Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder

Moeder

02-06-2015 om 17:15

Vlak voor examenjaar overstappen naar andere school?

Onze dochter kwam er vandaag mee dat ze volgend jaar naar een andere school wil. Dit jaar zijn er op school wat dingen voorgevallen, ze had daar overigens zelf de hand in. Dingen verteld die niet waar waren, en dat kwam uit natuurlijk. Ze voelt zich niet meer prettig op school omdat iedereen in de derde klas die dingen weet. Het is ook nog eens een meisje wat denkt wat een ander denkt. Dat doe ik zelf ook dus is heel herkenbaar.
Ze zit nu in VMBO-TL 3 en doet dus volgend jaar examen. Ze wil naar een andere school in een ander dorp. Wij wonen precies tussen die scholen in dus dat is geen probleem. Wij (ouders) zijn een beetje bang dat het haar juist heel erg tegen gaat vallen om opnieuw te beginnen op een andere school, juist in haar examenklas. Wellicht gebruiken ze andere leermethodes, dus is de aansluiting misschien wel lastiger.
Zij wil graag opnieuw beginnen zonder dat zij hoeft te denken aan de verhalen die ze heeft verteld.
Zij is er van overtuigd relaxter het examenjaar in te gaan op een andere school.
En kan het zomaar? Overstappen naar een andere school?
Ze komt er trouwens erg laat mee, want heeft nog 3 dagen school...

Moni

Moni

02-06-2015 om 17:22

Laat is het zeker

Maar ik neem aan dat de komende weken nog mensen aanwezig zijn op die school?
De lessen zijn daar wel heel vroeg afgerond.

Als zij dit wil, zou ik daarin meegaan.
Wel afspraken maken (vastleggen) over inzet in het algemeen en inzet voor de vakken die anders gegeven worden.
Ze kan ook nu al boeken lenen van school om te bekijken wat de verschillen zijn.
En grote kans dat de nieuwe school sommige vakken, bijvoorbeeld maatschappijleer, anders invult of zelfs een ander aanbod heeft of een vak al heeft afgesloten en zij niet.
Snel gaan praten dus op die school.

Moeder

Moeder

02-06-2015 om 17:49

Moni

Officieel vakantie op 3 juli geloof ik. Maar volgende twee weken heeft ze stage en dan nog een week om iets af te maken op school maar heeft dan geen les meer.
Ze is nu de voor en nadelen aan het opschrijven om over te stappen..

Yeti

Yeti

02-06-2015 om 18:14

Voor dat ene jaar

Zou ik het risico niet nemen. Zul je net zien dat er een nichtje of buurmeisje van haar huidige klasgenoten in haar nieuwe klas zit, die het hele verhaal (aangedikt) gehoord heeft. Dat zit ze met hetzelfde probleem en een nieuwe school/klas.
Het examenjaar duurt maar tot mei, dat kan ze toch nog wel uitzingen?

Moni

Moni

02-06-2015 om 18:27

Natuurlijk zijn er risico's

In het uiterste geval zakt je dochter voor haar eindexamen. Hoe erg is dat?
Dan doet ze dat jaar over. De wereld vergaat dan niet.
Je kind serieus nemen lijkt me veel belangrijker. En natuurlijk wel alle risico's en complicaties bespreken.
Daarna zou ik haar de beslissing laten nemen.

3 juli duurt nog een maand. In die tijd moet het mogelijk zijn om gesprekken aan te gaan en afwegingen te maken.

Yeti

Yeti

02-06-2015 om 19:14

Tja

In dit geval gaat het om een kind dat zelf dingen heeft rondbazuind die helemaal niet waar waren. Dat vind ik wat anders dan kind dat gepest wordt of zo. Nu kan ze mooi leren om de consequenties t dragen van haar daden, in plaats van te vluchten en net te doen of er niks aan de hand is. Dan begint ze toch weer met een leugen? Haar nieuwe klasgenoten willen namelijk weten waarom ze van school is gewisseld.

Barvaux

Barvaux

02-06-2015 om 19:30

nee

Ik zou er niet aan beginnen vanwege inderdaad andere methodes, de klas die elkaar kent en het afmaken van dingen in de derde en dat allemaal om iets wat ze zelf veroorzaakt heeft. Je weet toch zelf hoe die dingen werken: na een paar weken zijn ze dat weer allemaal vergeten en zeker na de zomer en anders maar niet, het is toch echt haar eigen fout. Straks gaat ze weer in de fout en een jaar over doen vind ik toch niet om zo makkelijk over na te denken. Even doorbijten en ze kan naar het MBO.

Wel doen,

Een leerling die in de klas zich onrustig voelt en die gezichten dagelijks tegen komt, is niet gemotiveerd. Dat moet je wel zijn in het examenjaar. Zelfs als ze een andere methode hebben, (welke eigenlijk wat ze doen in het examenjaar voornamelijk examentraining voor het landelijke eindexamen?), is ze meer geconcentreerd.
Doorbijten speelt wanneer het om een leervak gaat, dit is eigenlijk een geval niet meer naar school durven.

Barvaux

Barvaux

03-06-2015 om 07:54

Flanagan

Alleen examentraining in mavo4 lijkt mij wel heel erg weinig. Ja er kan een andere methode zijn met een andere volgorde van de te behandelen stof.

Ik denk ook dat het een bevlieging is van een puber en daar moet je wel op letten met daarbij de kanttekening dat pubers heel extreem reageren, dus ook de klasgenoten en een paar weken later is iedereen het vergeten. De kans is inderdaad groot dat er kinderen uit haar middelste dorp via sport etc contact hebben met kinderen op haar school en omdat ze dan niet precies weten hoe het zat wordt het alleen maar opgeblazen (ook pubereigen). Ik zou de gok niet nemen geloof ik maar goed een gesprekje op die andere school is altijd mogelijk, dikke kans dat ze er niet eens aan beginnen.

Moeder

Moeder

03-06-2015 om 10:12

Tja

Uiteenlopende reacties zie ik. Zo sta ik er zelf ook in hoor. Het is niet zo dat de verhalen haar achtervolgen nu, maar het is meer een vertrouwenskwestie geworden waardoor zij zich niet meer prettig voelt bij haar vriendinnen. Zij neemt automatisch afstand van haar vriendinnen en kan dus niet haar zelf zijn nu.
Ik heb contact opgenomen met de decaan en wachten even af wat daar uitkomt. Die zal ook op de hoogte zijn van leermethodes en dergelijke.
Maar wat ik hier ook al las telt ook zeker mee, als ze het niet naar haar zin heeft en ze op haar tenen moet lopen is dat ook niet goed. EN ze is zich heel erg bewust van alles wat er gespeeld heeft..

Janeway

Janeway

06-06-2015 om 21:12

wel doen?

misschien wel doen.. Dochter hier ongeveer dezelfde acties als jou dochter.. Alleen ze is toch op dezelfde school gebleven.. Ook geen leuk schooljaar gehad dit laatste jaar. Ook geen goede begeleiding en steun van school. Ik vind het toch wel erg dat een paar fouten leiden tot een heel sociaal zwaar jaar. Ze heeft nu examen gedaan en we zitten te wachten op 11 juni dan hoort ze of ze geslaagd of gezakt is. Als ze gezakt is en ze moet een jaar overdoen gaat ze dus alsnog naar een andere school.
Ze is er nu echt echt klaar mee en wij ook als ouders wat een slappe lui daar op school. Of het op een andere school beter wordt voor haar weet ik niet. Iedereen kent iedereen hier dus ik ben bang dat het voor haar niet echt iets oplost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.