Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lila

lila

15-04-2014 om 12:51

verveling op school?

Ben benieuwd naar meningen van anderen hierover, hoor hier niet zoveel over.
Dochter in groep 7 verveelt zich. Dat heeft ze steeds met periodes gedaan. Eigenlijk hoor je alleen maar over verveling icm een voorsprong, maar kan het niet het aard vh beestje zijn?
Het past mi iig perfect bij haar karakter. Ze past zeker niet binnen een label, maar ze heeft een soort van afgevlakte vorm van ADHD als je het mij vraagt. Zonder dat zij of omgeving last heeft, ondanks haar chaos heeft ze alles prima voor elkaar altijd. Modelleerling, thuis hoef ik haar helemaal nooit aan te sturen met schoolwerk, juist de zaken waarmee iemand met ADHD moeite heeft zijn haar sterke punten, vooral waar het op organiseren aankomt. Maar ze is ook vluchtig, snel afgeleid, wisselvallig en wil altijd iets anders. Als zaken moeilijk gaan merk ik dat een bepaalde vorm van structuur haar enorm helpt. (even, en dan pakt ze het zelf op)
Maar het kan natuurlijk ook dat ze met intelligentie zaken compenseert.
Ik schat haar hooggemiddeld intelligent in, nu is er natuurlijk voor meer kinderen verveling op school, toch een laag niveau voor velen. Dat kan het natuurlijk ook gewoon zijn. Maar thuis merk ik dat ze een enorme behoefte heeft aan afwisseling, en op school is het natuurlijk vaak hetzelfde. Dit is dus ook echt een kind dat opleeft bij uitstapjes op school ed.
Het houdt me soms bezig. Ze heeft een oudere broer die zich kapot verveelde op bs, maar om weer geheel andere redenen, die is hb maar kon door zijn aard niet met de verveling omgaan. (Maar geheel andere aard dan dochter dus) Op deze bs zijn veel kinderen met hb of iig erg slim en lang niet iedereen verveelt zich.
Ik vraag me ook af; waar kan ik op letten bij middelbaar voor dochter. Hetgeen wat ik voor haar wil is er niet; een school waarin ze vooral veel zelfstandigheid kan hebben en ruimte, ruimte ook zaken op een creatieve wijze aan te pakken, veel afwisseling . Maar wat dan wel?

groep 7

Groep 7 is juist een vrij pittig jaar met veel nieuwe stof (denk ik). Hier ook een dochter in groep 7 die meedoet met levelwerk waarin Spaans zit o.a. Dit was echter niet genoeg want ze ging telkens weer voorlopen met haar levelwerk. In januari had ze niks te doen en heeft ze 4 weken "niks gedaan". Ze hebben haar nu ook Frans gegeven en so far so good. Ze heeft nu in principe altijd wel iets te doen.

Hoe komt het dat jouw dochter zich verveelt? Heeft ze te weinig te doen? Wat betreft het VO..Wat is het advies van de school denk je? Aan welk niveau denk je en laten de cijfers dit niveau ook zien?

lila

lila

15-04-2014 om 14:24

nou ja

Ze scoort dus niet altijd heel hoog, heeft ook b's behalve a's. Ze krijgt dus niets extra aan stof, de vraag is ook of het nodig is, vandaar ook dat ik me afvraag of 'saai' altijd te makkelijk betekent. (Zelf ontkent ze heel stellig dat het te makkelijlk zou zijn, maar dat zegt me niet zoveel. Ze is een aanpasser en een pleaser, zeker naar juf toe)
Volgens mij heeft ze alleen pluswerk voor rekenen, haar sterkste kant. Of misschien is dat alleen compacten, kan ook.
En ze is sinds kort in de plusklas, dat heft de verveling iig voor een gedeelte op, een nieuwe uitdaging. Verder doet school volgens mij ook weinig extra's, veel kinderen waaronder ook dochter worden vaak naar kleuterklassen gestuurd om te helpen met suffe klusjes. Leuk voor een keer maar voelt toch wel wat onbevredigend.
Ik heb zelf het gevoel dat ze het best op vwo past, maar dat laat ze qua prestaties dus niet altijd zien. Wat ik thuis zie is dat ze het eigenlijk altijd wel weet, maar dat ze slordig is, snel wil werken en veel onnodige fouten maakt, en soms net iets anders denkt dan de vraagsteller bedoelt. Ik heb geen idee welk advies ze gaan geven.

hoeft het niet te zijn, maar

Ik lees zo stellig zoon is hb, zij niet. Verkijk je er niet op, er zijn hb'ers die laag scoren op cito's. Die behoefte aan zelf denken etc. lijkt wel op begaafd / hoogbegaafd. Klinkt ook niet als een leuke school trouwens, met die kleuterklasklusjes, maar dat vind ik wel bij meer scholen: ga maar mee in de stroom en als dat te uitdagend / te weinig uitdagend voor je is, heb je pech.
Loes

Adinde

Adinde

15-04-2014 om 14:47

ADHD?

Waarom schrijf je dat ze volgens jou ADHD heeft [Het past mi iig perfect bij haar karakter. Ze past zeker niet binnen een label, maar ze heeft een soort van afgevlakte vorm van ADHD als je het mij vraagt. Zonder dat zij of omgeving last heeft, ondanks haar chaos heeft ze alles prima voor elkaar altijd. Modelleerling, thuis hoef ik haar helemaal nooit aan te sturen met schoolwerk, juist de zaken waarmee iemand met ADHD moeite heeft zijn haar sterke punten, vooral waar het op organiseren aankomt. Maar ze is ook vluchtig, snel afgeleid, wisselvallig en wil altijd iets anders. Als zaken moeilijk gaan merk ik dat een bepaalde vorm van structuur haar enorm helpt. (even, en dan pakt ze het zelf op)]
Wil je graag ook een etiketje? Eerst zeg je dat ze het heeft en dan ontkracht je alle kenmerken. Vreemd.

lila

lila

15-04-2014 om 16:46

nee hoor

Misschien was ik onduidelijk; dochter heeft zeker geen stoornis want er is echt niets dat 'stoort'. Doet het prima op alle gebied.
Het is meer, en dat vind ik wat lastig uitleggen, dat ik me afvroeg of het een soort van ADHD kenmerk zou kunnen zijn bij haar dat ze snel verveelt is en uitdaging, prikkels nodig heeft.
Daarbij heb ik dus geen enkele vraag naar een label. Ook niet naar een hb label, hoewel ik me soms wel afvraag of het niet beter is dat wel te weten mocht het zo zijn. Ik weet wel dat ik er zelf naast kan zitten met mijn inschatting, ze imponeert niet als hb.
School valt op dat gebied tegen, veel problemen gehad met zoon. School heeft ook veel fijne kanten. Dochter heeft het iig toch wel naar haar zin, al verveelt ze zich geregeld.

lila

lila

15-04-2014 om 16:51

ohja

En het zoeken naar prikkels is ook weer niet extreem hoor, ze is in wezen ook heel verstandig en doordacht, doet geen gekke dingen oid.

Lila

Even heel bot, maar ik denk echt dat het zo zit: ze vindt school gewoon saai. Dat is voor zover ik weet niet ongebruikelijk. Vervelend, dat wel, maar weinig aan te doen.

Volgens mij ligt het niet ergens aan. Sommige kinderen vervelen zich sneller dan andere kinderen, of onder andere omstandigheden dan andere kinderen, en er zijn volgens mij bosjes kinderen die school saai (of, op zijn pubers, saaaaai) vinden. Tja. Het entertainen van kinderen is volgens mij ook geen kerndoel van het onderwijs.

Voor wat betreft het middelbaar onderwijs: je kan haar wel voorhouden dat ze zo hoog mogelijk moet inzetten, want hoe hoger het schooltype, hoe meer zelfstandigheid iha.

Ze moet gewoon de tijd uitzitten. Wij doodden op de middelbare school destijds de tijd met dagdromen, droedelen en zeeslag, als ik me wel herinner. Wel goed genoeg blijven opletten om voldoende resultaten te halen, in verband met wat ik in de voorgaande alinea opmerkte.

Ik wil niet zo bot overkomen als het nu klinkt, maar ik zie niet wat er anders opzit dan gewoon de tijd tot de bel uitzitten en je lol in je vrije tijd halen. Zo doet (minstens) half werkend Nederland dat ook.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

15-04-2014 om 18:18

Meisjes zijn heel goed in aanpassen en pleasen

Gezien het hb van je zoon zou ik dochter ook laten testen. Je zou niet de eerste zijn die voor verrassingen komt te staan.
Alles wat je beschrijft, past bij hb. Dat is absoluut geen conclusie maar wel een reële mogelijkheid. Geef haar die kans!
In dit geval kan een label deuren openen die haar verder helpen.

lila

lila

15-04-2014 om 19:56

klopt

Ik wilde al net gaan schrijven dat ik het nogal eens was met Temet, toen ik toch weer twijfels kreeg. Want als ik er zo over nadenk is dochter juist bij uitstek iemand die er toch wel iets van maakt altijd. (zeer in tegenstelling tot zoon) Dus haar verveling moet ik toch wel zien als een signaal eigenlijk. Of ik er (nu) iets mee moet is een tweede, maar wel goed om in achterhoofd te houden en iig reden om zeker bij middelbaar proberen vwo te krijgen, iets dat wellicht niet gaat meevallen.
Ik hielp laatst op een feestje van een vriendinnetje van dochter en schrok toen wel enigzins, had haar al lang niet meer in een groep meiden gezien. Mijn beeld van haar was dat ze helemaal op gaat in zo'n groep, wat me opviel was dat dat juist helemaal niet gebeurde, ze bleef duidelijk op een afstandje op een bepaalde manier, deed absoluut niet mee aan alle 'meidenvenijn', was wel hier en daar wat sussend of troostend aanwezig. (het kan een enorme kattekop zijn, thuis toch zeker!) Had wel veel lol hoor, maar duidelijk meer bezig met de opdrachten op het feest, hier dan ook gedreven in, dan met de sociale aspecten op het feestje. Ook veel bezig met de moeder van vriendinnetje, nu kent ze die wel goed maar toch.
Zorgde er iig voor dat ik nu mijn beeld vam haar bij aan het stellen ben, en dat ik me afvraag wat ze 't best kan gebruiken.
Ik zie haar overigens niet functioneren in een baan ooit waar ze zich enorm verveelt, dan loopt ze echt stuk. Maar dat zal ook vast niet gebeuren, ze komt wel waar ze wezen moet.

lila

Kan aan mij liggen hoor, maar ik vind je teksten erg moeilijk te volgen. Het springt alle kanten op

lila

lila

15-04-2014 om 21:52

sorry

Ja, zie dat wel als ik het terug lees, niet echt te volgen, excuses hiervoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.