Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
franmi

franmi

15-12-2019 om 18:11

Verkeerde opleiding gekozen, wat nu

Zoon van 17 jaar is 1,5 jaar geleden geslaagd voor vmbo gemengde leerweg.
Hierna naar het mbo gegaan. Helaas kwam hij er voor de kerstvakantie achter dat dit niet zijn opleiding is. Hij kon na de kerstvakantie beginnen met een nieuwe mbo opleiding.
Helaas een maand geleden gaf hij schoorvoetend aan dat dit het ook niet is.
Wat nu, hij weet het totaal niet meer. Testen via school gedaan en daar scoort hij het hoogste op de eerste mbo opleiding. Al naar een paar open dagen geweest, maar hij ziet door de bomen het bos niet meer.
Externe testen zijn erg prijzig en geven ook geen zekerheid.
Nu moet hij het half jaar uitzitten maar is alleen maar aan het Netflix en om de tijd te doden. School weet ook niet goed wat ze met hem aan moeten.

Hebben jullie ervaringen of tips

Lente

Lente

15-12-2019 om 18:35

Wat vindt hij zelf dat hij moet doen?

Snapt hij dat hij de rest van het schooljaar niet kan uitzitten?
Als hij dat geen probleem vindt, zou ik eens gaan praten met de leerplichtambtenaar. Hij moet immers naar school.

Veel beter alternatief lijkt mij om de rest van het schooljaar te gebruiken om te werken. Bij voorkeur in een omgeving die zijn interesse heeft. Zo krijgt hij de kans om de praktijk mee te maken, waardoor een keuze van opleiding makkelijker wordt.
Misschien volgend schooljaar een BBL opleiding, zodat hij praktijk en theorie kan combineren. Maar daar nu al aan proeven.
Desnoods helpen jullie hem met snuffelstages op verschillende plekken.

Alleen Netflixen lijkt me niet de bedoeling. Dan zou ik aangeven dat hij thuis moet helpen met het huishouden, klussen thuis of bij familie, vrijwilligerswerk. Jullie zijn immers geen hotel.

franmi

franmi

15-12-2019 om 18:57

Lente

Lente

Hij is leerplichtig vandaar dat hij naar school moet, maar dat hoeft hij niet in de lessen aanwezig te zijn maar wel op school. De school heeft niets ontwikkeld voor deze leerlingen.

We hebben al contact gehad met de leerplichtambtenaar, maar denk niet dat hij zegt dat hij tijdelijk ontzegging krijgt.

Beurs

Let wel even op dat deze zoon dan straks wel op school zit, en dat je ook de prestatiebeurs door laat lopen. Je kunt wat dat betreft beter de school opzeggen voor 1 februari en gebruik maken van de 1februariregeling.

https://duo.nl/particulier/opleiding-stoppen-of-wijzigen/stoppen-in-je-eerste-jaar.jsp

Je gaat toch niet een kind naar school laten gaan waar het niet heengaat maar wel voor moet betalen als dat betekent dat het die school ook nog moet afmaken anders wordt het betalen.

Ik zou op zoek gaan naar een stage of baantje of zoiets. Zonodig met hulp van een jongerenloket, net hoe het in je eigen gemeente geregeld is.

Geen rechter die je nog een boete geeft als je kind bijna 18 is en even zoekende wat wel. Dus die leerplichtambtenaar zou ik me primair ook niet mee bezighouden. Ze melden zich vanzelf wel en dan is het vroeg genoeg.

Meldt jij jezelf dan kunnen ze al snel eigen 'oplossingen' gaan aandragen die jou geld kosten of waar je je met een onwillig kind voor in bochten moet wringen.

Kind is toe aan een tussenjaar blijkbaar. Even nadenken, zaken bekijken en uitproberen. Niets mis mee. Hopelijk kunnen jullie, jij en je zoon dit samen uitstippelen. En inderdaad, vraag school om advies wat ze in vergelijkbare gevallen gezien hebben dat ook nuttig kan zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2019 om 19:50

En dan nog hè

Zelfs naast school kan hij nog steeds een baantje hebben.

En helpen met huishoudelijke zaken.
Heeft hij wel meldplicht? Dan lijkt me dat er ook wel een gerichte klus voor hem te verzinnen is. Niemand wordt blij van de hele dag alleen maar hangen.

franmi

franmi

15-12-2019 om 21:50

Ging twijfelvuur

Hij heeft ook een bijbaantje. Maar hij heeft een meldplicht en een afmeldplicht op school. Lesdag is van 9.00 tot 16.00.

Hij werkt 3 avonden in de week bij een supermarkt

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-12-2019 om 22:03

En daar tussenin

Wat moet ie doen tussen het tijdstip van melden en afmelden?

franmi

franmi

15-12-2019 om 23:00

Ging twijfelvuur

Hij mag dan wat voor zichzelf doen. Bij 4 vakken moet hij in de les zijn

V@@s

V@@s

16-12-2019 om 06:50

17 en op het MBO

Dan heb je nog geen prestatiebeurs. Dat komt pas als je 18 bent. Verder leveren die vier vakken die hij nog wel doet wel vrijstellingen of zo voor zijn volgende opleiding?

franmi

franmi

16-12-2019 om 09:10

Vrijstelling

V@@s

Deze 4 vakken kunnen hem vrijstelling geven voor de nieuwe opleiding. Sommige opleidingen raden dit ook weer af dus we weten nog niet wat nu een verstandige keuze is

Tamar

Tamar

17-12-2019 om 09:41

lastig he.

Ik heb er een die thuis haar VWO afmaakt en daarna een MBO opleiding gaat doen. Dat zal vast niet het eindpunt zijn, maar nu is dat echt het enige dat ze wil doen. Ik zou dus breed kijken, want eerst zaten wij steeds in te zetten op universiteit omdat ze dat VWO makkelijk haalt, maar de weerstand werd steeds groter. En soms is een jaartje werken wel wat. Heeft hij geen talent of hobby waar hij plezier aan beleeft, naast netflixen?

Tamar

Tamar

17-12-2019 om 09:45

bij mijn dochter is er ook psychisch het een en ander aan de hand, anders deed ze het VWO niet vanuit huis. Misschien zit je zoon ook niet lekker in zijn vel? Kiezen voor een toekomst is nogal beangstigend als je niet lekker in je vel zit. Is opstromen naar de HAVO niet iets? Nog even lekker niet kiezen en algemeen bezig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.