Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verhouding met school kapot

Ik woon in een land waar de school wordt bepaald door de gemeente. Het is niet toegestaan een andere school te zoeken.

Keerzijde van deze regeling is dat je aan elkaar geklonken bent, ook als de verhouding met de school niet goed is. Dat is het geval hier. Er zijn meerdere incidenten geweest:

- Schoolhoofd en gymleraar die achter onze rug om over ons klaagden bij de sociale dienst (klacht was ongegrond maar als een soort kindermisbruiker op het matje worden geroepen is natuurlijk niet erg prettig)
- Zonder onze toestemming onze zoon door een psycholoog laten ondervragen 'over de thuissituatie.'
- Pestincidenten waarbij de pesters niet en mijn zoon wel straf krijgen als hij terugstaat.
- Een onterechte beschuldiging van diefstal van geld voor een inzamelingsactie.
- De gymleraar is extra streng voor mijn zoon en geeft hem straf of sluit hem uit van gym voor dingen die bij andere leerlingen niet bestraft worden.

Ik heb geprobeerd te praten maar het helpt niet, ze zien het als ofwel een aanval ofwel zwakheid van mijn kant. Tevens is dit destructief voor het zelfvertrouwen van mijn zoon en ons vertrouwen in de school is (behoudens enkele uitzonderingen in het docentencorps) volledig weg.

Ik heb ook wel straf geweigerd en ik weet dat dit niet onomstreden is, maar aan de andere kant wil ik ook laten zien dat ik dit gewoon zat ben. Bovendien, zoals hierboven beschreven heeft de school ook dingen gedaan die te ver gaan. Ook heb ik na een laatste incident waarbij mijn kind met een houten lineaal geslagen werd gedreigd de volgende keer sociale dienst en de politie in te schakelen.

Wat kan ik nu nog doen als ik niet van school kan wisselen? De directrice een aangetekende klachtbrief met termijnstelling sturen? De onderijsinspectie inlichten? Een advocaat in de arm nemen? Alle schoolactiviteiten en ouderavonden boycotten? Eisen dat ze ons toch naar een ander eschool laten gaan?

Wat ik wil is simpel: goed onderwijs waar mijn zoon wat aan heeft, geen gepest meer, en een aantal docenten uit het leven van mijn zoon.

De structuur

Dat is een lastige want om te weten wat je opties zijn zou je je beter kunnen verdiepen in de structuur van het onderwijs in het land waar je woont.
Is er een ombudsman, gaat de gemeente over de scholen, kun je daar misschien aankloppen? Kun je iets met een klacht indienen bij een, wat voor soort?, bestuur? Is er een onderwijsinspectie waar je naartoe kan? Is er een sociale structuur rondom de school van ouders en/of bedrijven? Er zijn vast meer ouders die vastlopen op school en wat doen die dan?
Vanuit een Nederlandse situatie kun je daar weinig over zeggen.
Behalve, als je geen opties hebt, kun je nog verhuizen.

Moni

Moni

18-03-2016 om 20:17

Is er particulier onderwijs?

en is dat haalbaar qua afstand en financiën?

Of kun je Nederlands thuisonderwijs regelen op afstand, Ivio.
http://www.ivio.nl/home/

Soms scheelt het al veel als je weet dat er een alternatief is, ook als je er geen gebruik van maakt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-03-2016 om 21:53

Miisschien wat onorthodox

Maar is verhuizen dan geen optie?

Wensenlijstje

Dat wordt homeschooling, een particuliere school, verhuizen, kind in een gezin elders.

Iedere andere actie is niet in het belang van jouw zoon. Hij is gebaat bij goed onderwijs in een veilige omgeving. Nu. Ga dat regelen.

Pas daarna zijn de grieven aan de beurt.

welk land

Welk land is het Martijn want dan kunnen we gericht gaan meedenken met je.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.