Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
petra

petra

22-02-2014 om 19:43

Verlegging peiljaar studiefinanciering met terugwerkende kracht

Beste allemaal,

Vorige week ontving mijn studerende zoon bericht van DUO dat hij over 2012 geen recht had op een aanvullende beurs en deze in een schuld wordt omgezet die maandelijks moet worden afbetaald.

Hij heeft bij zijn aanvraag niet begrepen dat de aanvullende beurs wordt berekend over het inkomen van de ouders van twee jaar ervoor, 2010 in dit geval. Ons inkomen in 2010 was 1/3 hoger dan in 2011, 2012 en 2013.

Dat betekent dat bij verlegging peiljaar van 2010 naar 2012 hij wel recht had op een aanvullende beurs.

Kan hij met terugwerkende kracht nog een verlegging peiljaar aanvragen e? Hebben jullie daar ervaring mee?

Groet,
Petra

Geen ervaring

Maar als het om DUO gaat, bereid je dan goed voor. Zoek eerst zelf zoveel mogelijk informatie. Ga dan bellen met een vraag om informatie. Als het kan, neem dat gesprek op, want het kan zijn dat je volgende keer weer iets heel anders hoort. Noteer goed naam en tijdstip. Herhaal dat nog een keer, het kan zijn dat je andere informatie krijgt.
Het zal waarschijnlijk ook je zoon zijn die moet bellen, reken erop dat het tijd kost.
Houd er rekening mee dat post van DUO niet altijd aankomt, het is onduidelijk hoe dat komt. Dat geldt zowel voor post die jij opstuurt als voor post die zij naar jou sturen.
Op de website is wel een formulier te vinden met de aanvraag voor het verleggen van de peildatum van 2013 (is dus 2011). Google even op peildatum studiefinanciering. Wellicht is het al voldoende om dit formulier in te sturen. Als je iets opgestuurd hebt, bel dan een week later of het ook ontvangen is.

Veel succes.

Tsjor

en maak zonodig bezwaar

Ik zou in elk geval binnen zes weken bezwaar maken en aanvoeren dat als hij destijds peiljaarverlegging gevraagd had, hij het zou hebben gekregen maar dat hij niet wist dat hij het aan moest vragen. En zeggen dat hij ook verzoekt om peiljaarverlegging met terugwerkende kracht. Geen idee hoe kansrijk het is, maar kwaad kan het niet. En als je niet binnen zes weken bezwaar maakt staat het sowieso in principe vast.

Succes ermee.

Temet

petra

petra

24-02-2014 om 10:23

Tenenkrommend...

Hoi Temet en Tsjor,

Dank voor jullie reactie. Ik heb net telefonisch contact gehad met DUO. Na een lang keuzemenu kreeg ik een medewerker aan de lijn die totaal niet wist waar ik het over had. Ik zit echt met kromme tenen hier.

Het enige wat eruit kwam was dat als ik het er niet mee eens bent ik bezwaar kan indienen. Op mijn vraag of ze de inkomensgrens ouders over 2012 kon doorgeven vertelde ze dat deze niet meer beschikbaar was. Ze wist ook niet waar ik dit kon vinden en deed ook geen moeite om dit op te zoeken.

Ik ga dus nu verlegging peiljaar en bezwaar indienen en ga morgen naar het regiokantoor. Pffff....wat een instantie zeg...

Petra

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.