Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Patriesie

Patriesie

03-03-2020 om 23:36

Vervolgopleiding mbo

Mijn zoon is zich aan het oriënteren op een vervolgopleiding na het vmbo-tl. Hij zit nu in de derde klas van een vso waar hij dit jaar en volgend schooljaar staatsexamen doet in onder andere wiskunde, economie, geschiedenis en aardrijkskunde. Ik heb het gevoel dat er vanuit school weinig aandacht wordt besteed aan het vinden van een passende vervolgopleiding en dat vind ik jammer. Hij wil eigenlijk bij de landmacht maar hij weet niet of dat wel écht iets voor hem is. Vooraf aan de landmacht wil hij sowieso eerst een andere opleiding doen zodat hij in elk geval een diploma heeft waar hij altijd op terug kan vallen. Maar ja, wat moet je kiezen? Zijn interesse ligt bij uniformberoepen. Politieagent en beveiliger hebben we al aan gedacht maar er is nog zoveel meer in mbo-land.. Wie is ook bezig met de zoektocht naar een vervolgopleiding? Waar ligt de interesse van jullie kinderen?

Het lijkt me leuk om ervaringen uit te wisselen met elkaar.

Veva

Is dat iets voor hem? Daar kun je meer kanten mee op,volgens mij zijn er wel 8 richtingen die je kunt kiezen.
Veiligheid en vakmansschap heeft ook 2 richtingen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-03-2020 om 08:22

Uniformberoepen

Mijn dochter, ook in de derde, heeft wel een voorlichtingsavond gehad op school. Daar kwamen verschillende mbo’s hun programma presenteren. Er was er ook een voor uniformberoepen, ter voorbereiding daarop, omdat de meeste leerlingen bij het behalen van hun diploma nog niet oud genoeg zijn voor het leger en de politie.
Mijn dochter is nog niet echt bezig met de studiekeuze. Ze houdt de optie havo over en wil ook nog bij een groen mbo kijken (dierverzorging).

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-03-2020 om 08:23

Over = open

In het vorige bericht, ‘ze houdt de optie open’.

Patriesie

Patriesie

04-03-2020 om 08:58

Veva

Bij ons in Noord-Holland is er alleen VeVa grondoptreden en ICT. Hij wilde in eerste instantie grondoptreden gaan doen omdat hij uiteindelijk op de tank wil maar als je na die opleiding niet naar de landmacht gaat dan kan je in de burgermaatschappij niks met dat diploma. ICT heeft zijn interesse niet. Daarom wil hij eerst een vak gaan leren zodat hij daar op terug kan vallen als hij toch niet naar de landmacht wil of als hij bijvoorbeeld niet wordt aangenomen.

Pirata

Pirata

04-03-2020 om 09:04

Havo

Mijn zoon die TL heeft gedaan vond zijn MBO-opleiding dramatisch (qua inhoud en kwaliteit) en gaat alsnog havo doen. Eigenlijk weet ie nog totaal niet wat hij wil. Geen enkele "vakopleiding" lijkt bij hem te passen of het zegt hem niks.
Ik vind dat die jongeren dus best wel een drive moeten hebben om zich zo jong al vast te leggen. Bij mijn zoon ontbreekt die drive nog, dus: havo.

Pirata

Pirata

04-03-2020 om 09:11

Wat ik bedoel

Wat ik bedoel is dat jouw zoon misschien ook havo kan overwegen.

Flavia

Flavia

04-03-2020 om 10:30

On stage?

Kijk eens of er in jullie regio een 'on stage' beroepenfeest dag georganiseerd wordt. Hier kunnen leerlingen praten met beroepsbeoefenaren en maken daar 2 of meer afspraken om een halve dag mee te lopen in de praktijk. Wellicht helpt dat om te zien of iets ook wat voor hem is.

https://www.onderwijsonstage.nl/

Marie

Marie

04-03-2020 om 13:09

Veva wat verder weg?

Ik weet natuurlijk niet, waar jullie in Noord-Holland wonen, maar wellicht is een Vera-opleiding wat verder weg ook een optie?
Ik weet dat voor zorg en BAT (bedrijfsautotechniek) de leerlingen ver moeten reizen, omdat die opleidingen maar op een paar plekken gegeven worden.
Geldt volgens mij ook voor de opleiding logistiek.
Dus misschien toch iets om over na te denken?
Hij kan in elk geval een paar meeloopdagen gaan doen.
https://www.meelopenmbo.nl/nl

Patriesie

Patriesie

04-03-2020 om 13:57

Helaas

Jammer genoeg is zowel On Stage, de data die er voor dit jaar nog aankomen, als de meeloopdagen van het mbo voor ons veel te ver weg. We wonen in West-Friesland, vlakbij Enkhuizen.

Havo hebben we het over gehad maar zoon wil een vak gaan leren en niet nog weer eens 2 jaar extra op, zoals hij het zegt, deze rotschool.
Gelukkig komt hij pas volgend jaar van school dus we hebben nog even de tijd om de mbo's hier in de buurt langs te gaan. In de buurt is Hoorn, Heerhugowaard, Purmerend, Alkmaar.

Flavia

Flavia

04-03-2020 om 19:18

Regio vergroten

Vanuit Enkhuizen zijn ook Amsterdam en Haarlem goed aan te reizen, duurt langer maar zeker Amsterdam vergroot de keuze enorm.

Ik ken het Westfriese 'probleem' van kijken in een kleine regio nog uit mijn eigen studietijd.

bergmarmot

bergmarmot

04-03-2020 om 20:28

zeevaartschool?

Zou een zeevaartschool iets voor hem zijn?

Juline

Juline

04-03-2020 om 21:27

Kiesmbo.nl

Kennen jullie bovenstaande website? Ik heb m pas ontdekt en verbaas me over het grote aantal opleidingen. Met richtingen waar ik nog nooit van gehoord had.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.