Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mamma Dubio

Mamma Dubio

19-07-2017 om 05:55

Verplicht uitslag test laten zien?

Onlangs heeft de school een dyslectietest af laten nemen bij mijn kind. Conclusie: geen dyslectie. Nu wil de school het volledige rapport zien. Daar heb ik moeite mee. Er wordt bij zo'n test het iq gemeten. Nu was dat behoorlijk hoog en waren er verder geen bijzonderheden die erop kunnen wijzen waarom ze op spelling laag scoort. Maar ik vind het niet nodig dat dergelijke gegevens in bestanden terecht komen waarvan je niet weet waar dat allemaal terecht komt. De school wilde weten of er sprake is van dyslectie en die vraag is beantwoord. Dat moet toch voldoende zijn?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2017 om 06:28

Nee hoeft niet

Je bent zelf eigenaar van het dossier. Ook als de school de test heeft laten afnemen en heeft betaald.

Wij hebben bij het delen van kennis altijd goed gekeken naar wat wij dachten dat in het belang is van ons kind. Als dat het delen was van het iq dan deden we dat. Maar we hebben het ook wel eens achterwege gelaten omdat we gemerkt hadden er op school niet de kennis was op een dergelijk verslag goed te interpreteren.

Dus per keer goed afwegen.

Succes en laat je niet wijsmaken dat je dat moet omdat zij betaald hebben.

Aagje

Nee hoor

Ik heb ons (om een andere reden opgemaakte) verslag ook niet met school gedeeld. De belangrijkste conclusie heb ik verteld, en heb gezegd dat er verder niets in stond dat voor school ter zake deed. Dat vond de IB'er niet leuk, maar daar moest hij het toch mee doen.
Kwestie van je boodschap herhalen: Ik snap dat school het verslag wil hebben, maar er staat niets in wat voor school relevant is. Het staat vol met privacygevoelig materiaal en alles wat voor school ter zake doet, heb ik al gedeeld.

Mamma Dubio

Mamma Dubio

19-07-2017 om 08:01

Thanks

Hè, fijn dat jullie het met mij eens zijn. Waar ik wel moeite mee heb is dat, of je het nou laat zien of niet, er kennelijk altijd een beeld gevormd wordt. Het zou zo fijn zijn als de school ook eens kijkt naar hun eigen manco's en dat kinderen onbevooroordeeld zich kunnen ontwikkelen.

miedego

miedego

19-07-2017 om 08:43

maar wat nou

als je kind niet presteert op het niveau wat je op basis van haar iq zou mogen verwachten? School zou dan wel heel tevreden kunnen zijn, omdat je kind lekker meekomt. Maar eigenlijk zou ze meer kunnen. Of vind jij dat school sowieso moet zien dat ze een hoog iq heeft?
Op papier kan dit er misschien wat onvriendelijk uitzien, maar ik stel de vraag echt uit belangstelling.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-07-2017 om 10:03

Idd

Hier is zoon ook voor dyslexie gegaan, maar kwam hb thuis

Juist zijn hoge iq geeft aan dat er iets serieus mis gaat bij spelling (is belabberd) en geeft school ook de ruimte en middelen om hier gericht wat mee te doen en hier ook van buitenaf hulp voor aan te vragen.

Tuurlijk hoef jij dat dossier niet te delen, maar ik vraag me dus ook af waarom je dit niet wil?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

19-07-2017 om 10:10

Miedego

Dat is geen gekke vraag, dat is precies de reden waarom wij ooit een iqtest lieten doen bij één van onze kinderen. Maar van de kennis en kunde van school om daar mee om te gaan, zou ik niet meer van alles verwachten.

Dit op basis van de ervaring in onze eigen situatie: wij hebben een kind dat op school altijd vrolijk en gezellig was en wbt methodetoetsen altijd in de middenmoot functioneerde. Wij dachten een behoorlijk slim kind te zien, maar dat kwam er dus nooit echt uit. Wij twijfelden aan onszelf (we konden het toch fout hebben en lijden aan een soort wishful thinking), kind vond zichzelf dom, maar school zag alleen dat best wel aardig functionerende kind. Tot er een juf kwam die vragen stelde, inzichtelijk maakte dat kind wel aardig scoorde op de methidetoetsen maar in de Cito/lvs alle kanten op scoorde. Die zich afvroeg of er niet meer in zat dan er uit kwam.
Wij hebben daarop zelf een iqtest (WISC) laten doen en daaruit bleek dat kind een harmonieus profiel had in het begaafde spectrum.
Wij hebben de test en de uitkomst met school gedeeld en zijn in gesprek gegaan over de vraag hoe we gezamenlijk het onderpresteren zouden kunnen verhelpen. Zonder enig verwijt naar de school over het feit dat het er jaren niet uitgekomen was en dat er niet aan de bel getrokken was over het rare beeld bij de Cito/lvstoetsen.
De eigen juf ging er prima mee om en heeft al het mogelijke gedaan. De ib-er verschuilde zich meteen achter de niet bestaande verbaal/performaalkloof (die ze meende te lezen in het rapport) en zei dat school niet verantwoordelijk was voor een goed resultaat.
Daaruit werd voor mij duidelijk dat de kennis om dit soort rapporten goed te interpreteren niet automatisch op school aanwezig is.

Vervolgens moest een van onze andere kinderen getest worden op dyslexie. Daar hoort dus ook een WISCtest bij. Bij kind werd forse dyslexie vastgesteld en -tot onze verbazing- kwam uit de WISC een enorme verbaal/performaalkloof. Maar ook wel weer een hoge intelligentie.
Wijs geworden door de vorige keer hebben we alleen gedeeld wat relevant was: het verslag dat de dyslexie bevestigde. Daaruit hebben we alles gehaald dat de intelligentie specificeerde. De dyslexie en de aanbevelingen om daar mee om te gaan waren relevant voor school. De ib-er die tot dan toe steeds zei dat we zelf eigenaar zijn van het dossier en dat we zelf konden bepalen wat we wel en niet deelden was woest. Probeerde ons van alles te ontfutselen maar wij hebben aangegeven dat we deelden wat relevant was en dat de rest tot de privacy van ons kind hoorde. Maar wij wilden vooral niet dat die kloof een excuus zou worden voor van alles en nog wat.

Kortom, voorzichtigheid is belangrijk en je moet vooral kijken welke informatie voor hè kind van belang is om te delen. Bij sommige kinderen is dat dus wel die uitslag van die iqtest en bij andere juist niet. Dat hangt dus erg van de situatie af. En daar moet ieder in de eigen situatie een afweging in maken.

Aagje

tante Sidonia

tante Sidonia

19-07-2017 om 12:09

je kunt toch

een deel van het rapport geven, de IQ gegevens eruit halen?
Overigens begrijp ik de achterdocht eerlijkgezegd niet zo. In hoeverre is het benadelend voor een kind als er bepaalde gegevens bekend zijn? Denk je dat de benadering anders wordt? Het lijkt me eerlijk gezegd in de meeste gevallen een voordeel.

Fruitella

Fruitella

19-07-2017 om 13:41

Ik dacht..

Ik dacht dat de opdrachtgever eigenaar is van de uitkomst van de test. Of is dit sinds kort veranderd? Dat zou nl wel eens tijd worden.

Voorheen was het zo dat de opdrachtgever, de betaler was en die kreeg de resultaten in de bus. En de eigenaar van de resultaten, bepaalde dus wat de andere partij te zien kreeg.

Mamma Dubio

Mamma Dubio

19-07-2017 om 21:47

Het blijft lastig

Tja, het is lastig. Net als bij Aagje Helderder heb ik negatieve ervaringen gehad in het verleden. Met juist hele hoge iq score en met lagere iq score. In alle gevallen lijken mensen, waarschijnlijk onbewust, verwachtingen te hebben waarnaar ze handelen. Ik vind dat niet prettig. Als er problemen zijn is het noodzakelijk om dat te delen, maar zonder problemen lijkt mij dat niet nodig. Ik ben me er wel van bewust dat ook als ik niks deel er ook geoordeeld wordt. Ik voel me in een situatie gemanouvreerd waar ik niet voor gekozen heb. Ik vind het maar lastig. Houd toch maar voet bij stuk. Ze hebben de informatie die ze wilden, klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.