Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Roosje

Roosje

30-06-2014 om 21:29

verschil tussen TL en mavo?

Hier bieden ze op een school zowel de mavo aan als de theoretische leerweg op het vmbo. Ik dacht dat dit hetzelfde was?


Marie

Marie

30-06-2014 om 21:36

is hetzelfde

Voor zover ik weet is dat inderdaad hetzelfde. Veel scholen zijn weer de naam Mavo gaan gebruiken, omdat VMBO zo'n negatieve lading heeft/had.

Sommige scholen bieden wel GL (Gemengde Leerweg) aan. Dat is TL met een praktijkvak.

Ik zou zeggen - informeer op school wat het verschil is (ben wel benieuwd eigenlijk).

bibi63

bibi63

30-06-2014 om 21:37

Vreemd

Het is volgens mij hetzelfde. In die zin, zegt onze school, dat VMBO-T zwaarder is dan het vroegere MAVO. Sommige scholen noemen VMBO-T voor het gemak, of uit 'protest' gewoon MAVO, maar dan is het wel hetzelfde.
Maar ik ben wel benieuwd wat die school dan voor verschil daarin aanbiedt. Ik zou eens bellen (en hoop dat je laat weten wat zij zeggen, want ik ben wel nieuwsgierig).
Bibi

Tihama

Tihama

30-06-2014 om 21:38

hier op de site van een school

http://helenpark.nl/nieuws/2012/12/van-vmbo-tl-naar-mavo

Er is geen verschil. Een school die allebei aanbiedt doet dus iets vreemds.

MK

MK

30-06-2014 om 21:43

Benieuwd

Ben benieuwd of ze een ander diploma beloven

wizzer

wizzer

30-06-2014 om 21:47

misverstand

Overigens is het een misverstand dat de naam MAVO afgeschaft zou zijn. Deze is nooit uit de Wet voortgezet onderwijs verdwenen. Volgens de wet:
=================
Artikel 9. Middelbaar algemeen voortgezet onderwijs

Middelbaar algemeen voortgezet onderwijs is het onderwijs dat is ingericht ter voorbereiding op aansluitend beroepsonderwijs dan wel op hoger algemeen voortgezet onderwijs, en dat mede algemene vorming omvat. Het middelbaar algemeen voortgezet onderwijs wordt gegeven aan scholen met een cursusduur van vier jaren.

Artikel 10. Theoretische leerweg en sectoren m.a.v.o.

1. Aan scholen voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs wordt onderwijs in de theoretische leerweg gegeven.

Artikel 21. Aanduiding onderwijsaanbod in maatschappelijk verkeer

1. De naam van de school duidt aan, tot welke van de soorten van scholen, bedoeld in de artikelen 7, 8, 9, 10a en 10f, de school behoort. Het bevoegd gezag van een school voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs, een school voor voorbereidend beroepsonderwijs, of een scholengemeenschap waarvan in ieder geval een school voor middelbaar algemeen voortgezet onderwijs of een school voor voorbereidend beroepsonderwijs deel uitmaakt, kan voor die school de aanduiding «voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs» hanteren. Bij verschil van mening tussen het bevoegd gezag en Onze minister, tot welke van de soorten zij behoort, beslist Onze minister.
===============
Oftewel je mag van de wet de MAVO VMBO noemen, maar dat hoeft niet.

Roosje

Roosje

30-06-2014 om 22:15

dus toch hetzelfde

Ik ga het na en laat het weten!

Fiorucci

Fiorucci

01-07-2014 om 08:09

Ben benieuwd....

Nou ik ben benieuwd, mij is ook ooit verteld dat je VMBO-T moet zien als een opleiding die kwa zwaarte tussen MAVO en HAVO ligt. Maar de VMBO-T van mijn zoon heet ineens mavo sinds vorig jaar.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 08:34

mavo

Misschien noemen ze het mavo als je dat moet kiezen om eventueel over te kunnen stappen naar de havo. Hier is een school die zo'n klas mavo-top noemt. Die route neem je dus als je eventueel naar de havo wil.

Vooral scholengemeenschappen die mavo als laagste onderdeel hebben zijn het mavo blijven noemen. Scholengemeenschappen die alleen VMBO aanbieden hebben het hier over vmbo-t.

Dat is het denk ik

Precies Dalarna. Want er is wel degelijk een verschil met het oude mavo. Die bood standaard toegang tot havo. Vmbo-t doet dat alleen als je extra vakken gedaan hebt.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 09:17

nee dat weer niet

De oude naam mavo moet je niet verwarren met de nu gebruikte naam mavo. VMBOT geeft toegang tot havo maar de school beslist. Net zoals dat havo toegang geeft tot vwo maar de school beslist.

Waar is je handige lijstje nou?

Nu breng je me in verwarring. BIj mijn weten doet Havo in meer vakken examen (SO en CS) dan mavo of vmbo-t. Je wist daar laatst nog zo'n handig lijstje van te produceren. Dat betekent dat je met een standaard vmob-t diploma (minstens) een vak te kort komt (een jaar gemist hebt).
Daarnaast mogen scholen ook extra eisen stellen en dat doen ze ook (dat deden ze vroeger zelden).

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 09:38

Miriam

Je kunt ook van mavo naar havo zonder een extra vak hoor, net zoals je van havo naar vwo kunt.

Je moet dus alleen wel mogen, niet elke vmboT of mavo biedt nu eenmaal een extra vak aan, net zoals bij de havo. Mijn zoon gaat examen doen op de havo in 8 vakken maar daar is er eentje bij die hij niet op VWO niveau kan doen. Als hij naar VWO gaat neemt hij gewoon wiskunde D erbij of Duits. Als je school wil kun je alle kanten op maar ook zonder een extra examenvak mag je doorstromen als je cijfers maar hoog genoeg zijn vaak.

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 09:39

oja

Ik bedoel natuurlijk dat je dan wel dat extra vak moet nemen maar niet dat je dat al gehad moet hebben op het lagere niveau.

Elinde

Elinde

01-07-2014 om 11:24

diploma VMBO-t

scholen noemen het weer Mavo, maar op het diploma komt dan toch weer vmbo-t te staan. Dat is de officiële benaming. Zo wordt het hier op school tenminste verteld.

Farasha

Farasha

01-07-2014 om 11:35

Ervaringsdeskundige

Sinds gisteravond (diplomauitreiking) weet ik dat op het diploma alleen "vmbo" staat - zelfs zonder de t. Op de bijbehorende cijferlijst staat wel "theoretische leerweg" vermeld. School noemt de opleiding zelf mavo (tis inderdaad het laagste niveau op deze school).

Om door te stromen naar havo heb je inderdaad een extra vak nodig. Vorig jaar is daarom iedereen aangeraden om in tenminste 7 vakken examen te doen. Dat houdt namelijk niet alleen de havo-weg open, maar geeft ook meer kans op slage, omdat je na je cse nog kan beslissen om 1 vak niet mee te laten tellen (dat hoeft niet perse dat 8ste vak te zijn, zolang je pakket nog maar aan de eisen voldoet).

Ik ken de mogelijkheid van Dalarna niet - mavoexamen in 6 vakken en pas bij instromen in 4havo weer een 7e vak erbij.

Farasha

Farasha

01-07-2014 om 11:36

slage = slagen

te snel verzonden....

Jasmijn

Jasmijn

01-07-2014 om 16:37

Huh geen extra vak hoor

Zoon gaat dit jaar door van vmbo-t naar havo. Geen extra vak gedaan, wel moet je al in de 3e opletten dat je de juiste vakkencombinatie kiest die aansluit bij de profielen die het Havo biedt.
Hij heeft de vakken Nederlands, Engels, Natuurkunde, Scheikunde, Wiskunde en Biologie. En daarnaast nog Kunstvakken, Maatschappijleer en LO

vlinder72

vlinder72

01-07-2014 om 16:45

Praktisch denk ik

Volgens mij bekt het gewoon lekkerder. Mijn oudste zoon gaat volgend jaar beginnen in de brugklas mavo/havo. Dat is toch makkelijke ut te spreken dan VMBO-t /Havo. Ik ga ervan uit dat mavo en VMBO t hetzelfde is.

Inderdaad geen extra vak

Ook hier kan je gewoon doorstromen van mavo naar havo zonder extra examenvak op de mavo . De ll die via havo 3 naar havo 4 gaan kiezen soms ook vakken die ze niet eerder gehad hebben of slechts een jaar gehad hebben. Dus erg achter loop je als mavo ll echt niet. Denk naar aan M en O, BSM, kunstvakken. En er zijn een aantal vakken die per examenonderwerp werken. Die kan je ook moeiteloos kiezen. Bv AK , GS.
Op onze school is de doorstroom van mavo (tl dus) naar havo volstrekt normaal. Eis is 6,5 gemiddeld bij eindexamen

Dalarna

Dalarna

01-07-2014 om 17:13

Precies

Zie Farasha, het kan gewoon, al beslist de havo of ze je kind aannemen of niet. Een vmbo-T diploma geeft recht op een mbo 4 of havo net zoals een kaderdiploma recht geeft op een mbo3 of 4. Welke van de twee het wordt kan wel aan je cijfers of inzet liggen maar zomaar een extra vak eisen is niet echt noodzakelijk. Veel mavo en havo scholen bieden niet eens de mogelijkheid tot een extra vak.

Roosje

Roosje

15-07-2014 om 11:55

Weet het antwoord

De TL'ers gaan naar de mavo-locatie (waar ook havo en vwo zit) en de andere vmbo'ers gaan de VMBO locatie. Jammer dit onderscheid, vooral voor de GL'ers. Zij kunnen zich niet optrekken aan de TL'ers.

kaatje66

kaatje66

15-07-2014 om 16:12

diploma

ik weet niet of alle diploma's hetzelfde zijn, maar hier staat toch echt op dochter haar diploma dat ze met gunstig resultaat heeft deelgenomen aan het eindexamen voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs theoretische leerweg.

Haar school heet ook weer gewoon mavo. Een klasgenoot van haar gaat naar Havo met maar 6 vakken. (Ne-Du-Eng-Mu-Eco-Gs.)Hij kan dus alleen maar kiezen uit profiel CM

Dalarna

Dalarna

15-07-2014 om 16:16

Maar roosje

De GL'ers moeten een praktijkvak doen en daarvoor moet je bij het basis/kader gebouw zijn.

Dalarna

Dalarna

15-07-2014 om 16:17

Maar

Ik begrijp nog steeds niet geloof ik waarom er mavo en TL aangeboden wordt of bedoelde je al die tijd mavo en GL?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-07-2014 om 16:41

hier

De school van dochter biedt vmbo-tl aan. En heeft ook een 2-jarige brugklas Mavo-Havo. Ik heb ook begrepen dat het verschil tussen tl en mavo is dat je met mavo door kunt naar havo. Althans, zo werkt dat dan op deze school.

Roosje

Roosje

15-07-2014 om 16:59

uitleg

Ik las op de site dat de mavo op de ene locatie was, en het vmbo op de andere locatie. Dat snapte ik niet, omdat ik dacht dat mavo en (in elk geval het hoogste niveau) vmbo hetzelfde waren.
Nu blijkt dus dat ze de verschillende vmbo niveau's hebben gesplitst naar locatie. TL ga je naar "de mavo" op de ene locatie (misschien vanwege doorstroom naar havo) en de GL'ers en lagere niveau's gaan naar de andere locatie (vermoedelijk omdat je dat toch niet doorstroomt naar de havo).
Volgens mij kun je dus wel stellen dat Mavo en TL gelijk zijn, ik wist alleen niet dat scholen deze Mavo/TL in de praktijk kunnen scheiden naar locatie.

Dalarna

Dalarna

15-07-2014 om 19:34

Roosje

Volgens mij begrijp je het niet of ik begrijp jou niet. TL en Mavo is hetzelfde en is alleen theorie en logisch dat ze dat koppelen aan havo en vwo. Komt heel veel voor, ik ken zo drie scholen op fietsafstand die vanaf mavo aanbieden.

Er is ook een school die alleen VMBO aanbiedt en daar heb je dus inderdaad basis, kader en mavo (of ze GL hebben weet ik niet, dat komt hier maar weinig voor).

Ook is er een school met alle categorieën maar van oudsher meerdere gebouwen bij elkaar. Ook daar zit vmbo basis en kader bij elkaar in 1 gebouw, zit mavo apart en zit havo en vwo bij elkaar. Ik vind dat vrij logisch zoals ik dat al zei want GL, kader en basis moeten een praktijkvak als examenvak doen en dat lokaal zit dan vaak in jouw gebouw.

Ik begrijp uit jouw eerste zin dat jij mavo en vmbo (hoogste niveau) gelijk acht. Dat klopt maar jouw eerste vraag was dat jouw school vmboT en mavo allebei aanbood maar dat is dus niet zo begrijp ik. Alleen mavo dus.

Hoe je het ook noemt: het diploma is hetzelfde: vmboT alleen kan het zo zijn dat ze je meer op de havo laten richten maar je hoeft niet met 7 vakken examen te doen om naar de havo te kunnen maar het geeft natuurlijk wel een betere basis.

Dalarna

Dalarna

15-07-2014 om 19:36

oja

Het is ook logisch dat je niet kunt doorstromen van GL naar havo inderdaad vanwege dat ene praktijkvak. Je hebt dan namelijk twee vakken tekort voor havo. Dat ze alle overige VMBO's in 1 gebouw stoppen doen ze dus niet vanwege het feit dat je niet naar de havo kan (dat is logisch, je kunt ook niet van mavo naar vwo) maar vanwege het feit dat je dat praktijkvak toch ergens moet volgen.

Roosje

Roosje

15-07-2014 om 23:18

snap het wel, zie letterlijke tekst

Beste Mw. Roosje,

Op de xxx-weg wordt er lesgegeven op BBL, KBL en GL-niveau (VMBO) en

op de xxx-laan wordt er lesgegeven op TL (VMBO), HAVO en VWO-niveau.

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

De leerlingenadministratie van het xxx College.

Roosje

Roosje

15-07-2014 om 23:22

nog even

De verwarring zit in dat woord vmbo. Ze wilden de naam mavo vervangen door vmbo met verschillende niveau's. Ik had eerst niet door dat ze de tel elders aanboden dan de lagere niveau's. Nu wel en het is me helder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.