Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Treintje

Treintje

23-05-2019 om 07:51

Verkeerd advies, school vol

Mijn oudste heeft in eerste instantie een advies vmbo-kader gekregen. We waren het er niet mee eens, maar hebben uiteindelijk maar besloten het zo te laten.

Inmiddels zijn de resultaten van de eindtoets binnen en onze zoon heeft hier, eigenlijk wel naar onze verwachting, een hoger advies gekregen. Dit is inmiddels toch door de school aangepast. (En gecontroleerd op of er geen “blunder” was, maar hier ging het ook om een overtuigend hoger advies)

Wij wonen in een regio waar kader en vmbo-tl schaars zijn en apart zitten. De school voor vmbo-tl wil mijn zoon niet meer aannemen omdat ze vol zitten.
We hebben ook geen andere keus, het is of de b/k school of de m/h/v school.
Ik heb ook al gekeken naar vmbo-t scholen verderop die helaas niet realistisch zijn vanwege een toelatingsexamen (school met een speciaal programma) of zeer slechte verbinding met onze woonplaats.

Ik kan nu wel gaan mopperen op dat de huidige school direct een goed advies had moeten geven, maar ik wil graag een concrete stap zetten waar mijn zoon echt wat aan heeft.

Is er iemand die een goed advies heeft zodat mijn zoon komend jaar op de juiste plek zit?


Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-05-2019 om 09:23

Zelfde

Wij hebben exact hetzelfde meegemaakt. Opgehoogd advies en de school van eerste keuze (categoriaal vmbo-t) was vol. We konden dus kiezen tussen de k/tl klas waarin ze geplaatst was en de tl/havo klas waar ze heen mocht. Gezien de aard van mijn dochter (concentratie en werkhouding) leek het lagere niveau me heel onverstandig, dan zou ze zeker naar kader zijn gegaan. Dus gekozen voor tl/havo waar ze het heel aardig deed. Nu zit ze in 2 tl maar daar was ze anders zeker niet in gekomen.
Zeker weten zou ik dus voor de m/h/v school kiezen. Dan is de kans groter dat hij ook daadwerkelijk tl gaat doen (of hoger).

Zeetakje

Zeetakje

23-05-2019 om 09:41

Treintje

Wat ontzettend rot. Ik heb geen echte tips, maar ik zou in ieder geval de beoogde school "lastig" blijven vallen.

Ons kind had een paar jaar geleden ook een advies dat lager was dan de eindcito. De basisschool besloot haar advies op te hogen, maar na contact met de middelbare school bleek het ook daar vol te zitten.

Omdat er van diverse scholen opgehoogde adviezen kwamen is na overleg tussen de basisscholen en de vo-school toch gekeken wat mogelijk was.

Achteraf is iedereen geplaatst op het hogere niveau. Waar er iemand doorschoof van h/v naar vwo, werd die plaats opgevuld door iemand die was opgehoogd van m/h naar h/v. Het schijnt een enorme puzzel geweest te zijn en de vwo+ klassen werden wat groter dan vooraf de bedoeling was, maar iedereen werd geplaatst volgens aangepast advies. Wij vinden het nog steeds fantastisch dat de vo-school zo hard heeft gepuzzeld om het voor iedereen rond te krijgen.

Misschien dat er op de beoogde school van jouw zoon ook inmiddels wel ook kinderen van mavo naar havo zijn opgehoogd. Kunnen ze jouw zoon daar evt. plaatsen. En ik zou als je dat nog niet gedaan hebt, de basisschool proberen in te zetten.

Wat wil je zoon zelf? Vindt hij het idee van kader en dus meer praktisch onderwijs prettiger? En dat toelatingsexamen, kan hij dat halen of is die richting echt niet wat hij kan/wil? Kan de basisschool bemiddelen?

Als het zo gescheiden is bij jullie, is er dan geen gl-programma (gemengde leerweg) te volgen? Mij lijkt dat ook een mooie oplossing. Hij volgt dan de theoretische vakken op vmbo/t niveau met een praktijkvak.

Zijn er vanuit de kaderschool samenwerkingen met vmbo-t, mocht in de brugklas inderdaad het niveau te laag zijn? Deze vraag zou ik dus even bij de kaderschool voorleggen. Dat hij daar wel start, maar een trap heeft om eventueel op te klimmen.

Vanuit vmbo-k is doorstroming naar mbo 3 of 4 mogelijk, net als bij gl/t. Voor havo heeft hij wel gl of t nodig. Dus als je de mbo-route verwacht dan hoeft het uiteindelijk niet veel verschil te maken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-05-2019 om 10:22

Hier

De middelbare school hier dacht echt niet mee. Ze vonden me eigenlijk maar zeuren, had ik het idee. Ik heb dus de basisschool gevraagd te bemiddelen. Die hadden tegen onze wil oorspronkelijk kaderadvies gegeven dus hadden wel wat goed te maken.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-05-2019 om 10:39

Eens met Phryne

Ik zou ook voor de 'hogere' insteek gaan.

Zeetakje

Zeetakje

23-05-2019 om 10:47

Maar...

het probleem is toch dat er op het hogere niveau geen plaats meer is? Of begrijp ik het niet goed?

Pooh bear

Pooh bear

23-05-2019 om 11:26

dat las ik ook

Ik las ook dat er op de school met TL geen plek meer is.
Jeetje wat vervelend kan de basisschool niet bemiddelen? Anders toch maar kijken naar een school wat verder weg.
Is er echt niets met TL op fiets of openbaar vervoer afstand?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-05-2019 om 11:30

Ja, zo kun je het ook lezen. Ik dacht dat de m/h/v scholengemeenschap nog wel plek had maar de ‘aparte’ vmbo-t niet. Als er helemaal geen tl-plek is in de buurt zou ik heel veel stennis schoppen.

procedure? samenwerkingsverband?

Is er een regionale procedure? In Amsterdam is bijv. het Samenwerkingverband VO verantwoordelijk voor de kernprocedure. Niet-geplaatste leerlingen moeten door de basisschool aangemeld worden bij het SWV.

Probeer uit te vinden of er een procedure is afgesproken, en welke partij in die procedure "verantwoordelijk" wordt voor niet-geplaatste leerlingen.

Ik zou kind zeker niet aanmelden bij de kaderschool. Daarmee is het probleem "opgelost" en dan gaat niemand nog iets voor je doen. Ik zou de kaderschool niet eens noemen in je communicatie met alle andere partijen.

Laat de basisschool de middelbare school bellen, maar blijf zelf ook bellen. Schrijf op met wie je gesproken hebt en wanneer. Vraag welke plek je kind op de wachtlijst heeft. Als er geen wachtlijst is, vraag hoe de school omgaat met plaatsen die vrijgekomen zijn door opgehoogde adviezen, of de school volgend jaar opstromers/verhuizers aanneemt, en vanaf welke datum ze dat gaan doen, en vraag waar dat staat / hoe ze dat communiceren. Vraag of ze willen noteren dat je geprobeerd hebt om je kind aan te melden op datum X en of ze je willen inlichten als er toch een plek vrijkomt.

Ik zou de komende twee weken vooral regelmatig blijven bellen, want dat zijn de weken waarin de ophogingen binnendruppelen. Maar daarna zou ik schriftelijk aanmelden (verwijzend naar je telefoongesprekken) en verzoeken om een schriftelijke reactie.

Zeetakje

Zeetakje

23-05-2019 om 16:21

Blijven bellen

Ik vermoed dat de zoon van TO al is aangemeld bij de vmbo-kaderschool. Aanmeldingen moeten over het algemeen ruim voor mei binnen zijn. Waarschijnlijk is hij zelfs al geplaatst. Dat neemt niet weg dat er "gewoon" meegewerkt zou moeten worden aan een plaatsing op het juiste niveau.

Schooladvies is bindend en het schooladvies is opgehoogd naar vmbo-t. Dus dat is het advies. Weliswaar aan de late kant, maar het is het basisschooladvies.

Een kind zou niet de dupe mogen worden van het feit dat een basisschool pas na de eindtoets het juiste advies weet te geven. En zeker ook niet van het feit dat het vo geen zin heeft om de waarschijnlijk al afgeronde plaatsingsprocedure wat aan te moeten passen.

Blijf inderdaad bellen en mailen to! Er schuiven ongetwijfeld ook kinderen door van het vmbo-t naar de havo, dus er komen vast plekjes vrij. Syboor geeft mooie adviezen. En een brutaal mens heeft nou eenmaal nog steeds de halve wereld.

Lente

Lente

23-05-2019 om 16:58

Kun je de inschrijving op de school van kaderniveau intrekken?

Dan heb je immers echt geen school voor je kind. Dat wil ook wel eens helpen.
Dat je die intrekt, is terecht. Die school past immers niet meer bij het advies.

Daarna zou ik ook de leerplichtambtenaar eens bellen.

Passend onderwijs

Allereerst: wat ontzettend vervelend dat door een achteraf verkeerd advies je kind niet naar de enige juiste school in de buurt kan!

Goed dat je het belang van je kind voorop stelt.
De school waar je kind in eerste instantie heen zou gaan biedt nu je kind een ander advies heeft gekregen geen passend onderwijs meer. Zij zouden een andere school moeten zoeken, maar dan heb je wel risico dat het een ongunstig gelegen school wordt.
Ik zou zelf erachteraan gaan, met een beetje geluk is er alsnog een plek dichtbij of laat de “bijzondere” school je kind bij uitzondering toe.

Helaas kan je bij dit soort situaties niet weten of er alsnog plekken vrij komen, je weet niet hoeveel kinderen een verkeerd advies hebben gekregen.
Eigenlijk zou iedereen dezelfde kans moeten krijgen en zou het advies eventueel bijgesteld moeten worden voor het eind van de inschrijftermijn. (Meestal 15 maart)
Helaas is de wereld niet zo.

Toch maar je kind kader laten doen omdat er geen andere keus is en je kind misschien toch liever praktisch onderwijs volgt of uitstroomt naar het mbo zou ik zeker niet doen. De kans is groot dat je kind op een (veel) te laag niveau zit en gaat onderpresteren of niet leert hoe je moet leren.

mirjam

mirjam

24-05-2019 om 02:34

Treintje

Ik zou als ik jou was voor TL/Havo klas gaan.

Zeetakje

Zeetakje

24-05-2019 om 06:14

Mirjam...

alles gelezen?

waarom m/h/v geen optie?

In de OP lees ik dat je eigenlijk niet naar de mavo/havo/vwo school wil, is dat geen goede school? Die zou natuurlijk wel het juiste niveau kunnen bieden.

mirjam

mirjam

24-05-2019 om 14:51

Zeetakje

Ze heeft toch ook de keus voor een Mavo/havo/VWO school.Dan adviseer ik haar TL/Havo

Triva

Triva

24-05-2019 om 15:05

nee

die mhv school zit al vol

Marie

Marie

24-05-2019 om 15:52

Bereikbaarheid?

Hoe slecht zijn de andere scholen bereikbaar? Over hoeveel reistijd hebben we het dan? Is met de (elektrische) fiets ook een optie?
Hier in de polder is 45 min tot een uur fietsen heel gewoon bijvoorbeeld (elektrische fietsen zie je hier dus ook veel onder de jeugd).

mirreke

mirreke

24-05-2019 om 17:47

Ik lees toch echt

dit:
'De school voor vmbo-tl wil mijn zoon niet meer aannemen omdat ze vol zitten.
We hebben ook geen andere keus, het is of de b/k school of de m/h/v school.'

Dus volgens mij is die m/h/v-school een optie die nog wel open is. Daar zou ik dan voor gaan.
De vmbo-t-school is de school die vol zit.

Waarom zou je niet voor m/h/v-willen gaan? Al onze kinderen (4 stuks) hebben in een verlengde mavo/havo/vwo-klas gezeten.
Om allerlei redenen vond ik dat een hele goede keuze.

Zeetakje

Zeetakje

24-05-2019 om 18:15

Hopelijk reageert TO nog

Ik krijg echt de indruk dat er maar keuze is uit 2 scholen. Een b/k- school en een m/h/v-school. Op de b/k-school is zoon ingeschreven en op de mavo afdeling van m/h/v is geen plaats meer.
Anders zou er niet gezegd worden dat er naast deze twee scholen geen keus is. Volgens mij wordt met de tl-school dus de mavo-afdeling van de m/h/v school bedoeld.
Anders zou er nl. geen probleem zijn.

Treintje

Treintje

24-05-2019 om 19:08

Reactie

De vmbo-tl school is de m/h/v school. We hebben hier verder alleen een b/k school. Een aantal jaar terug heeft de laatste het vmbo-tl afgestoten omdat daar te weinig aanmeldingen waren, nu heeft de andere school er genoeg maar geen plek voor kinderen die een bijsteld advies hebben. (Na de sluiting van de officiële aanmeldperiode)

Tot op heden heb ik er veel energie in gestoken maar helaas zonder resultaat. Hopelijk besluit de m/h/v school alsnog mijn zoon in te schrijven. Een klasgenoot van zoon heeft precies hetzelfde probleem, verder weten we niet of er nog meer kinderen zijn die nu niet in de regio naar school kunnen.

We hebben inmiddels een school gevonden waar een rechtstreekse buslijn naar toe is vanaf onze woning die bij de school voor de deur stopt. Waarschijnlijk zal hij nu daar naar toe gaan. Maar dat is wel 1,5 uur reizen en zeker niet ideaal. (Afstand is 20km en de bus stopt erg vaak)
Er is dus wel een oplossing, maar geen ideale. Het is niet anders.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-05-2019 om 19:15

Bizar

Ik heb dus ook in de clinch gelegen met de directeur van de v.o. school. Zij deed heel minachtend over kinderen met een aangepast advies, dat het dan allemaal kantjeboord zou zijn en die kinderen het waarschijnlijk toch niet zouden halen blabla. Toen ben ik wel erg pissig geworden en heb de basisschool gevraagd cq gedwongen het op te lossen. Zij hadden immers in eerste instantie te laag geadviseerd.

Zeetakje

Zeetakje

24-05-2019 om 19:21

Treintje

Zit je de basisschool wel een beetje achter de vodden? Zij hebben waarschijnlijk meer contacten op het vo dan jij en ze mogen hun best wel een beetje doen voor hun 8e groepers die een aangepast advies hebben gekregen.

20 km

20 km is een uurtje fietsen... er zijn er hier legio die het doen omdat de dichtstbijzijnde school niet het juiste programma biedt.

Marie

Marie

24-05-2019 om 19:58

Inderdaad fietsen

Zoals ik al schreef is een uur fietsen hier heel gewoon - inderdaad 20 km.
En met een elektrische fiets gaat het ook nog eens er stuk sneller.
Ik zou zeggen - gewoon proberen.

Uurtje?

Ik fiets geen 20 km in een uur hoor! Met alle verkeerslichten, gevaarlijke kruispunten en domme automobilisten hier doe ik daar veel langer over.

aanneemplicht?

Ik had gehoord dat er een aanneemplicht was als het advies veranderd was. Het is namelijk de normale gang van zaken dat er in mei nog adviezen worden aangepast.

Met een TL advies is de basis/kader school niet passend, dus dan moet er een andere school komen. Kan de IB-er van school of de directeur hier niets in betekenen?

Triva

Triva

25-05-2019 om 16:34

20 km

De gemiddelde fietssnelheid is 20 km per uur maar met wind tegen haal je dat echt niet.

Type fiets Gemiddelde snelheid wind mee Gemiddelde snelheid wind tegen
Stadsfiets 22,5 kilometer per uur 17 kilometer per uur
Sportieve fiets 25 kilometer per uur 18 kilometer per uur

Knurf, er zijn weinig mensen die 20 km lang in de stad fietsen met verkeerslichten.

TS: kijk of er nog een andere mogelijkheid is met een snellere bus of trein met een deel fietsen.

Triva

Je weet toch helemaal niet waar TS woont? Misschien moet ze wel dwars door Rotterdam heen.

Pooh bear

Pooh bear

25-05-2019 om 18:28

Dat denk ik niet

Als de zoon van TS op zijn fiets dwars door Rotterdam moet (of een soortgelijke stad) komt hij op die 20 km echt nog wel meer scholen met TL tegen. En beter openbaar vervoer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.