Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Katniss

Katniss

23-10-2015 om 18:49

Verplichte boeken (literatuur)

Ik heb de eerste factuur, 180 euro, voor 'incidentele kosten' gekregen van de school van mijn oudste. Dit zijn de bedragen die bovenop het reguliere schoolgeld (volgens mij ca. 250 euro) komen. Op de factuur o.a. 45 euro voor een schoolreis die ze niet heeft meegedaan (was outdoor blubber, ziek gemeld). Vrees dat ik er niet onderuit kom om die te betalen.
Wat me wel een beetje stoort zijn de kosten voor verplicht te lezen literatuur. Ze heeft 4 talen, en voor ieder vak staat er nu een boek op (ca. 60 euro bij elkaar). Het is natuurlijk leuk voor de heb, maar uit kostenoverweging zou ik het liever zelf regelen, of misschien heb ik het wel gewoon in de kast staan.
Hoe is dat op andere scholen geregeld? Krijgen jullie ook rekeningen voor boeken? Valt dit dan niet onder het gratis onderwijs?

Niet via school

Ze moeten wel verplicht boeken lezen, maar wij hoeven ze niet 'verplicht' te kopen via school. Zoals je zegt, je kan ze al toevallig in de kast hebben of lenen bij de bieb of van de buurvrouw of kopen als e-boek.

Je kan van de rekening het deel betalen waar je achter staat en de rest gewoon niet.

skik

Miraya

Miraya

23-10-2015 om 19:02

hier ook bieb

wij halen de boeken ook gewoon bij de bieb. Niks verplicht kopen via school.

Jamie

Jamie

23-10-2015 om 19:23

hmm

Hier hadden we de eerste jaren dat ze Lijsterboeken moesten hebben voor Engels/Nederlands. Dan kun je ook niet zo op de bieb vertrouwen want dan moet hun hele jaar hetzelfde boek lezen. Wel moesten we ze zelf bestellen dus je was daar vrij in. Verplicht vind ik wat vreemd.

Tine Winkel

Tine Winkel

23-10-2015 om 21:15

hier

hebben ze de eerste jaren lijsterboeken gekregen vanuit de schoolmediatheek. Nu halen we te lezen boeken gewoon uit de bieb of ze koopt/heeft de boeken zelf of leent van een vriendin, dus hier geen literatuurboekengeld te betalen aan school.

Katniss

Katniss

23-10-2015 om 21:19

Hmm ja

Duidelijk. Ik heb nu al betaald, maar ik denk dat ik er toch even een mailtje aan waag. Dan is het wel belangrijk dat tijdig wordt meegedeeld wanneer ze welk boek moet hebben, want dan kan ik het 'zoeken'.

Hadewich

Hadewich

24-10-2015 om 10:27

Hier...

Bij de school van mijn kinderen werden er ook wel boeken klassikaal gelezen. Dat werd dan ruim van te voren aangekondigd, zodat je zelf voor het boek of e-book kon zorgen. En anders kon het op school gekocht worden voor 5-10 euro. Ook hebben ze wel eens een boek gekregen, een paar jaar terug kreeg iedereen Erik of het klein insectenboek. Dat was wel een heel goedkope versie, maar toch.

In ieder geval staat het niet standaard op de rekening! Inderdaad maar even mailen, beetje raar om te betalen voor een boek dat je misschien zelf al hebt of kunt lenen.

Mikke

Mikke

24-10-2015 om 13:06

Hier

Hier lezen ze ook boeken klassikaal, maar die worden gewoon uitgedeeld in de klas. Meestal het echte boek, maar als er niet genoeg van zijn 'n kopie. Na afloop wordt het boek weer ingenomen. Boeken die ze niet klassikaal lezen kunnen ze uit de (school)bieb halen.

Oude boeken

Met name bij Engels en Frans kun je elk boek van voor 1923 legaal downloaden. Bij Nederlands en Duits is dat moeilijker doordat bij elke nieuwe druk er weerveen nieuwe spelling tegenaan gegooid wordt waardoor de copyright als het ware 'gereset' wordt. De meeste populaire en niey super recente Engelse boeken koop je tweedehands op Amazon voor 1 cent plus 4 pond aan verzendkosten. Dus ja, 60 euro voor 4 boeken vind ik erg veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.