Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
lisbeth

lisbeth

04-07-2014 om 08:55

versterkt engels programma bij kind met spellingsproblemen

1 van de scholen waar dochter over twijfelt straks richting het vo heeft vanaf de havo een versterkt engels programma. Vind dochter geweldig. Echter, er wordt aangeraden een A voor begrijpend lezen en spelling. Dat begrijpend lezen lukt nog wel spelling wordt wat lastiger.
Dochter heeft altijd moeite gehad met spelling, ze hoort de klanken gewoon niet zegt ze. ze heeft al een jaar logopedie en daarmee houden we het stabiel op een B score. Voor een dyslexieverklaring scoort ze op leesgebied weer veel te hoog (avi uit in groep 4 en DMT een C).
Hebben kinderen met problemen met spelling ook altijd problemen met engels? ik vind het heel moelijk in te schatten. Dochter praat al heel goed engels met dank aan youtube en minecraft, hoe haar schrijven is weet ik niet.

Maartje

Maartje

04-07-2014 om 11:56

onze ervaring

Ik kan alleen over onze ervaring spreken; geen idee of dit meer voorkomt.

Onze zoon heeft ook problemen met spelling. Op de basisschool zes jaar lang extra werk voor spelling en daarmee bleef het redelijk stabiel op een B met soms een uitschieter naar beneden en één keer (na heel veel extra oefenen) zelfs een A. Hij leest goed.

Zoon zit nu einde brugklas tweetalig-VWO en dat gaat heel goed. Is inmiddels getest op dyslexie, wordt aangemerkt als grensgeval en heeft (dus) geen dyslexieverklaring. Engels is wel zijn zwakste vak. Daar moet hij hard voor werken. Het gaat hierbij over gewoon Engels zoals dat aan alle brugklassen wordt gegeven, niet over het extra Engels dat ze op het TTO doen.Hij moet woorden echt stuk voor stuk opschrijven en herhalen om ze te kunnen spellen. (ter illustratie: "big" spelt hij "bick", en dat na vier jaar Engels op de basisschool en een half jaar op het tweetalig VWO.)Door het grote aantal nieuwe woorden dat ze leren bij Engels is dat lastig. Het aantal nieuwe woorden in een les Engels is veel groter dan in een les Frans. Wij hebben het idee dat het extra Engels hem juist helpt bij het gewone Engels. Hij doet mede daarom nu ook extra Frans. Beide gaan goed.

Het kan dus wel, en kan het gewone Engels zelfs ondersteunen, maar het vraagt wel extra inzet van hem en ondersteuning van ons.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Ik lees mee

Ik lees met belangstelling mee omdat de problemen van jouw dochter lijken op die van mijn zoon.

Wat ik weet van het Engels is dat juist dyslectici moeite hebben met Engels omdat dezelfde klanken niet perse dezelfde spellingswijze kennen en omdat niet elke letter uitgesproken wordt. Wat dat betreft is het Nederlands iets makkelijker.

Annet

Annet

04-07-2014 om 13:04

Hier gaat het goed

Zoon heeft moeite met woordjes leren en de spelling van Frans en Duits (krijgen ze ook al in de brugklas). Engels inclusief Anglia gaat goed. Dat komt vooral doordat hij al veel Engels beheerst. Als ze woordjes moeten leren (wat minder vaak hoeft dan bij Duits) dan hoeft hij ze alleen door te nemen zodat hij weet welke woorden bedoeld worden (hij kent vaak ook andere woorden met ongeveer dezelfde betekenis). Weinig energie dus nodig voor de woordjes zelf, nog wel voor spellen.
Maar ook de toetsen zijn anders. Minder woordjes toetsen, meer gebruik van juiste woorden in zin, zinsconstructies met meerdere opties waarbij je de foute moet doorstrepen, etc.

Hij heeft vooraf al zoveel Engels geleerd door het gamen, vooral door Minecraft en filmpjes over Minecraft op Youtube. In groep 8 is hij ook gestart met het kijken van een film zonder ondertiteling. Met vriendjes spraken ze geregeld voor de lol Engels.

Zijn cijfer voor Engels is nu een 7. Dat komt vooral door de spelfouten. Zijn Anglia-niveau is behoorlijk hoog.

lisbeth

lisbeth

04-07-2014 om 13:10

Annet

hier dus ook. Minecraft en heel veel filmpjes op youtube. ondertiteling heeft ze nauwelijks nodig en haar engels uitspraak is volgens man (die vloeiend engels spreekt) beter dan de mijne.
Ze spreekt ons met regelmaat aan in het engels vooral als ze iets wil vertellen wat kleine broer niet mag horen. Zal trouwens ook niet lang meer duren want ook hij is verzot op engelstalige filmpjes over minecraft op youtube.

De basis is er dus wel in ieder geval.

Annet

Annet

04-07-2014 om 13:31

Misschien wil ze Engelse jeugdboeken lezen?

Harry Potter bijvoorbeeld. Als e-book zijn ook Engelse jeugdboeken te vinden. Ze leest toch graag?

lisbeth

lisbeth

04-07-2014 om 13:37

ja en nee

ja ze leest graag maar niet engels. maar het is wel een kind wat zoiets pas doet als ze 100% zeker weet dat ze het kan. Ik ga ervan uit dat ze het vanzelf gaat doen als ze eraan toe is. we hebben wel engelstalig in huis

Engels is een crime qua spelling

Mijn dyslectische dochter spreekt vloeiend Engels, leest bijna alle leesboeken voor de lol in het Engels, is een kei in leestoetsen en hoeft voor woordenschat- en grammaticatoetsen niet te leren. Toch staat ze maar een 6 voor Engels, puur vanwege de spelling. Ik heb voordat ze naar de brugklas ging een cursus Engels in het vo bij Balans gedaan, maar de tips en trucs die ze daar gaven zijn zo onwijs bewerkelijk en ik had zo mijn twijfels over de effectiviteit. Als je zoveel regeltjes en categorieën uit je hoofd moet leren, kan je net zo goed oeverloos de spelling stampen. Het blijft gewoon een onlogische rotspelling, dat Engels. Als de school die je op het oog hebt spelling volledig meeneemt in de becijfering is dat best een obstakel.

Skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.