Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
69er

69er

04-07-2013 om 10:39

Vervolg h/v brugjaar

Uit nieuwsgierigheid. Mijn kind gaat na 2 h/v brugjaren door op havo niveau. Volgens de mentor zou het dan iets "makkelijker" en voor de VWO leerlingen iets pittiger worden. Kind staat nu een 7 gemiddeld en leerlingen met minimaal een 7,5 gemiddeld stromen door naar vwo. Zal mijn kind dit zo ervaren? En, misschien een vreemde vraag,....Is de 7 gemiddeld nu in het 2e jaar een goede basis om het examen te gaan halen of wordt het steeds moeilijker met lagere cijfers?
69er

P

P

04-07-2013 om 10:46

Tja

Met je makkelijker en pittiger begrijp ik dat hij nu les heeft gehad op een niveau wat boven havo en onder vwo ligt. Het probleem is dat ik nu niet weet hoe de normering ging. Was dat op havo of vwo niveau? De cijfers van mijn zoon in een havo/vwo brugklas waren op havo niveau, de stof op vwo niveau. De VWO'ers kregen dus dezelfde stof maar lagere cijfers/beoordeling.

Het maakt niet zo veel uit want die gemiddelde 7 is natuurlijk prima om zo door te gaan naar het examen. Die cijfers worden niet standaard lager, die gaan alleen omlaag als je zoon nu minder hard gaat werken. Als de cijfers op een niveau hoger dan havoniveau zijn/waren kunnen ze natuurlijk ook nog iets omhoog gaan als hij net zo door gaat.

69er

69er

04-07-2013 om 11:48

Normering

Ik weet dus niet op welk niveau er les gegeven is en welke normering. Er van uit gaand dat vwo-ers gemiddeld een 7,5 moeten hebben voor doorstroming naar vwo en overgang binnen hetzelfde niveau op ongeveer 6,5 ligt, vermoed ik dat de becijfering richting havo niveau ligt. De cijfers van vwo-ers zullen dan in de VWO klas wat lager worden, maar wordt HAVO dan wat hoger?

Kan je niks over zeggen

Het kan zijn dat je dochter, omdat de lat ietsje lager ligt, hoger gaat scoren, het kan net zo goed zijn dat ze juist daar door wat lager scoort. En in zijn algemeenheid kan je geen lijn doortrekken van een tweede klasrapport naar het eindexamen. Er kan nog zoveel veranderen: 't is maar net welke docent ze treft, hoe ze zichzelf ontwikkelt (puberteit), hoe de vakken in de bovenbouw (die vaak anders van opzet zijn dan in de onderbouw) haar liggen. Maar gemiddeld een 7 op iets tussen havo- en vwo-niveau is een mooi uitgangspunt!

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.