Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

vmbo-t of vmbo-k??

Mijn dochter (groep8)heeft voor deze zomer vmbo-t/havo (t-havo)pre advies gekregen.
Maar als haar ouder, heb ik twijfel...want haar cijfers niet voldoende voor vmbo-t/have niveau zou zijn, denk ik.
Ik ben bang omdat toch misschien krijgt ze vmbo-k advies als de definitief advies in januari; wilt ze ook echt niet naar vmbo-k(er zijn een paar redenen).

Haar LVS-CITO cijfers tot en met nu:

groep 6...

Spelling (II en I)
Begrijpend lezen (V)
Rekenen(IV IV)

groep 7...

Spelling(I en I)
Begrijpend lezen (IV)
Rekenen(IV IV)

Ik wil graag weten haar echt niveau, want kan ik niet vorstellen dat ze t-havo niveau???(alleen haar juffen/meesters zei dat ze sterke motivatie heeft, en het gaat erg goed met haar ontwikkeling, daarom kreeg ze
t-havo pre advies...)

Juno

Juno

22-10-2016 om 23:50

Nou

Als ik het zo zie, heeft je dochter een dijk van een werkhouding en kan ze het geleerde in een eenvoudige situatie toepassen. Spelling is niets anders dan doen wat moet.
Ze heeft moeite met het geleerde in een andere situatie toe te passen of om verbanden te zien. Bij rekenen moet je veel geautomatiseerd hebben maar op de toetsen worden echte situaties gevraagd, de beroemde verhaaltjessommen en moet je uit een verhaal de som kunnen destilleren en bedenken welke strategie van toepassing is. Best kans dat de methodetoetsen voldoende zijn maar dit is een eenvoudig terugvragen van dat wat geoefend is.
De vraag achter het verhaal ziet ze niet en dit gaat ook op voor begrijpend lezen. Als dit zo zwak is, gaat ze echt vakken als biologie, aardrijkskunde, geschiedenis niet snappen en zal ze ook moeite hebben met het lezen en begrijpen van teksten in een andere taal.
Ik denk dat Havo te hoog gegrepen is en misschien TL ook.

Triva

Triva

23-10-2016 om 00:29

tja

Hier kan ik ook geen havo van maken maar Nederlands is vermoedelijk niet jouw moedertaal. Wat is de moedertaal van jouw kind? Het is vreemd dat ze zo hoog scoort in spelling als Nederlands niet haar moedertaal zou zijn en dan zo laag op rekenen/begrijpend lezen maar die twee zijn wel het belangrijkste en daar zie ik zeker geen havo in. Inderdaad eerder vmbo k. Wellicht zien de leerkrachten iets wat jij niet ziet in deze cijfers want die kijken gelukkig naar meer dan alleen de cijfers.

Hoe wordt gekeken

Wat je nu laat zien is alleen de cito scores. Kijken de docenten alleen hier naar of wordt er ook gekeken naar haar werkhouding en de scores die ze heeft op de methodetoetsen van school. Ik neem aan dat een docent niet voor niets een bepaald advies geeft. Ik weet niet of je binnenkort ouderavond hebt, anders zou je even kunnen vragen naar een toelichting van dit advies en je zorgen uiten.

kikoo

kikoo

23-10-2016 om 11:31 Topicstarter

Juno

Bedankt voor uw reactie!

Mijn dochter is half-Nederlands(mijn man)/half-Japans(ben ik dus),
en haar moedertaal is Nederlands(geen tweetalig).

Mijn kwestie is mijn zoon nu havo-vwo 2de brugklas zit,
hij leert graag en leest veel,
maar mijn dochter is/was totale anders...natuurlijk elk kind is anders, maar ze is/was gewoon iemand die wilt niet leren/werken.

Ze krijgt sinds januari dit jaar zo'n bijles(van rekening en begrijpend lezen) van mijn vriendin die werkt als een juf,
maar het schiet niet op want moet ik elke keer dwingen!
Ook nog haar pre advies was vmbo-t/havo geweest, daarom juist werkt ze niet meer want "ik heb toch t-havo gekregen!".

Maar hartelijk bedankt voor uw advies en eerlijk antwoord/advies.

kikoo

kikoo

23-10-2016 om 11:40 Topicstarter

Triva

Bedankt voor uw reactie!

Mijn dochter is half-Nederlands(mijn man)/half-Japans(ben ik dus),
en haar moedertaal is Nederlands(geen tweetalig).

>Wellicht zien de leerkrachten iets wat jij niet ziet in deze cijfers >want die kijken gelukkig naar meer dan alleen de cijfers.

Toch begrijp ik helemaal niet waarom leerkracht vmbo-t/havo pre advies gegeven heeft!
Alleen zien de juffen haar motivatie(voor niet zo belangrijke)activiteiten??

Maar hartelijk bedankt voor uw advies en eerlijk antwoord.

kikoo

kikoo

23-10-2016 om 11:50 Topicstarter

Calenzia

Bedankt voor uw reactie!

>Ik neem aan dat een docent niet voor niets een bepaald advies geeft.

Haar docent(meester)zei dat de scores van mijn dochter "goed stijgen", daarom kreeg ze vmbo-t/havo advies.

>anders zou je even kunnen vragen naar een toelichting van dit advies >en je zorgen uiten.

Ik zal zo doen.
Bedankt voor uw eerlijk antwoord en advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.