Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Betadine

Betadine

01-02-2014 om 17:12

Vmbo-t/havo advies, school kiezen in Almere

Ik stel deze vraag voor een collega. Zelf heb ik kinderen in hogere klassen vwo in een andere stad, maar ik denk en zoek graag met haar mee naar een goede school. Haar zoon heeft vmbo/havo advies, ze zoeken een school in Almere. Liefst niet al te massaal en groot. Liefst degelijk onderwijs waarin je al je energie kan steken in het leren zelf. Liefst met opklim-mogelijkheid richting havo. Liefst een prettige sfeer onder de leerlingen. Liefst gemotiveerde en goede leraren. Kortom, ze zoeken de ideale school. Hebben jullie aan- of afraders in Almere?

brugklasmoeder

brugklasmoeder

01-02-2014 om 17:36

Niet te laat?

Gewoon wat open dagen bezoeken op verschillende scholen. Alhoewel dat hier al niet meer kan. Alle open dagen zijn al geweest.

wizzer

wizzer

01-02-2014 om 17:42

deze?

Kleine school, tweejarige brugperiode, les in de brugklas op havo-niveau. Volop de gelegenheid om door te stromen dus.

Betadine

Betadine

01-02-2014 om 20:42

Wizzer

Je maakt me wel nieuwsgierig. Deze?

wizzer

wizzer

01-02-2014 om 20:45

Vergeet ik het linkje

Deze:

http://www.hetbaken.nl/hetbaken/poort/

Marjolein

Marjolein

02-02-2014 om 13:13

vmbo t of havo

De meeste scholen in Almere hebben of alleen alle vmbo niveaus of havo/vwo.
Dus vmbo-t/havo brugklassen zijn er bijna nergens.
Alleen in Almere Haven op de Meergronden, heb je dacht ik echt alle stromingen.

Vervolg vraag: waar gaan ze wonen? Almere is behoorlijk uitgestrekt, dus ook de locatie is van belang.

Betadine

Betadine

02-02-2014 om 13:52

Waar...?

Tussen de vaarten.

wizzer

wizzer

02-02-2014 om 14:08

Helen Parkhust

Op de Dalton school Helen Parkhust kun je ook in een mavoklas opklimmen naar de havo. Dat is daar zelfs nog mogelijk na 3 mavo rechtstreeks door te stromen naar 4 havo.

http://helenpark.nl/het-onderwijs/schoolgids

Dalarna

Dalarna

02-02-2014 om 17:41

marjolein

Vreemd, hier heb je juist scholen die ALLES hebben of scholen die alleen vmbobasis/kader hebben of mavo en hoger Scholen met alleen havo en vwo ken ik hier niet, er zit dus altijd mavo bij (of dus vmboT).

Tihama

Tihama

04-02-2014 om 23:53

Helen Parkhurst

Hier nu een zoon in 5V en een dochter in 1TL.

Dochter had een megakloof tussen rekenen (BBL-score op CITO) en taal (Vwo). Gemiddeld kwam ze keurig op 535, wat onvoldoende was voor een Havo.

Het HP heeft sinds dit jaar geen dakpansbrugklassen meer, maar ze hanteren wel de ruimte om op te klimmen. Dochter is inmiddels bezig met extra ondersteuning voor haar rekenprobleem, dus ik hoop dat ze wellicht over een tijdje alsnog naar de Havo kan.

Ik kende het HP al dankzij zoon. Ik ben heel erg tevreden over de school. Ook nu bij dochter ben ik heel tevreden.

De school telt wel 2000 leerlingen, maar is onderverdeeld in 5 afdelingen met een eigen lerarenkorps, een eigen serie klaslokalen en eigen schoolleider. Daardoor kent iedereen toch iedereen binnen de eigen afdeling.

Marjolein

Marjolein

08-02-2014 om 15:23

Tussen de Vaarten

is qua ligging best gunstig t.o. Helen Parkhurst.
HP is een Dalton school, daar moet je wel geschikt voor zijn.

Succes met zoeken!

Marjolein

Marjolein

08-02-2014 om 15:25

Dalarna

Ja, dat is raar.
En vooral vervelend als je een mavo/havo twijfel kind hebt.

Tihama

Tihama

08-02-2014 om 19:35

Dalton

Ik merk vaak dat mensen denken dat je op een Daltonschool enorm zelfstandig moet werken, dus dat een normale puber (die voor geen meter kan plannen er niets te zoeken heeft.

Ik heb inmiddels bijna 5 jaar ervaring met het HP. Wat ik heel mooi vind, is hoe in de brugklas per vak keurig overzichtelijke planningen meegeleverd worden. Per vak, 6 weken vooruit en dan elke week het werk aangegeven. Een uitgebreide toelichting van de lesstof die je moet kennen, de opdrachten die gemaakt moeten worden en welke toetsen en werkstukken er gemaakt moeten worden. Als ouders zie je ook die planning en overzichten. Het fijne vind ik dat ik op die manier al weken van te voren zie wanneer bepaalde zaken eraan komen. Geen gedoe met leraren die aan het einde van de les pas het werk voor de volgende les opgeven.

Ze krijgen in de mentoruren tips en trucs om er goed mee om te gaan.

In de eerste jaren controleren de meeste leraren ook gewoon elke week of het werk op tijd gemaakt is. Nu in de 5e heeft zoon trimesterplanningen en zal hij zelf binnen die tijd de planning op orde moeten houden. Maar dat is echt geleidelijk opgebouwd.

Betadine

Betadine

09-02-2014 om 21:05

bedankt alvast

Ze gaan in ieder geval bij Helen Parkhurst kijken. Ze twijfelen over die zelfwerkzaamheid. Hij zit nu op een jenaplanschool.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.