Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

verplicht laptop of tablet aanschaffen voor school?

Ik heb een vraag over de school. Mijn zoon zit in de brugklas, en school heeft aangekondigd dat het vanaf volgend jaar verplicht is om een laptop of tablet (systeemeisen gespecificeerd) mee te nemen naar school. Ouders zijn verantwoordelijk voor de aanschaf. Aanschaf kan evt. via school, met extra verzekering tegen diefstal en beschadiging.

Kan een school dit verplicht stellen? Hoort dit niet bij het verstrekken van leermiddelen? Hoe moet ik dit zien?

Het gaat mij niet om het bedrag wat er mee gemoeid is, maar ik vind het nogal wat om dit verplicht te stellen.

Angela67

Angela67

11-10-2014 om 17:13

Googel > OOL

hoi,
ik vind dit een interessante vraag omdat oudste op een school zit waar dit jaar de aanschaf door ouders plaats moet vinden en waar het volgend schooljaar verplicht is.
En toen ik googlede vond ik deze oudere OOL-postings:
http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/school-verplicht-laptop-mag-dat
Die ga ik eerst evens even lezen . . .
gr Angela

marie

marie

11-10-2014 om 17:57

Kassa uitzending

Toevallig laatst een deel van een uitzending van Kassa over dit onderwerp gezien:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/staatssecretaris-dekker-geen-gedwongen-ouderbijdrage-of-ipads/speel/1/

Ik vind het zelf wel lastig. Je kunt als ouder weigeren natuurlijk, maar dan moet de school het betalen. Maar dat betekent denk ik dat de andere ouders meer ouderbijdrage gaan betalen.

Ach ja

Ik heb er geen problemen mee. Hier ook beide kinderen met tablet, gedeeltelijk door school betaald. Het is denk ik meegaan met de tijd en het heeft ook zo zijn voordelen. Oudste heeft nu bijna alle boeken erop staan.

Maar

dat was natuurlijk geen antwoord op jouw vraag...

bibi63

bibi63

12-10-2014 om 20:03

het grappige is

dat we het inmiddels al lang heel gewoon vinden, dat als kinderen op de bs de opdracht krijgen om bijv. het jeugdjournaal te bekijken ivm eoa item wat in de les besproken gaat worden. Vinden we niet raar. Net zo goed als het feit dat we het volkomen normaal vinden dat kinderen gebruik (moeten) maken van magister, internet, Word enz enz, maw we vinden het volkomen normaal dat er vanuit wordt gegaan dat er thuis beschikking is over internet en computer. Ook is het tegenwoordig heel normaal (op het VO) dat geacht wordt dat kinderen voor bijv projectopdrachten foto's maken met mobiel. Of dat ze een PowerPoint presentatie maken of USB stick meenemen.
Een tablet is wmb nog en brug te ver, maar over een paar jaar is dat vanzelfsprekend.
Er over nadenkend: toch wel raar.
Bibi

ikke

ikke

12-10-2014 om 20:29

jammer dat niemand zich druk maakt om de straling

30 ipads, meet maar eens wat een straling daar van af komt.

Caesar

Caesar

13-10-2014 om 08:34

Straling

Nou ikke, hoeveel straling komt daar dan vanaf? En is dat een probleem?

Wel -dat- niet -welke-

De links met uitleg (tot en met die van de staatssecretaris) zijn al gegeven, maar uit de reacties #4 en #6 maak ik op dat er toch nog onduidelijkheid is.

Nog een poging dus.
Scholen mogen er wel van uitgaan -dat- leerlingen thuis een computer en internetaansluiting hebben.
Scholen kunnen niet voorschrijven -welke- computer of provider dat moet zijn.

Dit principe gaat overigens ook op voor atlassen, woordenboeken en sportkleren. Het valt onder de persoonljke middelen.

Zodra de school voorschriften hanteert over deze middelen, merk/serie/verschijningsvorm, zjin het geen persoonlijke middelen meer maar lesmaterialen die door de school zelf verstrekt moeten worden.

Zonder morren doen wat de school zegt en daar ook nog voor betalen, is eerder een blijk van naiviteit. Met moderniteit of met je tijd meegaan heeft het niet zoveel te maken.

Geen onduidelijkheid

In #5 zei ik al dat ik geen antwoord heb gegeven op de vraag. En ik zie het wel als meegaan met nieuwe ontwikkelingen.

Gelijke kansen

Graag wil ik nog aanmerken dat ik zeker voor gelijke kansen ben. En dus wel vind dat school moet zorgen dat iedere leerling de beschikking kan hebben over een laptop of tablet.
Wij hebben overigens zelf niet uit naïviteit getekend, maar het was ook zeker niet de bedoeling om voorbij te gaan aan ouders/verzorgers die niet de financiële middelen hebben om dat te doen.

Egel

Egel

13-10-2014 om 12:50

Tsja Piano

Je kunt vanalles vinden maar de regel (wet) in NL is nu eenmaal dat het onderwijs gratis is. In de praktijk misschien niet helemáál (pennen, bepaalde excursies waarvan je je kind niet uit wil sluiten) maar boeken worden gratis verstrekt.
En je mag ouders niet verplichten om van hun eigen geld een laptop te kopen voor hun kind. Wat jij of je collega's (je bent toch docent?) of wie dan ook op dit moment vindt.

Ja, Egel e.a.

je hebt gelijk. Het was slordig van mij om aan dat feit voorbij te gaan. Ik heb nergens gezegd dat ouders verplicht moeten worden om van hun eigen geld een laptop of tablet te kopen. En ik heb trouwens gereageerd als ouder, niet als docent.
Als scholen mee willen gaan met deze ontwikkelingen, moeten zij ervoor zorgen dat dit voor iedereen te realiseren is.
Op de school waar ik werk gebruiken we overigens (nog) geen laptops of tablets. Er zijn wel meer computerlokalen gekomen en ook laptops aangeschaft voor algemeen gebruik.

Daar gaat het niet over

# 11, het is toch net alsof je het nog steeds niet begrijpt.
De wet gaat er voor persoonlijke middelen van uit - dat - leerlingen thuis een computer, een atlas, woordenboeken en zo meer thuis hebben. Dat dat gewoon is. Dat ze er niet per se een extra uitgave voor hoeven doen.

In werkelijkheid: je zal ze de kost geven die dat allemaal of een belangrijk deel ervan helemaal niet standaard in huis hebben. Die er wel degelijk extra kosten voor moeten maken. Dus wat nou gelijke kansen?
Daar gaat het dan ook niet over.

Het gaat over het simpele feit dat scholen al bekostigd worden. Dat het ook aan scholen verboden is dubbel te declareren, te misleiden, te intimideren, etc. Eigenlijk nog sterker: Dat juist scholen te vertrouwen zouden moeten zijn, al is het maar omdat een school ook een opvoeder is.

Dat is waar ook, jij bent ook leerkrcht, toch?

Wat bijzonder dat je bij dit aspect zoveel uitleg nodig hebt.

Zie #13

Ik had al toegegeven dat ik slordig/suf was geweest. Het is me helemaal duidelijk.

Die laatste zin van jou was dus niet nodig.

bibi63

bibi63

16-10-2014 om 21:56

Miriam

"Zodra de school voorschriften hanteert over deze middelen, merk/serie/verschijningsvorm, zjin het geen persoonlijke middelen meer maar lesmaterialen die door de school zelf verstrekt moeten worden."
Daar ben ik het mee eens. In dit geval gaat het om een tablet oid. En die heeft echt niet ieder gezin.
Maar hoe sta je dan t.o. het feit dat school ervan uitgaat dat in ieder huishouden een TV en PC/laptop met Internet is? Het kan wel zo zijn dat zo goed als ieder gezin dat heeft, maar toch... Het principe is m.i. uiteindelijk hetzelfde.
Bibi

Welke school?

Ik begrijp je vraag niet.
Niet de school, maar De wet gaat ervan uit dat 'iedereen' de beschikking heeft over woordenboeken, atlas, computer en internet.
Dat kan ook die van de buurman of de bilbiotheek.

Kern van de zaak is dat de school je niet mag verplichten er eentje te kopen en al helemaal niet eentje van een bepaald merk en of type.

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 22:36

bibi

"Maar hoe sta je dan t.o. het feit dat school ervan uitgaat dat in ieder huishouden een TV en PC/laptop met Internet is? Het kan wel zo zijn dat zo goed als ieder gezin dat heeft, maar toch..."

Toch wordt dat wel gewoon gevonden, het is iets wat in bijzondere bijstand zit, het is iets wat niet meteen je huis uitgehaald wordt als er geldproblemen zijn etc.

Gratis

In deze gemeente kunnen mensen met een laag inkomen een beroep doen op de pc-voorziening. Misschien heeft jouw gemeente ook zo'n voorziening?

http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7b8ADBC6EA-F9D9-4C79-91E3-B24F28AF2C3B%7d&id=vraag_2

Niet alleen voor school

Hat is vooral ook iets dat niet alleen voor school is en niet alleen voor dat ene gezinslid dat op school zit.
Dat is de logica erachter. Die is tot op zekere hoogte arbitrair. Maar niet ingewikkeld.

Pluijmpje

Pluijmpje

25-10-2014 om 14:49 Topicstarter

Dank!

Bedankt voor alle reacties. Ik ga hierover in gesprek met school. Ik vind het nl. helemaal niet erg als zoonlief thuis mijn laptop gebruikt, maar vind het wel vervelend als hij die mee naar school móet nemen vanwege de lessen, en ik het financieel risico alleen draag. School levert geen bijdrage. Ouders die het niet kunnen betalen, krijgen een huurkoopovereenkomst aangeboden. Iets wat ook niet kan als je bijv. bij het BKR geregistreerd bent. Kortom, een goed initiatief van school om laptop/tablet te integreren in de lessen, maar niet over nagedacht hoe dit te financieren.

Barvaux

Barvaux

25-10-2014 om 16:53

meenemen

Mijn zoon moet binnenkort een laptop meenemen en de verzekering daarvoor (bijna 800 euro kost het ding) kost mij maar 24 euro per jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.