Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verplichte eindtoets groep 8 in 2015 nu zeker!

http://www.nu.nl/politiek/3650488/eindtoets-in-groep-acht-april-2015-verplicht.html

De Verplichte eindtoets komt er! In 2015 moeten alle leerlingen van groep 8 verplicht een eindtoets maken.
Mijn kind zit het volgend schooljaar in groep 8 en zal dus moeten mee doen. Op onze school doen ze altijd het drempelonderzoek en de NIO in november en krijgen we het schooladvies in januari. Persoonlijk vind ik dit zeer prettig. Dan kunnen we in alle rust een school zoeken.

Betekent het nu dat we pas het schooladvies in mei krijgen? En wat nou als een kind de toets slecht maakt? Gaan ze het advies dan omlaag bijstellen of niet?

Wat is jullie mening over deze toets?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

10-12-2013 om 22:17

Lijkt me sterk

De inschrijvingen moeten nog steeds begin april binnen zijn lijkt me. Dus dan zullen de eerder gemaakte toetsen wel bepalend worden.

wizzer

wizzer

11-12-2013 om 07:40

Jouw kind hoeft niet mee te doen

Jullie school valt namelijk onder de uitzonderingsregel dat er al een andere eindtoets dan cito afgenomen wordt.

http://www.eerstekamer.nl/behandeling/20131126/brief_inzake_toelating_van_andere/f=/vjf2g04ca6vw.pdf

Deze scholen mogen komend schooljaar nog de bestaande toets gebruiken, op het moment dat deze nu ook wordt afgenomen. Deze uitzondering is om andere toetsaanbieders dan cito ook de gelegenheid te geven om een eindtoets te ontwerpen die voldoet aan de eisen die de nieuwe wet stelt.

(De cito-eindtoets wordt namelijk niet verplicht, dat is uit de wet gehaald, wat verplicht wordt is een eindtoets in de genoemde periode die toets of aan de vastgestelde referentieniveaus wordt voldaan. Cito is de enige aanbieder die hier tijdig klaar voor kan zijn, vandaar het jaar uitstel voor de andere toetsaanbieders).

Dalarna

Dalarna

11-12-2013 om 09:08

Amy

Juist jullie school zit fout als de leerkracht op basis van de NIO een advies geeft. Het hoort zo te zijn dat het advies van de leerkracht vóór de uitslag van de objectieve toets gegeven wordt omdat dat advies dus juist op basis van de eerdere toetsen op de basisschool en hoe het kind het doet in de klas gegeven moet worden. Zo telt de objectieve toets wel heel erg zwaar.

Ik vermoed dat er niets gaat veranderen, mijn zoon maakt de cito ook hoger dan het advies van de leerkracht twee maanden eerder en ik kreeg toen te horen dat als mijn zoon een hoger niveau zou willen hij met die school zou gaan praten.

Ik denk dat 80% van de kinderen de objectieve toets gewoon maakt zoals het schooladvies en een deel hoger en een deel lager. Eventueel kun je nog een aanpassing doen in mei dus. Ik denk dat VO scholen daar best voor open staan tenzij ze overvol zijn natuurlijk.

Caro

Caro

11-12-2013 om 10:19

Jammer

Ik vind het ook wel jammer dat nu het advies vooral bepalend is bij de schoolkeuze en de aanname daar.
Mijn dochter kreeg vmbo t advies en dat was dus lager dan wij zelf in gedachten hadden. De school van haar keuze zou zeer waarschijnlijk afvallen. Maar gelukkig maakte ze haar Cito erg goed. Ze kon naar school van haar keuze en zat in t/havo brugklas. Ze is daarna naar 2 vwo gegaan. Ik was blij dat wij de Cito uitslag ook konden mee nemen bij de aanmelding.
Haar juf in groep 7 heeft een erg bepalende rol gehad in het advies wat ze kreeg in groep 8. Deze juf was echt heel erg slecht!!! Blij dat Cito ons gered heeft. Hoe dat dan vanaf 2015 moet.......

Dalarna

Dalarna

11-12-2013 om 10:38

Caro

Zoals ik al zei: veel scholen met meerdere niveaus zullen wat vaker moeten gaan schuiven in mei maar ik geloof nou niet dat hun doel is om zomin mogelijk kinderen te laten schuiven. Vaak zijn kinderen op een hoger niveau alsnog welkom en verder kun je natuurlijk altijd zelf een NIO laten doen.

De middelbare scholen moeten eigenlijk nog zeggen hoe ze hiermee om zullen gaan, dat weet nog niemand maar ik geloof niet dat die soep zo heet zal worden opgediend. Bij de meeste kinderen klopt het advies gewoon en wat waren de scores van jouw dochter in de LVS en bij de eventuele entreetoets?

Vera*

Vera*

11-12-2013 om 10:45

Indekken

Scholen willen zich ook graag indekken.
Het onderwijskundig rapport moet je als ouders getekend hebben voor gezien.
In ons geval hebben we veel laten wijzigen of verwijderen (medische gegevens horen er bijv. niet in)
Intussen was de uitslag van de cito bekend. Eerst stond er in dat er geen contact noodzakelijk was tussen basisschool en vo school. Later stond er in dat de cito maar een statische opname is en dat contact tussen de scholen gewenst was. Aangezien de citoscore een mooie uitschieter naar boven was hebben wij op díe slak maar geen zout gelegd....

amy2

amy2

11-12-2013 om 14:03 Topicstarter

@wizzer

Bedankt voor de link! Dit wist ik namelijk niet. Ik kan er dus vanuit gaan dat mijn kind volgend schooljaar in groep 8 het drempelonderzoek en de NIO krijgt. Persoonlijk vind ik dit prettig. Dan weten we namelijk al in januari waar we aan toe zijn.

Suze

Suze

12-12-2013 om 20:52

Amy2

Het kan natuurlijk ook zijn dat de school altijd NIO deed en vanaf volgend jaar overstapt op de Cito. Bij ons hebben ze dit jaar voor het eerst de Cito Eindtoets, daarvoor altijd NIO.

Dus ik zou zeggen: vraag het de directeur van de school zelf!

amy2

amy2

12-12-2013 om 21:11 Topicstarter

@suze

mag ik vragen waarom ze bij jullie zijn overgestapt op de Cito eindtoets? En mag ik vragen welke regio jullie wonen? Wellicht dat het per regio geregeld is?

groep 8

Ik vraag me af of groep 8 er dan nog wel toe gaat doen? M.a.w. de toetsen in groep 6 & 7 zullen het advies bepalen (+werkhouding etc.) Uiteindelijk wordt het advies dus nog eerder bepaald.

lisbeth

lisbeth

13-12-2013 om 11:05

wat ik me afvraag

Waar schoelen die geen entreetoets in groep 7 hebben hun advies op baseren.
Mijn oudste zit nu in groep 7. heeft het afgelopen jaren heel moeilijk gehad, afgelopen februari ADHD diagnose met ritalin. Ze komt nu pas enigzins op de rit, je merkt dat haar punten stijgen. Het is echter al groep 7. Waar wordt haar eindavies op gebaseerd?

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 11:29

Gonniegans en amy

Ik snap het probleem echt niet. Nu krijg je een advies in dec of jan en de open dagen zijn in jan/feb. Daar hoeft toch niets in te veranderen? Het advies blijft op precies dezelfde dingen gebaseerd en wordt niet later of eerder gegeven.
Gonnie: de leerkracht MOET voor de uitslag van de cito een advies geven omdat die uitslag niets te maken mag hebben met het advies. Juist door een NIO eerder te laten doen zal de leerkracht in de verleiding komen om die Nio mee te nemen in dat advies en dat is gewoon niet de bedoeling. Je wilt ook niet dat een kind die per ongeluk de enige objectieve toets in groep 8 slechter maakt dan verwacht een lager advies krijgt.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 11:32

Lisbeth

Een goede leerkracht ziet wat jouw dochter heeft gedaan en nu doet en zal daar zijn of haar advies op bepalen. Hier wordt de entreetoets ABSOLUUT niet gebruikt voor het advies omdat de uitslagen van de entreetoets in die klas gebruikt worden om de klas in groep 8 bij te spijkeren op dat waar ze gemiddeld het meeste op uit vallen dus het wel of niet afnemen van een entreetoets hoeft niets te maken te hebben met het advies.
In jouw geval zou ik zelf een NIO aanvragen overigens (ook al heb ik slechte ervaringen met de uitkomst van de NIO bij mijn zoon maar goed, het kan bij jou een extra cijfertje er naast zijn wat je kunt vergeten als ze die niet goed maakt).

Bij jouw dochter heb je het meest aan een leerkracht die met een goed gesprek jouw dochter op de school van haar keuze weet te praten.

Definitief advies

Hier hebben we in november een voorlopig advies gehad, en krijgen we zodra de score van de Eindcito er is krijgen we het definitieve advies, eventueel aangepast aan de citouitslag.
Maar ik begrijp uit het stukje van Dalarna dat dat niet de bedoeling is?
Hier is het trouwens zo gegaan dat we van 1 van de 2 wel een (voorlopig) advies hebben gekregen en van de ander niet. Zijn juffen wisten het niet......

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-12-2013 om 17:37

Petuut

"Maar ik begrijp uit het stukje van Dalarna dat dat niet de bedoeling is?"
Nee, uiteraard is dat niet de bedoeling. Je verlaat groep 8 met twee adviezen op zak. Een van de leerkracht en een op basis van een 'objectieve eindtoets'. Als het eerste advies afhangt van het tweede, dan telt die objectieve eindtoets dus feitelijk dubbel.

Lucerna

Lucerna

13-12-2013 om 18:06

Entreetoets

De entreetoets geeft een beetje een indicatie van wat je kunt verwachten van de cito-eindtoets. Het geeft ook een indicatie van wat je in groep 8 nog extra zou moeten oefenen. Maar net als Dalarna vind ik ook dat het laakbaar zou zijn als de school daar hun advies op baseert. Hier wordt het advies van de school bepaald op basis van toetsresultaten, het leerlingvolgsysteem en de indruk van de leerkrachten van de laatste groepen.

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 22:11

Petuut

Dus de juffen maken zich er dan maar vanaf met "we weten het niet en we kijken wel wat hij bij de cito haalt?". Belachelijk zeg, het kind zit er acht jaar op school en het moet afhangen van drie middagjes?

Dalarna

Dalarna

13-12-2013 om 22:12

oja

Het zijn ochtendjes LOL.... ja dat maakt het wel drie uur meer haha maar zijn het niet twee ochtendjes? Geen idee eigenlijk meer.

Annet

Annet

14-12-2013 om 13:39

Dagdelen eindcito en entreetoets

De entreetoets is 6 dagdelen.
De eindcito is 3 dagdelen (ochtenden)

Dalarna

Dalarna

14-12-2013 om 15:25

Annet

Maar daar zit toch ook een ochtend studievaardigheden ofzo in, dat doet niet elke school.

Anne

Anne

14-12-2013 om 15:51

Jij bedoelt wereldorientatie

Studievaardigheden zit in het basispakket. Wereldoriëntatie is per school verschillend of ze daaraan meedoen.
Volgens mij zijn het altijd drie dagdelen, die zijn landelijk vastgesteld.
Maar ik weet niet meer of wereldoriëntatie dan in de middag gedaan wordt of in de ochtend erbij. Jongste had dat onderdeel niet. Oudste wel maar dat is te lang geleden.

Allemaal een beetje schijn

Tot nog toe lag niet zo heel duidelijk vast hoe basisscholen tot hun advies moesten komen en welke vaardigheden er getoetst moesten zijn in de 'onafhankelijke toetsing' voor toelating tot het vo.
Dat verandert dus. Maar hoe het er precies uit komt te zien, verschilt dan weer per regio/samenwerkingsverband. Nog niet alle regio's hebben dat vastgelegd, maar veel al wel.
Grof gezegd: Het advies van de basisschool moet onderbouwd worden met feiten/toetsuitslagen. Vaak wordt er gekozen voor toetsuitslagen leerlingvolgsysteem vanaf begin groep 6. Het gaat hierbij vooral om taal en rekenen (referentieniveaus) maar het is niet verboden om aanvullende metingen mee te laten tellen. Als er maar onderbouwing is. Het gaat dus NIET meer om 'de indruk van de juf'.
De eindtoets meet de referentieniveaus taal en rekenen aan het einde van groep 8. Het doel van die toets is vooral om uitkomstmeting van het basisonderwijs te zijn (hoeveel taal en rekenen heeft de leerling geleerd) en als nul meting voor het vo, om daar aan het eind opnieuw te kunnen meten of en wat er is bijgeleerd.

betty

betty

22-12-2013 om 14:01

Op zich..

ben ik wel blij met deze verplichte eindtoets. Waar ik minder blij mee ben is dat het schooladvies zwaarder gaat wegen. Een juf moet wel naar de cito's kijken van groep 6 t/m 8 maar kan hier alsnog een eigen mening aan toevoegen.

Ik heb zelf ooit een VMBO K/B advies gekregen. Ik begon dus op het VMBO waar ik mezelf in 1 jaar tijd omhoog werkte naar het Havo. Hierna nog het VWO gehaald en daarna een DRS. titel behaald.

Ik vind dat er zo een groot verschil is tussen de het BO en het VO. Op de basisschool moet je een toets maken terwijl je er niet voor hebt geleerd. Op de Havo kreeg je per hoofdstuk een toets en als je die goed leerde kon je gemakkelijk een 8 halen.

Niet

Dat begrijp je verkeerd. Die eigen mening van de juf doet er niet toe. De schoolregio's leggen vast bij welke uitslagen welk advies hoort. Vaak is dat heel precies. De juf hoeft dus eigenlijk niet eens een advies te geven. Alleen maar de gevraagde toetsuitslagen opdissen. Je kunt dan ook zelf in de tabel bekijken welk advies daarbij hoort.
Het problematische zit in het feit dat de kriteria per schoolregio anders mogen zijn, en binnen de regio ook nog per school. De verschillen zullen doorgaans niet enorm zijn, maar dat is nu juist des te pijnlijker. Je kunt op één punt het schooltype van je keuze mislopen, terwijl je in een andere regio met exact die score wel tot dat niveau toegelaten zou zijn.
Een heel ander probleem is dat sommige scholen de scores al vanaf groep 1 meerekenen en het grote gros vanaf begin groep 6. Dat betekent eigenlijk dat waar nu de stress nog in groep 7 of 8 zit, dat binnenkort al veel eerder zal zijn. Een slechte periode, een late start of een dip in de voortgang, kun je bovendien niet meer goed maken.
In die gevallen wens je ieder kind een goede juf die een dijk van een advies geeft waarbij die suffe lijstjes toetsuitslagen verbleken. Zo zie je maar, elk nadeel heeft een voordeel.

Maar Mirjam

"Een heel ander probleem is dat sommige scholen de scores al vanaf groep 1 meerekenen en het grote gros vanaf begin groep 6. Dat betekent eigenlijk dat waar nu de stress nog in groep 7 of 8 zit, dat binnenkort al veel eerder zal zijn. Een slechte periode, een late start of een dip in de voortgang, kun je bovendien niet meer goed maken."

Denk je dat er dan ook minder leerlingen naar het vwo zullen gaan, aangezien er vast heel veel vwo-leerlingen wel eens een dipje in hun overwegende A-scores hebben gehad? En zo doorredenerend dat leerlingen die normaal gesproken havo-advies zullen krijgen naar het vmbo zullen gaan, vmbo-t'ers naar kader, dus dat het algehele opleidingsniveau zal dalen? Of zouden de criteria wat naar beneden geschroefd worden, zodat dezelfde verhouding vmbo-havo-vwoleerlingen zal blijven?

skik

Ja, dat denk ik

Niks terugschroeven van eisen. Opschroeven is de mode. Steeds meer scholen willen niet groeien dus belangstelling voor veel leerlingen is ook tanende.
Er is een breed gedragen opvatting dat de diploma-inflatie een halt toe geroepen moet worden.
Maar hoe het werkelijk uitpakt is koffiedik kijken. Onderwijsbewegingen zijn slecht te voorspellen. Vooral ook omdat scholen zelf ook hun eigen wil hebben die ze niet hoeven te verantwoorden.

Angela67

Angela67

23-12-2013 om 20:50

minder leerlingen

ik geloof wel dat het dalend aantal leerlingen - buiten de randstad - dit tij wel weer zullen keren. Maar in de steden zal het inderdaad niet veranderen, want de scholen hebben er niets mee te winnen.
De echte doorzetters zullen na mavo wel havo doen, en na havo vwo, maar tussendoor opstromen vinden ze te veel gedoe en te veel risico.
Angela

Doen we niet aan mee dan maar.

Dochterlief doet deel van het jaar school in Nederland. Maar ik weiger haar te onderwerpen aan zo'n eindexamen. Dus die periode zullen we dan maar even niet in Nederland zijn.

Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt zeg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.