Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

08-02-2018 om 18:42

Verschil voorlopig en definitief advies

Vandaag het definitieve schooladvies van mijn zoon gehad. Dit advies week twee volledige niveaus af van het voorlopige advies. Afgelopen maanden hebben we wel vrij breed naar scholen gezocht, omdat we wel rekening hielden met een afwijkend advies, maar zo extreem hadden we niet verwacht. Alle open dagen zijn al geweest, dus kijken gaat nauwelijks meer.

Hebben nu wel iets in ons hoofd, maar vraag me af hoe anderen hiermee om zijn gegaan. Daarnaast ook gewoon ter informatie voor anderen die nu een kind in groep 7 hebben, het kan dus nog alle kanten op...

debbie

debbie

08-02-2018 om 18:50

Fijn of niet?

Zou best vervelend kunnen zijn voor sommige woonplaatsen.

Hier heb je bv vmbo t en hoger op 1 school en vmbo b en k op 1 school je kind zou maar als voorlopig advies vmbo b gehad hebben en je bent niet wezen kijken op de andere school en krijgt nu ineens vmbo t.

Dat het 1 niveau scheelt zou ik niet zo erg vinden maar 2 niveau's.. hebben ze bewust laag ingezet in groep 7 bij kinderen of is je zoon de enigste?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2018 om 19:00

Hier ook

Wat ook nog kan is een aangepast advies na de eindcito. Dat had mijn dochter, en toen kwam de school van eerste keuze in theorie weer binnen bereik. Helaas waren de inschrijvingen al geweest en hadden ze daar moeten loten, dus alle klassen zaten vol. Gelukkig hadden we wel breder gekeken, maar toen die eerste keuze afviel heb ik nog wel overwogen om zelf nog een afspraak te maken op de scholen waar we niet geweest waren.

Lente

Lente

08-02-2018 om 20:12

Je bent wat vaag

Is het advies twee niveaus lager dan het voorlopig advies of twee niveaus eronder?

Anoniem

Anoniem

08-02-2018 om 20:30

Bewust

Dat ik vaag ben, is bewust, heb geen zin dat mijn kind herkenbaar is hier. Voegt voor mijn vraag/opmerking ook niets toe welke kant het op is gegaan. Ons probleem is nu dat we nu in een richting moeten zoeken waar we niet naar gezocht hebben. Deze niveaus zitten hier in de omgeving in heel andere scholen.

Het is niet zo dat de basisschool over het algemeen te voorzichtig of positief adviseerde. Wel denk ik dat school wel erg veel gewicht hangt aan de Cito-scores.

Dees

Dees

08-02-2018 om 20:43

Meelopen

2 niveaus isnheel veel ik heb het bij een neefje van ons ook gemerkt, die zat altijd te hikken tegen vmbo-t aan en dat was zijn voorlopige advies ook, tot zijn laatste cito scores aangaven dat hij vwo zou moeten aankunnen.

Tja dat is andere koek, uiteindelijk hebben ze scholen gebeld en gevraagd of hij een dag kon meelopen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-02-2018 om 21:31

Afspraak maken

Ik denk dat menig school hier wel een uurtje voor wil vrijmaken.

Als het twee niveaus lager is zou ik toch proberen om je kind op 1 niveau lager te krijgen.
Als het twee niveaus hoger is zou ik voor 1 niveau hoger gaan.
Je geeft zelf aan dat te wat twijfels heb over het aangepast advies, dus waarom dan toch opvolgen?
Dus ja concreter omschrijven geeft wellicht wel concretere antwoorden. Nu blijft het een beetje gokken.

Sanne

Sanne

08-02-2018 om 22:16

Ongebruikelijk

Dat het niet vaak voorkomt is niet hetzelfde als niet juist.

Stel je hebt een kind dat best slim is, maar onderpresteert. Dat kan vrij lang onopgemerkt blijven. Zeker als het kind slordig werkt en slecht automatiseert. Haalt slechte cijfers op methodetoetsen, raffelt de cito's af. Komt er een groep 8 leerkracht die het talent ziet, doet zijn/haar best op het cito en voila.

Of andersom. Een harde werker, misschien wat voorlijk, ouders die vrij hooggeschoold zijn. Het kind komt goed mee, is verbaal sterk, doet cito's iets minder, maar ja daar gaan we ons niet blind op staren. Naarmate het niveau stijgt en het abstractieniveau valt het duidelijker op dat het echte inzicht ontbreekt.

Enfin, het kan. Voor de rest: leg het uit op wat vervolgscholen en er is vaak nog wel wat mogelijk. Herkennen jullie het kind in het advies? Anders is er nog de eindcito natuurlijk (als het advies lager dan verwacht is).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.