laat op de basisschool ook zien dat hij prima kan leren. Jouw derde argument: hij heeft angst voor huiswerk. Dat verbaast mij niets, dat hebben veel kinderen. Het is ook deels de angst voor het onbekende. En huiswerk moet op alle niveaus gemaakt worden.
Mijn advies: geef je kind de kans om naar een school te gaan die bij zijn cognitieve niveau past. En ga op zoek naar een school met voldoende begeleiding en begrip voor je kind. Die scholen zijn er heus.

Bleiswijker

Bleiswijker

16-09-2014 om 21:30

Is een VHBO niets voor hem

Geen idee of dat schooltype al lang bestaat, hier pas sinds 2 jaar. Jammer, want het was uitermate geschikt geweest voor mijn middelste.

maggiemac

maggiemac

17-09-2014 om 23:03 Topicstarter

komt goed

Hallo lieve mensen,

Wat is dat toch verhelderend om al die reacties te lezen van ervaringsdeskundigen.
Deze materie is allemaal nieuw voor mij en ik had me er nog nooit zo in verdiept.
Maar ik ben nu helemaal op de hoogte van het aanbod bij ons in de buurt.
Het gaat helemaal goed komen.
Op 2 Lycea bij ons in de buurt bieden ze mooie vakken pakketten aan met naast de reguliere vakken, ook het vak 'techniek' voor de Havo klas. Ook hebben ze x-modules waar ze uit kunnen kiezen, 2 uur in de week.
Wat zoon zeker zal gaan kiezen is 'metaal en techniek'... Ook het kopje 'begeleiding' op de websites klinkt erg aantrekkelijk!

En wat je zegt Roosje, hij laat toch ook graag zijn hersentjes kraken, dus waarom zouden we onder z'n niveau gaan zitten, alleen om het huiswerk 'makkelijker' te maken zodat hij minder paniekerig zou worden als het eens tegenzit? Daggetniet Dan komt hopelijk het stukje 'begeleiding' de hoek om kijken.
We gaan voor een uitdagende ontplooiing van zoon!

Hij wil immers architect worden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.