Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jay

Jay

20-12-2013 om 22:09

verlof bo voor vo proefochtenden?

Hoi

Ik heb al een hele hoop gegoogled en ook gezocht hier in het archief, maar ik kan voor onze situatie geen antwoord vinden.
Het volgende is er namelijk aan de hand:

Mijn kind zit in groep 8 en wil naar een bepaalde (vwo+ klas van een) vo-school. Deze school organiseert 6 proefochtenden (op woensdagochtend). Deze proefochtenden zijn volgens de vo-school bedoeld om slimme groep 8-ers alvast wat extra uitdaging te geven. Volgens onze basisschool is het gewoon een promotieactie van de vo-school, en volgens ons ouders dient het ook nog voor de toekomstige leerlingen om te kijken wat zij van deze speciale klas en vorm van onderwijs vinden, en voor de vo-school om te kijken of zij de toekomstige leerlingen geschikt vindt voor die speciale klas.

Nu wil de basisschooldirecteur hiervoor geen verlof geven, om hier heen te gaan.

Alle websites die ik er op na sla, gaan allemaal over verlof voor familiezaken, voor vakantie, voor religieuze zaken. Maar voor 'bezoek aan toekomstige vo-school' staat er (natuurlijk) niks.
De directeur, en meer bepaald het college van bestuur van de stichting waar de basisschool onder valt, vinden dat dit geen gewichtige reden is voor verlof.
Wij (ouders) vinden eigenlijk van wel. Ons kind wil ook dolgraag gaan (al begrijp ik natuurlijk dat dit verder geen gewicht in de schaal legt )

Iemand enig idee hoe dit wettelijk gezien zit?

Volgens de directeur is het verlenen van verlof (ook) een probleem omdat de kinderen dan niet aan hun onderwijstijd van 7520 uur komen. Maar dat vind ik helemaal een vreemd argument: verlof heeft daar toch geen invloed op? De school moet toch gewoon 7520 uur onderwijs bieden? Dat een kind dan iets daarvan mist ivm bepaalde gewichtige omstandigheden doet daar toch niets aan af? Anders zou het ook een probeem zijn als een bepaald kind regelmatig ziek is, of toevallig een grote familie heeft met veel huwelijken of begrafenissen, of een bepaalde godsdienst waar regelmatig verlof voor nodig is. Of een kind dat altijd buiten de schoolvakanties op vakantie gaat ivm het beroep van de ouder(s).

Kijk, voor ons kind gaat het om 6 ochtenden, dus 6 x 3,5 uur school zou ze dan missen, ik geef toe: dat is niet niks. (Ze is echter een vwo+ kind dus ze kan het wel weer missen. Bovendien gaat ze niet naar eurodisney of op vakantie, maar uiteindelijk toch naar school.) Maar ook voor andere kinderen, die maar 1 of hooguit 2 van die zogenaamde 'doe-ochtenden' of 'doe-middagen' bij de verschillende vo-scholen willen volgen, komt er geen verlof. En dat is dan maar 1 of 2 ochtenden of middagen....

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen

Geen idee

Van de wet hiervoor.

Maar als je je kind nu gewoon eens laat gaan? Dan moet school dat melden bij leerplicht, kijken wat ere an uit komt?

Of je belt leerplicht kijken wat zij zeggen?

En wat zegt de vo school?

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 22:20

Naar school

Volgens mij voldoe je wel aan de leerplichtwet, want het kind gaat gewoon naar school die ochtenden.

wizzer

wizzer

20-12-2013 om 22:32

artikel 41 WPO

Deelname kan plaats vinden op grond van artikel 41 van de WPO:

Artikel 41. Verplichte deelname leerlingen aan het onderwijs

1. De leerlingen nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten, met dien verstande dat die onderwijsactiviteiten voor de leerlingen onderling kunnen verschillen.

2. Het bevoegd gezag kan op verzoek van de ouders een leerling vrijstellen van het deelnemen aan bepaalde onderwijsactiviteiten. Een vrijstelling kan slechts worden verleend op door het bevoegd gezag vastgestelde gronden. Het bevoegd gezag bepaalt bij de vrijstelling welke onderwijsactiviteiten voor de leerling in de plaats komen van die waarvan vrijstelling is verleend.

Deelname aan de plusklas is dan de vervangende activiteit. Blijf je keurig aan het urencriterium voldoen (alhoewel dat onzin is, het gaat erom dat de school de uren moet bieden, niet de leerling ze moet volgen).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-12-2013 om 22:39

wat een onzin

Mijn dochter gaat ook naar zo'n ochtend. Ik heb hier helemaal geen verlof voor gevraagd, maar het gewoon gemeld. Volgens mij zijn er al meer klasgenoten op meeloopochtenden geweest.
Gewoon je kind laten gaan en geen toestanden van maken. Er zijn vast meer kinderen uit de klas die zulke dingen doen, hoort er een beetje bij in groep 8.

Annet

Annet

20-12-2013 om 22:50

Wat een onzin van die school

Hier is zoon ook naar 6 lessen gegaan van een school. OK, het was deels buiten schooltijd maar ook deels tijdens schooltijd.
Ik zou gewoon gaan (na een melding aan school dat je je kind daarvoor hebt aangemeld en hij toegelaten is voor de serie lessen).
Als school problemen gaat maken, geloof ik niet dat de leerplichtambtenaar problemen gaat maken. Zo ja, dan start je hier bij OOL een inzameling voor de boete. Ik draag bij.

Yaron

Yaron

21-12-2013 om 00:01

Hier

Hier kwam de leerkracht zelf op het idee om zoon daarvoor op te geven, dus ook geen verlof gevraagd, terwijl zoon ook al één ochtend op de reguliere school mist, omdat hij dan naar een plus-klas gaat.

Waarom zou een school weigeren

Misschien omdat er 30 kinderen in de klas zitten en als ie allemaal 6 ochtenden gaan meelopen (als de VO-scholen dat als trend gaan zien en uitbouwen) dat het dan erg onrustig wordt in een klas: wie is er wel, wie niet.
Ik denk dat dergelijke 'keuze-ochtenden' voor kinderen met VMBO (met name B relevanter zijn: zij moeten al vrij snel voor een bepaalde beroepsrichting kiezen en de scholen bieden neit alle beroepsrichtingen aan. Ik kan me voorstellen dat je kind er goed aan doet om meeloopochtenden te volgen op een VMBO-groen bijvoorbeeld. Want wellicht is het toch iets anders dan het kind zich voorstelt bij de gedachte aan het verzorgen van een konijn. VWO is altijd nog 6 jaar lang algemeen vormend onderwijs, dus de keuze voor een VWO is niet zo bepalend voor de rest van je leven als de keuze voor een VMBO.

Tsjor

Tiera

Tiera

21-12-2013 om 08:42

Jaar

Mijn zoon heeft dat een jaar lang gedaan, en ja dat was volgens mij inderdaad een promotieactie van school. Het idee van de lessen was om de leerlingen extra uitdaging te geven, maar de bijbehorende ouderavonden gingen alleen over de school en hoe je je kind kan aanmelden. Desalniettemin was het voor mijn kind best leerzaam en nuttig.

Toestemming van de BO-school was hier niet zo vanzelfsprekend omdat het ging om 'n jaar lang één hele dag per week. Ik vermoed dat een paar proefochtenden hier geen probleem zouden zijn (het lag niet aan de directeur, maar aan regels van de overkoepelende organisatie).

Dalarna

Dalarna

21-12-2013 om 13:14

Tsjor

Ik ben het nog nooit zo met je eens geweest

Maar goed, je begint niet met de sector natuurlijk, daar kies je inderdaad na twee jaar nog voor en je kunt dan ook nog overstappen naar een andere school als je echt wat anders wilt maar je hebt wel een punt inderdaad!

Dalarna

Dalarna

21-12-2013 om 13:15

Overigens

Overigens geldt dit natuurlijk voor basis én kader!

Annet

Annet

21-12-2013 om 14:02

Het een sluit het ander niet uit

De noodzaak voor vmbo basis/kader om vroeg te ervaren wat het VO inhoudt, snap ik.
De noodzaak voor zeer goede leerlingen om meer uitdaging te krijgen, zie ik ook. Groep 8 is cognitief gezien erg saai.
De lessen op het VO zijn daar heel goed voor. Op welke school dat gebeurt, maakt mij niet zoveel uit. Hier is er maar één school met een aanbod in verbreding voor groep 7/8-ers. Ik ken van het afgelopen schooljaar 8 kinderen die naar deze lessen zijn gegaan. 2 kinderen zijn inderdaad naar deze school gegaan.

Jay, urencriterium

Dat urencriterium is er inderdaad voor de school, niet voor de leerlingen. Leerlingen die bijvoorbeeld door ziekte of versnelling lesuren missen hoeven dat niet in te halen.

Volgens mij mogen zaken als externe plusklassen, RT of dyslexiebehandeling buiten school maar binnen schooltijd officieel niet. Aan de andere kant mag de basisschooldirecteur wel zes ochtenden verlof verlenen aan jouw kind. Hij moet het alleen willen.

skik

Oh, en

Ik ben het roerend eens met het pleidooi van Tsjor. Niet alleen is er op het vmbo veel minder tijd om te kijken welke richting je op wilt en heeft het volgens mij grotere consequenties, ook voor vmbo-basis-kandidaten is er in groep 8 weinig meer aan. Dat argument gaat niet alleen op voor vwo+-kandidaten.

skik

Dalarna

Dalarna

21-12-2013 om 15:29

Annet

Maar wat is nu het doel van zoiets? Reclame maken voor je school (wie biedt de leukste lesjes aan, aan de slimmeriken in groep 8... helemaal als je bedenkt dat ze bij de open dagen ook altijd van alles laten zien wat je de eerste jaren toch niet doet) of is het een soort plusklas?

Ik vind dat een plusklas vanuit de basisschool werkt, je geeft een kind er voor op en een paar reclameochtendjes voor een school werkt vanuit het VO. Hier hebben ze ook wel zo'n dagje maar dat is één woensdagmiddag. Waarom je nu weer zes woensdagochtenden moet besteden aan reclame voor je school is mij een raadsel.

De school van Jay ziet het als reclame en de de vraagsteller ziet dat niet zo maar zolang het niet als een soort plusklas wordt aangeboden ben ik het wel eens met de school van Jay.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-12-2013 om 16:34

Half jaar, op initiatief basisschool

Onze zoons hebben dat in groep 8 een half jaar lang gedaan, vanaf de herfstvakantie tot pasen ongeveer, eens in de 2 weken een woensdagochtend. Het was niet zo dat wij er toestemming voor moesten vrágen, de school stelde het voor en wij konden toestemming géven! Dat was echt een 8-plus klas, waar ca. 25 kinderen van veel omliggende BO-scholen kwamen, soms 1 soms wel 4 van één school. Bij onze oudste was er één jongen van de andere school in het dorp die ook ging, maar die is na een paar keer afgehaakt omdat zijn basisschool niet in staat bleek om de belangrijke lessen waar ook hij als plusleerling toch nog wel bij moest zijn op andere dagen te roosteren. Bij onze school was dat geen probleem, die wilde maar wat graag dat de besten aan de 8-plus klas meededen, dan hadden ze juist met de rest tijd voor lessen waar die meer begeleiding voor nodig hadden. Het was zelfs zo dat er maar 4 per school mochten meedoen, dus er moest bij ons gekozen worden, zoveel kandidaten waren er. Ze deden bij die 8-plus klas ook bewust dus géén vakken die de kinderen toch al op het VO zouden krijgen, maar bijvoorbeeld techniek, of nieuw-grieks, of sterrenkunde en filosofie. En af en toe ook gym 'zoals op het VO' wat onze jongens allebei erg leuk vonden, iets meer dan het obligate trefbal wat een klasseleerkacht vaak doet. Mooie bijkomstigheid was dat ze zo alvast konden wennen aan langere afstanden fietsen (10 km), ze hebben uiteindelijk allebei voor een andere school gekozen (op 17 km).
Marjoleine

Annet

Annet

21-12-2013 om 17:01

Het doel is verbreding

Tekst van website school: Sinds 2001 biedt onze school een extra uitdaging aan basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 die meer aan kunnen. In het derde kwartaal van de cursus 2013-2014 (vanaf februari 2014) kunnen de basisschoolleerlingen die voor ons verbredingprogramma door hun basisschool (of ouders zijn aangemeld), weer gedurende 1 uur per week een van de volgende programma’s volgen:
Wiskunde op een andere wijze. Het onderwerp is "Magische figuren".
Chinese taal en cultuur. De leerlingen krijgen onder meer een indruk van de taal, de muziek, het eten en talrijke andere facetten van het huidige China.

Voor ons was het inderdaad een soort plusklas. Vooral voor de oudste waren deze lessen een verademing. Eindelijk iets interessants. Een plusklas was er niet, veel extra aanbod op school ook niet. Zij is ook in groep 7 al gegaan.
Jongste had veel meer aanbod op basisschool (andere school dan oudste). Voor hem was het vooral leuk om te doen.

Voor de VO-school zal het vast reclame zijn. Maar zolang zij het programma serieus invullen en kinderen enthousiast zijn over wat ze leren, zie ik dat niet als een probleem.
Het zegt ook veel meer over de school dan een proeflesje tijdens de open dag.

Schooltje

Schooltje

21-12-2013 om 17:15

Andere kant

Vanuit de VO-school en haar leerlingen gezien maakt het wel uit of de lessen als onderdeel van de PR worden georganiseerd. Alles wat de school uitgeeft aan lessen voor basisschoolleerlingen wordt weggehaald van het geld dat bedoeld is voor de leerlingen van de betreffende VO-school. De VO-scholen zijn inmiddels in een neerwaartse spiraal terecht gekomen: ze geven bijna allemaal steeds meer uit aan PR en proberen elkaar bij te houden door er steeds meer geld tegenaan te gooien. Als de basisscholen Niet betalen voor de pluslessen op een VO-school, ben ik dus tegen dit soort ontwikkelingen.

Annet

Annet

21-12-2013 om 17:21

Dat vergeet ik nog

Je moet als ouder betalen voor deze lessen.
6 lessen van 1 uur kosten samen 20 euro

juridisch (voor Jay)

Even uit het hoofd, maar volgens mij zit het zo: als je verlof vraagt en het wordt geweigerd staat daartegen bezwaar open. Duurt dat te lang, dan kan je zelfs (dat doet natuurlijk geen hond) een verzoek voorlopige voorzieningen indienen bij de sector bestuursrecht van de rechtbank. Wordt je bezwaar afgewezen dan neem ik aan dat ook beroep openstaat.

Als je niet opziet tegen een ongezellige ochtend en een spelletje blufpoker dan kan je het volgende overwegen: je gaat naar de directeur en je geeft deze de keuze uit de volgende 3 scenario's:
1) je meldt kind telkens ziek en school zeurt niet
2) kind gaat gewoon en school zeurt niet
3) je vraagt verlof, het wordt geweigerd, en je maakt gaat de volledige bezwaarprocedure in, waarnaast mogelijk een verzoek voorlopige voorzieningen (zeg dat je het overweegt, dan zit je er niet aan vast).
Dergelijke procedures kosten tijd en gedoe, als directeur daar geen zin in heeft kiest hij/zij voor optie 1.

Of voor optie 4: alsnog verlof geven.

Zie ik het goed, dan is het griffierecht voor een procedure voorlopige voorziening 160 euro. Bezwaarprocedure is kosteloos.

Sterkte ermee

Temet

Marie

Marie

21-12-2013 om 18:22

Hoogbegaafdheidsprofielschool?

De VO-school van mijn kinderen is sinds kort een "Hoogbegaafdheidsprofielschool" en heeft sinds een aantal jaren een 8+ groep op woensdagochtend.
Volgens mij werkt het hier net zoiets als bij de school van Annet.
http://www.begaafdheidsprofielscholen.nl/
En of het alleen maar reclame is? Volgens mij niet.

Nog even over wat Tsjor zei over BB- en KB-leerlingen. Ik geef je wel gelijk, maar dan moet er wel iets te kiezen zijn. Lang niet overal worden alle richtingen van het VMBO aangeboden (hier is wel aardig keus overigens).
Op de school van onze dochter wordt na de brugklas gekozen voor Zorg & Welzijn en Economie of Techniek. De school is sinds een paar jaar een "Vakcollege". Voor zover ik kan inschatten zijn ze bij techniek verder dan de andere richtingen daarmee. Voor "Groen" moeten kinderen naar een andere school en wat proeflessen zouden voor onze dochter destijds wel handig geweest denk ik.
Maar ja het is altijd nog beter dan "vroeger", toen moest je na de zesde klas al kiezen voor LEAO, LHNO (huishoudschool), LTS of LLTB (landbouwschool).
Nu kunnen ze er ten minste nog een jaar over nadenken en wordt je als jongen niet raar aangekeken op Z&W en als meisje bij Techniek.

Dalarna

Dalarna

21-12-2013 om 18:26

Annet

Jouw voorbeeld is dus een duidelijke plusklas, ik weet nog niet of dat ook voor de school van Jay opgaat en alleen al dat de basisschool daar aan twijfelt zegt mij wel wat.

Een VO school kan dit aanbieden maar stiekem is het dan toch een vorm van reclame maar of dat het werkelijk is kan niemand hier zien natuurlijk.

De meeste VO scholen die een reclamedagje hebben doen dat overigens eenmalig en vaak dan ook buitenschool en omdat dit meerdere dagen is wijst dat wel weer meer op iets plusserigs.

Jay

Jay

21-12-2013 om 21:48

wat meer info

Iedereen bedankt voor jullie reacties! Via diverse bronnen heb ik inmiddels wat meer info verzameld over de achtergronden van deze kwestie...

Er is een tijdje geleden overleg geweest tussen basisscholen en middelbare scholen in onze regio, en er is toen besloten dat doe-middagen buiten schooltijd moeten worden georganiseerd. Nu blijkt dat sommige middelbare scholen zich daar wel aan houden en anderen niet. Dus dat geeft irritatie bij de basisscholen, die daarom (denk ik) de kont tegen de krib gooien en nergens meer toestemming voor geven, terwijl dat vorig jaar nog geen probleem was...

De klas waar het om gaat voor mijn dochter is eigenlijk een klas voor hoogbegaafde kinderen, op een Daltonschool (waar mijn oudste dochter al op zit, in een 'normale' klas)
Deze Daltonschool organiseert ook een aantal zogenaamde 'doe-middagen' voor alle groep 8-ers, maar die zijn wél buiten basisschooltijd. Deze 6 ochtenden beschouwt de vo-school dus inderdaad als iets anders, als een soort plusklas, en let op: dit blijkt nu te zijn opgezet in overleg met een schooldirecteur van een basisschool die onder hetzelfde bestuur valt als mijn dochter's basisschool. En dit zelfde bestuur wil er nu geen toestemming voor geven!
Er volgt nu in januari opnieuw overleg tussen de directeur van de daltonschool en het schoolbestuur van de basisschool, dus afwachten maar!
Het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat óf de bewuste ochtenden woensdagmiddagen worden, óf dat er toch toestemming wordt gegeven.

Hoop ik.

Jay

Jay

15-01-2014 om 14:43

kleine update

Nou het gesprek tussen directeur vo-school en schoolbestuur basisschool is geweest, en het bestuur blijft bij zijn standpunt blijkbaar.
Intussen heb ik ook de leerplichtambtenaar gebeld. Ze ging bellen met basisschool en middelbare school en heeft beide standpunten aangehoord, ze vindt eigenlijk ook dat de zes ochtenden op de middelbare school onderwijs zijn en geen vrij, maar als de basisschool geen toestemming geeft en het ongeoorloofd verzuim aan haar door zou geven, dan zou zij de zaak doorsturen naar justitie....

Ik vind het nog steeds vrij belachelijk dat hier zo moeilijk over wordt gedaan, ik heb intussen ook al een aantal ouders gesproken wiens kinderen naar de eerste twee van deze ochtenden zijn geweest, en waarvan de kinderen op basisscholen zitten die niet onder dezelfde stichting vallen als de onze, en bij hun is het helemaal geen probleem. En vrijwel iedereen die ik hierover spreek vindt het ook vreemd dat het niet mag.

We overwegen nog steeds om onze dochter toch naar alle ochtenden te laten gaan (ze is er nu naar 2 geweest en mag uit coulance naar nog 1, naar de overige 3 dus niet) en de consequenties in de vorm van een eventuele boete dan maar te aanvaarden.
Het enige wat me daar misschien van weerhoudt is de verstandhouding met de basisschool, ik heb ook nog een kind in groep 5. Maar ik vind het een slechte zaak dat er niet gekeken wordt naar het belang van het kind en ben daar ook best boos over. Dus heb de neiging m'n kont tegen de krib te gooien

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 15:53

Jay

Ik snap het niet, de lpa vindt dit school maar moet het doorsturen naar justitie? Waarom dan? School is toch school?

Ik zou de gok wagen en verwijzen naar dat het school is, dat andere scholen zonder gedoe hun kinderen sturen en dat jij gewoon als ouder er voor gezorgd hebt dat je kind die dag naar school gaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.