Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verrassend hoog schooladvies?

Toch nog even 'n apart draadje.
Dochter heeft dus VWO advies gekregen. Ik was wel verrast over het volle VWO advies. Ze heeft altijd Havo-achtig gescoord, altijd I voor begrijpend lezen, hoger dan I zelfs. Maar rekenen meestal II en soms III, alleen eind groep 7 en begin 8 dus een I.

Ik had meer een combiadvies verwacht. Maar ze hebben dus echt alleen naar het laatste jaar gekeken (Cito's B8 en cijfers in de klas). Wat ik dus verrassend vind.
Het is niet dat ze persé naar het VWO wilde ofzo, dus dat ze naar haar sublieme werkhouding hebben gekeken (want die heeft ze niet).

Natuurlijk vinden we het mooi, ze krijgt nu alle kansen. Maar ben wel beetje bang dat het te hoog gegrepen is.

V@@s

V@@s

18-01-2017 om 12:46

dus ze scoort twee citomomenten achter elkaar VWO

en dan nog vind je het te hoog gegrepen?

Waarom?

angel3

angel3

18-01-2017 om 12:50

Ze kijken naar groei

Combi advies mogen ze niet geven. Ze kijken of er stijgende lijn is. Die is er dus is VWO logisch....

Pauline

Pauline

18-01-2017 om 12:54

nee hoor

Niet twijfelen of het te hoog gegrepen is, gewoon doen. Die I voor begrijpend lezen is belangrijk en met rekenen zit een stijgende lijn. Bovendien, een I voor rekenen wil niet zeggen dat je ook een 8 voor wiskunde hebt.

Hemf

Hemf

18-01-2017 om 12:57 Topicstarter

V@@s

Sorry, eind 7 was een II.
Ik dacht dat ze altijd naar groep 6 7 en 8 keken. Ik vínd het niet te hoog gegrepen, maar ben er alleen een beetje bang voor. Als gewoon havo vrouwtje

V@@s

V@@s

18-01-2017 om 12:58

Combi

Natuurlijk mogen ze wel een combi advies geven. De minister heeft volgens mij vorig jaar nog een brief geschreven waarin hij zeer kritisch was over samenwerkingsverbanden die scholen 'verbieden' om een combi-advies te geven.

(overigens samenwerkingsverbanden gaan daar niet over. Het is de basisschool zelf die besluit welk advies er gegeven wordt).

Triva

Triva

18-01-2017 om 13:19

tja

het is mij altijd een raadsel waarom mensen denken dat hun kind hetzelfde advies zou moeten krijgen als zij zelf (havo-vrouwtje ...)

Ik vind dat school gewoon juist gehandeld heeft, als het van hoog naar laag naar hoog en laag springt kan het anders zijn. Hier ging het van laag naar hoger dus dat kan veroorzaakt worden door minder goed les, door het inhalen (juist knap) van een achterstand of door andere omstandigheden.

Hemf

Hemf

18-01-2017 om 13:34 Topicstarter

dank

voor de geruststellende reacties. VWO klinkt mij gewoon zo torenhoog in de oren Maar blijkbaar is het een terecht advies en heeft ze laten zien dat ze dat aankan.
Spannend

VWO-er

VWO-er

18-01-2017 om 14:18

Ik leek op je dochter

Wel lang geleden, maar ik was ook zo'n leerling op de basisschool. Matig begonnen, goed geëindigd. HAVO/VWO-advies en met twee vingers in de neus mijn Vwo-diploma gehaald. Wat ik heel vervelend vond, was dat mijn moeder tot het moment dat ik met mijn diploma in de hand stond, twijfelde of ik het wel aankon. Dus ik zou zeggen, geloof erin. De school van je dochter gelooft er in. Ze heeft het de laatste jaren laten zien. Geef haar de kans en hou op met twijfelen. Je hebt gewoon een lekkere slimme dochter.

Li

Li

18-01-2017 om 14:37

Verschil HAVO en VWO

Het verschil tussen HAVO en VWO is niet zo groot hoor. Dat weet ik van mijn dochter, die is opgestroomd van HAVO naar VWO. Dus om je daar nou druk over te maken...Altijd zo hoog mogelijk beginnen hoor! Opstromen is lastig en net zo zielig als afstromen.

Tuinstoel

Tuinstoel

18-01-2017 om 16:15

angel3

Combi adviezen mogen ze wel degelijk geven. In onze regio (ook die van femh) mag het gewoon. Sterker nog, regio's waar het niet mag moeten hun regels aanpassen!

Mooi femh! Ik verwacht hier ook een H/V advies dus als het een vol VWO advies zou worden zou ik misschien net zo reageren als jij. Gewoon omdat mijn kind nooit zo constant heeft gescoord. Aan de andere kant maakt het niet veel uit (voor ons dan) want met en H/V advies kom je bij de school die wij op het oog hebben ook in een VWO brugklas.

Helaas moeten wij alleen nog even geduld hebben...

Hemf

Hemf

18-01-2017 om 16:43 Topicstarter

Tuinstoel

Toevallig zelfde school op het oog? Bij school van dochters keuze kon je met een h/v advies ook in een vwo klas, met vwo advies in een vwo plus klas.

Tuinstoel

Tuinstoel

18-01-2017 om 20:31

nee

Dat is voor ons te ver. Althans, vinden wij te ver. Sommigen hier vinden 8 km geen enkel probleem maar wij wel. Dat is de luxe als je in de directe omgeving zoveel te kiezen hebt.

Onze eerste keuze is op dit moment ML. Weet je dan welke ik bedoel? Maar we gaan nog wel op 3 scholen kijken. Jij had toch eerst interesse in LY? Is dat geen optie? Als ze dan ook voor gymnasium kiest wordt ze zeker toegelaten.

Hier heeft zoon geen interesse in Latijn en Grieks, dus het Novum is voor ons geen overweging.

Hemf

Hemf

18-01-2017 om 21:31 Topicstarter

Tuinstoel

Ja hoor ML snap ik, te vrij voor dochter. LY vindt ze niet leuk, had ze geen fijn gevoel bij. Voor ons is Stanislas nog geen 5 km, dus 15 min fietsen.

"Twee vingers in de neus"

Volgens mij heeft iemand al eerder gezegd, maar zullen we die kwalificatie "met twee vingers in de neus het vwo diploma gehaald" alsjeblieft uit het vocabulaire schrappen?

Ik vind het werkelijk een smerige uitdrukking ... sowieso neem ik het met een korreltje zout ....

Bermbrandt (ot)

Overtreffende trap van verbale smerigheid vind ik "dat kost geen drol". Die proef ik als het ware bijna in de mond, zelfs nu ik hem zelf opschrijf. Gruwel. Stof voor een nieuw draadje misschien?

Ja!

Nieuw draadje, leuk.

Goed te merken dat ik lang niet de enige ben met een vieze uitdrukkingen allergie

Vesta

Vesta

19-01-2017 om 13:00

effe andere vraag

nu we toch in deze regio zitten: Grotius vrije afdeling? Iemand ervaring mee?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.