Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
koentje

koentje

01-03-2011 om 09:19

Verplichte citotoets

DEN HAAG - Alle leerlingen van groep 8 van de basisschool moeten vanaf het schooljaar 2012-2013 een landelijke eindtoets maken. Deze wordt tussen 15 april en 15 mei afgenomen, waar de huidige Cito-toets begin februari wordt afgenomen.

© anpDat schrijft minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer.

De centrale eindtoets, met het verplichte onderdeel rekenen en taal, vervangt de huidige Cito-toets

Wat vinden jullie hiervan?

ishtar

ishtar

01-03-2011 om 09:47

Ik mis nog het stukje

waarin staat dat de toets op verschillende niveaus wordt aangeboden, zodat ook ll met een achterstand mee kunnen doen.
Ik weet nog niet wat ik er van vind.
Het tijdstip op zich vind ik prima, als dat de overstap makkelijker maakt en de kinderen zo beter gemotiveerd blijven om nog wat te doen (want ik kan me best voorstellen dat, als je de cito gehad hebt, je het gevoel hebt dat je 'klaar' bent, en dat dan al half februari)
Die verschillende niveaus, Ik weet niet of dat handig is. Gaat dat de drempeltoets vervangen? Die wordt nu in november al afgenomen(hier tenminste ), en de uiterste aanmelddatum voor PrO is 1 april, dan sluit dat dus niet aan. Of moeten deze kinderen 2 toetsen maken? Of gaat die aanmelddatum veranderen? Of hebben ze andere groepen kinderen met een achterstand op het oog?

ishtar

ishtar

01-03-2011 om 09:52

Monet

dat weet ik, ik miste die info hierboven bij de vraag van koentje.

Fraz

Fraz

01-03-2011 om 10:02

Tja

hier hebben ze geen Cito maar NIO. Vind eigenlijk de NIO beter omdat dan wordt gekeken naar de capaciteit van een kind en niet naar wat een kind geleerd heeft. Stel basisschool laat steken vallen dan is het kind de dupe omdat ze de cito minder goed maken. Ik zou het dus jammer vinden als Cito verplicht wordt gesteld boven de NIO.

pooh bear

pooh bear

01-03-2011 om 12:53

Jammer

Hier ook de Nio.
Zou het ook jammer vinden als ze verplicht de cito moeten gaan doen.
Ik hou zo en zo niet van verplicht

Yura

Yura

01-03-2011 om 13:10

Nio en cito

Ik begrijp dat er met de nio wordt gekeken naar wat het kind kan en met cito wat het geleerd heeft eigenlijk. Maar als het kind met een hoge nio nou op een hele slechte basisschool heeft gezeten en dus weinig geleerd heeft, krijgt het het dan niet heel erg moeilijk als die dan op het hoogste niveau in een brugklas komt? Ik zie dat wel bij zoon in brugklas namelijk. In de derde week nemen ze de drempeltoets af en daarna worden ze enigszins bijgespijkerd, een groot deel heeft dit nodig, van de ene school op spelling en van de andere op rekenen en weer een andere op Engels. Met name de kinderen die een achterstand hebben op rekenen gaan het vwo niet redden, zoon heeft kinderen in de klas (havo/vwo) die nauwelijks weten hoe ze met procenten moeten rekenen.

Fraz

Fraz

01-03-2011 om 13:44

Yura

je hebt naast de NIO ook nog gewoon de LVS (de normale citotoetsen) en die zijn mede bepalend voor het definitieve oordeel. Het is natuurlijk wel een teken aan de wand als die niet met elkaar overeenstemmen. Als bijv. de NIO hoog scoort en de standaard cito's laag. Dan laat dat dus duidelijk zien dat er wat schort aan de school.

Ik zie de meerwaarde van de eindcito niet zozeer omdat je al de standaard cito's afneemt.

Geen cito

In het bericht staat 'een landelijke eindtoets'. Dat wil dan toch niet zeggen dat het een cito is= Cito is een bedrijfsnaam, een merknaam, net als Heineken, Shell en de PTT (zelf als bestaat die niet meer).
Als het ministerie een landelijke eindtoets invoert kan elke toetsontwikkelaar daarvoor 'gevraagd' worden, zal wel aanbesteding zijn. Zelfs bureau Ice zou het kunnen gaan doen. Helemaal erg, zie hun 'onderzoek' naar reken- en taalniveau op het MBO, met alarmerende berichten, maar gebaseerd op een toets, waarbij je onmiddellijk het laagste niveau scoort als een van de scores niet voldoende is voor het volgende niveau. Zelf relativeren ze hun toetsresultaten, maar de pers, politiek etc. heeft dat niet gedaan. Net zo goed als de pers nu spreekt over 'cito-toets' terwijl het een heel andere toets zou kunnen worden.

Tsjor

Fiorucci

Fiorucci

02-03-2011 om 08:42

Nee tsjor

Van Bijsterveldt heeft nu al duidelijk aangegeven dat het de cito wordt, oa omdat al 85% van de scholen deze methode gebruikt, luister maar naar het telefonisch interview via deze link:
http://nos.nl/audio/222328-van-bijsterveldt-citotoets-later-en-verplicht.html

Jette

Jette

02-03-2011 om 08:56

Probleem met verplicht

Ook ik heb een probleem met het feit dat de minister het meteen verplicht wil maken. Dat begrijp ik echt niet.
Een later tijdstip vind ik wel heel verstandig, maar het moet volgens mij ook weer niet te laat in het jaar gebeuren. De kinderen van groep 8 zijn aan het einde van het jaar meer bezig met het afscheid nemen, dat hebben sommige kinderen ook gewoon nodig. De maand mei lijkt mij een goede maand voor de toets. Een stuk later dan nu, maar ook weer niet zo laat dat de kinderen concentratie problemen gaan krijgen door de andere dingen die er spelen.

koentje

koentje

02-03-2011 om 09:03

Ze zei

zelfs nog zoiets als'dan kan ik al die kinderen wat beter in de peiling houden'... of zoiets......alsof ze dat hoogstpersoonlijk zelf gaat bekijken, al die cito's!!
Ik vind het sneu voor al die kinderen voor wie tde cito niet haalbaar is: om kinderen zo tegen hun grenzen aan te doen botsen.

ishtar

ishtar

02-03-2011 om 10:03

Pelle

mijn zoon, met een iq van 67, zit op een reguliere school. Hij zou een gewone cito echt niet kunnen maken. Avi niveau is niet het enige punt, men moet ook informatie kunnen terughalen. Mijn zoon werkt veel via maatwerk, en sommige dingen wel klassikaal, maar hij hoeft daar geen toets voor te maken. (wo bijvoorbeeld)
Voor deze kinderen is er nu een drempeltoets, die dus bij ons op school al in november wordt afgenomen. Ik zie het niet gebeuren dat deze kinderen (hij is vast niet de enige ) wel de cito moeten maken. Het tijdstip kan niet uit. Aanmelden bij een PrO heeft net wat andere verplichtingen dan aanmelden bij een gewoon VO (zoals oa het bewijs van achterstand (van minimaal 2 jaar), die je dus met die drempeltoets meet)

kaatje43

kaatje43

02-03-2011 om 10:14

Te hoge verwachtingen van cito

Als ik zie wat bij mijn kinderen een verschil in Cito is en hun daadwerkelijke kunnen, mogen ze het van mij helemaal afschaffen. Zoon 1 had voor Cito Wiskunde op de basisschool altijd maar net een C of zelfs lager. Later in groep 8 werd dat wel beter. In de brugklas kon hij prima meekomen met wiskunde(8en en 9ens). Zoon 2 had meestal een B en soms een A en als ik zie wat hij er nu van bakt, zou ik zeggen dat hij tijdens de lessen (met name het echte rekenen) alleen heeft zitten slapen. Op zijn VO krijgen ze vaardigheidslessen rekenen en taal in de brugklas. En bij het rekenen haalt hij iedere keer een zware onvoldoende.

sam

sam

21-11-2013 om 12:18

cito

hallo ik heb de cito eindtoets basis kwijt [2012] hebben jullie daar een pdf bestand van? want ik krijg problemen als ik die toets niet heb van die eindtoets van de directeur omdat we op donderdag krijgen de leerlingen soort oefencito daardoor

met vriendelijke groeten

sam van de holter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.