Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Oudervan3

Oudervan3

22-08-2016 om 07:22

verplicht klussen doen als klassenouder

Zoals bij iedere school heeft onze school dit jaar ook weer klassenouders.
Nu is het zo dat de ouders die zich hebben aangemeld als klassenouder een A4'tje met verplichtingen krijgen waarmee ze dan akkoord gaan als klassenouder. Gaan ze niet akkoord dan moeten ze zich maar niet opgeven als klassenouder.

Mijn vraag is nu of je als school klassenouders kunt Verplichten klussen/werkzaamheden te doen. Het betreft vooral klusjes die de OR niet graag doet en veel tijd vergen.

Ik denk, ik leg het gewoon even voor wat jullie ervan vinden.

zebra

zebra

22-08-2016 om 07:38

ken het niet

op de basisschool waar mijn zoon destijds zat waren geen klassenouders dus ik ken het niet. Maar zo te lezen kun je nog besluiten om alsnog geen klassenouder te worden als je die verplichtingen niet ziet zitten. Als de school dan niemand vindt, dan passen ze de lijst klussen wellicht wel aan.

Behulpzame moeder

Behulpzame moeder

22-08-2016 om 07:42

Overeenkomst

Het lijkt het soort overeenkomst. Voor je klassenouder wordt, wordt verteld (A4tje) wat je verplichtingen zijn. Als je je dan opgeeft als klassenouder verbind je je ertoe die dingen te doen. Dan is er als het ware een soort overeenkomst.

Ik denk dat dat mag. Tenzij ze echt onzedelijke activiteiten of handelingen in strijd met de wet van je verlangen, dat mag je niet overeenkomen.

Dus je accepteert het en bent gebonden aan de verplichtingen. Of je accepteert het niet.

Of het trouwens redelijk is om zo'n lijst met veel tijd durende activiteiten van klassenouders te vragen is wel de vraag. Kan ik niet voor jou inschatten. Als ze heel makkelijk klassenouders kunnen krijgen omdat veel mensen het willen en kennelijk tijd hebben dat te doen, kunnen ze het vragen.

Mag je de betreffende activiteiten ook door andere ouders laten doen, zodat jij het coördineert, maar niet alles alleen doet? Met het risico dat je niet genoeg andere ouders kunt vinden en het toch zelf moet opknappen.

Kunnen ze echt zo andere ouders vinden die klassenouders willen worden met zo'n lijst? Er zijn tegenwoordig toch veel ouders (moeders) die werken?

Anders kan je zeggen: dit en dat wil ik wel doen (of coordineren), maar voor die en die taken wil ik geen verantwoordelijkheid. Ik wil het wel coordineren maar als er niet genoeg ouders zich melden, ga ik het niet zelf doen. Daar heb ik geen tijd voor. En dan kijken hoe ze reageren.

Persoonlijk moet ik er niet aan denken zo'n lijst activiteiten te MOETEN doen. Ik heb ook regelmatig dingen voor school gedaan, maar het moet wel passen met mijn werk (4 dg pw).

Oudervan3

Oudervan3

22-08-2016 om 07:58

Nou

Er is veel om te doen geweest vorig jaar. Het ging vooral om dingen die men Moest doen voor de OR. Er waren een aantal (vervelende) taken die de verantwoordelijkheid zijn van de OR, maar die ze liever niet zelf doen. Dat willen ze de klassenouders laten doen. Dat vind ik opzich al erg bedenkelijk.
Volgens mij kun je dat nooit verplichten als school. Het blijft vrijwillig. Die ouders worden er immers ook niet voor betaald door school. Ik vind het erg discutabel. Volgens mij hebben zich ook veel ouders zich ertegen verzet.

twijfelachtig

Ik ben zelf tot nu toe nog geen klassenouder geweest, helemaal zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij is het bij de school van mij kinderen zo dat de klassenouder een lijstje krijgt met activiteiten die dat jaar geregeld moeten worden. Of ze krijgen van tevoren een mailtje van de juf of meester. Vervolgens gaat de klassenouder rondmailen om te kijken wie dan kan, dit gaat om activiteiten zoals een spelletjesochtend, kaboutertocht, knutselactiviteit, schoolontbijt en schoolreisje. Aan het eind van het jaar regelt de klassenouder een bedankje voor de juf.

Elke klas heeft twee klassenouders en vooral bij de kleuters is er vaak veel hulp nodig. De klassenouders hebben te maken met de juf of meester van de klas waar ze klassenouder van zijn en zeker niet met andere partijen zoals een OR. Daar zou ik dus echt een groot vraagteken bij zetten. Misschien een idee om een brief te schrijven naar de directie met de vraag in hoeverre het normaal is dat OR hun taken doorschuift naar de klassenouders. Anders zou ik me echt niet opgeven als klassenouder. Als geen enkele ouder dat meer doet, zullen ze het misschien nog eens goed onder de loep nemen.

Jaina

Jaina

22-08-2016 om 09:45

Verplicht

Niks is natuurlijk verplicht. Je kan best klassenouder worden en vervolgens die taken niet uitvoeren. En de school mag best een lijst opstellen met 100 taken. En de klassenouder kan die gewoon verscheuren. Wat kunnen ze doen? Maar dat draagt natuurlijk niet bij tot een goede sfeer. Ik zou gewoon geen klassenouder worden en aangeven dat ik de lijst te lang vindt of niet passend. Maar misschien is er wel een andere ouder die het prima vindt om allerlei klusjes te doen en dit wel wil doen. En als niemand wil onder deze omstandigheden dan zal de school het wel aanpassen.

Lieverdje

Lieverdje

22-08-2016 om 10:11

Tja

Ik denk dat er bij een heleboel vrijwilligersfuncties bepaalde taken horen; vrijwillig is in die zin wat anders dan vrijblijvend. Misschien hebben ze op school slechte ervaringen met klassenouders die alleen leuke dingen wilden doen ( bijv. wel de klas versieren maar niet opruimen) en dat er daarom zo'n overeenkomst is opgesteld. Als je het niet ziet zitten om op die manier klassenouder te zijn, dan doe je het toch niet?

Pug

Pug

22-08-2016 om 10:11

wat voor klusjes?

Bij ons op school gaat het zoals bij Calenzia. Ze mailen dus vooral achter mensen aan en zo.

Wat de OR hier doet heb ik eigenlijk geen idee van en dus ook niet wat voor klusjes daarvan uitbesteed zouden kunnen worden. Zijn die klussen ook niet schoolbreed en niet gericht op een specifieke klas? Je wordt namelijk toch klassenouder voor de klas van je kind (bv kleuter) en dan heb je toch helemaal geen zin om iets te doen voor de bovenbouw?

Angela67

Angela67

22-08-2016 om 10:13

officieel cachet geven

het hielp hier wel toen de ouderactiviteiten wat officiëler cachet kregen, ook bijv zo'n lijst met zaken (allemaal leuke opties waar ik eigenlijk geen weet van had), met daarbij op het hart gedrukt dat als je je opgaf dat het ook echt fijn zou zijn als je het zou doen. Dus niet de 'verplichte' tour, maar wel duidelijk commitment vragen.
gr Angela

Jaina

Jaina

22-08-2016 om 13:21

Klassenouder

Er is natuurlijk ook geen vaste omschrijving van wat een klassenouder is. Elke school zal dit anders invullen. Wat dat betreft is zo'n lijst handig. Dan weet je wat de bedoeling is. En als dat een enorme lijst is met vervelende klussen dan zeg je gewoon nee, dank je wel. En als elke ouder dat zegt dan is er dus geen klassenouder en zal de school het zelf op moeten knappen. Je kan ook aangeven ik wil wel klassenouder zijn maar ik wil alleen 1,2,3 en 10 doen. Gaat de school daarmee akkoord dan ben jij klassenouder. Gaat de school daar niet mee akkoord dan zoeken ze iemand anders. Er is geen enkele verplichting van wiens kant dan ook om wel of geen klassenouder te worden. En niemand kan je dwingen die taken uit te voeren.

Maar ik zou zelf niet klassenouder worden en dan pas zeggen dat je er geen zin in hebt om een deel van die taken te doen. Gewoon van te voren zeggen, take it or leave it. Jij doet de school een plezier he, niet andersom. En als zij iemand kunnen krijgen die wel bereid is alles te doen dan prima.

Oudervan3

Oudervan3

22-08-2016 om 13:30

Pug

Het gaat vooral om activiteiten die schoolbreed zijn, dus niet behorend bij een specifieke groep. Dergelijke activiteiten vallen bij ons onder de OuderRaad en hebben niets met de specifieke groep te maken. En nu zitten daar een paar taakjes bij die niet zo populair zijn bij leden van de Ouderraad. Die willen ze nu op deze manier door de klassenouders laten doen en dat vind ik gewoon niet kunnen.

Als ik taken van de OR had willen doen dan had ik me wel aangemeld namelijk.

Ik hou me er verre in ieder geval verre van. Als een meester/juf vraagt om iets te doen dan doe ik dat, maar niet als de OR dat vraagt of op een dergelijke manier probeert af te dwingen. Ik vind dat gewoon geen pas hebben.

Lieverdje

Lieverdje

22-08-2016 om 13:53

Wat voor klusjes zijn dat dan?

Daar ben ik wel nieuwsgierig naar dan. Ik ben wel eens klassenouder geweest maar dat stelde nooit zoveel voor, limonade inschenken bij het kerstdiner en mee op schoolreisje. Ouders ronselen voor het een en ander hoefde nooit, daarvoor hangen er intekenlijsten aan de deur van het klaslokaal.

Ze merken het vanzelf natuurlijk, als niemand meer klassenouder wil zijn. Daar zou ik me niet zo druk om maken verder.

Half a twin

Half a twin

22-08-2016 om 14:02

Noem eens man en paard

Toen ik in de OR zat vroegen we wel eens aan de klassenouders of zij een of 2 moeders oer klas wilden regelen om de school in kerstsfeer te zetten, iedere klas een boom, op een paar ramen een geschilderd kersttafereel. Dat hield niet in dat de klassenmoeders dat moesten doen, ze moesten ouders regelen die hierbij wilden helpen. Als ze het zelf geweldig vonden om te doen mocht dat altijd.
Later als verkeersouder nam ik ook contact op met de klassenouder om in groep 7 mensen te vinden die bij het verkeersexamen wilden helpen., simpelweg omdat zij de nummers van de ouders had en ik niet.
Dus concreet om welke taken gaat het? De regeltaken, voldoende ouders regelen voor de schoonmaakavond, het fietsexamen, de wandeling naar de bieb waren bij ons taken voor de klassenouders. Ze mochten het zelf ook doen maar dat was niet verplicht.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2016 om 15:42

Overeenkomst

Ik meen me vaag te herinneren dat er bij een overeenkomst voor beide partijen iets te halen moet zijn. Dus de vraag is dan, waarom zou je klassenouder willen worden? Krijg je er iets voor? Staat dat ook in dat contract?

Ik vermoed dat ik vriendelijk voor de eer zou bedanken. Ik betaal die school al genoeg (via mijn aangiftebiljet).

zebra

zebra

22-08-2016 om 19:02

ben ook benieuwd

naar de taken waarin de ouderraad geen zin heeft. Ik heb zelf een aantal jaar in de ouderraad gezeten maar het enige waarbij we hulp vroegen van andere ouders was bij het kerstfeest en dat was dan uiteraard vrijwillig (om wat dingen klaar te maken voor het buffet). Hulp bij andere activiteiten werd ook wel eens gevraagd maar dan hielpen de leden zelf ook mee. En dat waren dan vaak activiteiten die leuk gevonden werden.
Zaken als kerstboom versieren en lokaal in kerstsfeer brengen werd door de leerkrachten gedaan, eventueel met hulp van welwillende leerlingen.
Het ronselen van ouders voor excursies, schoolreisjes ed werd ook door de leerkrachten gedaan.

lennest

lennest

22-08-2016 om 19:25

klussen

Ik ben ook ooit klassenouder geweest en er was idd een hele lijst klussen. De bedoeling was dat jij als klassenouder ging regelen dat dit gebeurde, met andere woorden: andere ouders zo ver krijgen dat zij meehielpen. Je moet dan denken aan de sinterklaasviering of het kerstontbijt, maar ook in de kleuterklassen de lego wassen. Voorlezen in de klas, knutselen voor vader- of moederdag of een spreekbeurt geven over je beroep. Natuurlijk was je als klassenouder vaak aanwezig bij allerlei activiteiten, maar ik hoefde nooit alles zelf te doen. En wat niet lukte, ging niet door al is dat bijna nooit voorgekomen, bijv. een picknick in het park, daar kon ik toen niet genoeg ouders voor vinden en dat is toen niet doorgegaan. Dan krijg je natuurlijk veel commentaar, maar daar was ik snel klaar mee: had je moeten komen helpen.
Wat ik kon, heb ik gedaan, maar voelde me niet verplicht.

Oudervan3

Oudervan3

22-08-2016 om 19:25

Ad hombre

Precies. Er valt niets te halen; ze verplichten de klassenouders om taken te doen die de OR hun opdraagt. Ze kunnen helemaal niets verplichten. In de brief stonden ook veel zinnen als.....de klassenouder MOET.....ze MOETEN helemaal niets.

Pug

Pug

22-08-2016 om 20:04

wat voor types?

Van sommige moeders waarvan ik vermoed dat ze in de OR zitten hier heb ik het idee dat ze het vooral interessant vinden om veel op school rond te hangen en met de leerkrachten om te gaan. Zulke mensen zie ik ook nog wel aan om hun positie verkeerd in te schatten en taken te gaan delegeren als waren ze de directeur zelf

Heb je de directeur (of wie er dan ook boven de OR staat) al gevraagd hoe het zit?

zebra

zebra

22-08-2016 om 20:13

als ik dit zo lees

had de "taak" van klassenouder me zeker niet aangesproken. Ik vond het destijds leuk om te helpen en ook de tijd in de ouderraad heb ik als plezierig ervaren. Maar zou het beslist niet fijn gevonden hebben om zelf overal achteraan te gaan, met wellicht scheve gezichten als gevolg.

bieb63

bieb63

22-08-2016 om 22:26

ach simpel toch

Het zijn geen verplichtingen maar verwachtingen.....En als je klassenouder wilt worden, dan zul je wat taken op je 'moeten' nemen. Anders word je het niet. Elke school zal dat op z'n eigen manier doen. Kijk op je eigen school wat er van je verwacht wordt, en bepaal zelf of je daar zin en tijd voor hebt. Als het teveel dingen zijn of teveel dingen waar je geen zin in hebt, moet je het niet doen. Lijkt mij heel simpel. Elke school regelt z'n dingen zoals zij dat zien of willen.

Lieverdje

Lieverdje

23-08-2016 om 10:01

moeten

Tja, je moet geen klassenouder worden, maar als je klassenouder bent worden er wel dingen van je verwacht. In die zin moet je dus wel wat dan. Op de ene school is dat blijkbaar anders dan de andere school. Ik heb wel eens gehad dat een juf toen ik klassenouder was een keer vond dat ik ter plekke, op die ochtend, het een of andere educatiepakket moest terugbrengen naar waar het vandaan kwam, anders kreeg de school een boete. Kijk, dan moet ik niks, want dat is geen manier van communiceren natuurlijk.

duidelijkheid scheppen

daar is zo'n lijst voor volgens mij. Dat het als overeenkomst wordt gebracht, zal zijn om te voorkomen dat mensen vrijwilligerswerk als vrijblijvend zien. Want dat is het niet, waar je je ook inzet.

Als de lijst te lang is of onzinnige taken bevat, dat moet dat aan de orde komen in de OR.

Vrijwilligerswerk levert over het algemeen geen geld op (instanties geven soms een vrijwilligersvergoeding, scholen niet denk ik) dus je doet het om immateriele redenen. Daarnaast kan het misschien helpen op je CV.

Hanne

Hanne

25-08-2016 om 14:28

In een ver verleden

Een aantal jaar geleden was ik klasse ouder en kreeg ik op een vergadering de opdracht van een docent om iets te regelen, dat moet jij doen... De zaken waarover de vergadering zou gaan, waren al beslist en de leukere klussen waren al verdeeld.

Ik heb toen vriendelijk bedankt en gezegd dat ze maar een ander moesten zoeken. Daarover waren ze toen erg verbaasd en ook boos. Het heeft in de teamvergadering nog geleid tot een discussie.

Sinds die tijd was ik vaak beschikbaar voor klussen als erom gevraagd werd.

Threeboys

Threeboys

08-09-2016 om 14:35

Bewieuwd

Ben nog steeds benieuwd naar de taken die de OR niet leuk vindt om te doen.

bloemetje

bloemetje

08-09-2016 om 14:53

Oudervan3

Oudervan3, ik lees je berichtjes nu pas. Wat is nu precies je probleem? Als je die klussen niet wil doen, dan moet je dus gewoon geen klassenouder worden. Klaar toch?
Natuurlijk kunnen 'ze' je niets verplichten. Ze kunnen wel tegen je zeggen: als je klassenouder wil worden, dan betekent dit dat je dit en dat gaat doen. Vrijwilligerswerk is immers niet vrijblijvend. Door je handtekening te zetten, geef je zelf te kennen: jullie kunnen op mij rekenen, ik pak dit jaar deze dingen op. Als je nu al weet dat bij deze 'functie' dingen horen waar je geen zin in hebt, dan moet je er dus gewoon niet aan beginnen. Volgens mij maak je je druk om de verkeerde dingen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.