Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Versnellen van 5 naar 6 na kerstmis

Mijn dochter zit in groep 5 en verveelt zich. Ze wordt nu al zwaar gecompact op rekenen, doet begrijpend lezen met groep 7. Ook krijgt ze verrijking en verdieping om te leren leren. Na de herfstvakantie wordt ze doorgetoetst. We moeten er serieus rekening mee houden dat ze de hiaten van groep 5 en begin groep 6 nog gaat krijgen en dan na de kerst in het groep 6 deel zit om dan met de zomervakantie mee te gaan naar groep 7. Het scheelt dat ze dus in dezelfde combinatieklas blijft met dezelfde juffen. Maar dan nog... het is toch even een dingetje (in ieder geval voor mij). Het is een klein uitgevallen meisje die je qua lengte en motoriek in groep 3 ook nog zou kunnen neerzetten. Heeft er iemand ervaring met een versnelling halverwege het schooljaar?

Triva

Triva

12-10-2018 om 21:56

één vraag

Stel dat ze extreem lang zou zijn maar echt behoefte had aan blijven zitten: zou je dat dan tegenhouden alleen vanwege haar lengte?

AnnaNiem

AnnaNiem

12-10-2018 om 22:35 Topicstarter

tuurlijk niet

Lengte is geen vereiste. Al staat het wel op het versnellingswenselijkheidslijstje (ja, dat bestaat). Maar het blijft wel mijn kleine meisje en zelf vindt ze haar (gebrek aan) lengte wel een dingetje.

Tango

Tango

12-10-2018 om 22:41

Wat schiet ze ermee op?

Je schrijft dat ze nu al stof van groep 7 doet. Dan schiet ze toch niet veel op met volgend jaar naar groep 7 gaan? Hooguit dat ze eerder klaar is met de basisschool. Maar is dat wat je wil?
Dat ze klein is zou ik niet als argument zien om het niet te doen. Het gaat erom wat goed is voor je kind. Hoe is ze sociaal emotioneel? Vindt ze aansluiting bij kinderen van groep 6? Dat zou voor mij meer mee wegen.
Ik zou er zeker goed over nadenken en alle voordelen en nadelen tegen elkaar afwegen. Ik denk dat een versnelling halverwege het schooljaar in dit geval nauwelijks opvalt, omdat ze in dezelfde combinatieklas zit. Het gaat pas opvallen als ze naar groep 7 gaat en naar het VO. Omdat ze dan jonger en kleiner is dan de rest. Maar of dat een probleem is, dat lijkt me niet. Tenzij ze ook emotioneel jonger is. Dan zou ik het niet gauw doen.

Niempje77

Niempje77

12-10-2018 om 22:51

Hier

Hier een kind dat maart groep 2 versneld is naar groep 3 en november groep 6 naar groep 7. Versnellingen zijn voor kind nooit het probleem geweest. Wel werd de povo-procedure hier lastig, die is hier in de regio vrij strikt en juffen konden/wilden niet afwijken.

Kind hier heeft door de versnelling geen Cito’s groep 6 meegedaan en startte in groep 7 niet meteen met I scores. Eind groep 7 wel I scores. Voor het vo-advies was lvs groep 6/7/8 leidend. Groep 6 hadden we niet, groep 7 begon met II scores net na de versnelling, dat was niet overwegend I en dus een havo- advies, aangezien men hier in de regio ook de dubbele adviezen weigerde te geven.

Misschien bij jullie heel anders, maar zou daar dus wel even op letten.

Hier ging kind vervolgens met 10 naar het vo. Op de basisschool was leeftijd. Ooit een probleem geweest, maar op het vo merkte je toen de andere kinderen gingen puberen wel dat kind jonger was. Toen kind zelf ging puberen is het ook blijven zitten. Nu dus nog een jaar jonger dan de rest en dat gaat prima.

AnnaNiem

AnnaNiem

12-10-2018 om 23:46 Topicstarter

opschieten

Wat ik er mee zou opschieten is dat ze vrolijk uit school komt. Dat is nu meestal niet. Ze verveelt zich enorm nu, ook sociaal gezien lijkt ze in groep 5 "klaar". Ze komt zelden nog met iemand thuis om te spelen.Net of ze elkaar niet meer begrijpen. Maar groep 6 is een beetje een klitklas. De meiden die al vanaf de peuterklas bij elkaar zitten, vormen een hecht groepje en de meisjes die er later bij gekomen zijn (om wat voor reden dan ook ) draaien er als los zand om heen. Dus of ze daar zoveel aan heeft, weet ik niet.

Dat van de POVO zal ik onthouden.Ze hoeft van mij echt niet naar het VWO maar het zo zonde zijn als ze dat wel zou kunnen maar door regeltjes wordt bemoeilijkt.

Mijn kind is ook versneld

En als kinderen kunnen versnellen kunnen ze naar VWO, is echt zonde als je daar niet op inzet. Als ze zich nu al verveeld, hoe zal het dan zijn op de havo? Toch nog veel erger?

Dus wel lekker inzetten op VWO en dus povo in de gaten houden. Hier in de regio waren ze trouwens niet zo strikt, ondanks enkele 2 scores in cito 7 toch gewoon VWO gekregen van de juf, omdat juf VWO kind zag.

Heb wel een school uitgezocht waar zittenblijven kan, zodat ze niet van school hoeft als straks de puber hormonen gaan rollen. Overigens is kind maar 1 jaar jonger dan de rest, is altijd zonder probleem gegaan, bij kleuters al versneld

vroeguh..

..was de POVO hier inderdaad zo dat je vanaf groep 6 eigenlijk alleen maar I scores mocht hebben om naar het VWO te kunnen. Destijds versnelde één van mijn kinderen van groep 5 naar groep 7 dus toen was dat nog een dingetje.
Inmiddels telt de cito veel minder en is het advies van de leerkracht bindend. Als de basisschool besluit tot versnellen, lijkt het me dat dat VWO advies ook wel goed moet komen.

Hier 4 kinderen waarvan 2 één keer versneld en 2 twee keer. Allen doen het prima en zitten op hun plek.

Niempje77

Niempje77

13-10-2018 om 21:17

Verschilt per regio

Leerlingvolgsysteem is hier in de stad nog steeds belangrijk. Officieel is het leerkrachtadvies inderdaad leidend, maar regionale afspraken gaan nog steeds uit van leerlingvolgsysteem en dat moet je maar net een leerkracht hebben die daarvan durft af te wijken. En ookin andere plaatsen hoor ik nog wel eens over leerkrachten die dat advies vooral baseren op de scores. Fijn als ze dat niet doen, maar zou er toch wel rekening mee houden bij mijn afweging.

slimmerd

slimmerd

13-10-2018 om 21:42

AnnaNiem

"Ze hoeft van mij echt niet naar het VWO"

Weet je, je bedoelt het vast goed. In Nederland vinden 'we' namelijk dat je hoort te zeggen dat je kind van jou echt niet naar het VWO hoeft. Stel je voor dat ze je een streberige moeder vinden!

Maar je kind gaat niet voor niets versnellen. Versnellen doe je alleen maar als het echt geen serieuze optie is om in de oude klas te blijven. Een potentiële havo-leerling heeft geen versnelling nodig. Dus ga voorlopig alsjeblieft wél van het VWO uit. Je houdt je zelf echt voor de gek met die valse bescheidenheid.

LVS

Je kunt afspreken met de school dat ze fysiek nu "alvast" naar groep 6 gaat, maar dat ze officieel pas aan het eind van het jaar versnelt. En dat ze nu "alvast" meedoet met de toetsen van groep 6, maar dat de behaalde scores worden omgerekend naar groep 5 (dat kan via de vaardigheidsscore). Ze heeft dan straks geen groep 6 scores in haar LVS dossier, alleen groep 7 en groep 8 scores. Als ze nu met groep 6 mee gaat doen, dan zal ze volgend schooljaar in groep 7 wel weer op VWO niveau scoren.

En natuurlijk moet ze naar het VWO, dat is de enige plek waar ze nog enige kans maakt op sociale aansluiting.

Flavia

Flavia

15-10-2018 om 15:30

Syboor

dat van de sociale aansluiting is natuurlijk onzin.

Dat is ook van zoveel verschillende andere dingen afhankelijk.

Ik met mijn 130+ IQ heb de beste vrienden overgehouden aan mijn tijd op het LHNO. Dat ik daar terecht kwam had vooral te maken met het projecteren van het beeld van mijn zusje op mij. (zij gehandicapt dan alle kinderen een beperking)

Altijd vrienden gehad van vmbo basis tot gepromoveerd en nu nog.

AnnaNiem

AnnaNiem

14-01-2019 om 20:19 Topicstarter

Update

Het doortoetsen is wel gebeurd, maar ze klapte volledig dicht. Ze scoorde echt zwaar onvoldoende, zelfs op een DMT die ze gezien haar AVI niveau toch zou moeten kunnen op M5. Echt, haar naam opschrijven was al moeilijk. We zijn dus niet voor het versnellen gegaan. Maar hebben besloten de tijd te gebruiken om uit te zoeken waardoor ze dichtklapt als ze de uitdaging krijgt waar ze om vraagt. Via de huisarts een verwijzing gekregen voor een psychisch onderzoek. Ze is getest en geobserveerd, ook in de klas. Haar intelligentieprofiel is zo disharmonisch dat ze meerbegaafd is op het verbale deel en bijna laagbegaafd op het performale deel. Gezien de grote kloof mag er geen waarde aan die test worden gehangen. Verder zou ze ADHD type 3 hebben, maar daar geloven wij niet echt in, in dat beeld herkennen we haar niet en belangrijker ook school niet. Dus zijn gaan kijken wat er nog meer opvallend is en of dat frustratie en faalangst kan geven. Haar motoriek is slecht, met name het schrijven en alles wat met evenwicht, coördinatie en balvaardigheid te maken heeft. We vonden, dat als we toch bezig zijn, dit dan mee moeten nemen. Dus op naar een gespecialiseerde kinderfysiotherapeut en haar motoriek, het verhaal van de psycholoog en zelfs dat disharmonisch profiel past bij DCD, een motorische ontwikkelingsstoornis. Op school blijven ze compacten en verrijken, maar vooral werken aan haar mindset, executieve vaardigheden en wij thuis werken met de fysiotherapeut aan haar schrijfvaardigheid en balans/coördinatie en met d3 psycholoog aan emotieregulatie en concentratie. Dus versnellen is van de baan. Echter door te werken aan haar zelf, heeft ze haar bordje toch wel vol. Ze komt in ieder geval weer blij uit school.

Mams

Mams

14-01-2019 om 21:08

Andere wending

Leuk dat je een update geeft, en hier ook een kind met een zeer disharmonisch intelligentieprofiel. Verbaal 132 en performaal 73. Motorisch zeer vaardig, maar wel weer andere onderliggende problemen (erg slechte start gemaakt op jonge leeftijd). Al met al heeft ons kind het behoorlijk zwaar op school, deels met de lesstof (vooral rekenen is een klein drama) maar vooral ook met omzetten van vertellen naar doen, oorzaak-gevolg zien, planning, overzicht en meer van die dingen. Ook het ‘dichtklappen’ als er gepresteerd miet worden is herkenbaar hier. Kind zit nu in groep 7 en heeft groep 4 gedoubleerd. Succes met jullie dametje, en wat fijn dat ze tegenwoordig weer blij uit school komt. Dat kunnen wij helaas niet zeggen :-/

mss beetje laat, maar...

...ik heb me bij mijn kinderen laten vertellen dat hetgeen jij omschrijft als dichtklappen en een v/p kloof juist typerend is voor hoog/hoger begaafde kinderen...omdat ze niet eerder iets hebben moeten presteren waar ze zenuwen om hebben of ze dat wel kunnen.

Pennestreek

Pennestreek

01-02-2019 om 19:50

Lastig, zo’n kloof

Zoon hier ook, zelfde orde van grootte. Heel lage verwerkingssnelheid. Daardoor heeft hij, ondanks zijn intelligentie, toch altijd op zijn tenen moeten lopen en in 4 vwo is hij uiteindelijk volledig vastgelopen. Nader onderzoek bracht (naast die kloof) autisme aan het licht, dus ook op sociaal vlak heeft hij het altijd moeilijk gehad. Zoon is, toen hij zijn overspannenheid en depressie enigszins te boven was, overgestapt naar het speciaal onderwijs en doet nu examen havo. Een iets andere route dan we hadden gedacht, maar hij gaat nu goed, en gaat volgend jaar een hbo-opleiding doen.

Moraal van het verhaal: zoek idd goed uit wat je dochter nodig heeft. Geef haar het gereedschap om het beste uit zichzelf te halen. Volgens mij zijn jullie op de goede weg. Goed dat er verder gezocht wordt naar oorzaken en oplossingen. En ook al ligt vwo in de lijn der verwachting, een route via havo naar hbo en daarna uni is ook prima. Hou alle opties open en kijk waar je kind het gelukkigst bij is.

Kasten

Kasten

01-02-2019 om 23:55

Hier ook

Een kind met zo'n grote kloof. En ook op dcd getest, maar hier scoorde hij net te hoog op. Ook 3 keer op ADD getest, en 2 dagen voor hij naar de middelbare school ging, werd dat eindelijk bevestigd. En dat terwijl we al vanaf groep 2 bezig waren . Mijn zoon zijn motoriek is dus ook heel zwak, maar omdat hij dus al veel moeite had met zijn concentratie, plannen, organiseren de aanpak etc hebben wij in overleg met school besloten om het schrijven e.d te laten zitten. Anders werd het wel heel veel voor hem. Hij werkt om die reden sinds groep 6 op een laptop zodat hij niet hoeft te schrijven (Is ook voor niemand leesbaar inclusief hij zelf), en op de basisschool werkte hij op kopietjes.

Ik kan me ook voorstellen dat VWO voor deze kinderen een extra uitdaging is, omdat er zoveel zelfstandigheid wordt verwacht, en het plannen, uitvoeren en organiseren e.d juist zo lastig is. Sowieso is er op het VO helaas veel minder rekening mee te houden dan op de basisschool, omdat je dan nog een kort lijntje hebt met de leerkracht die jouw kind goed kent.

Daarbij is het ook niet perse vanzelf sprekend dat elk kind dat ooit versneld is, vwo gaat doen. Het kan ook de ontwikkelingsvoorsprong zijn die later weer (enigzins) bijtrekt.

Succes in ieder geval! En fijn dat ze weer blij uit school komt! Ik denk dat je daar nog het gelukkigst van wordt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.