Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bloem

bloem

08-05-2017 om 19:05

verveling in 5v

Zit net even met zoon te praten. Hij baalt van de middelbare school en is vaak chagrijnig. Hij heeft een rooster vol tussenuren en in de uren dat hij er wel moet zijn "doen ze niks". Thuis voert hij ook weinig uit, alleen voor wiskunde b wil hij nog weleens in de boeken duiken ( hij heeft economie en maatschappijprofiel). Het komt erop neer dat hij vreselijk veel hangt en gamet. Hij staat er verder wel goed voor. Hij zou echter best wat meer uitdaging kunnen gebruiken in de vorm van werkstukken maken ect. Hoeft ie vrijwell nooit te doen, hooguit eens een klein boekverslagje.
Volgens zoon zit iedereen zich op school dood te vervelen, maar ik kan me dat niet voorstellen. Er zullen toch ook wel leerlingen in 5v zijn die wel moeten werken? Hoe is dat bij jullie? En heeft iemand misschien ideeën om deze impasse te doorbreken?

Marjoleine64

Marjoleine64

08-05-2017 om 19:37

Extra projectwerk?

Worden er op school geen extra activiteiten aangeboden, waar hij zijn energie in kwijt zou kunnen? Dat neemt dan weliswaar de verveling tijdens saaie lessen niet weg, maar vult wel een deel van de vrije tijd. Mijn zoons hebben in de bovenbouw een aantal jaar meegedaan aan de First Tech Challenge (een robotbouwproject) wat vanuit school gefaciliteerd en gesponsord werd, daar ging veel vrije tijd in zitten. Was wel na eind maart afgelopen (tenzij ze in de prijzen vielen, maar dat is nooit gelukt). Anderen deden mee aan de debatwedstrijden, of het MEP (Model Europees Parlement). Weer anderen aan schooltoneel. Of er waren naschoolse sport-activiteiten zoals box-les (door de docent Duits) of schermen of bootcamp.

Op school zou hij alvast kunnen beginnen aan zijn profielwerkstuk, dan kost dat volgend jaar alvast minder tijd (en stress om het op tijd af te hebben). Op veel scholen mag dat, al in de 5e beginnen. Of bijles geven aan jongere scholieren, dat werkt vaak erg goed, kunnen ze evt ook in tussenuren doen als dat zo uitkomt!

Heeft hij verder ook geen hobby's thuis? Sport of muziek of zo? Of laat hem een baantje zoeken (maar misschien heeft hij dat al)! Mijn zoons klaagden vaak dat ze weinig echt vrije tijd hadden. Maar naast de 2 uur reistijd per dag, muziek (les + zelfstudie + orkestrepetitie) en scouting (en de FTC) zaten ze bijna iedere dag nog wel een tijd te gamen.

Hier klaagden mijn zoons ook wel dat er bij sommige vakken zo weinig gedaan werd in de lessen. Ik heb jongste dan ook zeker de afgelopen maanden regelmatig een dagje ziek gemeld als hij weer eens voor 2 uurtjes zelfstandig werken naar school zou moeten (in zijn geval 2 uur reizen voor 2 uur zelfstudie wat hij liever thuis doet). Hij zit voor zijn eindexamen, staat er goed voor en studeert ook echt thuis dan. In de 5e heb ik dat nooit gedaan, die situatie kwam ook eigenlijk niet voor. Wel dat de lessen saai waren, ze de stof al lang begrepen (wisB, economie) of toch niet begrepen van de docent (Sch) maar wel uit het boek. Hier hadden ze niet te klagen over gebrek aan werkstukken, eerder een teveel. Een boekverslag was een werkstuk waar ze echt veel tijd aan kwijt waren. Ieder jaar twee of drie, die dan samen het leesdossier voor het schoolexamen literatuur vormden. Daar hoefden ze de boeken dan weer niet voor te lezen vonden ze...

teuntje

teuntje

08-05-2017 om 19:48

Was het maar waar

Hier moeten de kinderen in 5v juist enorm hard werken. Naast de gewone stof en huiswerk ook veel praktische opdrachten, presentaties etc. Van mij mag het wel wat minder!! Maar tussenuren herken ik wel. Waardeloze roosters.

Marjoleine64

Marjoleine64

08-05-2017 om 20:02

Rooster

die tussenuren herken ik gelukkig niet. Hier een bijzonder goede roostermaker, en flexibele docenten. Alleen in de bovenbouw soms een enkel vast ingeroosterd tussenuur, en als er lessen uitvallen dan werd altijd geprobeerd om met andere lessen te schuiven. Vaak lukte dat. Scheelt wel enorm dat ze met een 70-minuten rooster werken, waardoor er meestal maar 4 of 5 lesuur in een dag gaan (max 6, tot 16:25 dan).

Viviane

Viviane

08-05-2017 om 20:11

Extra vakken

Dochter loste dat op door extra vakken te nemen. Daardoor had ze nauwelijks tussenuren en kon ze andere vakken compacter. Dan volgde ze maar 2 van de 3 lessen of van 1 vak helemaal geen les.
Dat was voor haar goed te doen, zonder thuis veel extra werk te hebben. De schooldag werd er wel interessanter door.

Wel vreemd dat ze weinig praktische opdrachten hebben.

Je zoon kan met de mentor of jaarcoordinator gaan praten om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Misschien kan hij lesuren gaan missen om in de vrijkomende tijd (inclusief tussenuren) meer uitdaging te krijgen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-05-2017 om 20:20

Vreemd

Hij heeft vast het verkeerde vakkenpakket. Mijn dochter had vier talen met voor allemaal minstens twee boekbesprekingen per jaar en een spreekbeurt. Verder aardrijkskunde met een groot werkstuk (minimaal 20 pagina's), geschiedenis met een werkstuk, en kunst met meerdere projecten en werkstukken. Alleen voor wiskunde hoefde er niets extra's.
Ik kan me voorstellen dat je met een uitgesproken betapakket weinig werk hebt als die vakken je liggen (al vind ik het superknap als je het kunt, dus niets ten nadele daarvan).

bloem

bloem

08-05-2017 om 21:51

vakkenpakket

Hij heeft wiskunde b en Grieks, dat zijn de uitdagingen waar hij iets voor doet. Verder een E&M profiel wat hij op zn sloffen doorloopt. Engels hoeft hij niet te volgen want hij heeft al cambridge gedaan. Dit zorgt ervoor dat hij bijv. lesuur 1, 2 en 7 heeft. Of 2,4 8. Echt vreselijk vervelend. We wonen 8 km van school dus naar huis is ook niet zo'n optie.Leuke uitdagingen waren er vooral in klas 4: reisjes, MEP inderdaad, en ook de MR waar hij inzit. Vorig jaar veel vergaderingen, dit jaar bijna niet. In zijn vrije tijd vermaakt hij zich wel maar de schooldag is niet om door te komen.
Bijles geven is wel een goeie tip, dat zou hij zeker kunnen, ga ik doorgeven.Toneel en robotica passen niet bij hem. Hij zou het liefst nu al aanschuiven bij de examens, maar ja, dat kan natuurlijk niet. Toch wel vreemd dat dit probleem vooral bij hem ( op school) speelt.

Masterclasses

Vrijwel elke universiteit biedt een- of tweedaagse masterclasses aan voor scholieren, veelal onder schooltijd. Bijna alle scholen geven er vrkj voor. Heeft 'ie daarna lekker weervwat in te halen. En bovendien, als hij enthousiast wordt voor een vervolgopleiding dan wordt de verveling ook beter te verdragen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-05-2017 om 08:23

Bloem

"Toch wel vreemd dat dit probleem vooral bij hem ( op school) speelt."

Vreemd? Probleem? Als iemand zo eenvoudig door het VWO hobbelt, dan heeft hij buitengewone capaciteiten. Ik hoop dat je je realiseert dat hij niet bepaald gemiddeld is, ook niet voor een gymnasium-leerling. De meeste leerlingen moeten er echt veel meer voor doen. Ik geloof er helemaal niets van dat de hele dag zich zit te vervelen.

Waarom volgt hij eigenlijk geen extra vakken? Waarom rondt hij niet dit jaar al een of meerdere vakken af?

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-05-2017 om 08:24

correctie

Ik geloof er helemaal niets van dat IEDEREEN ZICH de hele dag zich zit te vervelen.

vervelen

Mijn zoon (ook 5V en E&M profiel) heeft ook relatief weinig huiswerk, weinig verslagen etc en erg veel tussenuren. Verschil is dat hij er niet over klaagt. Hij vindt het wel prima zo. (wat ik overigens weer herken van mijn eigen middelbare schooltijd)

marlies

marlies

09-05-2017 om 09:19

verschillend

De hoeveelheid werk kan per school behoorlijk verschillen. Ik heb 2 kinderen in de bovenbouw VWO (gehad) op 2 verschillende scholen. De een moet beduidend meer doen dan de andere qua presentaties, (boek)verslagen, werkstukken etc dan de andere. Ook heeft die persoon meer huiswerk dan de ander, Dat was al in de onderbouw zo.
Wat je zoon betreft, kan hij niet al met het PWS beginnen? Daar gaat veel tijd in zitten, als je het op de juiste manier aanpakt.

bloem

bloem

09-05-2017 om 11:59

dank

Dank voor de reacties tot nu toe. Ik vermoed dat het probleem een combinatie is van een uiterst gebrekkige roostermaker in combinatie met een school die weinig extra's vraagt en een vlotte leerling die overigens helemaal niet vaak klaagt maar vaak erg slechtgehumeurd uit school komt. Om die reden hadden we gisteren dus even een gesprekje.
Beginnen aan profielwerkstuk : kan dat dan al zonder dat er instructie is gegeven over hoe en wat? Zoon is niet van het type dat zich overambitieus wil voordoen. Hij wacht liever af, en ziet daarmee misschien over het hoofd dat er aanwijsbare redenen zijn voor zijn rothumeur.
Hij heeft overigens een duidelijk idee voor een studie na het examen dus het komt uiteindelijk wel goed. ( als de studie aan de verwachtingen voldoet...)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.