Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jetta71

Jetta71

20-06-2015 om 19:50

Verkeerde herexamen, wat nu?

Wie kan mijn neef en zijn moeder de weg wijzen in deze vervelende situatie?
Neef had een herkansing voor scheikunde na zijn VWO examen. Nadat hij de herkansing had gedaan bleek dat de school hem een verkeerd examen had voorgelegd: hij heeft een HAVO examen gemaakt. De school zegt nu dat hij opnieuw mag herkansen in het derde tijdvak, na de zomervakantie. Neef is van mening dat hij niet gestraft hoeft te worden voor de fout die de school heeft gemaakt en vraagt om een andere oplossing. Bijvoorbeeld het examen strenger beoordelen/ normeren of hem in staat stellen alsnog een VWO examen te doen op korte termijn. Ik stel me voor dat het misschien ook voor zijn vervolgstudie (universiteit) van belang zal zijn dat hij tijdig weet of hij nu geslaagd is of niet.
Ik hoop dat er iemand is die weet welke oplossingen er zijn,of tot wie neef en zijn moeder zich kunnen wenden. Er is ook nog wat haast bij, aangezien de examens nu nagekeken worden en de uitslag komende vrijdag bekend wordt gemaakt...
Dank voor het meedenken!

four

four

20-06-2015 om 20:00

tja er is niet anders

School heeft gelijk, de enige oplossing is opnieuw het herexamen doen in het derde tijdvak. School heeft de fout gemaakt, maar kan dat echt niet anders oplossen.

Elke

Elke

20-06-2015 om 20:10

Balen

Balen, maar er is -volgens mij- geen andere oplossing mogelijk dan het examen in het derde tijdvak nogmaals te maken. Wat ze in elk geval niet zullen doen is dit examen anders beoordelen om er toch VWO van te maken. Misschien kan de Onderwijsinspectie je verder helpen, zij gaan over de procedures rond de examens.

Jetta71

Jetta71

20-06-2015 om 20:17

Inspectie

De inspectie is inderdaad meteen betrokken. Die geeft aan dat de school de goede regel hanteert. Maar stel dat neef kan aantonen dat er enekel jaren geleden op een andere school een vergelijkbaar voorval heeft plaatsgevonden (waarbij veel meer leerlingen betrokken waren) dat is opgelost met een andere normering, zou dat wat schelen denken jullie?

Voorwaardelijk aannemen

Vervolgstudies kunnen studenten voorwaardelijk aannemen. Ze zijn dan aangenomen op voorwaarde dat ze in het derde tijdvak halen wat ze moeten halen. Het hoeft dus geen belemmering te zijn voor een vervolgopleiding.

Jetta

Volgens mij wordt voorafgaand aan het uitdelen van de examenopgaven verteld wat de regels zijn en waar je op moet letten. Dat je je naam en je examennummer op de uitwerkbladen schrijft bijvoorbeeld. Maar ook dat je moet kijken of je de juiste opgaven hebt gekregen. Er staat voor op het opgaveboekje en het uitwerkboekje best wel groot havo of vwo. De school heeft een verkeerde versie uitgedeeld maar je neef heeft zelf ook niet goed gekeken wat hij kreeg. Is hem ook niks opgevallen dat de onderwerpen anders waren dan de oefenstof of dat het wel erg makkelijk was? Ik denk dat dat stuk eigen verantwoordelijkheid ook wel mee zal spelen.

skik

Moni

Moni

20-06-2015 om 21:11

Aanmelding universiteit

Een toelating op de universiteit is altijd onder voorwaarde van het halen van het examen. Afzeggen inschrijving kan tot 1 september. Ik denk niet dat er consequenties zijn voor de toelating als hij later examen doet.

Het aantonen van foute afhandeling geeft een hoop gedoe maar zal op korte termijn geen positief effect hebben voor je neef. Dat is een doodlopend pad.

Miranda

Miranda

21-06-2015 om 09:43

nee

Het examen havo nakijken en strenger normeren om het toch voor VWO te laten doorgaan, dat gaat niet gebeuren. Dat is sjoemelen en ik denk niet dat een tweede corrector daarmee akkoord gaat. Het is lullig voor je neef, jammer dat bij hem ook niet de alarmbellen gingen rinkelen, in het 3e tijdvak kan hij opnieuw herkansen.

Jetta71

Jetta71

21-06-2015 om 14:13

Dank voor jullie reacties

Fijn dat jullie zo snel gereageerd hebben. Ik denk dat neef vooral gehoopt had dat het iets zou uitmaken dat er op een andere school in een ander jaar wel met een aangepaste normering gewerkt is. Maar jullie geven allemaal aan dat het jullie niet mogelijk lijkt dat er een uitzondering gemaakt wordt.
Inderdaad had hij even moeten checken welk examen hij gekregen had, maar dat is achteraf praten.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.