Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tihama

Tihama

15-11-2015 om 20:44

Verschil lening MBO en HBO/Universiteit

Hallo

Onze pleegzoon zit op het MBO. Hij wordt binnenkort 18 en hij wil graag op kamers, dus we zijn met Pleegzorg aan het uitzoeken hoe dit allemaal geregeld moet worden.
Nu heb ik een begroting gemaakt om te kijken hoe het financieel in elkaar steekt en ik begrijp iets niet.

Volgens DUO heeft hij recht op € 794 (basisbeurs, aanvullende beurs en lening). Een HBO/Univ student kan maximaal € 1061 per maand krijgen/lenen.

Nu is het lesgeld voor MBO € 1137 en voor Uni € 1951. Dat scheelt dus 67 euro per maand.
Vrijwel alle overige kosten zijn volgens mij voor beiden gelijk. Waarom is er dit grote verschil?

Politiek?

Volgens mij is de hoogte van het collegegeld een volstrekt politieke keus.
Met kostendekking heeft het niet zoveel te maken.

Ik vrees dat dit best wel eens het resultaat van een liefdadige poging kan zijn om ten minste iets nog een beetje betaalbaar te houden. Of omgekeerd: Wie hbo/wo doet kan op een hoger salaris rekenen en zal dus meer kunnen lenen om later terug te kunnen betalen en kan dus ook meer zelf betalen.

Het effect is natuurlijk segregatie.

Hou bij het maken van je begroting rekening met aanvullende kosten.
Van veiligheidskleding tot en met extern te behalen certificaten.
Brand, EHBO, chemie, etc.

Tihama

Tihama

16-11-2015 om 20:29

Extra kosten

Dat is dus ook wat ik bedoel. Koksopleiding betekende 500 euro wegens aanschaf messen, kleding en boeken.
Mijn zoon is dit jaar begonnen aan natuurkunde op de universiteit: totale kosten 159 voor de boeken.

Merkwaardige constructie. Ik zoek nog naar oplossingen...

bieb63

bieb63

16-11-2015 om 21:33

nooi zo over nagedacht

maar is inderdaad wel apart.
Het zal ook wel zo zijn omdat er minder MBO'ers in de regel op kamers wonen. Ten eerste starten ze vaak al een stuk jonger (dus op kamers wonen nog niet echt een optie) en ten tweede meer mbo opties/scholen in de buurt in tegenstelling tot uni. Maar uiteraard zal dat zeker anders zijn als je niet in de randstad woont en/of een meer bijzondere, minder voorkomende, studiekeuze het, dus kans dat school niet in de buurt is.

Moni

Moni

16-11-2015 om 23:17

MBO is wel anders

De basisbeurs voor MBO-ers bestaat nog gewoon toch? Dat is geen lening.
Voor HBO/WO is alles een lening, tenzij om financiële redenen een aanvullende beurs mogelijk is.

Eigenlijk zou je basisbeurs op MBO en aanvullende beurs moeten vergelijken met de aanvullende beurs voor HBO/WO.
Ik heb geen idee van de bedragen maar het voordeel zou dan zomaar bij de MBO-ers kunnen liggen, ook al ligt het totaal te lenen bedrag voor HBO/VWO hoger.

Mbo basisbeurs.

Gratis basisbeurs is er voor niveau 1 en 2 op het mbo. Daar is ook geen tijdsduur aan gekoppeld.

Dus op niveau 3 en 4 is het pas een gift na behalen diploma. Ook gekoppelt aan tijdsduur. Hetzelfde dus als hbo en universiteit?

Moni

Moni

16-11-2015 om 23:41

Nee Wil40

Op HBO/WO wordt de lening nooit een gift. Dat is een lening met rente en dat blijft zo.
De aanvullende beurs is anders. De precieze regels daarvan ken ik niet maar dat kan wel een gift zijn/worden.

Jamie

Jamie

17-11-2015 om 06:00

10 jaar

Je hebt inderdaad tien jaar de tijd om je mbo 3 of 4 diploma te halen zodat het een gift wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.