Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

18-04-2016 om 21:26

Verkeersexamen en fietskeuring

School van zoon is w.b. communicatie niet echt handig. Eerder schreef ik al over het schoolreisje waar bestemming zo laat bekend wordt gemaakt. Nu kregen we vandaag te horen dat de kinderen uit groep 7 morgen op de fiets moeten komen omdat de fietsen gekeurd worden. Ik hoorde dit dus van zoon, verder is er niets gemaild of een brief mee gegeven.
De eisen waar de fiets aan moest voldoen heeft de juf in de klas opgenoemd. Het waren er heel veel en een ander kind had nog gevraagd of ze het op papier mee konden krijgen, maar dit deed juf niet. Zoon had dus de helft niet meegekregen en zei thuis dat zijn fiets niet goedgekeurd zou worden omdat er een scheur in zijn zadel zit. Juf had dit gezegd. Ik zei hem dat dat wel mee zou vallen en heb maar even gegoogled op de eisen. Volgens mij wordt de fiets wel goedgekeurd op basis van die eisen, al heb ik wat twijfel over het profiel van de banden. Zoon heeft een tweedehands fiets maar fietst ook eigenlijk heel weinig, dus stel ik niet hele hoge eisen aan zijn fiets.
Wat ik me nu afvraag is wat gebeurt er als een fiets niet goedgekeurd wordt? Mag het kind dan geen examen fietsen? Want dat kon ik dus zo gauw niet terugvinden.

Hortensia

Hortensia

18-04-2016 om 21:41

tja, communicatie...

Jammer dat dit stukje communicatie tussen school en thuisfront zo lastig is verlopen, ondanks dit digitale tijdperk.

Ik herinner me mijn verkeersexamen nog uit 1973 of 1974. Mijn spatbord was niet wit, dus kreeg ik een briefje mee (een stencil, aangevuld met handgeschreven commentaar). Ruim op tijd, want mijn vader wist ergens een potje reflecterende verf te scoren en mijn achterspatbord te witten.

Maar goed, anno 2016 moet elk kind dus een geheugen als een ouderwetse memorecorder hebben.

De consequenties als je kind geen examen mag doen? Géén verkeersdiploma. Jammer. Maar ik geloof niet dat dat tegenwoordig vervolgconsequenties heeft. Als in: een groot rood kruis over het achterspatbord van je fiets, inbeslagname van die fiets, het kunnen overleggen van dat diploma als je naar voortgezet onderwijs, vervolgopleiding en zo gaat, een melding op je CV...

@nnemoon

@nnemoon

18-04-2016 om 21:59

Hier ook fietsexamen.

Mijn zoon heeft vorige week fietsexamen gedaan. Fiets wordt gecontroleerd op: stuur, bel, handvatten, rem, remblokjes, voorband, achterband, spaken, trappers, zadel, zadelhoogte, ketting, achterreflector, reflectoren aan de wielen, reflectoren in de trappers, eventueel ook koplamp, achterlamp.

Het gaat er meer om dat hij de fiets de baas is. Dat de onderdelen vast zitten en niet klapperen of aanlopen. En dat hij goed remt en dat de banden goed opgepompt zijn. Scheur in zadel is dus geen probleem zolang het zadel maar goed vast zit en op de goede hoogte staat.

Hij krijgt na de keuring een kaartje mee met wat er wel of eventueel niet in orde is. Hij wordt voor iets kleins echt niet uitgesloten a het examen hoor.

lieverdje

lieverdje

18-04-2016 om 22:09

hier geen fietsexamen

Hier op school doen ze er niet eens aan. Ik ken wel een jongetje op een andere school dat het dit jaar in groep 8 heeft over moeten doen, omdat hij in groep 7 was gezakt! Het is ook wel een kind dat niet heel vertrouwd is/was in het verkeer, dus hij zal wel daarop gezakt zijn denk ik. Zakken en het examen overdoen komt dus wel voor blijkbaar....

Maar of het niet halen van je praktijkexamen gevolgen heeft..... ik waag het te betwijfelen.

Half a twin

Half a twin

18-04-2016 om 22:11

fiets afgekeurd niet er op rijden

Hier mag op een afgekeurde fiets niet het examen gedaan worden. Het wordt wel toegestaan het examen te rijden op de fiets van een klasgenoot mkts er een passende fiets voorhanden is.
Ontbreken van bel is genoeg om de fiets af te keuren. De fietsen worden hier gekeurd, dan schuift het kind door naar de rugnummeruitgave en dan wordt er gestart. Voor het examen krijgen de kinderen wel een brief mee aan welke eisen de fiets moet voldoen, met hulp van de fietsenmaker kan je de fiets nog op tijd examenklaar laten maken. Sponsoractie van de fietsenmaker, kortingen op onderdelen bij overleggen van de brief.

Tango

Tango

18-04-2016 om 22:14

Dat is een goeie!

Banden oppompen, dat ga ik morgen nog even doen. Want zoon heeft een tijdje niet gefietst i.v.m. last van zijn knie. Zullen misschien wel zacht zijn. Die onderdelen had ik inderdaad ook gevonden, @nnemoon, vandaar dat ik al geen zorgen meer had over die scheur. Maar vroeg me dus alleen af of hij wel mee mocht fietsen.
Ik herinner me nog een jongen uit dochters klas die volgens mij ook een afgekeurde fiets had en toen net voor het examen een andere fiets kreeg van zijn ouders. Zoiets werkt bij zoon dus echt niet, die moet echt op een vertrouwde fiets rijden, die hij inderdaad de baas is. Gaat op zijn huidige, misschien iets te kleine, fiets prima.

Tango

Tango

18-04-2016 om 22:19

Lees nu jouw reactie, Half a twin

Dat is dus weer een ander verhaal. Hier is de keuring gelukkig ruim voor het examen. Het examen is pas eind mei. Dan dus nog tijd om de fiets rijklaar te maken. Want op een fiets van een klasgenoot fietsen gaat zoon dus echt niet doen.
Nou ja, we gaan het allemaal wel weer horen morgen. Mogelijk komt de controleur ook nog tijdens de gymles en dan moet dus een kind uit de parallelklas de fiets van zoon laten keuren. Ook weer heel raar geregeld vind ik. Zoon had daar wel alvast iemand voor gevraagd, vond ik dan weer erg slim van hem.

Triva

Triva

19-04-2016 om 10:04

Lieverdje

'Ik ken wel een jongetje op een andere school dat het dit jaar in groep 8 heeft over moeten doen, omdat hij in groep 7 was gezakt! Het is ook wel een kind dat niet heel vertrouwd is/was in het verkeer, dus hij zal wel daarop gezakt zijn denk ik. Zakken en het examen overdoen komt dus wel voor blijkbaar....'

Wat een vooroordelen.

Ja, mijn oudste is gezakt voor zijn praktijkexamen en ik durf te zeggen dat hij bij de beste 10% zit qua technisch kunnen fietsen, vertrouwd zijn in het verkeer etc. Hij was gewoon veel te zenuwachtig, dat wist hij en hij vergat dus zijn hand uit te steken.

Omdat ik hem de blamage van overdoen in groep 8 met de groepers 7 wilde besparen wilde ik het hem niet over laten doen. Dat ging uiteindelijk ook niet omdat ze die week op kamp waren. Hij was overigens niet de enige in zijn klas, er waren er 3 (10% gezakt dus).

Triva

Triva

19-04-2016 om 10:06

Tango

Ik begrijp dus dat het prakijkexamen nu nog niet is? Dan krijgt hij waarschijnlijk een brief mee wat hij nog moet verbeteren en dat kan dan dus nog voor het praktijkexamen.

Els

Els

19-04-2016 om 11:04

Triva

Waarnaar verwijs je met de zin "Wat een vooroordelen" in jouw post #8? Het lijkt erop alsof je doelt op het citaat erboven. Waarin ik alleen lees wat schrijfster denkt dat de reden is dat het jongetje is gezakt. Ik zie geen oordeel, laat staan een vooroordeel.

Daarnaast: ook op de basisschool van mijn kinderen komt zakken voor en is het gebruikelijk dat je dan in groep 8 nog eens examen doet. Ook kinderen die afwezig zijn op de examendag doen in groep 8 examen. Maar behalve het 'meedoen' in de klas hangt er aan het hele verkeersexamen geen enkele consequentie. Niet op het slagen (dan 'mag' je fietsen) of op het zakken (dan mag je niet fietsen).

Lieverdje

Lieverdje

19-04-2016 om 11:16

lekker bezig Triva

hoezo vooroordeel? Je kent het jongetje niet eens, hij was/is ook niet vertrouwd in het verkeer en alleen op straat. Het is een ontzettende dromer namelijk, hij zou 's ochtends nog vergeten dat hij onderweg is naar school als zijn moeder hem alleen laat gaan. Heeft ook niet veel ervaring op de fiets, want hij kan lopend naar school en voor de rest doet het gezin veel met de auto. Zijn ouders laten hem ook nu op zijn 11e nog niet altijd alleen naar vriendjes fietsen, veel te eng.

@nnemoon

@nnemoon

19-04-2016 om 11:19

theorie examen

Bij mijn zoon in de groep was er iemand gezakt voor het theorie examen. Zij kreeg de mogelijkheid om het een week later nog een keer te proberen.

De route is van tevoren bekend als je de route samen een keer fietst en kijkt naar de belangrijkste punten is de route alvast vertrouwd.

Triva

Triva

19-04-2016 om 16:13

vooroordeel

Het vooroordeel zat 'm in het feit dat je 'blijkbaar wel kunt zakken' en dat dat 'alleen zal voorkomen als je niet vertrouwd bent met het verkeer'. Dat is dus niet zo. Zakken komt overigens best vaak voor en is helemaal niet zo'n zeldzaamheid als jij het doet voorkomen.

Moni

Moni

19-04-2016 om 17:04

Triva, dat zegt Lieverdje allemaal niet

Ze zegt dat ze op school niet aan het verkeersexamen doen. En dat ze een jongetje kent van een andere school die gezakt is. En ze geeft de waarschijnlijke reden erbij.
Haar conclusie is dat zakken dus wel voorkomt.

Ze zegt niet dat het zeldzaam is.
Ze zegt niet dat het ALLEEN maar voorkomt als je niet vertrouwd bent met het verkeer.

Gevoeligheidje

Tango

Tango

19-04-2016 om 17:17

Goedgekeurd

Fiets is goedgekeurd. De controleur kwam inderdaad tijdens de gymles wat ik nog steeds raar vind. De fiets is dus aangeboden door een jongen uit groep 6 uit de andere klas. Dan kan zo'n controleur toch niet zien of de fiets wel passend is?
Maar goed, zoon mag op voor het fietsexamen eind mei. We gaan de ronde zeker wel oefenen, deze ligt vlakbij ons huis, dus heel makkelijk te doen. Hand uitsteken doet zoon altijd wel, het kijken zal meer het probleem zijn.
Overigens had zoon het theorie-examen eigenlijk al niet gehaald, maar juf heeft toen 2 vragen met hem herhaald en toen was hij er wel. Hij kreeg het wel mondeling aangeboden op ons verzoek, i.v.m. zijn dyslexie, maar ja op sommige plaatjes moest je dan toch nog een tekstje lezen dat onder een verkeersbord stond. Die vragen gingen bij hem dus fout. En de vragen over rechtdoor op dezelfde weg...blijkbaar hadden ze die op school niet zo goed behandeld.

Elfje65

Elfje65

19-04-2016 om 19:58

Zoon toen ook gezakt

Ik wist niet eens dat je ervoor kon zakken. Zoon was zeker wel vertrouwd met verkeer. Hij fietste wel vaak, maar vaak de vaste routes en op mooie fietspaden. Hij was gezakt vanwege slordigheidjes en als klap omdat hij een weg niet inging met een bord "verboden voor tractoren". We hebben hem nog lang geplaagd daarmee. Het jaar erop wel geslaagd. Ach en anders is er ook geen man overboord. Hij heeft inmiddels zijn rijbewijs

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.