Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Appelflap

Appelflap

07-08-2017 om 10:02

verschil financieren thuis-/uitwonend

Vanaf 1 september hebben wij 2 studerende kinderen. Kind 1 is dan 2e jaar WO, uitwonend en kind 2 is dan eerstejaars HBO, thuiswonend (gaat studeren in onze eigen woonplaats). Kind 1 is natuurlijk veel meer kosten kwijt per maand, alleen al aan huur en huishouden, dan kind 2 en zal dus ook moeten bijlenen. Kind 2 heeft dat niet en zal, als kind 2 de hele studie thuis blijft wonen, nauwelijks bij hoeven te lenen. Mijn man vindt dat wat oneerlijk maar ik vind dat minder oneerlijk want kind 2 woont immers thuis.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n situatie en hoe hebben jullie dat aangepakt?

margaretha

margaretha

07-08-2017 om 10:58

ja, maar

mede omdat wij in België wonen zijn er denk ik teveel verschillen om echt te kunnen helpen info. Kinderbijslag loopt hier bv. door tot 25 jaar of financieel zelfstandig, studenten zijn dat niet. Daarnaast kun je studietegemoetkoming aanvragen, een gift, en die krijg je als het inkomen van je ouders laag genoeg is en kan dan in hoogte verschillen.
Wij hebben de uitwonende 200 euro per maand gegeven omdat ze niet thuis at en leefde, de rest betaalde ze van de verhoogde studietegemoetkoming en af en toe wat oppaswerk/ studentenwerk.

Yura

Yura

07-08-2017 om 11:34

Eens met je man

Als kind 1 nou eenmaal meer uit geeft, zal die meer moeten lenen. Moet kind 1 op kamers ivm de afstand of is het eigen keus? Dat speelt ook nog wel mee vind ik. En dan heb ik het niet alleen over hoe ver de betreffende universiteit is, maar ook of die studie dichterbij huis gedaan had kunnen worden.
Je kunt als ouders je geld maar 1x uitgeven. Je zou kunnen zeggen: we betalen voor beiden collegegeld, boeken en ziektekosten (voor wat boven de toeslag uit komt) en de rest betalen ze zelf. Is het voor kind 1 noodzakelijk om op kamers te gaan ivm de afstand, dan kun je overwegen voor kind 1 daarbovenop nog de huur of een deel daarvan te betalen. Maar als dat niet kan is het pech en moet kind 1 meer lenen.
Wij doen het zo, bij ons blijven beiden komend jaar thuis wonen. Dochter heeft geloof ik wel in gedachten het tweede jaar op kamers te gaan, maar dat zien we dan wel weer. Voor haar is het niet absoluut noodzakelijk in ieder geval.

ouderlijke bijdrage

Als je kind thuis woont draag je bij aan het onderhoud van dat kind: eten en drinken, kamer, water, electriciteit, wifi etc. Je kunt daar zelf een bedrag van maken en dat aan je oudste geven, zodat je elk kind evenveel 'geeft'.
Wel of niet lenen is ook de beslissing of je wel of geen bijbaan wil. Voor WO-studies is dat soms gemakkelijk dan voor MBO of HBO-studies.
en theoretisch is de kans op een beter inkomen na een WO-opleiding groter dan na een HBO-opleiding.
Met andere woorden: mijn insteek zou zeker niet zijn: zorgen dat de oudste niet hoeft te lenen. Dan heb je een soort open-eind-rekening. Mijn insteek zou zijn: aan ieder hetzelfde bijdragen, naar onze mogelijkheden. De rest is aan de kinderen zelf om te beslissen.

Tsjor

Teuntje

Teuntje

07-08-2017 om 18:10

Eerlijk

wordt het nooit, het leven is niet eerlijk.
Maar ik ben het eens met tsjor, je geeft kind 2 al heel wat aan onderdak, energieverbruik, eten etc. Dat zou je aan kind 1 ook kunnen geven. Los van of de uithuizigheid keus of noodzaak is.

aum

aum

07-08-2017 om 18:56

niet gelijk

ik begreep in de eerste instantie niet meteen wát je nou precies oneerlijk vond. Ik dacht eigenlijk dat je bedoelde dat kind 2 misschien kostgeld moest betalen.

Wij zitten niet in precies dezelfde situatie maar wel soortgelijk. 2 kinderen waarvan 1 studeert, op kamers woont in studiestad omdat het te ver was.Kind 2 doet een MBO opleiding in stad dichtbij. Voor allebei betalen we alle studiekosten. Dat is voor kind 1 meer dan voor kind 2.Kind 2 kan meer sparen van bijbaan omdat ze verder geen uitgaven heeft.Ik heb daar nooit een seconde iets bij gedacht.
Wij betalen alle studiekosten, punt. Dat de een wat beter af is dan de ander, dat is wat het is.

Ik zou niet ook nog geld aan kind 1 kunnen geven om van te leven, dat laat onze financiën niet toe

Ely

Ely

08-08-2017 om 19:51

Eens met de anderen

Als ik goed begrijp betaal je niks extras voor het uitwonende kind? Dat zou ik ook oneerlijk vinden tenzij thuis blijven wonen een reële optie was geweest misschien. Maar zelfs dan nog: zelfstandigheid mag best aangemoedigd worden. Ik zou dus idd de oudste een vergoeding geven voor de kosten van onderdak, gwl, eten em drinken mits bruin dat kan trekken. Zo niet daar een tussenweg in vinden.

Maarre misschien lees ik teveel tussen de regels door hoor maar het klinkt alsof je het er niet zo mee eens bent dat kind op zichzelf woont?

Hier ook

Dochter gaat op kamers in Belgie om daar de studie te doen die er hier niet is. Wij betalen haar een 100 euro per maand aan boodschappen en de rest v d zorgverzekeringskosten die overblijven. Bij elkaar zon 150. Mocht dit te weinig zijn dan bekijken we het weer. De kamerhuur gaat ze lenen, daar zitten alle kosten verder in. Voor de studie hebben we voor allebei gespaard ds dat betalen we ook.
Zoon blijft thuis wonen en gaat 10 kilometer verder op HBO doen. Hij krijgt dus thuis gewoon eten stroom etc en geen 150 euro. Wij betalen wel de rest van de zorgverzekering voor hem. Hij heeft een duurdere ivm gezondheid.

Appelflap

Appelflap

09-08-2017 om 08:47

wat reacties

Kind 1 is uitwonend omdat de studie die ze doet op meer dan 2 uur reizen van ons huis is. Kind kan deze dichterbij doen maar dan zou het alsnog op kamers moeten gaan. Ik heb geen enkel probleem met het feit dat 1 op kamers woont, ik zou het ook prima vinden als 2 op kamers zou wonen maar dat is nu nogal kostbaar omdat het niet nodig is.
Man vindt het oneerlijk omdat 1 meer geld kwijt is dan 2 maar ja, ik vind dat 2 ook wel een bepaalde fase in het leven mist. Het liefst zou ik alles voor hen betalen maar dat trekt bruin niet. Kind 3 komt er ook nog aan.
We betalen inderdaad voor de studiekosten en de verzekering boven de zorgtoeslag en alle extra kosten buiten de zorgverzekering zoals eigen risico.
We krijgen verder niets aan vergoedingen, behalve zorgtoeslag voor de kinderen en scholierentegemoetkoming voor kind 3. Kind 2 krijgt pas vanaf oktober studentenreisprodukt (wie heeft die naam toch verzonnen) en zijn lening omdat hij dit kwartaal pas 18 wordt. Gelukkig kan hij alles op de fiets doen.
Kind 1 neemt geregeld dingen mee van huis en als ik met haar in de stad ben, krijgt ze ook nog wel eens wat. Nee, meer kan ik ook niet betalen.

margaretha

margaretha

09-08-2017 om 11:00

re lilian

Houd je dochter de Nederlandse ziektekostenverzekering? Is het niet goedkoper om de Belgische te nemen? (als dat al kan)

69er

69er

09-08-2017 om 16:25

Appelflap

Studentenreisproduct is zowel voor mbo hbo wo en. Niet afhankelijk van leeftijd, dus ook voor 17 jarige.

Annie

Annie

09-08-2017 om 20:51

Moeilijk

Moeilijk, maar ik ben het wel met je man eens. Je betaalt nu meer voor je tweede kind: boodschappen, energie, shampoo, ritjes met de auto, etc. Dan heb ik het nog niet eens over % huur of hypotheekrente, inboedel, etc. Je merkt het misschien niet in je portemonnee maar je betaalt al snel 30 euro per week voor kind 2 aan extra boodschappen etc.

Wat ik me nu bedenk:
Thuiswonende en uitwonende kinderen krijgen van ons studiekosten, boeken en mogelijk zorgverzekering (maar dat is een paar tientjes na zorgtoeslag). Dat geld sparen we nu bij elkaar door de kinderbijslag apart te zetten.

Daarnaast krijgen ze een bedrag dat ze nu ook krijgen voor zakgeld/kleding/kapper (100 euro per maand). Dat ben ik nu ook kwijt (en de kinderbijslag mis ik niet omdat we de kinderbijslag apart zetten).

Met een beetje geluk zou ik wel een extra bijdrage willen doen. Ze eten nu ook als bouwvakkers dus 100 tot 125 euro per maand voor een uitwonende student moet wel lukken. De thuiswonende student mag thuis mee-eten en een nieuwe fles shampoo uit de kast pakken. Dat klinkt mij het meest fair. De uitwonende student mag gerust als 'gast' binnen komen vallen.

Ik hoop aan huur bij te kunnen dragen. Ik betaal voor de jongste nu nog 400 euro per jaar aan kinderopvang. Over twee jaar heb ik dat niet meer nodig. Dat scheelt bijna 5000 euro per jaar. Dat zou dus naar de uitwonende studenten kunnen.

Eigen risico en verzekeringen wil ik ook voor hen opvangen. ER vind ik een te grote klap voor studenten en verzekeringen wil ik goed geregeld hebben. Ik laat hen wel zien hoe dat werkt etc.

Echt eerlijk (lees: iedereen krijgt precies evenveel) wordt het nooit. De een heeft hier een veel duurdere sport dan de ander. De een studeert langer dan de ander. De een verdient straks meer dan de ander.

Margaretha

Zo ver we nu hebben uit kunnen zoeken blijft ze nu in Nederland verzekerd omdat ze alleen door de weeks daar is. Als ze daar gaat werken/betaalde stage krijgt dan zal het veranderen

margaretha

margaretha

10-08-2017 om 11:43

re lilian

prima, ik vroeg het alleen omdat de Belgische goedkoper is dan de Nederlandse. En verder ben ik wel benieuwd welke studie niet gegeven wordt in NL.

Yura

Yura

10-08-2017 om 13:47

Studentenreisproduct

Mijn dochter wordt ook volgende maand pas 18, maar krijgt wel een studentenreisproduct vanaf 1/9 (helaas want komende week is de introductieweek al).

Margaretha

Revaidatiewetenschappen en kinesitherapie. Deze combinatie is in Nederland nog niet bekend. Wie weet komt dat nog wel.

margaretha

margaretha

10-08-2017 om 23:24

leuk

grappig dat het in NL niet kan die combinatie en in B op meerdere plekken. Ik hoop dat je dochter een leuke tijd zal hebben en de studie aan haar verwachtingen voldoet. Cijfers gaan vaak "op 20 ", 10 van de 20 betekend voldoende.

Ja klopt

Ik denk wel dat ze het heel leuk gaat vinden, het heeft van alle medische studies de dingen gecombineerd die ze t leukste vind. Ze gaat nog wel een keer de geneeskundetoets proberen over 2 weken, maar dat kan in dezelfde stad. Daar zag ze inderdaad in juli de 20 regeling qua punten. Ze gaat op kamers en zit bij 3 Nederlandse meisjes. Toevallig kwam daar toen een kamer vrij en hoorde ze dat via via. Die zijn allemaal al een jaar daar en helpen met tips over dingen die ze moet regelen. Het is toch allemaal net wat anders dan in Nederland.

margaretha

margaretha

11-08-2017 om 10:33

klinkt goed

de studentensteden hebben al redelijk veel ervaring met Nederlandse studenten en dan ook nog in 1 huis met 3 die al een jaar in B. zijn, komt vast helemaal goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.