Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Knieperd

Knieperd

05-06-2020 om 22:20

Verplicht laptop aanschaffen VO

De middelbare school van onze zoon wil dat alle leerlingen voor volgend jaar een laptop aanschaffen. Die nu je dan kopen/huren bij een bepaald bedrijf. De goedkoopste is bijna 600 Euro! Toen zoon 4,5 jaar geleden begon op deze school, werd er wel gezegd dat er soms gebruik gemaakt zou worden van digitale middelen. Maar als je die niet hebt, kun je eventueel een device van school gebruiken. Zoon heeft een prima tablet die hij nu gebruikt.
Mag school eisen dat we een laptop kopen? Ik vind het een flinke uitgave. En dan hebben wij nog maar één kind op deze school. Je zal er maar meer hebben zitten...

Angela67

Angela67

05-06-2020 om 22:27

samen doen

ik vind eerlijk gezegd wel dat kinderen digitaal goed uit de voeten moeten leren kunnen in onze maatschappij en ben geneigd te zeggen dat als het financieel haalbaar is, iedere middelbare scholier een laptop tot zijn of haar beschikking zou moeten hebben. Die laptop moet mee naar school kúnnen als het echt nodig is, en dat wordt op de school van je kind waarschijnlijk steeds meer. Maar dat zal echt niet altijd zijn dus dan kan de laptop thuis meerdere gebruikers hebben. Tweedehands ook prima te koop dus laat je vooral niet iets via school aansmeren. Het loont zeker de moeite om jezelf erin te verdiepen. Een tablet is niet geschikt voor maken verslagen, online huiswerk etc. Ik vind ook dat je je kind goede spullen moet geven om langdurig aan bureau te kunnen werken. DAt kan niet met een tablet. Maar als je een muis plus toetsenbord aanschaft waarmee het tablet kan werken kan het misschien wel en dan vind ik niet dat school daar iets van kan vinden.
gr Angela

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-06-2020 om 22:48

Eens met Angela

School kan je vast tot niks verplichten, maar een kind heeft voor school echt een goede pc of laptop nodig. Ook voor Corona ging al veel digitaal.
Het lijkt mij ook lastig werken op een tablet als er verslagen moeten worden gemaakt. Kan dat ook met Word etc?

Hij zal straks voor verdere studie toch ook iets goeds nodig hebben. Dus zelf zou ik nu dan investeren in iets goeds. Ook omdat het nog helemaal niet duidelijk is of er na de zomervakantie weer normaal onderwijs mogelijk is. Misschien is dit ook de reden dat school er om vraagt.

Soms hebben ze bepaalde eisen omdat ze er software op willen zetten die op school gebruikt wordt. En dan willen ze niet met een diversiteit aan apparaten te maken hebben, dat kost teveel tijd.

Ik wil het niet goed praten, je kunt zelfs de inspectie waarschuwen dat het weer gebeurt.
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alarm-over-verplichte-aanschaf-dure-laptop-op-school. Want alle leermiddelen horen gratis te zijn.

https://skmjuristen.nl/tablet-of-laptop-op-school-wie-betaalt-dat/
Je kunt ook nog een advocaat in de arm nemen.

AnneJ

Die advocaat dan hopelijk wel op toevoeging en tegen de laagste eigen bijdrage, want anders is het al snel minstens net zo duur als een laptop.

In veel gemeentes zijn trouwens wel scholierenvergoedingen voor dit soort dingen, wel alleen voor mensen met een (heel) laag inkomen. Heb je een hoger inkomen maar toch geen geld, dan heb je pech.

Groeten,

Temet

Knieperd

Knieperd

05-06-2020 om 23:20

Voor de duidelijkheid

We hebben thuis wel een laptop die door ons allemaal gebruikt wordt, daar maakt hij ook verslagen op. Naar school heeft hij zijn tablet mee. Onze laptop is te groot om mee naar school te nemen. De laptop via school is maar 13”.
Overigens heeft het niet met het online onderwijs te maken. Het was al eerder langsgekomen in een nieuwsbrief van school, maar nog niet zo concreet.

Flavia

Flavia

06-06-2020 om 00:07

Chromebook

is het voor school geen Chromebook? gezien de afmetingen.

Verstrekken

In deze tijd worden kinderen geacht thuis te beschikken over laptops oid (dat is overigens onterecht, maar goed).
De school mag er daarom van uitgaan dat er thuis beschikking is over die middelen.

De school kan dus de lessen zo inrichten dat van die middelen gebruik gemaakt wordt (voor een deel thuisonderwijs).

Maar: als de school per se wil dat je DIE laptop aanschaft (specifiek type, merk, jaar, etc.) dan moet de school dat zelf verstrekken.

Wat is nu jouw eigenlijke vraag?

Je kind heeft de beschikking over een tablet om mee naar school te nemen. Dat blijft gewoon. Als dat niet genoeg blijkt, de school (een leerkracht meestal) klaagt dat de tablet niet voldoet, dan probeer je dat samen met de school op te lossen. Kan de schooltechneut iets doen met uitwisseling tussen de schoolcomputer en die tablet?

Het zou ervan kunnen komen dat een leerkracht je kind de klas uit stuurt: zonder laptop kom je er niet in.

Dan kun je aan de directie per mail de vraag stellen wat hier nu gebeurt: jouw kind zit al op school, is al toegelaten, maar vindt nu ineens een nieuw soort ballotage in het merk en type digitale middelen dat het gebruikt. Kind voldoet niet, krijgt geen les. Dat is een vreemde situatie waarvan je een oplossing van de directie verwacht.

Zo’n oplossing komt er dan (weet ik uit persoonlijke ervaring).

Je hoeft strenge berichten in aan loop van de aanschaf en het gebruik van laptops, niet serieus te nemen. Het wordt geen probleem (het blijkt uitstekend met die tablet te kunnen) of het probleem gaat opgelost worden.

Je kunt alle strenge teksten van je af laten glijden als een onbedoeld. Die mensen hebben het druk. We (ouders) hoeven niet op alle slakken zout te leggen. Ze (school) komen vanzelf met een oplossing.

Bo

Bo

06-06-2020 om 15:05

duur!

Bij ons moesten alle brugklassers ook een chromebook aanschaffen omdat veel methodes ook digitaal materiaal hebben. Dus dat vind ik niet zo raar. Wel het bedrag dat jij noemt. Onze kleine, handzame chromebook kostte ca 280 euro. Dat is nogal een verschil met 600 euro.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-06-2020 om 15:54

Hier ook laptops

Hier hebben ze sinds 2 jaar ook laptops, die ook op school gebruikt worden. Met lesmateriaal. De school heeft geregeld dat je via hun de laptop aan kan schaffen, maar heeft ook de systeemeisen gegeven voor als je zelf de laptop aan wil schaffen. De laptops via school zijn kleine, stevige laptops, geen Chromebooks.
Ik moet zeggen dat het in de afgelopen periode wel een uitkomst was dat de kinderen allebei hun eigen schoollaptop hebben. Anders hadden we waarschijnlijk 1 gezamenlijke laptop gehad en hadden we die met 3 man moeten delen voor school en werk.

Flavia

Flavia

06-06-2020 om 19:08

Bruikleen

Hier zijn de Chromebooks in bruikleen, geen borg, wel een bruikleenovereenkomst en het advies een verzekering af te sluiten met een aanbod via school.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.