Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 15:08

verzorgingsstaat en gaswinning (maatschappijleervraag)

Wat is het nadeel voor de verzorgingsstaat als je het hebt over de gaswinning?

(maatschappijleer havo 4)

Is het dat je de mensen moet compenseren omdat hun huis onderhouden moet worden door de schade van aardbevingen of missen we wat hier?

context?

Dat is een beetje een rare vraag, zo uit de ruimte.
Wat is de context? Is er een les of een leestekst bij?

Volgens mij heeft het niets met schade aan huizen te maken.

Fransien

Fransien

19-03-2015 om 15:49

aardgasbaten hebben de verzorgingsstaat betaald

Al dat geld gaat in de schatkist en komt daardoor ten goede aan de hele bevolking.

Barvaux

Barvaux

19-03-2015 om 15:52

fransien

Ja, dat zijn de voordelen de vraag is wat de nadelen zijn...

Miriam: ik heb niets meer dan dit, is meer een discussievraag denk ik.

mijk

mijk

19-03-2015 om 15:56

De gaswinning heeft de verzorgingsstaat

Betaalt als je het historisch bekijkt zie je dat door de vondstvan de gasbel een enorme rijkdom voor de overheid heeft opgleverd en dat toen de verzorgingsstaat een enorme vlucht genomen heeft. als de gaskraan dicht moet (en het nieuwste veiligheidsrapport beveelt dat aand..)scheelt dat enorm veelinkomsten waar we aan gewend zijn geraakt. Heeft natuurlijk gevolgen voor staat van verzorgingsstaat.....

Mijk rechtstreeks vanaf de gasbelt over naar de studio...

Mijn idee is dus dat het nadeel is dat verozrgingstaat er afhankelijk van is en we daar nu keihard tegen aan lopen...

Aha, dan mag je het zelf weten

Elke bewering dat de verzorgingsstaat er is bij de gratie van de gasbaten, is volgens mij flauwekul. In Frankrijk, België, Duitsland (waar niet) is er ook een verzorgingsstaat.

Er zijn natuurlijk mensen die menen dat onze verzorgingsstaat veel ruimhartiger (erger, duurder) is dan die in de rest van de wereld. Maar dat is toch echt meer een mening dan een feit.

Maar dan: Als je uitgaat van de gedachte dat de verzorgingsstaat bestaat bij de gratie van de aardgaswinning, dan betekent dat onvermijdelijk dat aan de verzorgingsstaat zeer binnenkort een eind komt. Het gas raakt op. De grond kraakt al. De kraan gaat dicht.

Karen

Karen

19-03-2015 om 17:07

Andere gedachte

Een gedachtengang die je in het kader van maatschappijleer zou kunnen volgen is ook dat de verzorgingsstaat niet (meer) zuiver is omdat er voor een groep mensen, die onderdeel van dit verzorgingsgebied uitmaken helemaal niet zo goed gezorgd wordt. Integendeel zij ondervinden flink veel hinder, zowel materieel (kapotte huizen, waardedaling huizen) als immaterieel (angst voor aardbeving, angst om nooit meer te kunnen verhuizen omdat je het huis niet meer kan verkopen) door de gaswinning.

mijk

mijk

19-03-2015 om 22:25

ik ben deze gedachtegang

Al redelijk veel tegengekomen in allerlei artikelen... Miriam

tja

Dat geloof ik best mijk. Het is een typisch centrum-rechtse (CDA-VVD) gedachte. Die hoek heeft nu eenmaal sinds jaar en dag de meerderheid.

Barvaux

Barvaux

20-03-2015 om 11:09

dank jullie wel

Zoon had een toets waar deze vraag in zou kunnen komen dus ik heb hem jullie gedachten meegegeven en de tip om gewoon veel woorden te gebruiken

rode krullenbol

rode krullenbol

20-03-2015 om 12:01

Nederland is net Koeweit

Door de aardgasbaten heeft Nederland lange tijd in hetzelfde comfortabele schuitje gezeten als typische oliestaten als Noorwegen,Saoedi-Arabië en Koeweit.Hierdoor konden we ons in 1973 zelfs een oliecrisis permitteren!

Zie:


https://youtu.be/-5ai37_KmjE

Overigens zijn die aardgasbaten met name geïnvesteerd in het beperken van het overheidstekort, het aanleggen van wegen en spoorwegen en het financieren van wetenschappelijk onderzoek.

De bereidwilligheid om premie af te dragen ten behoeve van de verzorgingsstaat is (inderdaad) een politieke kwestie: in welke mate je solidair wil zijn met je medeburgers.

Rode krullenbol

mijk

mijk

20-03-2015 om 12:25

Miriam

Ik ben het niet mee eens hoor maar als antwoord op de vraag moet je er mee weg kunnen komen als de vvd dat ook doet

rode krullenbol

rode krullenbol

21-03-2015 om 14:21

Voor alle duidelijkheid

Het zou een misvatting zijn te denken dat onze verzorgingsstaat is voortgekomen uit ons aardgas, of daardoor mogelijk is gemaakt. De verzorgingsstaat wordt vrijwel geheel gedragen door premies en belastingen. De aardgasbaten zijn uiteraard wel goed van pas gekomen voor de schatkist, maar er zijn dus ook aan heel andere zaken besteed.

Het is een interessante vraag hoe het zou zijn zonder olie en gas. De autoloze zondag gaf ons daarvan een voorproefje. Zie:


https://youtu.be/jtB1PUttSbc

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.