Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Liane

Liane

14-02-2017 om 10:27

Verplicht afstromen of blijven zitten?

In verband met mijn andere draadje
https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/motivatie-slimme-leerling-ontbreekt over onze slimme maar niet zo gemotiveerde en dus niet hard werkende zoon in gymnasium 3 (met slechte cijfers), even een vraag:

Kan een school een kind dwingen af te stromen van 3 gymnasium naar 4 Havo als kind en ouders dat niet willen?
Wij zouden nl. liever opteren voor blijven zitten. We gaan erover praten, weten dus nog niet hoe school er precies in staat en natuurlijk ook niet hoe kind eind van het schooljaar precies scoort, maar ik ben wel benieuwd of iemand weet hoe het hiermee zit.

Ik ga er dan even vanuit dat kind niet megaveel onvoldoendes heeft, maar bijv. een 4 en 5 (of misschien twee vieren, hopelijk geen 3) voor Latijn en Grieks, maar verder voldoendes of max 1 vijf (en een zeven ter compensatie). Dus feitelijk alleen onvoldoendes voor vakken die hij laat vallen als hij over gaat naar 4 VWO.

Triva

Triva

14-02-2017 om 10:30

ik zou niet opteren

voor blijven zitten, wat doe je je kind aan met nog een jaar Latijn en Grieks? Ik zou aan aansturen op atheneum 4 desnoods op een andere school.

Marie

Marie

14-02-2017 om 10:47

kan hier gewoon

Op school waar onze meiden op zaten kunnen leerlingen nog "gewoon" blijven zitten. Oudste heeft VWO-4 twee keer gedaan bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen - ga voor VWO-4 of desnoods VWO-3. Maar niet afstromen.

Li

Li

14-02-2017 om 10:52

afstromen

zou ik vermijden, maar wat is er mis met 4VWO ipv gym? Tenzij hij de klassieke talen heel leuk vindt.

Helaas heeft de school de macht, je kan niets afdwingen. Nederig vragen, dus. Maar wel vasthoudend zijn. Een lastige combi die mij vorig jaar niet gelukt is. Wat ik wilde was dat er niet zo vroeg in het jaar (nu dus) al een onherroepelijke beslissing werd genomen en dat hij basisondersteuning passend onderwijs zou krijgen. Dat lukte allemaal niet, maar het is me wel gelukt hem te laten zittenblijven ipv afstromen of van school.

milou

milou

14-02-2017 om 10:57

Wij hebben gehad dat wij met hele goede argumenten kwamen (werd ook beaamd door school) bij school om kind te laten doubleren maar school wilde daar toch niet aan want de vergadering had besloten dat hij het niet kon. Hij moest afstromen. We hebben er verder geen werk van gemaakt met een advocaat of zo erbij. Zoon is uiteindelijk, na het behalen van diploma, weer opgestroomd, doet dit jaar examen en zit in h5 met klasgenoten die hij nog van de voetbal kent en die op het gymnasium of atheneum zijn begonnen.
Ik zou inzetten op het verbeteren van de andere vakken dan klassieke talen. Als daar een stijgende lijn in zit dan kan hij of door naar atheneum 4 of de school ziet zijn wil tot verbeteren en zal eerder geneigd zijn doubleren toe te staan.
School kan ook nog inzetten op extern onderzoek of zoon wel op het juiste niveau zit. Bij dochter is dat gebeurd, iq was prima alleen ze is chaotisch en niet altijd even gestructureerd. Ze mocht daarom doubleren en heeft handvatten gekregen waar ze mee uit de voeten kan en waar school ook bij heeft geholpen.
En het laatste is dat je ook nog kunt kijken op andere scholen. Een andere school kan er anders tegen aan kijken en het kind alsnog toelaten tot atheneum 3/4. Maar dat zal bijvoorbeeld afhankelijk zijn van waar de onvoldoendes zitten en hoe diep ze zijn. En of er afspraken zijn over hoe scholen omgaan met afstromende/doublerende leerlingen van elkaar.

Marije

Marije

14-02-2017 om 12:49

hoe erg is het?

Het hangt er helemaal vanaf hoe erg de cijfers zijn en wat erover in de schoolgids staat. Voor overgaan naar 4VWO, wat hier wordt geopteerd, moet hij nog wel voldoende cijfers hebben voor alle vakken m.u.v. Grieks en Latijn. Is dat het geval? Anders wordt het 3VWO of 4 Havo?

Dan kan je de vraag stellen wat voor studie hij op het oog heeft, HBO of universiteit? Havo kan misschien voor hem een prima keuze zijn. Wat voor kind is het? Hoe oud is hij? Ik weet dat scholen jonge kinderen sneller het voordeel van de twijfel geven.

Bij ons op school heeft een jongen het zo bont gemaakt (qua cijfers) dat hij van school af moest. Hij zat in 2VWO maar zijn cijfers waren zelfs onvoldoende om naar het VMBO te mogen.

milou

milou

14-02-2017 om 13:15

marije

"zijn cijfers waren zelfs onvoldoende om naar het VMBO te mogen"
Dat is onzin, op VMBO word je met ieder niveau aangenomen. VMBO bestaat uit 3 schooltypen: basis, kader, theoretisch (/gemengd). Of bedoel je vmbo-t?

Marije

Marije

14-02-2017 om 13:26

milou

Voor wie dit niet duidelijk was: het betreft een scholengemeenschap voor VMBO-T, Havo en VWO. Vandaar dat deze jongen van school af moest. Hij zal wel allemaal 3-en op zijn rapport hebben gehad (of erger), maar wel heel zonde.

Marije

Marije

14-02-2017 om 13:27

milou/OT

Overigens.. als we gaan zitten muggenziften: "Dat is onzin, op VMBO word je met ieder niveau aangenomen" klopt natuurlijk ook niet he?

mirreke

mirreke

14-02-2017 om 14:56

Maarre

als het zo erg is dat een kind van school moet, dan valt de school toch wel wat te verwijten.

Volgens mij mag een kind dan helemaal niet van school gestuurd, of moet school in ieder geval voor een vervanging zorgen. En wat is er mis met zittenblijven in de tweede?

Kortom. Voor mij veel vraagtekens.

mirreke

mirreke

14-02-2017 om 15:05

Ik snap het niet

Je hebt het over en kind op het gymnasium dat onvoldoendes heeft of gaat krijgen (waarschijnlijk twee vieren) voor Latijn en Grieks?

Deze vakken gaat hij laten vallen (en misschien nog een vreemde taal).

In principe mag een school 'dwingen' want een school heeft alle macht. Wat je kunt doen, is nu al een gesprek aanvragen. Eerst eens met de mentor.

Hoe zit het met de andere vakken. Voorzien jullie dat je kind beter gaat presteren als hij geen Latijn en Grieks heeft. WAarom dan niet nu overstappen naar een VWO zonder latijn en grieks? Zodat de motivatie meteen toeneemt en de cijfers nu al gaan stijgen?

Ooit moest onze zoon perse een niveau afstromen omdat hij (onder andere) een vier voor Frans had. Als hij geen Frans had gehad, had hij een rapport met 2 vijven gehad, maar wel genoeg compensatie om over te gaan. Het is nu een aantal jaren later, en de meningen hierover zijn wel aan het veranderen. De publieke opinie is er steeds meer over uit dat ouders meer inspraak zouden moeten hebben.

Heeft de school jullie zelf al benaderd? Ik vind namelijk dat scholen zelf veel eerder aan de bel zouden moeten trekken. Als dat niet het geval is, is er echt niets mis met zelf nu al in gesprek gaan. Heeft je kind een beetje goodwill van de docenten? Krijgt hij extra ondersteuning?

Blijven zitten... ik snap persoonlijk niet waarom je daarvoor zou kiezen als het eigenlijk alleen gaat om Latijn en Grieks. Want dan moet je kind weer een jaar Latijn en Grieks doen, om het vervolgens alsnog te laten vallen. Als er meer aan de hand is, is zitten blijven natuurlijk wel een optie, en ook dan zou ik eerder afzien van de gymnasiumvakken...

Verplicht afstromen

In de eerste drie jaar. Blijven zitten kan alleen als je bv lang ziek bent geweest. Vanaf de vierde kun je wel blijven zitten, maar omdat alleen de 'zekere' leerlingen overblijven gebeurt dat niet veel. Afstromen en blijven zitten tegelijk is bij zoonlief in de klas ook meerdere malen voorgekomen. Kinderen gingen dan van 2 gymnasium naar 2 havo en moesten dan dus het tweede jaar op de havo overnieuw doen.

Ik weet van een meisje uit zijn klas die halverweg het tweede jaar wist dat ze naar 3 havo zou gaan dat zij niets meer aan de klassieke talen hoefde te doen. Die telden niet meer mee voor de overgang naar 3 havo. Misschien kun je zoiets regelen? Dat de klassieke talen niet meetellen voor de overgang naar 4 vwo? Dan denk ik wel dat hij bij ons op school overtuigende cijfers zou moeten hebben voor de rest van de vakken, als ze er al in mee zouden gaan. Ik zou daarover op korte termijn gaan praten. De tijd is nog maar kort. Bij ons hebben ze al het advies per vak en krijgen ze binnenkort alweer het doorstroomadvies (is jaarlijks in maart).

bieb63

bieb63

14-02-2017 om 21:09

Ik snap het ook niet

Als je zoon z'n stinkende best deed en gemotiveerd was, maar toch te lage cijfers. Of je zoon, zoals je zelf zegt, niet echt gemotiveerd en niet hard werkend. Tja.... dan m.i. sowieso weg met dat Latijn en Grieks.
En bedenk nu eens zelf: wat moet een school met een kind op het gym, dat niet echt gemotiveerd is en niet hard werkt?? Én lage cijfers haalt (nog wat anders als hij het met 2 vingers in z'n neus zou doen en met geringe motivatie en inzet alsnog redelijke cijfers haalt) Maar nu? Niks toch? Ik zou zeggen als school: hop naar de HAVO, zie daar je diploma te halen en als je alsnog gemotiveerd raakt en je best doet, dan kan VWO of gym daarna.

mirreke

mirreke

15-02-2017 om 11:12

Verplicht afstromen in de eerste drie jaar?

Wat is dat nou weer voor een onzin? Verplicht hoe, van wie? Dit is echt geen landelijke regeling. Sterker nog, scholen mogen veel, heel veel zelf bepalen, veel meer dan ze vaak zelf denken. Het kan zijn dat ze er zelf een regeling van hebben gemaakt, en dan zou ik eerst maar eens gaan kijken of dat wel mag. Want ze doen en zeggen wel veel, maar dat blijkt dan helemaal niet te mogen. En dan nog mogen ze ook helemaal zelf bepalen dat ze een regeling voor een bepaald kind niet handhaven of aanpassen. Onderwijs op maat, het is ook nu al mogelijk, binnen de bestaande regels en wetgeving. Moet een school het alleen nog wel willen natuurlijk...

Ik heb zelf een zittenblijvend kind gehad in de tweede, hij mocht zitten blijven en dan van 2 havo naar 2 vwo...

Wat ik begrijp vanuit het eerste bericht. Kind zit nu in 3 gym, en zou over moeten uiteindelijk naar 4 vwo, na eventueel een jaar zittenblijven, op dezelfde school. Ik snap dan nog steeds niet waarom je hem niet nu al meteen naar vwo doet ipv dat gym laat blijven doen. En als dat niet op de huidige school kan, dan op een andere school.

Als hij die vakken nou echt zo vreselijk saai vindt, zou je hem ahw een worst voor kunnen houden: "Kind, je kunt naar een andere school (of binnen de huidige school naar het vwo?), dan hoef je Latijn en Grieks niet meer te doen, maar je gaat dan wel goed je best doen om te zorgen dat je overgaat." Zoiets...

De klas (vriendjes) kan het niet zijn, want als hij blijft zitten is hij die ook kwijt.

Enfin, ik ga je andere draadje eens lezen

Marije

Marije

15-02-2017 om 11:32

idd

Waarom op het gym blijven als Latijn en Grieks hem niet liggen? Uiteindelijk krijgt hij toch een VWO diploma. Ik heb ook niet het idee dat het om een categoraal gym gaat waardoor hij van school zou moeten, dan zou ik het kunnen begrijpen.

Liane

Liane

15-02-2017 om 17:10

Mirreke / andere school

"Ik snap dan nog steeds niet waarom je hem niet nu al meteen naar vwo doet ipv dat gym laat blijven doen. En als dat niet op de huidige school kan, dan op een andere school."

Waarom nu niet tijdens gymnasium 3 naar 3 VWO overstappen?
Omdat school dat niet wil. Die wil dat je 3 jaar gymnasium afmaakt, ook als je daarna overstapt naar 4 VWO.

Overstappen naar een andere school is wel heel drastisch. Ik geloof niet dan ons kind daar voor zou gaan. Loopt ie nog liever het risico te blijven zitten (of naar havo af te dromen). Zelfs al komt hij met andere kinderen in de klas als hij blijft zitten, en nog ziet hij zijn vrienden in de pauze. Daarnaast zijn we ook niet echt fan van de andere scholen in de omgeving, dus zolang hij niet van school moet (wel als je 2 jaar achter elkaar zou blijven zitten).

Liane

"Omdat school dat niet wil. Die wil dat je 3 jaar gymnasium afmaakt, ook als je daarna overstapt naar 4 VWO"

Hebben ze je dat ook persoonlijk zo verteld? En zo ja, wie was dat? (mentor, conrector, afdelingscoördinator ...)?

Li

Li

15-02-2017 om 19:27

naar havo af te dromen

vind ik in dit verband wel een erg mooie verschrijving! Dat zou die van mij nou ook zomaar kunnen overkomen...

Lente

Lente

15-02-2017 om 19:48

Onhandige draad dit

Je hebt nu twee discussies lopen over hetzelfde.
In je andere draad schrijf je dat er jongeren zijn die tijdens het jaar naar atheneum zijn gegaan. Blijkbaar kan het wel maar hangt het van de omstandigheden af.

Ik zou eerst een afspraak maken op school over de huidige situatie en over mogelijke oplossingen. Anders blijft het koffiedik kijken.
Zorg dan wel dat jij en zoon goed voorbereid zijn met argumenten om naar atheneum te gaan. Geen flauw verhaal over dat jullie niet zeker zijn of hij dit jaar gaat halen.

milou

milou

15-02-2017 om 23:35

ik ben het eens met de anderen. Je start 2 draadjes, je reageert niet zo veel maar wel selectief maar ach ja. Maar een aantal vragen blijft hangen: hoe weet je dat die regels zo zijn? Heb je al met school gepraat over overstappen naar a4 of doubleren of afstromen en zo ja, wat kwam uit het gesprek? En last but not least, hoe slecht staat hij voor zijn andere vakken? Als er een vinger gelegd wordt op de klassieken, is hij er dan of zou hij dan nog steeds niet voldoen aan de bevorderingsnormen a3-a4 en hoe staat hij voor de kernvakken?

milou

milou

15-02-2017 om 23:39

marije

Voor mij was het niet duidelijk dat je met vmbo vmbo t bedoelde omdat de sg van je kind dat zo noemt. Mijn jongste kind zit bijvoorbeeld op een scholengemeenschap waar alles aangeboden wordt (dus ook bb en praktijkonderwijs maar ook gymnasium) en mijn andere kinderen zitten op een sg met alleen havo, atheneum en gymnasium.

milou

milou

15-02-2017 om 23:42

ps liane

Mijn ervaring met allerlei situaties is, dat als je tijdig en open met school praat, er vaak goed meegedacht wordt. De uitkomst is misschien niet altijd wat je hoopt uiteindelijk (toch net een of meer onvoldoendes teveel en dus toch net moeten doubleren oid) maar vaak kunnen ze wel meedenken.

Liane

Liane

16-02-2017 om 06:57

reactie

Even snel een reactie.

Dank voor jullie reacties.

Ik ben een beetje druk, vandaar weinig reactie van mijn kant.

De draadjes lopen inderdaad een beetje door elkaar. Mijn bedoeling was in dit draadje alleen de vraag te stellen (en beantwoord) te krijgen of school kan dwingen een kind af te stromen in plaats van te blijven zitten. Oftewel: bepaalt de school alles of heb je als ouder er ook nog

Ik had in mijn eerste post al aangegeven dat ik verwacht dat kind dan alle vakken behalve Latijn en Grieks voldoendes staat (of misschien nog een 5, maar dan wel een 7 daar tegenover). Voor de duidelijkheid, hij zou dan (als je Latijn en Grieks buiten beschouwing zou laten) voldoen aan de eisen om van VWO 3 naar VWO 4 te gaan (niet eens een bespreekgeval).
Maar als je naar de gymnasiumnormen kijkt zou hij bespreekgeval zijn (of bij twee vieren voor Latijn en Grieks, geloof ik, op niet bevorderen staan).

Maar het gaat mij dus over de vraag, stel dat hij niet door mag naar 4 VWO (misschien toch een onvoldoende teveel -niet voor een kernvak, maar voor een vak dat hij ook las vallen) kan school dan bepalen dat hij naar de Havo mag, of kunnen wij zeggen: nee, hij moet blijven zitten (of eigenlijk: hij moet naar 3,VWO)?

En ik was juist benieuwd naar jullie reactie voordat we gaan praten! Dan kunnen we dat meenemen in het gesprek.

gesprek

Als het gesprek nog moet plaatsvinden dan zou ik dat a) zo snel mogelijk doen en b) zeer sterk aansturen op nu per direct overstappen naar de atheneum 3 klas. Dan is 'ie van Grieks en latijn verlost en kan hij in de rest van het schooljaar nog laten zien dat hij de rest voldoende beheerst om over te kunnen gaan naar de 4e. Voor die overgang gelden dan gewoon de normen die in de schoolgids staan.

Dat lijkt me verreweg de beste oplossing. En ik zou het vreemd vinden als de school daar niet aan mee wil werken.

Marije

Marije

16-02-2017 om 10:12

ik denk

Dat moeder dit niet wil want dan moet zoon bij zijn vrienden weg.

Laat de keuze aan zoon:
- of je gaat nu als de wiedeweerga aan de slag en blijft in deze klas
- of je gaat naar 3 atheneum en maakt het VWO daar af. (zal hij alsnog aan de bak moeten om niet af te stromen naar 4 Havo)

milou

milou

16-02-2017 om 14:33

Bedankt voor je uitleg. Ik sluit mij helemaal aan bij Jippox, ga zo snel mogelijk in gesprek met school en kijk hoe je zoon wel terecht kan komen in atheneum 4 (en nogmaals, VWO = een verzamelterm voor atheneum plus gymnasium, het is wat verwarrend dat je deze term gebruikt in de betekenis van hoogste schoolniveau zonder Grieks en latijn) volgend schooljaar. Mij lijkt, dat als je zoon atheneum 4 gaat doen en een bespreekgeval is en het gaat alleen om onvoldoendes voor Grieks en latijn, dat er weinig problemen zullen zijn voor de vergadering voor toelating tot atheneum 4. En wat betreft zeggenschap ouders in afstromen, daar heb je al diverse antwoorden over gehad in dit draadje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.