Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lotje

Lotje

20-02-2017 om 20:04

Verdubbeling decentrale selectie?

Met ingang van 2017/2018 zijn er minder studies met loting/decentrale selectie en mag er, met een paar uitzonderingen, ingeschreven worden voor 2 i.p.v 1 selectie studie. Nu zie ik dat veel inschrijvingen voor Hbo studies bijna verdubbeld zijn. Bijv. mondzorgkunde utrecht 100 plaatsen, vorig jaar 430 en dit jaar 721. !!! Inschrijvingen
Wat is hier gebeurd?, standaard voor een 2e zelfde of een tweede keus selectie studie gekozen?
https://www.studiekeuze123.nl/CMS/wp-content/uploads/2017/02/Overzicht-fixusopleidingen-met-aanmeldingen-d.d.-20170115-HBO-WO.pdf
https://www.studiekeuze123.nl/CMS/wp-content/uploads/2016/09/definitieve-lotingsstudies-hbo-2016-2017.pdf

ik weet niet of je

voor 2 dezelfde studies in mag schrijven? Dochter heeft voor geneeskunde ingeschreven en geen andere numerus fictie studie. Geneeskunde mag maar op 1 plek ingeschreven worden. Haar 2e keus heeft geen selectie.
Nichtje heeft voor 1 HBO studie ingeschreven en zag idd ook erg veel aanmeldingen.

Lotje

Lotje

22-02-2017 om 13:48

Uitzonderingen

Met ingang van dit jaar mag je je inschrijven voor 2 studies met decentrale selectie met uitzondering van inderdaad geneeskunde, fysiotherapie, mondzorgkunde en tandheelkunde. Voor deze mag je maar bij één instelling en eventueel een andere studie met decentrale selectie inschrijven. Gezien het grote aantal overinschrijvingen in vergelijking tot voorgaande jaren vermoed ik dat vele, een kleine kans hebben, zich ofwel inschrijven voor 2 dezelfde studies of één van bovenstaande en een andere als tweede keus. Ik vraag me af welke gevolgen dit heeft op 15 april als de nummers bekend worden. Veel studenten die op 2 plekken aangenomen zijn en studenten die als tweede keus een plek innemen van iemand die echt gemotiveerd is? Je moet binnen 2 weken een plek accepteren, zullen er veel terugtrekkingen zijn, zal het langer duren voor je weet of je via de wachtlijst nog kans hebt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.